Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Scholen?

Vragen over de mogelijkheden van emigratie naar de Verenigde Staten horen thuis in dit forum.
hemmie
Amerika-expert

Re: Scholen?

Bericht door hemmie »

Ben je daar dan vrij om waar dan ook in het district te wonen? Binnen ons district in Texas zat je volledig vast aan de zoning. Bij elke adres hoorde maar 1 elementary, middle en high school (voor high school wel weer uitzondering doordat sommige scholen speciale programma's bieden), en daar kon je niet vanaf wijken. Zelfs als je in november (binnen het district) verhuisde was het al lastig om toestemming te krijgen om tot de kerstvakantie op je oude school te blijven. Wij hebben destijds dus alle scholen in het gebied via internet 'onderzocht', en op basis daarvan een lijst gemaakt voor de makelaar in welke gebieden we evt zouden willen wonen.
Terug in Texas!
Dbacks2
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 5

Bericht door Dbacks2 »

Hemmie,

In Arizona hebben ze dat systeem gelukkig losgelaten; de school in het district waar je woont is wel verplicht om je aan te nemen, maar op het moment dat zeg maar de wijkinschrijvingen zijn geweest hebben ze een open enrollment (voor zover ze nog plek hebben). Enige is dat je dan geen aanspraak kunt maken op de schoolbus (lijkt me ook logisch..)
Heb nog niet veel ervaring hier, maar meen begrepen te hebben dat meer staten dit al doen/ van plan zijn.
LittlePhoenix
Amerika-expert

Bericht door LittlePhoenix »

Goed punt van Hemmie. In sommige districten maakt het niet zo heel veel uit, maar in andere districten is er heel groot verschil tussen de scholen. Zo zijn alle scholen in onze stad erg goed, maar niet alle scholen in de district. Sterker nog, aan de andere rand van de district zijn scholen die een 2 scoren op greatschools!

Even voor de duidelijkheid:
de district is alle scholen binnen een bepaalde grens en in sommige gevallen is dat heel groot, in andere gevallen is het een dorpje. De district is de overkoepelende organisatie.

Dan heb je zones, en dat is het allerbelangrijkste. Je huis moet in de juiste zone staan om naar de school te Mogen. Sommige districten kan je wel buiten je zone naar school, maar dan is er geen busvervoer, geen garantie dat je volgend schooljaar daar weer terecht kan, en zelfs geen garantie dat je het hele huidige schooljaar daar mag blijven.
Om het nog ingewikkelder te maken kan je niet uitgaan van afstand. Hier in ons district is er een buurt waarin je van de achtertuin een basisschool kan zien, maar de kinderen moeten naar een andere school die 5 minuten rijden verder is. De grens ligt precies op de weg tussen de huizen en de school. Ga er dus niet vanuit dat een huis in de juiste zone valt, zelfs als het vlak naast de school staat. Altijd bellen om te controleren!
hemmie
Amerika-expert

Bericht door hemmie »

Dbacks2 schreef: In Arizona hebben ze dat systeem gelukkig losgelaten; de school in het district waar je woont is wel verplicht om je aan te nemen, maar op het moment dat zeg maar de wijkinschrijvingen zijn geweest hebben ze een open enrollment (voor zover ze nog plek hebben). Enige is dat je dan geen aanspraak kunt maken op de schoolbus (lijkt me ook logisch..)
Ah, ok. Maar dan heb je dus vooraf geen zekerheid over de school waar je kind terecht kan, tenzij je toch in de juiste zone woont. En de beste scholen zullen vast snel vol zitten. Daarnaast zou ik ook niet graag de onzekerheid hebben of je er wel kan blijven, zoals Littlephoenix beschrijft, dus dan zou ik bij voorkeur toch in de juiste zone willen wonen.
Terug in Texas!
Mirjamhvh
Amerika-ontdekker
Aantal x V.S. bezocht: 2

Bericht door Mirjamhvh »

Dus we moeten eerst een goede school uitzoeken en daarna regelen dat we in de goede zone zitten. en dat komt dus nog nauwer dan hetzelfde district.
Maar ik neem aan dat een makelaar dat weet?
vanhofwegen.wordpress.com
vanhofwegen1.wordpress.com
Big Al
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 999
Locatie: 8 jaar in Massachusetts, 12 jaar in Colorado, 9 jaar in Virginia

Bericht door Big Al »

Charter scholen zijn wellicht ook een optie. De kwaliteit is vaak (niet altijd) veel hoger dan openbare scholen, al vallen ze wettelijk onder de openbare scholen.
LittlePhoenix
Amerika-expert

Mirjamhvh schreef:Dus we moeten eerst een goede school uitzoeken en daarna regelen dat we in de goede zone zitten. en dat komt dus nog nauwer dan hetzelfde district.
Maar ik neem aan dat een makelaar dat weet?
Sommige makelaars wel, andere hebben geen idee. Hier in Florida heb ik met een ontzettend goede makelaar naar huizen gekeken. Hij wist precies welke elementary, middle, en high school voor elk adres waar we keken. Meteen in het eerste gesprek had ik uitgelegd hoe belangrijk de scholen voor ons waren, en hij de paar keer dat we naar een huis buiten mijn grenzen keken had hij al uitgezocht welke scholen dat dan waren, hoe ze scoorden, en zelfs of ze een gifted programma hadden.

Mijn ik heb ook met makelaars te maken gehad die echt geen enkel idee hadden en alleen uitgingen van de info die op hun papiertje stond. Dat klopte dus lang niet altijd.

Charter scholen kunnen heel goed zijn, maar wij hebben er heel slechte ervaring mee. En wij hadden nog geluk dat het om 1 leerling ging die onze dochter pestte, en dat het nooit verder ging dan diefstal en leugens. Andere leerlingen hebben er botten gebroken maar die rechtzaken zijn nooit van de grond gekomen (tja, dat krijg je in een extreem gelovig klein stadje, de kerk staat boven de wet.)
Ondanks onze slechte ervaring zou ik een charter school wel weer overwegen als de normale scholen niet zijn wat we zoeken. Hou er wel rekening mee dat de meeste charter scholen een lotterij hebben om binnen te komen, en dat er soms jarenlange wachtlijsten zijn.
ronaldb
Amerika-ontdekker
Aantal x V.S. bezocht: 99

Bericht door ronaldb »

Onze ervaring: eerst de school, dan het huis.
http://www.schooldigger.com vonden wij altijd heel prettig.
LittlePhoenix
Amerika-expert

Die website had ik nog niet gevonden. Bedankt voor de link!
Plaats reactie
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer