Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Facta voor greencard houder.
-
- Amerikafan
- Aantal x V.S. bezocht: 0
Facta voor greencard houder.
Ik lees iets over "facta"
Gegevens uitwisseling tussen bank en irs.
De inkomens en gegevens worden doorgegeven naar irs.
Wil dat zeggen dat je, als je bvb je woning niet verkoopt maar verhuurt, in belgie & us belastingen op moet betalen op je inkomsten.
Ik las ook dat banken niet happig zijn om us citizens en gc houders als klant te houden of aan te nemen.
Iemand een mening ?
Gegevens uitwisseling tussen bank en irs.
De inkomens en gegevens worden doorgegeven naar irs.
Wil dat zeggen dat je, als je bvb je woning niet verkoopt maar verhuurt, in belgie & us belastingen op moet betalen op je inkomsten.
Ik las ook dat banken niet happig zijn om us citizens en gc houders als klant te houden of aan te nemen.
Iemand een mening ?
why...
-
- Amerika-expert
Re: Facta voor greencard houder.
De Amerikaanse belastingdienst (IRS) wil altijd weten of je een bank hebt buiten de VS. Als daar minder dan $10.000 op staat, hoef je alleen maar ja aan te kruisen en verder niets over de bedragen te zeggen.
Je betaalt waarschijnlijk belasting in Belgie over je inkomsten uit je huis, maar die belasting mag je dan weer aftrekken van je Amerikaanse belasting (die geheven wordt op je inkomen overal in de wereld). Omdat de belastingen in Belgie (en Nederland) meestal hoger zijn dan in de VS, zit je waarschijnlijk wel goed.
Ik heb een rekening bij de Nederlandse ING vanaf de tijd dat die nog de Postgiro heette. Heb die rekening nog steeds en betaal iets van €4 eens in de zoveel tijd om die aan te mogen houden. Er zijn op het ogenblik wat problemen met hun pinpas, maar ben er verder zeer tevreden over. En die pinpasporblemen zullen ook wel opgelost worden, neem ik aan.
Je betaalt waarschijnlijk belasting in Belgie over je inkomsten uit je huis, maar die belasting mag je dan weer aftrekken van je Amerikaanse belasting (die geheven wordt op je inkomen overal in de wereld). Omdat de belastingen in Belgie (en Nederland) meestal hoger zijn dan in de VS, zit je waarschijnlijk wel goed.
Ik heb een rekening bij de Nederlandse ING vanaf de tijd dat die nog de Postgiro heette. Heb die rekening nog steeds en betaal iets van €4 eens in de zoveel tijd om die aan te mogen houden. Er zijn op het ogenblik wat problemen met hun pinpas, maar ben er verder zeer tevreden over. En die pinpasporblemen zullen ook wel opgelost worden, neem ik aan.
Nog 1 keer verhuisd, naar Philadelphia.
-
- Amerikafan
Benno super bedankt.
Ik was al aan het paniekeren.
T handelspand en woning wil ik niet verkopen maar verhuren.
Als ik de betaalde belastingen mag aftrekken dan ben ik geruster.
Heeft de eu alleen maar een facta of horen daar niet eu
Landen ook bij ?
Ik was al aan het paniekeren.
T handelspand en woning wil ik niet verkopen maar verhuren.
Als ik de betaalde belastingen mag aftrekken dan ben ik geruster.
Heeft de eu alleen maar een facta of horen daar niet eu
Landen ook bij ?
why...
Benno, ik heb ook nog steeds een Nederlandse "giro rekening." Ik heb geprobeerd m'n Amerikaanse man ook op de rekening te zetten maar bij de ING zeggen ze dat niet kan. Het lijkt me lastig als ik onder een bus loop ofzo, dat hij dan niet over de rekening kan beschikken en dat het dan via probate moet. Heeft iemand advies?
-
- Amerika-expert
@ xcode: ik zou er voor alle zekerheid toch een deskundige (die het Belgische EN het Amerikaanse systeem kent en weet dat er meer landen in de werled zijn dan alleen de VS) bijhalen, vooral de eerste keer.
@ marjon: misschien proberen de volgende keer dat jullie in Nederland zijn. Of proberen een tweede pinpas op jouw naam voor je man aan te vragen, kan hij in ieder geval bij (al?) je geld in het geval dat.
Of anders (klinkt mogelijk cynischer dan bedoeld): man je pincode geven en uitleggen hoe je in de VS geld haalt uit een Nederlandse rekening. En inschrijven voor internetbankieren, als je dat nog niet hebt, en alle wachtwoorden en TANcodes opschrijven of ergens heel bereikbaar leggen. Dan alle gegevens voor je Amerikaanse bankrekening in het Nederlandse systeem zetten en je man uitleggen hoe je geld overmaakt. En pas nadat de rekening leeg is, de ING vertellen dat je er niet meer bent. Zoals gezged, misschien wat cru, maar het maakt alles een stuk eenvoudiger. (En moge je kindskinderen dit allemaal pas nodig hebben).
@ marjon: misschien proberen de volgende keer dat jullie in Nederland zijn. Of proberen een tweede pinpas op jouw naam voor je man aan te vragen, kan hij in ieder geval bij (al?) je geld in het geval dat.
Of anders (klinkt mogelijk cynischer dan bedoeld): man je pincode geven en uitleggen hoe je in de VS geld haalt uit een Nederlandse rekening. En inschrijven voor internetbankieren, als je dat nog niet hebt, en alle wachtwoorden en TANcodes opschrijven of ergens heel bereikbaar leggen. Dan alle gegevens voor je Amerikaanse bankrekening in het Nederlandse systeem zetten en je man uitleggen hoe je geld overmaakt. En pas nadat de rekening leeg is, de ING vertellen dat je er niet meer bent. Zoals gezged, misschien wat cru, maar het maakt alles een stuk eenvoudiger. (En moge je kindskinderen dit allemaal pas nodig hebben).
Bedankt Benno. Ik kan inderdaad internetbankieren met van die tancodes. In eerste instantie wilde ik m'n zus volmacht geven, maar dat komt te vervallen bij overlijden. Ik denk inderdaad dat ik m'n man instructies achterlaat om het hele bedrag in een keer over te maken tzt (hopelijk voorlopig niet.)
Ik ben niet van plan ooit nog in Nederland te gaan wonen, maar vind het toch wel prettig om nog een Nederlandse rekening te hebben. Misschien krijg ik over een jaar 20 ook nog wat AOW, dan is een Nederlandse rekening misschien ook wel handig.
Ik geef m'n rekening trouwens wel netjes op bij de IRS ieder jaar, en vul ook een FBAR in.
Ik ben niet van plan ooit nog in Nederland te gaan wonen, maar vind het toch wel prettig om nog een Nederlandse rekening te hebben. Misschien krijg ik over een jaar 20 ook nog wat AOW, dan is een Nederlandse rekening misschien ook wel handig.
Ik geef m'n rekening trouwens wel netjes op bij de IRS ieder jaar, en vul ook een FBAR in.
-
- Amerika-expert
Als je na je 15e verjaardag officieel in Nederland ingeschreven bent geweest als een inwoner, dan krijg je voor elk jaar na je 15e tot het jaar dat je vertrokken bent, 2% van de dan geldende AOW.
De Sociale Verzekeringsbank (http://www.svb.nl) kan te zijner tijd alles voor je regelen (dat hebben ze bij mij tenminste gedaan). Ze maken overigens het geld overal naar over. En je kunt kiezen: per maand, per kwartaal of alles bij elkaar in 1 klap(je) elk jaar.
De Sociale Verzekeringsbank (http://www.svb.nl) kan te zijner tijd alles voor je regelen (dat hebben ze bij mij tenminste gedaan). Ze maken overigens het geld overal naar over. En je kunt kiezen: per maand, per kwartaal of alles bij elkaar in 1 klap(je) elk jaar.
-
- Amerika-expert
- Contacteer:
Onze Belgische banken hebben ons ook opgezegd zodra ze wisten dat we in Noord-Amerika woonden. Behalve bij onze 'huisbank', daar kunnen we omwille van de goede relatie met iemand nog wel blijven... tot dat ze weer eens controle doen van de rekeninghouders en we een kopie moeten bezorgen van onze identiteitskaart om te bewijzen waar we wonen. Dan hangen we, want we hebben geen Belgisch adres meer.
Dus best is om je bank niet wijzer te maken dan ze zijn, en bij De Post te betalen om je briefwisseling door te laten sturen.
Dus best is om je bank niet wijzer te maken dan ze zijn, en bij De Post te betalen om je briefwisseling door te laten sturen.
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
Tot m'n dertigste ingeschreven in Nederland, dus wel het proberen waard tegen die tijd. Dan zou ik zo'n 30% moeten krijgen.Als je na je 15e verjaardag officieel in Nederland ingeschreven bent geweest als een inwoner, dan krijg je voor elk jaar na je 15e tot het jaar dat je vertrokken bent, 2% van de dan geldende AOW.
Elke, bij de Postbank heb ik om de een of andere reden ook nog steeds een adres in Nederland nodig. De tan codes sturen ze hier naar toe, maar een nieuwe pinpas sturen ze om de paar jaar naar m'n zus in Nederland.
-
- Amerika-expert
Vreemd, ik heb al meer dan 30 jaar een ING rekening die al jaren op mijn Amerikaanse adres(sen) staat. Ik heb er een volledig elektronische rekening van gemaakt en krijg dus geen afschriften meer, misschien dat dat helpt. Pinpas ook altijd gewoon per post in de VS ontvangen.
Ik ben ook met m'n 30e vertrokken en krijg nu iets meer dan 200 euro in de maand (GEEN vakantiegeld meer dit jaar, bezuinigingen blijkbaar, of men denkt: die Nederlandse oudjes in het buitenland zijn eigenlijk altijd op vakantie). Niet veel, maar beter dan een klap in je gezicht!
Ik ben ook met m'n 30e vertrokken en krijg nu iets meer dan 200 euro in de maand (GEEN vakantiegeld meer dit jaar, bezuinigingen blijkbaar, of men denkt: die Nederlandse oudjes in het buitenland zijn eigenlijk altijd op vakantie). Niet veel, maar beter dan een klap in je gezicht!
-
- Amerika-expert
Algemene Ouderdoms Wet. Ook wel 'van Drees trekken', vernoemd naar de oude Willem Drees (sr.) die ervoor gezorgd heeft dat dit systeem van betalingen voor ouden van dagen wet werd. Een ouderwetse PvdA-er/sociaal democraat.
-
- Amerikafan
M.a.w "pensioen"
Tja als zelfstandige zal ik niet veel pensioen krijgen.
En met de huidige regering ik belgie ziet het er naar uit dat het zal verslechteren.
En met de huidige regering ik belgie ziet het er naar uit dat het zal verslechteren.
why...
Benno - Vreemd dat je geen AOW vakantiegeld kreeg dit jaar, want ik kreeg het wel, in mei.
Lust is easy. Love is hard. Like is most important.
-
- Amerika-expert
In Nederland krijg je een staatspensioen (AOW) omdat je jaren in Nederland bent ingeschreven. Dat bedrag is een vast bedrag en wordt betaald uit de spaarpot opgebouwd door iedereen via heffingen op je inkomen (die heffingen zijn namelijk niet alleen belasting).
Zal in Belgie niet veel anders zijn, neem ik aan.
Zelfs (juist) als je zelfstandige bent, betaal je belasting en sociale lasten, en daarom krijg je na je pensioensgerechtigde leeftijd (nu nog 65, de komende jaren gaat die leeftijdsgrens omhoog?) in Nederland AOW.
In de VS heb je recht op een 'staatspensioen' (social security) gebaseerd op je inkomsten de laatste 35 jaar, als je minstens 10 jaar belasting en sociale lasten hebt betaald. Als je na je pensioen door blijft werken, wordt je social security bijgesteld (hoop dat ik dan inderdaad wat meer krijg, want in mijn eerste Amerikaanse belastingjaar had ik volgens social security maar $22 verdiend).
Zal in Belgie niet veel anders zijn, neem ik aan.
Zelfs (juist) als je zelfstandige bent, betaal je belasting en sociale lasten, en daarom krijg je na je pensioensgerechtigde leeftijd (nu nog 65, de komende jaren gaat die leeftijdsgrens omhoog?) in Nederland AOW.
In de VS heb je recht op een 'staatspensioen' (social security) gebaseerd op je inkomsten de laatste 35 jaar, als je minstens 10 jaar belasting en sociale lasten hebt betaald. Als je na je pensioen door blijft werken, wordt je social security bijgesteld (hoop dat ik dan inderdaad wat meer krijg, want in mijn eerste Amerikaanse belastingjaar had ik volgens social security maar $22 verdiend).
-
- Amerika-expert
@ joke: woon jij in Nederland of elders? Heb begrepen dat je in het buitenland gekort wordt. Of het was zo'n klein bedrag dat ik het over het hoofd heb gezien. Beschouw het maar als een extraatje, en maak me er niet druk/kwaad over. Gevonden geld, zoals ze hier zeggen.
- KBaak
- Amerika-ontdekker
- Aantal x V.S. bezocht: 25
AOW is iets compleet anders dan een pensioen. De AOW is een uitkering, je pensioen is salaris.Xcode schreef:M.a.w "pensioen"
-
- Amerikafan
Kbaak,
Waarom zou iemand een aow (uitkering) krijgen als die persoon emigreerd. ?
Hangt er een bepaalde leeftijd aan vast.?
Waarom zou iemand een aow (uitkering) krijgen als die persoon emigreerd. ?
Hangt er een bepaalde leeftijd aan vast.?
why...
@xcode: AOW bouw je op, daar heb je voor betaald (via de belastingen, het grootste deel van de 1e belastingschijf gaat naar premies voor onder meer de AOW).
Als je emigreert, stopt de verdere opbouw, maar je hebt bij pensioengerechtigde leeftijd recht op het deel dat je al had opgebouwd voor emigratie.
Als je emigreert, stopt de verdere opbouw, maar je hebt bij pensioengerechtigde leeftijd recht op het deel dat je al had opgebouwd voor emigratie.
===== Permanent Resident since July 23, 2014 =====
-
- Amerikafan
Aaa sooo. I got git.
Je kan dus aanspraak maken eens op pensioenleeftijd.
Aow heeft toch ern stuk te maken met pensioen.
Je kan dus aanspraak maken eens op pensioenleeftijd.
Aow heeft toch ern stuk te maken met pensioen.
why...
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht