Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Rondreis Scandinavië
Rondreis Scandinavië
Met onze volgende (huwelijks)reis nog voor ons zijn we alvast aan het oriënteren op volgend jaar. Geen verre reis of met het vliegtuig, maar met de auto door Scandinavië. We zijn beiden nog nooit in die regio geweest. We zijn beiden erg veel op de steden gericht, dus die zullen ook volop in het programma terugkomen. Daarnaast willen we graag de fjorden zien.
We hebben een opzet gemaakt, maar hebben geen idee of dit haalbaar is. Hebben we tijd te kort, blijven we ergens te lang? De route is nu 3 weken, maar ook daarin hebben we nog wel wat speling. Verder is de rit van Oslo naar Stockholm de langste, zit daar nog iets tussendoor? Op de terugweg kunnen we er eventueel voor kiezen om nog ergens in Duitsland extra te stoppen.
1 Zoetermeer - Kiel
2 Oslo - Stavanger
3 Stavanger
4 Stavanger - Bergen
5 Bergen
6 Bergen - Geilo
7 Geilo
8 Geilo - Oslo
9 Oslo
10 Oslo
11 Oslo - Stockholm
12 Stockholm
13 Stockholm
14 Stockholm - Gotenburg
15 Gotenburg
16 Gotenburg - Malmo
17 Malmo
18 Malmo - Kopenhagen
19 Kopenhagen
20 Kopenhagen
21 Kopenhagen - Zoetermeer
We hebben een opzet gemaakt, maar hebben geen idee of dit haalbaar is. Hebben we tijd te kort, blijven we ergens te lang? De route is nu 3 weken, maar ook daarin hebben we nog wel wat speling. Verder is de rit van Oslo naar Stockholm de langste, zit daar nog iets tussendoor? Op de terugweg kunnen we er eventueel voor kiezen om nog ergens in Duitsland extra te stoppen.
1 Zoetermeer - Kiel
2 Oslo - Stavanger
3 Stavanger
4 Stavanger - Bergen
5 Bergen
6 Bergen - Geilo
7 Geilo
8 Geilo - Oslo
9 Oslo
10 Oslo
11 Oslo - Stockholm
12 Stockholm
13 Stockholm
14 Stockholm - Gotenburg
15 Gotenburg
16 Gotenburg - Malmo
17 Malmo
18 Malmo - Kopenhagen
19 Kopenhagen
20 Kopenhagen
21 Kopenhagen - Zoetermeer
Re: Rondreis Scandinavië
Ik vind het nogal op steden gericht. De meeste steden in Scandinavie zijn niet echt de moeite waard. Oslo, Goteborg en Malmo zijn niet echt steden waar veel te zien is. Stockholm is daarentegen een must. Kopenhagen lijkt sterk op Amsterdam. Tijdens je verblijf in Malmo zou je Lund kunnen bezoeken. Ook zou je Legoland in Billund kunnen meepakken.
Dat klopt. Onze vakanties zijn meestal een aaneenschakeling van de steden. In dit geval willen we het combineren met de natuur in de eerste week in Noorwegen. Dat is voor ons ook meer dan genoeg denk ik.
Malmo en Gotenburg zitten erin om de reistijd te breken en omdat we niet snel in de toekomst daar terug zullen keren denk ik. Daarnaast heeft Gotenburg een HardRock Café, dus voor ons sowieso een must om te bezoeken als we er toch langsrijden.
Lund ziet er heel erg leuk uit, zo op het eerste gezicht inderdaad zeker de moeite waard voor een bezoekje.
Wat moet ik me voorstellen bij Legoland? Een SixFlags oid of meer gericht op kinderen?
Malmo en Gotenburg zitten erin om de reistijd te breken en omdat we niet snel in de toekomst daar terug zullen keren denk ik. Daarnaast heeft Gotenburg een HardRock Café, dus voor ons sowieso een must om te bezoeken als we er toch langsrijden.
Lund ziet er heel erg leuk uit, zo op het eerste gezicht inderdaad zeker de moeite waard voor een bezoekje.
Wat moet ik me voorstellen bij Legoland? Een SixFlags oid of meer gericht op kinderen?
- markro
- Moderator
- Aantal x V.S. bezocht: 13
- Contacteer:
Om een indruk te krijgen van Legoland in Billund, kijk eens op deze pagina van mijn Denemarken reisverslag uit 2006:
http://www.dutchmarco.com/reisverslag/d ... dag-17.htm
http://www.dutchmarco.com/reisverslag/d ... dag-17.htm
Bedankt! Ik heb je verslag gelezen. Ziet er er uit als een soort kruising tussen een pretpark (de attracties dan) en Madurodam van Lego. Of doe ik het park dan tekort?
-
- Amerika-ontdekker
- Aantal x V.S. bezocht: 7
Vrienden van ons hebben vorig jaar een rondreis gemaakt door Scandinavië. Ik heb onderstaande info ontvangen, omdat Scandinavië ook bij ons op het lijstje staat. Misschien heb je er iets aan? Ik heb de info iets ingekort/samengevat.
Dag 1 Reizen naar Hirtshals
Dag 2 Vuurtoren beklimmen Hirtshals, Ferry van Hirtshals naar Kristiansand
Dag 3 Reizen naar Stavanger van Stavanger naar Jorpeland incl. veerboot
Dag 4 Hiken naar Preikestolen
Dag 5 Varen op Lyssefjord
Dag 6 Rijden naar camping Lysebotn (geweldige route!), Hiken naar Kjerag/ Kajaktocht over de Lysefjord
Dag 7 Hiken naar Kjerag/ Kajaktocht over de Lysefjord, Ideale plek voor recreatie (wandelen, kajakken (populair), naar de zeehonden of basejumpen)
Dag 8 Reizen van Lysebotn naar Odda, Eventueel nog een outdooractiviteit (kajak)
Dag 9 Hike gletsjer Buer, Reizen van Odda naar Bergen
Dag 10 Sightseeing Bergen (ritje Floibanen Kabelpoor naar top berg (vertrek in stadscentrum), wandelen door oude straatjes naar stadscentrum, vismarkt)
Dag 11 Reizen van Bergen naar Flam, Boottocht tussen Flåm en Gudvangen door Naeroyfjord (must see) or a trip on the renowned Flåm Railway,
Dag 12 Fietstocht Flam (ong. 10 uur)
Dag 13 Reizen van Flåm naar Jotenheimen National Park
Dag 14 Hike Galdhopiggen (8 uur) vertrekken vanaf Juvasshytta of Raubergstulen (guided tours) of self-guided vanaf Spiterstulen.
Dag 15 Hike de Beseggen trail (ong. 9 uur)
Dag 16 Reizen van Skjak naar Geirangerforjd, boottocht over Geirangerfjord; Fjord Sightseeing M/S Geirangerfjord
Dag 17 Boottocht of andere outdooractiviteit
Dag 18 Reizen van Geirangerfjord, via Trollstigen naar Oslo
Dag 19 Sightseeing Oslo
Dag 20 Bezoek Moose en Alpaca farm, Värmlands Älgar & Alpackor, Holeberg, Wildkamperen aan Vanern (in de buurt van Karlstad)
Dag 21-24 Stockholm
Dag 24-27 Kopenhagen
Dag 1 Reizen naar Hirtshals
Dag 2 Vuurtoren beklimmen Hirtshals, Ferry van Hirtshals naar Kristiansand
Dag 3 Reizen naar Stavanger van Stavanger naar Jorpeland incl. veerboot
Dag 4 Hiken naar Preikestolen
Dag 5 Varen op Lyssefjord
Dag 6 Rijden naar camping Lysebotn (geweldige route!), Hiken naar Kjerag/ Kajaktocht over de Lysefjord
Dag 7 Hiken naar Kjerag/ Kajaktocht over de Lysefjord, Ideale plek voor recreatie (wandelen, kajakken (populair), naar de zeehonden of basejumpen)
Dag 8 Reizen van Lysebotn naar Odda, Eventueel nog een outdooractiviteit (kajak)
Dag 9 Hike gletsjer Buer, Reizen van Odda naar Bergen
Dag 10 Sightseeing Bergen (ritje Floibanen Kabelpoor naar top berg (vertrek in stadscentrum), wandelen door oude straatjes naar stadscentrum, vismarkt)
Dag 11 Reizen van Bergen naar Flam, Boottocht tussen Flåm en Gudvangen door Naeroyfjord (must see) or a trip on the renowned Flåm Railway,
Dag 12 Fietstocht Flam (ong. 10 uur)
Dag 13 Reizen van Flåm naar Jotenheimen National Park
Dag 14 Hike Galdhopiggen (8 uur) vertrekken vanaf Juvasshytta of Raubergstulen (guided tours) of self-guided vanaf Spiterstulen.
Dag 15 Hike de Beseggen trail (ong. 9 uur)
Dag 16 Reizen van Skjak naar Geirangerforjd, boottocht over Geirangerfjord; Fjord Sightseeing M/S Geirangerfjord
Dag 17 Boottocht of andere outdooractiviteit
Dag 18 Reizen van Geirangerfjord, via Trollstigen naar Oslo
Dag 19 Sightseeing Oslo
Dag 20 Bezoek Moose en Alpaca farm, Värmlands Älgar & Alpackor, Holeberg, Wildkamperen aan Vanern (in de buurt van Karlstad)
Dag 21-24 Stockholm
Dag 24-27 Kopenhagen
Bedankt! Ik ga me er binnenkort eens in verdiepen!
Inmiddels hebben we er weer even naar gekeken en hebben een aantal aanpassingen gedaan. We hebben voor Rysstad gekozen, omdat dit mooi op de route ligt van Oslo naar Stavanger en precies in het dal, de exacte plaats maakt voor ons dan ook niet zoveel uit.
Zelfde geldt voor Balestrand, die fjord willen we graag gaan zien, maar het plaatsje maakt op zich niet zoveel uit. Hiervoor moeten we nog gaan kijken wat gemakkelijk is.
Daarnaast denken we om of bij Goteburg of bij Malmo er één nacht vanaf te halen (en ik denk gezien de reistijden dat dit dan Malmo gaat worden).
1 Zoetermeer - Kiel
2 Oslo - Rysstad
3 Rysstad
4 Rysstad - Stavanger
5 Stavanger
6 Stavanger - Bergen
7 Bergen
8 Bergen - Balestrand
9 Balestrand
10 Balestrand - Jotunheimen National Park
11 Jotunheimen National Park
12 Jotunheimen National Park - Oslo
13 Oslo
14 Oslo
15 Oslo - Orebro (of Karlstad?)
16 Orebro - Stockholm
17 Stockholm
18 Stockholm
19 Stockholm - Gotenburg
20 Gotenburg
21 Gotenburg - Malmo
22 Malmo
23 Malmo - Kopenhagen
24 Kopenhagen
25 Kopenhagen
26 Kopenhagen Zoetermeer
Zelfde geldt voor Balestrand, die fjord willen we graag gaan zien, maar het plaatsje maakt op zich niet zoveel uit. Hiervoor moeten we nog gaan kijken wat gemakkelijk is.
Daarnaast denken we om of bij Goteburg of bij Malmo er één nacht vanaf te halen (en ik denk gezien de reistijden dat dit dan Malmo gaat worden).
1 Zoetermeer - Kiel
2 Oslo - Rysstad
3 Rysstad
4 Rysstad - Stavanger
5 Stavanger
6 Stavanger - Bergen
7 Bergen
8 Bergen - Balestrand
9 Balestrand
10 Balestrand - Jotunheimen National Park
11 Jotunheimen National Park
12 Jotunheimen National Park - Oslo
13 Oslo
14 Oslo
15 Oslo - Orebro (of Karlstad?)
16 Orebro - Stockholm
17 Stockholm
18 Stockholm
19 Stockholm - Gotenburg
20 Gotenburg
21 Gotenburg - Malmo
22 Malmo
23 Malmo - Kopenhagen
24 Kopenhagen
25 Kopenhagen
26 Kopenhagen Zoetermeer
Heb je de Zweedse crimi serie Wallander wel eens gezien? Dan kun je ook een dagje (vanuit Malmo) naar het zuiden rijden om Ystad te bezoeken waar deze serie zich afspeelt. Ik vond dat een hele gezellige plaats met leuke vakwerkhuizen. Vlak naast Ystad kun je nog Ales Stenar bezoeken (zandstenen in vorm Viking schip).
Deze zuidelijke regio is vrij vlak ( of licht glooiend, net hoe je wilt noemen
In Stockholm hebben wij 2x het Vasa museum bezocht en het openlucht museum Skansen vonden wij leuk om te bekijken. In Gamla Stan kun je een heerlijk bakkie koffie met wat lekkers halen bij Sundberg konditorei; echt een aanrader! Net buiten Stockholm kun je evt. ook outlet shoppen in Barkaby.
In Oslo hebben wij het Vigeland park bezocht, leuk al die beelden en het Aker Brygge (museum/fort en Oslo Fjord), verder waren wij er redelijk snel uitgekeken. Ik vond de andere fjorden in Noorwegen veel mooier (dieper). Gotheborg kun je lekker wandelen of een kanaal boottochtje (paddan) maken, deze zijn aangelegd door NL ingenieurs.
Vanuit Gotheborg rijden wij meestal een (halve) dag naar Kungsbacka om daar even te outlet shoppen ( Mexx, Bjorn Borg enz). Is wel veel kleiner dan in de USA hoor, maar wij slagen hier altijd erg goed.
Verder is Grebbestad erg leuk om bv. een kanotocht te maken, hier heb je ook vele oude rotstekeningen in de omgeving ( hallristningar) of het grebby gravfalt. Tevens is Fjallbacka een mooi stadje aan het water ( bekend van de schrijfster Camilla Lackberg). Je kunt ook nog met een boot naar de Koster eilanden ( meest westelijk gelegen punt van Zweden) en hier een fiets huren, heerlijk rustig! Er rijden hier geen auto's (behalve de paar mensen die er wonen).
In de vroege avond is het ook leuk om even in de auto te stappen en op elanden safari te gaan, wij hebben er zo veel gespot! ( ook hertjes en vossen gezien).
In Bergen heb ik de Floibanen omhoog genomen. Met dit steile bergbaantje ben je snel boven voor een mooi uitzicht over de stad. Terug naar beneden kun je eventueel wandelen. Het Unesco centrum met de mooie, gekleurde houten huisjes is ook prachtig (met mooi weer).
Veel plezier met jullie planning!
Deze zuidelijke regio is vrij vlak ( of licht glooiend, net hoe je wilt noemen

In Stockholm hebben wij 2x het Vasa museum bezocht en het openlucht museum Skansen vonden wij leuk om te bekijken. In Gamla Stan kun je een heerlijk bakkie koffie met wat lekkers halen bij Sundberg konditorei; echt een aanrader! Net buiten Stockholm kun je evt. ook outlet shoppen in Barkaby.
In Oslo hebben wij het Vigeland park bezocht, leuk al die beelden en het Aker Brygge (museum/fort en Oslo Fjord), verder waren wij er redelijk snel uitgekeken. Ik vond de andere fjorden in Noorwegen veel mooier (dieper). Gotheborg kun je lekker wandelen of een kanaal boottochtje (paddan) maken, deze zijn aangelegd door NL ingenieurs.
Vanuit Gotheborg rijden wij meestal een (halve) dag naar Kungsbacka om daar even te outlet shoppen ( Mexx, Bjorn Borg enz). Is wel veel kleiner dan in de USA hoor, maar wij slagen hier altijd erg goed.
Verder is Grebbestad erg leuk om bv. een kanotocht te maken, hier heb je ook vele oude rotstekeningen in de omgeving ( hallristningar) of het grebby gravfalt. Tevens is Fjallbacka een mooi stadje aan het water ( bekend van de schrijfster Camilla Lackberg). Je kunt ook nog met een boot naar de Koster eilanden ( meest westelijk gelegen punt van Zweden) en hier een fiets huren, heerlijk rustig! Er rijden hier geen auto's (behalve de paar mensen die er wonen).
In de vroege avond is het ook leuk om even in de auto te stappen en op elanden safari te gaan, wij hebben er zo veel gespot! ( ook hertjes en vossen gezien).
In Bergen heb ik de Floibanen omhoog genomen. Met dit steile bergbaantje ben je snel boven voor een mooi uitzicht over de stad. Terug naar beneden kun je eventueel wandelen. Het Unesco centrum met de mooie, gekleurde houten huisjes is ook prachtig (met mooi weer).
Veel plezier met jullie planning!
http://annekestefan.web-log.nl ( vakantie's USA 2006 en 2007)
http://annekeenstefan.blogspot.com ( vakantie Ijsland/ USA/ Canada 2008)
http://annekeenstefan.blogspot.com ( vakantie Ijsland/ USA/ Canada 2008)
Wow! Bedankt voor de uitgebreide tips! Hier kunnen we zeker verder mee.
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht