Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Scholen?

Vragen over de mogelijkheden van emigratie naar de Verenigde Staten horen thuis in dit forum.
Mirjamhvh
Amerika-ontdekker
Aantal x V.S. bezocht: 2

Scholen?

Bericht door Mirjamhvh »

Hallo,

Wij, gezin met twee kinderen, krijgen hoogstwaarschijnlijk de kans om te emigreren naar de US. Als het allemaal doorgaat zitten wij volgend jaar zomer ergens in Florida. Echt een heerlijk vooruitzicht :D
Maar voordat we gaan willen we eerst nog wat dingen uitzoeken. Een van de belangrijkste dingen gaat over een school voor de kinderen.

Onze oudste ( bijna 7) is hoogbegaafd en op school begint het steeds moeilijker te worden om hem uitdaging te bieden. (Een klas overslaan is geen optie, dat redt hij sociaal-emotioneel niet)
Ook onze dochter van 5 loopt flink voor. We twijfelen of zij ook hoogbegaafd is, maar hebben haar nog niet laten testen.

Nu onze vraag. Hoe wordt er op scholen in de US omgegaan met hoogbegaafde kinderen?
Kunnen jullie ons hier meer over vertellen?

Groetjes,
Mirjam
vanhofwegen.wordpress.com
vanhofwegen1.wordpress.com
hemmie
Amerika-expert

Re: Scholen?

Bericht door hemmie »

He, jij hier :-)

Allereerst zal het er erg van afhangen van de school. Kies voor een public school, of voor een private school. Er zijn schooldistricten met hele goede scholen, maar er zijn ook gebieden waar de public schools slecht zijn, en je wellicht dus wil uitwijken naar een prive school. In dat laatste geval wel handig om vooraf uit te zoeken wat het je gaat kosten, en daar rekening mee te houden voordat je een baan accepteert. Waar in Florida zouden jullie gaan wonen? Je kunt dan in elk geval al eens de websites van de betreffende schooldistricten en prive scholen bekijken.

De meeste schooldistricten bieden wel een gifted & talented programma aan voor kinderen die bovengemiddeld presteren, volgens mij zijn er wel mensen hier op het forum die daar ervaring mee hebben. Ik begreep van een kennis in Texas dat het in 'ons' schooldistrict op elementary school nog niet zo veel uitmaakt, maar vanaf middle school kunnen die kinderen dan vakken op een hoger niveau gaan volgen.
Terug in Texas!
Mirjamhvh
Amerika-ontdekker

Bericht door Mirjamhvh »

Hey Hemmie,

Had ik kunnen weten dat ik jou hier tegen zou komen. :)

We zitten te denken om ergens tussen Orlando en Tampa te gaan wonen. Er is nog geen kantoor in Fl, dus we krijgen wat vrijheid. Het ligt er ook een beetje aan waar de meeste klanten zitten.
We hebben familie in Seminole. En ook in atlanta en Birmingham. En ws gaat een nicht van Eric volgend jaar ergens rond Cape Coral wonen. Dus willen wij daar ergens tussenin zitten. Maar niet te ver bij de golf vandaan, want manlief heeft zijn zinnen gezet op een bootje.

Hopelijk weten we eind deze week meer qua locatie, dan kunnen we beter rond gaan kijken.

Weet er iemand wat de goede schooldistricten zijn? Valt dat allemaal na te kijken op internet?
hemmie
Amerika-expert

Bericht door hemmie »

Op http://www.greatschools.org kun je in elk geval wel van alle scholen een beoordeling vinden. Ik denk dat je op het city-data forum ook wel wat zou moeten kunnen vinden. Verder gewoon eens googlen, dan vind ik dit bijvoorbeeld. het houdt volgens mij niet over in Florida.
Terug in Texas!
LittlePhoenix
Amerika-expert

Bericht door LittlePhoenix »

Via http://www.greatschools.org kan je goede info vinden over verschillende school districts.

Mijn oudste 2 zijn hoogbegaafd, en ik heb ervaring met gruwelijk slecht onderwijs in Amerika en super goed onderwijs. M'n oudste zoon zit nu in de gifted and talented klas op een school die sowieso erg goed is. Op deze school zat hij eerst in een gewone 1st grade en ik merkte dat het gewone werk te makkelijk was. Godzijdank had hij een fantastische juf die hem begreep. Dat jaar hadden we hem trouwens al kunnen laten overstappen naar de gifted class maar in overleg met de juf hebben we hem in de gewone klas gehouden. Dat was 100% omdat hij de steun van de juf en z'n klasgenoten nodig had om een heel moeilijke tijd door te komen (m'n man had kanker en we wisten niet of hij het zou overleven, en dat tijdens onze verhuizing naar Florida).

2nd grade begon hij dus in de GTP (Gifted and Talented Program) en dat was qua schoolwerk een hele verbetering. Het tempo is hoger, de stof is wat uitgebreider, en de hele klas werkt op ongeveer hetzelfde niveau dus er is zo goed als geen wachten tot de rest eindelijk de stof doorheeft. Nu in 3rd grade zie ik hetzelfde, een goed tempo, werk dat op het juiste niveau is, en het allerbelangrijkste is dat de juf de kinderen begrijpt. Deze leerkrachten hebben speciale training om met hoogbegaafde kinderen om te gaan. Niet dat het een vrijbrief is die alle gedrag goed praat, maar sommige dingen waar m'n oudste voor in de problemen raakte heeft m'n zoon nu geen last mee omdat de juf begrijpt dat het erbij hoort. Vragen stellen bijvoorbeeld. M'n arme oudste dochter is regelmatig de grond in geboord door leerkrachten als ze een vraag stelde.

Met m'n oudste hebben we dus meegemaakt wat een ellende het is om je slimme kind op een slechte school te hebben. Arm kind heeft op 3 verschillende elementary scholen gezeten. De laatste school was wel goed, en dat jaar zagen we haar weer opbloeien. Helaas was de middle school weer deels knudde. Zo zat ik aan tafel met een leraar die me vriendelijk vertelde dat m'n dochter lastig was en dat ze zijn advies niet opvolgde. Ze had 1 opdracht gemist omdat ze naar de tandarts moest en de leraar wilde dat ze de bishop of een mannelijk familielid om hulp zou vragen. De man zat me vol overtuiging uit te leggen dat hij begreep dat het allemaal te moeilijk voor haar was maar dat ze met hulp toch in staat zou moeten zijn om iets op papier te krijgen. De opdracht was over de stock market. Ze moest een bedrijf kiezen, een begin datum, en een eind datum en dan uitrekenen of ze winst of verlies had. Super simpel en geen enkel probleem voor haar, en het zou geen enkel probleem moeten zijn voor zo goed als elke 7th grader! Maar ja, meisjes snappen dat allemaal niet eh? Heb er verder geen drama van gemaakt omdat het maar een paar dagen voor onze verhuizing was maar jeminee....

En een paar weken later stapten we de middle school hier binnen. De counselor nam ruim de tijd om met m'n dochter te praten. Met m'n dochter, omdat m'n dochter daar naar school zou gaan en het was belangrijk dat zij zich daar thuis zou voelen. En na dat gesprek vond ze het nodig om m'n dochter even een paar testen te laten doen. De info van de vorige school was namelijk een beetje kwijt geraakt en door het tijdsverschil kon ze de school nog niet bellen, dus dan maar even snel een testje doen. En ja hoor, precies wat de mevrouw al dacht. Ons meiske liep flink voor op haar grade level, maar helaas was het niet mogelijk om haar in de gifted class te plaatsen omdat die al helemaal vol was. Dus toen maar advanced classes met de belofte dat als er problemen waren, dat we dan zo snel mogelijk een gesprek zouden hebben om een oplossing te vinden.

Mijn advies is om alvast heel goed uit te zoeken waar goede scholen zijn, alvast te bellen met een paar scholen om te vragen of ze een gifted program hebben en wat dat inhoudt, en dan zo snel mogelijk persoonlijk langs te gaan. Er zijn kleinere scholen die geen gifted programa hebben, maar toch goede oplossingen hebben voor high achievers en gifted students. Maar uit ervaring zou ik aanraden om alleen scholen te kiezen die al een paar jaar een goed programma hebben. Leerkrachten die de speciale training hebben gedaan begrijpen beter hoe of wat.

Neem absoluut geen genoegen met de belofte dat er extra werk aangeboden zal worden in de normale klas. Dat heeft m'n oudste in Utah gehad. Dat extra werk bestond uit boeken uit de klasbibliotheek. Dat waren dus nog geen 20 boeken, en allemaal op grade level. Zat m'n meiske dus boeken ver onder haar niveau te lezen terwijl ze moest wachten op de rest van de groep. Verder niets. Extra werk heeft geen enkel nut als het alleen maar zoethoudertjes zijn.
LittlePhoenix
Amerika-expert

hemmie schreef:Op http://www.greatschools.org kun je in elk geval wel van alle scholen een beoordeling vinden. Ik denk dat je op het city-data forum ook wel wat zou moeten kunnen vinden. Verder gewoon eens googlen, dan vind ik dit bijvoorbeeld. het houdt volgens mij niet over in Florida.
City-data is inderdaad ook een goede site. Florida heeft ontzettend veel slechte scholen, en de goede scholen zijn in dure buurten. Maar aangezien je voor werk hierheen komt kan je waarschijnlijk eisen dat ze jullie in een goede buurt planten. Wij hebben ervoor gekozen om een huis te huren in een goede buurt waardoor onze huur eigenlijk 2 keer is wat we eigenlijk wilden betalen, maar het is het waard.
Mirjamhvh
Amerika-ontdekker

Bericht door Mirjamhvh »

Ik ben verbaasd over de hoeveelheid slechte scholen in Florida, maar ook in California.
Gelukkig zijn er wel wat regio's met goede scholen, maar wat zijn de huizen daar duur! Dat wordt dus flink onderhandelen over het salaris.

Wat vinden jullie een redelijk salaris?
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kastelke »

Dat is een onmogelijke vraag om te beantwoorden. Voor de job van Persoon A kan $70,000 een correct salaris zijn, maar voor de job van persoon B zou het dubbel zelfs onderbetaald zijn.
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
dutch_in_seattle
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door dutch_in_seattle »

Mirjamhvh schreef:Gelukkig zijn er wel wat regio's met goede scholen, maar wat zijn de huizen daar duur!
Gewoon uit nieuwsgierigheid, wat kosten huizen dan in die regio's met goede scholen?
Ron (in Seattle, WA)

=======
Don't believe everything you think.
hemmie
Amerika-expert

Bericht door hemmie »

Huurprijzen in de VS liggen hoog, doordat je als huiseigenaar veel belasting moet betalen, en dat uiteraard wordt meegerekend. Maar je betaalt natuurlijk veel minder loonheffing. Je moet dus niet te veel gaan vergelijken met Nederlandse huurprijzen.
Het is natuurlijk een afweging, een goedkoper huis in een wijk met een slechtere school, en dan voor een prive school betalen, of meer huur betalen en je kind wel naar public school kunnen sturen.
Terug in Texas!
LittlePhoenix
Amerika-expert

dutch_in_seattle schreef:
Mirjamhvh schreef:Gelukkig zijn er wel wat regio's met goede scholen, maar wat zijn de huizen daar duur!
Gewoon uit nieuwsgierigheid, wat kosten huizen dan in die regio's met goede scholen?
Ter vergelijking: in Utah waren we $1200 per maand kwijt, 4 slaapkamers, speelkamer, 3 full baths, 1 half bath, garage waar m'n auto makkelijk in paste, en een fijne tuin.
Hier in Florida zijn we $2350 per maand kwijt, 4 slaapkamers, geen speelkamer, 2 full baths, 1 half bath, garage waar mijn auto echt niet in past (m'n man's Jaguar past er net in maar dat is met de neus een cm van de muur en de kont een cm van de deur), en een kleine tuin. Dit is trouwens een goedkoop huis omdat het slecht onderhouden is en er is geen gate voor deze buurt. Ik merk ook heel duidelijk dat veel locals deze buurt lower class vinden vergeleken met de populaire gated communities. Dit is niet zo erg als in een appartement of town home wonen, maar zeker niet iets om trots op te zijn :lol:
Meeste huurhuizen hier in de buurt zijn minstens $2500.
Een vriendin woont wel in een upper class buurt (was 1 van de eisen aan de werkgever: een woning op fiets afstand van een goede school) en is per maand zo'n $3200 kwijt voor een huis met evenveel slaapkamers, piepklein tuintje, maar wel met zwembadje. Hun huis was ook goedkoop voor die buurt, weet niet meer precies waarom, maar ze hadden echt geluk met die deal.

Toen we rondkeken naar koophuizen vertelde de makelaar dat het hier heel normaal is om een hypotheek van $4000 per maand te hebben!
Mirjamhvh
Amerika-ontdekker

Bericht door Mirjamhvh »

We hebben idd dat soort prijzen gezien en schrokken daar behoorlijk van.
Maar daar tegenover staat (als het allemaal doorgaat) ook wel een royaler salaris tegenover.
We zijn nu aan het kijken naar Land O Lakes. De scholen daar zijn redelijk goed volgens de map. En het ligt redelijk in de buurt van waar wij wilden.
Maar man, dan ben je dus minstens $3000 huur voor een huis kwijt per maand.

Je schrijft dat je een vriendin op fietsafstand van school woont. Wordt er in Florida dan meer gefietst?
Wij zijn veel in Alpharetta GA geweest en daar heb ik nog nooit fietsers gezien helaas.
hemmie
Amerika-expert

Bericht door hemmie »

Wij betaalden in een buitenwijk van Houston $2450 per maand voor een huis van een paar jaar oud, met 4 slaapkamer, 3,5 badkamer, garage voor 3 auto's, en redelijk grote tuin. Ons huis was 1 van de kleinsten in onze nieuwbouwwijk, dus iets vinden voor die prijs in die wijk was al heel wat. Huis stond toevallig 2 weken geleden weer te huur, voor $2750. Meeste huizen in onze wijk zijn ruim boven de $3000. Wij konden overigens wel lopend naar elementary school, en middle school was goed te fietsen, en de wijk lag erg centraal, dus daar betaalde je ook voor. Mochten we nu terug gaan dan zal deze wijk waarschijnlijk echt te duur zijn (of 'ons' huis moet toevallig weer beschikbaar zijn), de prijzen zijn echt enorm omhoog geschoten het afgelopen jaar,, dus dan moeten we verder kijken. We willen heel graag een nieuw huis (scheelt door isolatie ook weer flink in de energiekosten) met scholen dichtbij, elementary op loopafstand. Dat kan, voor minder dan in onze oude wijk, maar dan moeten we echt buiten onze voorstad gaan zitten, wat verder van veel dingen af.
Terug in Texas!
LittlePhoenix
Amerika-expert

Mirjamhvh schreef:Je schrijft dat je een vriendin op fietsafstand van school woont. Wordt er in Florida dan meer gefietst?
Wij zijn veel in Alpharetta GA geweest en daar heb ik nog nooit fietsers gezien helaas.
Ja, er wordt hier heel veel gefietst maar vooral als sport. Kinderen fietsen wel naar school, maar alleen als ze in de gated community naast de school wonen. Die vriendin is Schots en ziet fietsen als een normale manier om van hier naar daar te gaan. Vergelijkbaar met fietsen in Nederland of Duitsland ofzo. Zij fietst ook met de kinderen mee naar school en ze gaan regelmatig op de fiets op stap. Da's de enige ouder die ik hier ken die met de kinderen meefietst. Andere moeders rijden er met de auto achteraan (waarom in hemelsnaam!? En nog gevaarlijk voor de rest van het verkeer ook.) of ze laten de kinderen met een groep rijden. Volwassenen die fietsen doen dat in hun speciale fietskleding en meestal nemen ze de fiets mee op de auto om in het park te gaan fietsen.
hemmie
Amerika-expert

Bericht door hemmie »

Bij ons in (een buitenwijk van) Houston werd ook niet heel veel gefietst door de ouders (ik trok heel wat bekijks met peuter achterop en zwangere buik :-)), maar wat oudere kinderen (vanaf eind elementary school) fietsen wel zelf als ze dicht genoeg bij school wonen. Het kan lang niet altijd, omdat je vaak een drukke weg langs moet die niet fietsbaar is, maar zolang de school binnen de wijk of een direct aangrenzende wijk ligt kan het best. Maar dat zal echt per gebied verschillen, het kan denk ik sowieso alleen als er in het betreffende gebied voldoende voet-/fietspaden zijn. Je zult dat dus echt ter plekke moeten bekijken.
Terug in Texas!
Big Al
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 999
Locatie: 8 jaar in Massachusetts, 12 jaar in Colorado, 9 jaar in Virginia

Bericht door Big Al »

dutch_in_seattle schreef:
Wees voorzichtig met het uitzoeken van 'school districts'. Hier in Colorado Springs (CO) had bijvoorbeeld D-20 een fantastische naam. Mensen verhuisden in drommen naar dat district, de huizenprijzen schoten omhoog, en er waren wachtlijsten voor de scholen. Nu blijkt dat de kwaliteit van de scholen in D-20 nogal tegenvalt. Dat zal natuurlijk niet overal het geval zijn, maar houdt er toch rekening mee dat reputatie en werkelijkheid kunnen verschillen.
Big Al
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 999
Locatie: 8 jaar in Massachusetts, 12 jaar in Colorado, 9 jaar in Virginia

Bericht door Big Al »

Je kunt ook thuisonderwijs overwegen. Anders dan in Nederland is dat hier (in de VS) een ouderlijk recht, al hebben alle staten hun eigen wetgeving omtrent thuisonderwijs.

Daar je oudste (en wellicht ook de vijfjarige) hoogbegaafd is kan thuisonderwijs wellicht de uitdaging bieden die hij nodig heeft zonder de sociale druk van het klassiekale gebeuren.
USInsider
Amerika-expert

Bericht door USInsider »

UT heft state tax. FL niet. En inderdaad het geld moet toch ergens vandaan komen - en dus wordt er meer OG bel. geheven en dat maakt wonen/huren duurder.

Er zijn veel slechte scholen in FL en CA. Hoe kan het ook anders ? Scholen in armere gebieden/buurten hebben grote aantallen kinderen zijn van illegale immigranten in hun klassen. Veel immigranten uit Mexico en midden Amerika spreken vaak ternauwernood Spaans maar een indigenous language - althans dat is zo waar ik woon.

De meeste plaatsen in de US zijn A Tale of Two Cities - een rijker gedeelte en een (echt) arm gedeelte. In het armere gedeelte wonen in het ZW van de US vooral de Hispanics enz. In andere delen vande US zijn het de African Americans.

Wonen is duur in de US. Bouwers zijn ook meestal miljonair-plus. De filantroop die jarenlang in de LA area de meeste en grootste giften uitdeelde was Eli Broad van K&B Builders.
Inderdaad als Ned.lander moet je wennen aan de forse bedragen die je hier per maand moet betalen aan OG bel.
In CA ligt het percentage wel lager (1,5 % totaal) maar de prijzen van de huizen zijn over het alg. behoorlijk hoog hier.
Mirjamhvh
Amerika-ontdekker

Bericht door Mirjamhvh »

Big Al schreef:Je kunt ook thuisonderwijs overwegen. Anders dan in Nederland is dat hier (in de VS) een ouderlijk recht, al hebben alle staten hun eigen wetgeving omtrent thuisonderwijs.

Daar je oudste (en wellicht ook de vijfjarige) hoogbegaafd is kan thuisonderwijs wellicht de uitdaging bieden die hij nodig heeft zonder de sociale druk van het klassiekale gebeuren.

mmm, ik vrees dat ik daar niet geschikt voor ben. Ik vind het echt heerlijk dat de kinderen naar school gaan en ik daardoor tijd heb voor mezelf.
Mirjamhvh
Amerika-ontdekker

Bericht door Mirjamhvh »

We zijn van plan om eerst een school uit te zoeken en daar op gesprek te gaan (dwz Eric gaat dat doen) zodat we beter weten of het de juiste plek gaar zijn voor onze kinderen. Daarna gaan we pas op zoek naar een huis in dat district.
Laatst gewijzigd door Mirjamhvh op 17 sep 2014, 11:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer