Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Grand Teton NP
-
- Amerikakenner
- Aantal x V.S. bezocht: 13
- Contacteer:
Grand Teton NP
Het valt mij op dat hier op het forum vooral Yellowstone wordt aangeraden om een aantal dagen te verblijven en dingen te bekijken terwijl Grand Teton als doorgangs oord gebruikt wordt en er zelfs door mensen die veelvuldig advies geven aan anderen afgeraden wordt om de dagen die mensen er willen besteden maar bij Yellowstone te plakken.
Wel mensen: Grand Teton is een prachtig park wat zeker de moeite waard is er wel langere tijd te verblijven mits je het park ook actief wilt bezoeken. Dit is typisch een park waarbij je volgens diverse forumleden alleen even wat viewpoints aan de highway 89 kunt doen en dan snel doorrijden naar Yellowstone. Je kunt echter ook wat meer doen als alleen in de auto zitten en vele korte en langere trails lopen die stuk voor stuk de moeite waard zijn.
Als je voor wildlife naar Yellowstone wilt gaan: dezelfde dieren die je daar wilt gaan zien kun je in Grand Teton ook zien. Het landschap is ook meer als de moeite waard.
Wat heeft Yellowstone meer als Grand Teton ? In mijn ogen alleen de geiser bassins en meer watervallen. Daarintegen heeft Grand Teton veel meer mooie vergezichten en bergmeren die met trails te bereiken zijn en bovendien is het er lang niet zo druk als in Yellowstone.
Op de manier waarop aangeraden wordt Grand Teton te bezoeken kun je ook Yellowstone in 2 dagen bezoeken en alle viewpoints gezien hebben vanuit de auto maar de echte beleving start naar mijn mening pas als je de auto uit gaat en een stukje loopt.
Dit wilde ik toch even kwijt over mijn nr 1 NP.
Frans
Wel mensen: Grand Teton is een prachtig park wat zeker de moeite waard is er wel langere tijd te verblijven mits je het park ook actief wilt bezoeken. Dit is typisch een park waarbij je volgens diverse forumleden alleen even wat viewpoints aan de highway 89 kunt doen en dan snel doorrijden naar Yellowstone. Je kunt echter ook wat meer doen als alleen in de auto zitten en vele korte en langere trails lopen die stuk voor stuk de moeite waard zijn.
Als je voor wildlife naar Yellowstone wilt gaan: dezelfde dieren die je daar wilt gaan zien kun je in Grand Teton ook zien. Het landschap is ook meer als de moeite waard.
Wat heeft Yellowstone meer als Grand Teton ? In mijn ogen alleen de geiser bassins en meer watervallen. Daarintegen heeft Grand Teton veel meer mooie vergezichten en bergmeren die met trails te bereiken zijn en bovendien is het er lang niet zo druk als in Yellowstone.
Op de manier waarop aangeraden wordt Grand Teton te bezoeken kun je ook Yellowstone in 2 dagen bezoeken en alle viewpoints gezien hebben vanuit de auto maar de echte beleving start naar mijn mening pas als je de auto uit gaat en een stukje loopt.
Dit wilde ik toch even kwijt over mijn nr 1 NP.
Frans
- PSVwally
- Amerika-expert
- Aantal x V.S. bezocht: 5
- Contacteer:
Re: Grand Teton NP
Het is zeker (nog) niet mijn nummer 1 park, maar het is zeker een prachtig park. Ik kan er weinig over oordelen, omdat ik te vroeg in het seizoen was en er nog weinig open was, maar ik ga proberen in te brengen daar volgend jaar inderdaad meer dan 3/4 dag zoals vorig jaar door te brengen.
Qua wildlife ben ik het niet helemaal met je eens. In GT amper wildlife gezien, waar ik in Yellowstone echt ontzettend veel heb gezien. Misschien dat het bergdeel ook niet voor iedereen zo toegankelijk is als Yellowstone.... al vind ik het 2 totaal verschillende parken.
Qua wildlife ben ik het niet helemaal met je eens. In GT amper wildlife gezien, waar ik in Yellowstone echt ontzettend veel heb gezien. Misschien dat het bergdeel ook niet voor iedereen zo toegankelijk is als Yellowstone.... al vind ik het 2 totaal verschillende parken.
Absoluut een mooi park.
Tijdens onze vorige reis maar 1 nacht gebleven, maar als het goed is komende zomer 2. We slapen dan in Colter bay village, redelijk dicht overal in de buurt en de cabins zijn wat mij betreft beter dan die in Yellowstone.
Maar goed, bij ons gaat Yellowstone ook in de herhaling
Overigens hebben wij tijdens de vorige reis(buiten bizons om) meer wildlife in GTNP gezien dan in Yellowstone.
Groet,
Sandra
Tijdens onze vorige reis maar 1 nacht gebleven, maar als het goed is komende zomer 2. We slapen dan in Colter bay village, redelijk dicht overal in de buurt en de cabins zijn wat mij betreft beter dan die in Yellowstone.
Maar goed, bij ons gaat Yellowstone ook in de herhaling

Overigens hebben wij tijdens de vorige reis(buiten bizons om) meer wildlife in GTNP gezien dan in Yellowstone.
Groet,
Sandra
- ingrid14
- Amerika-expert
- Aantal x V.S. bezocht: 15

Ik deel volledig je mening over dit toch wel vaak ondergewaardeerde park.
Wat de wandelingen betreft, er zijn er naar ieders mogelijkheden, en er zijn er veel.
(en ik heb er meer wildlife bijna onder de auto gehad dan in Yellowstone)
Groetjes,
Ingrid
Ingrid's Travels&Trails :
NO+Nova Scotia?, winters Lapland, Europe 20-21-22-23, NW+V.I. 18, Chicago-Seattle 17, Seattle-SF 16, AK 19+15+14, CA 13+10, AZ+UT 12, NW Denver+CO UT WY SD 11
Tips reizen met tieners: AK AZ CA CO ID NE NV SD UT WY
NO+Nova Scotia?, winters Lapland, Europe 20-21-22-23, NW+V.I. 18, Chicago-Seattle 17, Seattle-SF 16, AK 19+15+14, CA 13+10, AZ+UT 12, NW Denver+CO UT WY SD 11
-
- Amerikakenner
- Contacteer:
Heb in het foto topic onder Algemeen op forum ook nog wat foto's neergezet.
Je kunt in GT idd veel wandelingen doen van 2 km tot en met 30 km of zelfs nog langer toe. Het landschap is naar mijn mening een stuk mooier als dat in Yellowstone en ik ben zowel in sept 2013 als nu in mei 2014 veel wildlife tegengekomen maar dat blijft altijd een vraag: het gaat niet op bestelling. Ik ken mensen die 2x in Yellowstone zijn geweest en geen beer gezien hebben. Ik ben er bijna (figuurlijk dan ) over gestruikeld. Ook in GT was ik aan het kijken naar een Blackbear terwijl van de andere kant ma Grizzly aan kwam lopen met haar 2 eenjarige grizzies. Daarbij die dag ook 2 Moose gezien, diverse Elk en Bison, een Bald Eagle, Osprey, Vos en Mountaingoats. Nu was het niet iedere dag zo een feest maar gemiddeld aan Wildlife, ook als ik er niet naar op zoek was 4 verschillende soorten per dag. Ik zou zelf ook nog wel eens willen peddelen op Stringlake en het meer ernaast en het rondje door Paintbrush Canyon naar Cascade Canyon doen.
Heb zelfs alweer de neiging om dit jaar eind september of volgend jaar eind mei terug te gaan.

Je kunt in GT idd veel wandelingen doen van 2 km tot en met 30 km of zelfs nog langer toe. Het landschap is naar mijn mening een stuk mooier als dat in Yellowstone en ik ben zowel in sept 2013 als nu in mei 2014 veel wildlife tegengekomen maar dat blijft altijd een vraag: het gaat niet op bestelling. Ik ken mensen die 2x in Yellowstone zijn geweest en geen beer gezien hebben. Ik ben er bijna (figuurlijk dan ) over gestruikeld. Ook in GT was ik aan het kijken naar een Blackbear terwijl van de andere kant ma Grizzly aan kwam lopen met haar 2 eenjarige grizzies. Daarbij die dag ook 2 Moose gezien, diverse Elk en Bison, een Bald Eagle, Osprey, Vos en Mountaingoats. Nu was het niet iedere dag zo een feest maar gemiddeld aan Wildlife, ook als ik er niet naar op zoek was 4 verschillende soorten per dag. Ik zou zelf ook nog wel eens willen peddelen op Stringlake en het meer ernaast en het rondje door Paintbrush Canyon naar Cascade Canyon doen.
Heb zelfs alweer de neiging om dit jaar eind september of volgend jaar eind mei terug te gaan.

-
- Amerika-ontdekker
Uit nieuwsgierigheid: waar ben je die beren tegen gekomen in GT?
Wij zijn daar enkele dagen geleden ook gepasseerd, maar helaas geen beren gezien. Nu in Yellowstone al heel wat meer wildlife gezien, ook al gaan we pas morgen Lamar Valley bezoeken. Zo zie je maar dat elke reis (en reiziger) zijn eigen verhaal heeft.
In elk geval zijn beide parken zeer de moeite waard, laat daar geen twijfel over bestaan.
Wij zijn daar enkele dagen geleden ook gepasseerd, maar helaas geen beren gezien. Nu in Yellowstone al heel wat meer wildlife gezien, ook al gaan we pas morgen Lamar Valley bezoeken. Zo zie je maar dat elke reis (en reiziger) zijn eigen verhaal heeft.
In elk geval zijn beide parken zeer de moeite waard, laat daar geen twijfel over bestaan.
-
- Amerikakenner
- Contacteer:
De grizzlies op de foto zijn bij Moose Wilson road overlook geschoten waar op dat moment beneden ook een Black Bear was. Ik heb ook beren gezien bij Colter Bay in de ochtend, bij 2 Ocean Lake ( via Pilgrim Creek road) , Oxbow Bend, Willows Flat alsmede bij de Phelps Lake trail. Tijdstip is idd geval wel belangrijk. Als de zon hoog staat liggen de meeste dieren in de schaduw.
- Martin & Marianne
- Amerika-expert
- Contacteer:
Je kunt Yellowstone en Grand Teton absoluut niet met elkaar vergelijken. Naar Yellowstone ga je niet zozeer vanwege het landschap of om te wandelen. Je gaat misschien voor het wild, maar toch vooral vanwege de vulkanische activiteiten (en dat is meer dan alleen geiserbasins). Het is daarin toch vrij uniek. En het kost veel tijd als je alle verschillende delen wilt bezoeken.
Ik vind Grand Teton ook mooier. Maar wel iets minder uniek dan Yellowstone. Als mensen voor een eerste bezoek 4 dagen de tijd hebben voor beide parken, zou ik altijd 3 dagen Yellowstone en 1 dag GT aanraden. En GT kan ook druk zijn; het is ons al in twee vakanties niet gelukt om een parkeerplaats te vinden bij Jenny Lake. Als je langere wandelingen gaat maken zal het inderdaaad een stuk rustiger zijn. Maar dat geldt ook voor Yellowstone.
Marianne
Ik vind Grand Teton ook mooier. Maar wel iets minder uniek dan Yellowstone. Als mensen voor een eerste bezoek 4 dagen de tijd hebben voor beide parken, zou ik altijd 3 dagen Yellowstone en 1 dag GT aanraden. En GT kan ook druk zijn; het is ons al in twee vakanties niet gelukt om een parkeerplaats te vinden bij Jenny Lake. Als je langere wandelingen gaat maken zal het inderdaaad een stuk rustiger zijn. Maar dat geldt ook voor Yellowstone.
Marianne
-
- Amerikakenner
- Contacteer:
Ik vond Yellowstone geiser bassins teveel vanhetzelfde; ( even heel erg overdreven "als je er 2 gezien hebt heb je ze allemaal gezien". Maar dat is nu juist ook het mooie van mensen; ieder heeft een eigen kijk op dingen en mag dat ook hebben. Ook op een forum als dit. Iemand anders zal misschien na 2 wandelingen in GT zeggen dat ie het al wel gezien heeft. Geen probleem. Ik vond dat dit Mooie Nationale Park er hier op dit forum wel heel bekaaid vanaf komt en heb daarom dit topic aangemaakt. Niet om mensen af te kraken maar meer om de forumlezers ook eens op dit prachtige park te wijzen en dat het absoluut de moeite waard is. Er is meer als alleen 'maar' Yellowstone NP.
Tja, keuzes, keuzes. De meeste mensen hebben hoogstens 3 weken. Dus om voor iemands eerste reis naar de VS meteen meerdere dagen GT aan te raden...
Iemand die al die kant op is geweest, zal vast wel weten waar hij/zij voor moet kiezen.
Ben blij dat ik toentertijd voor meerdere dagen in het prachtige Yellowstone heb gekozen en voor 1 dag GT, wat ik toen wel gezien had.
Iemand die al die kant op is geweest, zal vast wel weten waar hij/zij voor moet kiezen.
Ben blij dat ik toentertijd voor meerdere dagen in het prachtige Yellowstone heb gekozen en voor 1 dag GT, wat ik toen wel gezien had.
Wij houden erg van hiken en hebben dus dit jaar gekozen om 4 dagen Grand Tetons en 4 dagen Yellowstone te doen.
-
- Amerikakenner
- Aantal x V.S. bezocht: 14
hallo,
heel interessant onderwerp, met veel info, bedankt. vertrek binnen 2 weken voor 4 dagen grand teton en 10 dagen yellowstone ( derde maal yellowstone/grand teton ). ditmaal met nadruk op kijken naar wildlife ( opstaan voor zonsopgang, ook rond zonsondergang nog op zoektocht).
voorbije weken al geregeld gelezen dan in grand teton meer wildlife te zien is dan in yellowstone, zal ook wel van het toeval afhangen ( op het goede moment op de goede plaats...., of eventjes te vroeg of te laat)
yellowstone is in ieder geval unieker dan grand teton, maar grand teton is met die bergen die zomaar uit de vallei omhoog schieten bijzonder mooi en biedt heel mooie wandelingen, ben benieuwd hoe ver we door de sneeuw cascade canyon zullen kunnen instappen ( of door de beren, vorige maal moesten we door beren terugkeren naar inspiration point, en daar kwam een andere beer een rugzak van een toeriste stelen....)
wel spijtig dat in juni door wegenwerken schwabachers landing niet te bezoeken valt.
Jacques
heel interessant onderwerp, met veel info, bedankt. vertrek binnen 2 weken voor 4 dagen grand teton en 10 dagen yellowstone ( derde maal yellowstone/grand teton ). ditmaal met nadruk op kijken naar wildlife ( opstaan voor zonsopgang, ook rond zonsondergang nog op zoektocht).
voorbije weken al geregeld gelezen dan in grand teton meer wildlife te zien is dan in yellowstone, zal ook wel van het toeval afhangen ( op het goede moment op de goede plaats...., of eventjes te vroeg of te laat)
yellowstone is in ieder geval unieker dan grand teton, maar grand teton is met die bergen die zomaar uit de vallei omhoog schieten bijzonder mooi en biedt heel mooie wandelingen, ben benieuwd hoe ver we door de sneeuw cascade canyon zullen kunnen instappen ( of door de beren, vorige maal moesten we door beren terugkeren naar inspiration point, en daar kwam een andere beer een rugzak van een toeriste stelen....)
wel spijtig dat in juni door wegenwerken schwabachers landing niet te bezoeken valt.
Jacques
-
- Amerikakenner
- Contacteer:
Vorige week was het in Yellowstone vwb wildlife feest tussen Roosevelt en Tower Falls met een Blackbear met 3 cubs. Die zijn vaak aan het spelen en moeder ligt van een afstandje toe te kijken. Lamar Valley kun je vlak voordat je de valley zelf inrijdt voor het heuveltje bij de parkeerplaats met bomen kijken naar een Osprey nest. Bij Fishing Bridge ( net iets verder richting Cody heb ik een aantal Grizzlies gezien. Wolven waren toen gesignaleerd bij Slough Creek ( route Lamar Valley) zijweg links waar toilethuisje staat
Ook was er een Blackbeer met 3 piepkleine cubs bij Gibbon Maedows maar die heb ik slechts 1x gezien en toen was het al zo schemerig dat ik de camera niet eens gepakt heb. Veel Bison met kalfjes ook tegengekomen richting Lamar Valley. Voor GT heb ik hierboven al geschreven waar ik wildlife ben tegengekomen. Ook heb ik aan de Oxbow Bend wolven gehoord die daar niet tever vandaan waren maar ik schatte in dat het meer bij Colter Bay was waar het geluid vandaan kwam. Ik kwam de meeste wildlife in de ochtend tegen tussen 5 en 8 uur en in de namiddag/avond tussen 6 en 8. Overdag zie je normaal gesproken ook voldoende bison en elk.
Suc6 en veel plezier.

Suc6 en veel plezier.
- jojostravelusa
- Amerika-expert
- Contacteer:
In de ruim 8 weken die we inmiddels in totaal in het westen doorgebracht hebben, in verschillende maanden, hebben we welgeteld 1 beer gezien, en dat was in Yosemite
. Wel veel bizons en elk. Onze voorkeur gaat uit naar Yellowstone ten opzichte van Grand Teton omdat daar inderdaad de geisers en andere thermische activiteiten te zien zijn en het dus een park is met meer diversiteit. GT vinden we ook erg mooi, maar, om het oneerbiedig te zeggen, wat gewoner.

-
- Amerikakenner
- Aantal x V.S. bezocht: 25
Wij hebben eind september overnacht ten zuiden van de South Fork en werden 's nachts overvallen door de eerste sneeuw van het seizoen. Richting Lake Solitude was er toen al bijna geen doorkomen meer aan, maar zodra we weer terug in de canyon waren was er ook geen sneeuw meer dus wellicht heb je geluk en is de sneeuw daar al grotendeels weg.ben benieuwd hoe ver we door de sneeuw cascade canyon zullen kunnen instappen
- kalaman
- Amerika-expert
- Aantal x V.S. bezocht: 24
- Contacteer:
Ik volg Frans volledig
. De meeste forumleden zullen inmiddels wel weten dat wij een gruwelijke afkeer hebben aan horden toeristen (vandaar ook dat de Grand Canyon absoluut ons minste park is) en dan is Grand Teton een welgekomen verademing. Prachtige natuur en, meestal, bijzonder rustig tov Yellowstone.
Blij dat je dat, bij velen, onderschatte park hier eens in de spotlights zet. Maar best ook niet te veel...we willen graag die rust daar behouden
.

Blij dat je dat, bij velen, onderschatte park hier eens in de spotlights zet. Maar best ook niet te veel...we willen graag die rust daar behouden

Voor de Grand Teton kenners: wij zijn komende september 2 en halve dag in het park en willen graag wat hikes doen (niet al te lang, laten we zeggen tussen de 3-5 uur).
We hebben nu de volgende wandelingen op het programma staan:
Bradley & Taggart Lakes Hike
Phelps Lake Trail
Hidden Falls/Inspiration Point
We zoeken hier nog een wandeling bij. Iemand een tip?
We hebben nu de volgende wandelingen op het programma staan:
Bradley & Taggart Lakes Hike
Phelps Lake Trail
Hidden Falls/Inspiration Point
We zoeken hier nog een wandeling bij. Iemand een tip?
Groetjes,
Daniel
Daniel
- ingrid14
- Amerika-expert
Wat wij een hele mooie, korte wandeling vonden
tocht 4.5 km, ongeveer 1u30'
bij Hermitage Point Trailhead - naar Heron Pond en terug via Swan Lake
(zie dag 8 op mijn blog van 2011)
http://ingridmg14juli2011.blogspot.be/2 ... stone.html
Groetjes,
Ingrid
tocht 4.5 km, ongeveer 1u30'
bij Hermitage Point Trailhead - naar Heron Pond en terug via Swan Lake
(zie dag 8 op mijn blog van 2011)
http://ingridmg14juli2011.blogspot.be/2 ... stone.html
Groetjes,
Ingrid
Ingrid's Travels&Trails :
- markro
- Moderator
- Contacteer:
Bij het String Lake kan je langs het meer naar het noorden wandelen naar nog een paar meren.
Zie http://www.nps.gov/grte/planyourvisit/u ... e_topo.pdf
In ons reisverslag 2010 staan op dag 13 een paar foto's.
Bij sommige bezienswaardigheden kan je korte trails lopen, zoals bijvoorbeeld bij de Schwabacher Landing en de Menor's Ferry Trail.
Zie genoemd reisverslag.
Zie http://www.nps.gov/grte/planyourvisit/u ... e_topo.pdf
In ons reisverslag 2010 staan op dag 13 een paar foto's.
Bij sommige bezienswaardigheden kan je korte trails lopen, zoals bijvoorbeeld bij de Schwabacher Landing en de Menor's Ferry Trail.
Zie genoemd reisverslag.
-
- Amerikakenner
- Aantal x V.S. bezocht: 14
hallo,
een paar korte wandelingen :
- als je signal mountain oprijdt heb je kort voor de top een parking, vandaar is er trail naar de top van waar je prachtig zicht hebt op de vallei en de bergen. daar vliegen ook geregeld gieren ,,onder" de top.
- tussen oxbow bend en jackson lake junction heb je zijweg ricting rivier . daar kan je korte wandeling langs oever maken.
indien je de overzet neemt is de wandeling naar inspiration point eveneens een korte wandeling en kan je eventueel even cascade canyon instappen. niet alleen mooi maar ook veel rustiger dan het traject meer- inspiration point ( waarschijnlijk drukste trail van het park)
Jacques
een paar korte wandelingen :
- als je signal mountain oprijdt heb je kort voor de top een parking, vandaar is er trail naar de top van waar je prachtig zicht hebt op de vallei en de bergen. daar vliegen ook geregeld gieren ,,onder" de top.
- tussen oxbow bend en jackson lake junction heb je zijweg ricting rivier . daar kan je korte wandeling langs oever maken.
indien je de overzet neemt is de wandeling naar inspiration point eveneens een korte wandeling en kan je eventueel even cascade canyon instappen. niet alleen mooi maar ook veel rustiger dan het traject meer- inspiration point ( waarschijnlijk drukste trail van het park)
Jacques
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht
-
- 9 Reacties
- 8104 Weergaves
-
Laatste bericht door paulr
-