Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Wel of geen werkvisum nodig?

Als je een vraag hebt over non-immigratievisa (tijdelijk verblijf in de VS), kun je die hier stellen.
Plaats reactie
newyorkcityfan
Amerika-newbie
Aantal x V.S. bezocht: 3

Wel of geen werkvisum nodig?

Bericht door newyorkcityfan »

Hallo!

Misschien heb ik een wat lastige/rare vraag.

Laat ik het even op een rijtje zetten:

- Ik, 30, groot liefhebber van muziek waar ik graag over schrijf voor diverse (Nederlandse) websites. Alles op vrijwillige basis.
- In New York vindt in oktober het CMJ festival plaats, daar zou ik ook graag over willen schrijven (dus optredens en conferenties bijwonen).
- Hiervoor kan ik accreditatie aanvragen. Indien dit wordt toegewezen kan ik als 'press' naar het festival.
- Ik ben niet officieel journalist, sta dus ook nergens geregistreerd als journalist en ik krijg er niet voor betaald. Ik schrijf dus niet voor OOR oid. Reis en verblijf is op eigen kosten.

Mijn vraag is nu, voordat ik de hele bende ga aanvragen, kan ik dit op een toeristenvisum doen? Of heb ik hier toch een speciaal visum voor nodig? (zo ja, dan gaat dat niet meer lukken voor oktober en zal het volgend jaar worden).

Enkele andere details:
- In maart ben ik een maand naar New York geweest. De eerste douanier bij customs was wantrouwig en stelde veel vragen (o.a. wat mijn vrienden in NY voor werk doen).
- Het festival duurt 5 dagen, maar ik wil weer een maand blijven, omdat het goedkoper is om een kamer te huren voor een maand dan voor twee weken (en ik nog vrienden wil bezoeken).
- Ik werk in de recreatiesector dat veelal seizoensgebonden is, vandaar dat ik een maand weg kan.
- Ik ben begonnen met een thuisstudie om alvast wat ects te halen in de journalistiek. Ik hoop in de toekomst namelijk de studie af te kunnen ronden en 'betaald' in de journalistiek aan de slag te kunnen gaan.

Alvast bedankt :-)
Hockey
Amerika-expert

Re: Wel of geen werkvisum nodig?

Bericht door Hockey »

Als ik het zo lees zou ik zeggen geen visum aanvragen, maar gewoon op esta gaan. En je mond houden over dat schrijven als immigrations vraagt wat je komt doen en enkel vakantie als reden opgeven.
goldenhills
Amerika-expert

Bericht door goldenhills »

Bekijk het vanuit de ogen van de immigration officer:
- Je doel is vaag: congres/festival voor plezier en vrijwilligerswerk + vriendenbezoek voor plezier.
- Je werksituatie is ook vaag: seizoenswerk + vrijwilligerswerk + zelfstudie.
Zowel VWP als visum kan dan lastig worden. Een visum aanvragen omdat de situatie ingewikkeld/grijs is, is lang niet altijd een goed idee.

Hoe simpeler en duidelijker je doel en situatie, hoe beter. Staar je niet teveel blind op een goede deal voor de kamerhuur, daar heeft een immigration officier weinig begrip voor ben ik bang. Helaas is het lastig te voorspellen of je wel of niet wordt toegelaten. De ervaringen hier op het forum zijn heel verschillend. Het is een combinatie van de feiten, je voorkomen en communicatie, en het humeur van de beambte.

Ik sluit me aan bij Hockey's advies. Keep it simple.
Voynich
Amerikafan

Bericht door Voynich »

Voorgaand advies ga ik in mee.

Ga op VWP, met doel vakantie. Bedenk voor de zekerheid wat andere toeristische dingen die je zou kunnen gaan zien in de omgeving zodat een maandje vakantie aannemelijk te maken is (niemand blijft 30 dagen voor 1 festival) als er naar gevraagd wordt. Begin niet over je werk of gebrek aan werk. Als ze er naar vragen noem whatever je doet als werk maar zeg niet dat het seizoenswerk is. Je bent gewoon een toerist die een maandje NYC gaat verkennen en alle landmarks gaat bezoeken en daar absoluut niks gaat doen wat ook maar de suggestie van werken heeft.
Max Kool
Amerikakenner

Bericht door Max Kool »

Hmmmm,

ik ben meerdere malen voor mijn werk naar de VS geweest de afgelopen jaren. Altijd op VWP en ook altijd netjes bij aankomst op het vliegveld uitgelegd wat ik kom doen (bijwonen conferentie, business meeting). Was altijd maar voor een paar weken en nooit problemen gehad.

Ik denk, niet te moeilijk over doen, wordt geen probleem.
LA, LA, LA....
Dutchess
Amerika-expert

Bericht door Dutchess »

Maar volgens mij komt de topic starter niet voor z'n werk. Journalistiek is op het moment nog gewoon een hobby.

Ik zou ook geen slapende honden wakker maken. Met VWP op vakantie. Sightseeing, met o.a. het CMJ festival. Aangezien je vorige keer al veel vragen kreeg, je goed voorbereiden met zo kort mogelijke antwoorden. Nooit meer vertellen dan gevraagd wordt. Niks over werken of journalist willen zijn.
Emigratietraject doorlopen via K-1. Naturalisatie na 20 jaar groene kaart. Dubbele nationaliteit.
HaMa
Amerika-ontdekker

Bericht door HaMa »

Het is vrijwilligerswerk, dus je verdient er niks mee. Wordt door de belasting al niet eens gezien als werk, dus waarom zou je het aan de douane vertellen? Je komt gewoon voor vakantie, that's it. Er gaan zoveel mensen één keer of twee keer per jaar een maand op vakantie, dat zou geen probleem moeten zijn.

Een J1 visum wordt pas interessant als je langer blijft en meerdere opdrachtgevers hebt die willen getuigen dat ze je nodig hebben voor dat verhaal in de VS.
USInsider
Amerika-expert

Bericht door USInsider »

Ik begrijp niet waarom je je dit alles zou gaan melden ?
Realiseer je dat je naar de US border gaat en toegang verzoekt.
De CBP ambtenaar zit niet te wachten op jouw levensverhaal en je idealen en je plannen voor je toekomst. Hij/zij wil alleen weten wat je komt doen.
Voor lange prevelementen is echt geen tijd. De ene lading gegadigden na de andere wordt aangevoerd in vliegende blikken bussen !
Werken ? Dan afgewezen. Punt uit. Volgende.
Een maand op vakantie en in die maand naar een muziekfestval in NY ? Heb je VWP/ESTA, geldig paspoort, retourticket ? Prima, binnen. Punt uit. Volgende.

Overigens is het journalistenvisum een I-visum.
J is het 'uitwisselings' studie/stage visium.

Betaat 'Oor" dus nog steeds ? Ik had destijds een abonnement op Hitweek/Witheek.
Laatst gewijzigd door USInsider op 05 sep 2014, 11:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Dutchess
Amerika-expert

Bericht door Dutchess »

HaMa schreef:Er gaan zoveel mensen één keer of twee keer per jaar een maand op vakantie, dat zou geen probleem moeten zijn.
Dit is trouwens niet de ervaring van de meeste Amerikanen. Vandaar dat je bij de grens vaak vragen krijgt over hoe je zo lang of zo vaak op vakantie kan gaan.
Emigratietraject doorlopen via K-1. Naturalisatie na 20 jaar groene kaart. Dubbele nationaliteit.
Hockey
Amerika-expert

Bericht door Hockey »

HaMa schreef:dus waarom zou je het aan de douane vertellen?
De douane heeft hier niets mee te maken, immigrations wel.
Simon_Says
Amerikafan
Aantal x V.S. bezocht: 14

Bericht door Simon_Says »

Zoals al gezegd, je komt de regio bezoeken en dat festival. Een maand is niet zo raar, en ver weg van de 90d die je mag gebruiken op je visum. Zorg dus ook dat je retourticket geboekt is, en weet perfect op welke dag (en liefst ook welke maatschappij) je terugvlucht is. Ik antwoorde op de vraag "How long are you staying" in de zin van "I'm flying back on the 19th with United".

Duizenden mensen bloggen over hun vakantie, hun parkiet, de kids, noem maar op, dus als jij wat wil schrijven over een festival op vrijwillige basis, is dat toch perfect normaal?

Tenzij je 100% zeker weet dat magazines jouw artikels gaan opnemen spreek je zelfs niet van vrijwilligerswerk.
USInsider
Amerika-expert

Bericht door USInsider »

En je reis terug niet boeken op dag 90 maar twee dagen eerder. Zodat je niet meteen in de problemen komt als er vertragingen zijn.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer