Ik herken het 'vooral niets negatiefs willen zeggen' ook wel van waar ik woon. Ik heb het idee dat het ook van regio tot regio wel erg verschilt in de VS - bij vrienden en familie en bezoekers uit andere regio's merk ik het toch beduidend minder dan hier in de Bay Area, en het is ook een klacht die ik veel hoor van mensen uit LA en omgeving.
Mijn persoonlijke ervaring hier is dat - in sommige contexten - mensen soms liever een leugen vertellen, dan iets negatiefs tegen je zeggen. Ik snap daar persoonlijk dus niets van. Als ik een telefonische sollicitatie heb met een toko en je zegt dat je me terugbelt, bel dan ook, bijvoorbeeld. In de privesfeer vind ik het minder lastig en lukt het me ook best om zelf eens te roepen: "We should hang out some time!" terwijl ik dat geheel niet van plan ben. Eigenlijk best bevrijdend voor al die gevallen waarin je iemand best wel ok vindt, maar nou niet direct de beste vrienden wilt worden.
Klagen doet men hier veel en vrijuit, maar waarover men klaagt is veelzeggend:
- idioot vastgoedbeleid, nep-linkse idealen en onmenselijke leefomstandigheden : hoog opgeleide immigranten uit West-Europa
- immigratiebeleid te strict: hoogopgeleide immigranten uit andere regio's
- immigratiebeleid te soepel: arme blanke Californiërs
- gentrification: originele Af-Am.inwoners van Oakland
- nare mensen die allemaal maar in de Bay Area komen en het verpesten voor de mensen die er al waren: arme, middle class en rijke witte mensen die hier in de jaren 60 en 70 heen verhuisd zijn.
Ik vind dat persoonlijk een van de meest moeilijke dingen om aan te wennen - vrijwel iedereen in de regio geeft de schuld voor de problemen aan een andere groep mensen en lijkt in het geheel niet te kunnen zien waar het probleem hier nu eigenlijk zit. En dus valt men Googlebussen aan, worden van origine gekleurde buurten onder zeer twijfelachtige omstandigheden verkocht aan nare projectontwikkelaars en verbiedt men links en rechts het wonen in auto's en kampers,zonder op wat voor manier dan ook een structurele oplossing te bedenken.
Dat gecombineerd met die bovenstaande tendens van liever liegen dan mogelijk iets vervelends zeggen, doet me bijna denken dat de hele regio zichzelf ervan overtuigd heeft dat ze allemaal teveel 'precious little snowflakes' zijn om de harde waarheid aan te kunnen. Dat vind ik wel jammer, want als we hier _echt_ zouden willen, zouden we het zoveel beter kunnen maken dan het is. Zolang we echter zondebokken blijven zoeken, blijft een heel klein groepje mensen van ons allemaal profiteren