Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Weekendje Dordrecht

Discussies over alle reizen die NIET naar de Verenigde Staten van Amerika gaan.
Doockles
Amerika-expert
Partner van: Pietro
Aantal x V.S. bezocht: 4

Weekendje Dordrecht

Bericht door Doockles »

Het weekend van 1 en 2 november gaan wij nog eens met ons tweetjes weg. Dit keer naar Dordrecht! En omdat er hier veel Nederlanders op het forum zitten dacht ik: "Laat ik hier maar eens even tips vragen". :lol:

Het idee is om zaterdag te winkelen en zondag naar de Biesbosch te gaan.
Tips voor leuke winkeltjes en plaatsen om 's middags gezellig te eten zijn altijd welkom. :-) Ik zal ook eens op zoek gaan naar toffe caches in de buurt.
Weet er iemand ook wat de leukste wandelingen zijn? Ik zie dat er een Nationaal Park De Biesbosch is en de Nieuwe Dordtse Biesbosch. Dat is waarschijnlijk niet hetzelfde?
trudy
Amerikafan
Aantal x V.S. bezocht: 8
Contacteer:

Re: Weekendje Dordrecht

Bericht door trudy »

Tja Dordrecht. We wonen er vlakbij. Het is de oudste stad van Holland met N.B. de langste winkelstraat: De Voorstraat. Toch is Dordrecht niet echt een winkelstad, vind ik. Er zijn wel tal van prachtige oude panden. Bij de VVV kun je twee wandelingen ophalen: het Rondje Dordt en het Kunstrondje Dordt http://www.kunstrondje.nl.
Het eerste leidt je langs vele mooie plekjes en bijzondere huizen, hofjes en havens in de stad. Het tweede is een rondje langs kunstwinkeltjes, curiosa, antiekzaakjes etc. Je komt dan vanzelf ook langs allerlei horeca. Zelf vinden we altijd het Groothoofd zeer de moeite waard. Er zijn terrasjes en een weergaloos uitzicht op het drierivierenpunt. Bij de oude watertoren heb je villa Augustus, ook leuk. Misschien vind je voor de avond wel iets voor je gading in het Energiehuis. http://www.energiehuis.nl.

In de Biesbosch kun je enige uitgezette wandelingen maken. Wij vinden het leuk om met het pontje vanaf het bezoekerscentrum op de Staart over te varen naar het eiland. Dat kun je in ongeveer een uur rond wandelen. Ook kun je kano's huren maar ik weet niet of dat in november ook nog kan. Misschien even informeren van te voren. http://www.actiefindebiesbosch.nl.

Dordrecht is een beetje een stad, die je moet ontdekken. Er is genoeg leuks te vinden maar het zit her en der een beetje verstopt, vinden wij. In ieder geval een fijn weekend gewenst.
tosca
Amerika-expert

Bericht door tosca »

Ik ken Dordrecht voornamelijk vanwege de uitdrukking "Hoe dichter bij Dordt, hoe rotter het wordt" :lol:

De stad ken ik niet echt goed (alleen de sportvelden/hallen) maar het centrum is best gezellig met veel restaurantjes!
Doockles
Amerika-expert

Bericht door Doockles »

trudy schreef:In de Biesbosch kun je enige uitgezette wandelingen maken. Wij vinden het leuk om met het pontje vanaf het bezoekerscentrum op de Staart over te varen naar het eiland. Dat kun je in ongeveer een uur rond wandelen. Ook kun je kano's huren maar ik weet niet of dat in november ook nog kan. Misschien even informeren van te voren. http://www.actiefindebiesbosch.nl.
Welk pontje bedoel je juist? Het zonnepontje aan het bezoekerscentrum dordrecht (http://www.openstreetmap.org/#map=17/51.80728/4.76444)? Want dat vaart blijkbaar niet meer als wij er zijn. :-(

Je hebt ook nog een gedeelte ten zuiden van de Nieuwe Merwede. Met het Biesboschmuseum (jammergenoeg gesloten van 1 november tot ergens in mei wegens verbouwingen), het pannenkoekenpad, jantjespad,... Ik weet niet of dat te doen is begin november?
trudy
Amerikafan
Contacteer:

Bericht door trudy »

Ja, ik bedoelde dat zonnepontje. Ik wist niet da thet niet meer vaart, jammer.
Doockles
Amerika-expert

Bericht door Doockles »

Ja, wel jammer eigenlijk. Heb het idee dat we net een weekend te laat zijn voor veel dingen daar. ;-)

Ik zag dat Tiengemeten trouwens ook niet zo heel ver van Dordrecht af ligt. Staat ook op ons verlanglijstje. Heb je daar soms ervaring mee? Daar is het weekend van 1 en 2 november nog wel alles open.
Beaver
Amerikafan
Aantal x V.S. bezocht: 2
Contacteer:

Bericht door Beaver »

Er zijn wel activiteiten. N.l. 1/11 om 13 uur herfstexcursie vanaf bezoekerscentrum Dordrecht .Op 1/11 om 15.15uur fluisterend op zoek naar bevers en op 2/11 om 12.30 uur snertvaart tocht allen vanaf bb centrum dordrecht.
Dit alles na te lezen op http://www.np-debiesbosch.nl .
Op vrijdag en zaterdag is er markt in het centrum van Dordrecht. Een bezoek aan het VVV genaamd entree aan de spuiboulevard is de moeite waard geven goede informatie. Bijvoorbeeld museum bezoek: huis van Gijn /Dordts museum enz
Waar overnacht je trouwens? Woon zelf in het mooie Dordrecht kan je nog meer informatie geven maar ben dan wel een paar uur aan het typen :wink:
RiverCola
Amerika-expert

Bericht door RiverCola »

Doockles schreef:Ja, wel jammer eigenlijk. Heb het idee dat we net een weekend te laat zijn voor veel dingen daar. ;-)

Ik zag dat Tiengemeten trouwens ook niet zo heel ver van Dordrecht af ligt. Staat ook op ons verlanglijstje. Heb je daar soms ervaring mee? Daar is het weekend van 1 en 2 november nog wel alles open.
Tiengemeten is geweldig, maar dan moet het wel mooi weer zijn want het enige dat je er kunt doen is wandelen. En er zijn geen afdakjes om onder te schuilen :wink: Jullie kunnen ook Slot Loevesteijn bezoeken, aan de overkant van de rivier bij Gorinchem. Erg mooi!
Verder vind ik het wel een aparte keuze, een weekendje Dordrecht :lol: Voor zover ik weet is het centrum best mooi maar is er weinig te beleven. Gelukkig ligt Rotterdam dichtbij, daar is altijd wat te beleven :thumbup:

PS: wist je al dat hier vorige week de Martkhal geopend is?
Beaver
Amerikafan
Contacteer:

Bericht door Beaver »

Beste doockles,

Helemaal geen rare keus weekendje Dordrecht. Er zijn vele mensen die dat doen( spreek uit ervaring heb een B&B in Dordrecht en ontvang veel toeristen) want waar heb je een prachtige oude binnenstad met een nationaal park om de hoek
inderdaad is slot Loevestein met het leuke plaatsje Woudrichem leuk om te bezoeken.
Rotterdam( om river cola tevreden te stellen :wink:) is met de waterbuis prima te bereiken een leuke vaartocht van ongeveer een uur.
Laatst gewijzigd door Beaver op 10 okt 2014, 12:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Doockles
Amerika-expert

Bericht door Doockles »

Lol Rivercola, waarom zou een weekendje Dordrecht vreemd zijn? 't Is niet dat we daar een gans weekend zitten. Ons plan is meestal om op zaterdag, als de winkels nog open zijn, het stadje te bezoeken, wat caches te zoeken, en dan op zondag de natuur in te trekken. Zo zijn we al een aantal keer naar Apeldoorn geweest (zaterdag stadje in en zondag richting de Veluwe) en dat is nu ook niet een stad om "Waaaauw" tegen te zeggen. :lol: En deze keer dus Dordrecht. Verrassing van mijn ventje trouwens. ;-) Dichtbij Antwerpen en mooie natuur in de buurt. Meer hoeft dat niet te zijn voor ons.

Beaver, we logeren in een hotel op het Groothoofd. Jammer dat we nu pas weten dat je daar een B&B hebt, had ook leuk geweest! :-) Onthouden we dan maar weer voor een volgende keer. Want ik heb het idee dat we met een weekend niet toekomen.

De Snertvaart tocht hadden we inderdaad al gezien. Is dat de moeite? Ik ben niet zo'n vogel-fan. ;-) Ik heb liever landschappen en bomen. :lol:

Leuk dat er op zaterdag markt is. Dat doe ik thuis zelden, maar ik vind dat eigenlijk wel heel leuk.
Ik had ook deze cache als in gedachten: http://www.geocaching.com/geocache/GC4C ... a34f628e91 Altijd een leuke manier om een plaats te ontdekken. :-)
trudy
Amerikafan
Contacteer:

Bericht door trudy »

Zo het helemaal geen natuurweer zou zijn: de eerste zondag van de maand zijn de winkeltjes van het kunstrondje ook op zondag open. Na veel gesteggel mogen de overige winkels nu ook iedere zondag open zijn, al willen niet alle winkels meedoen. Maar afhankelijk van het weer zou je het winkelen op zaterdag en natuur beleven op zondag eventueel ook om kunnen draaien.
Doockles
Amerika-expert

Bericht door Doockles »

trudy schreef:Zo het helemaal geen natuurweer zou zijn: de eerste zondag van de maand zijn de winkeltjes van het kunstrondje ook op zondag open. Na veel gesteggel mogen de overige winkels nu ook iedere zondag open zijn, al willen niet alle winkels meedoen. Maar afhankelijk van het weer zou je het winkelen op zaterdag en natuur beleven op zondag eventueel ook om kunnen draaien.
Aha, ik dacht dat het inderdaad enkel de winkels van het kunstrondje waren. Goed om te weten. :-) Bedankt! :thumbup:
Beaver
Amerikafan
Contacteer:

Bericht door Beaver »

Hotel op het groothoofd is prachtig gelegen, bij het drierivieren kruispunt. De snerttocht is inderdaad erg op vogels gericht, dus voor jullie niet zo geschikt.
Ik heb geen verstand van geocatching maar mijn schoondochter heeft er al vele op het eiland van Dordt gevonden. Google maar eens op geocatching eiland van Dordrecht of Hollandse Biesbosch.

Veel plezier met voorbereiden, zo'n verrassing wil ik ook wel van mijn partner : :wink:
Pietro
Amerika-ontdekker

Bericht door Pietro »

Zijn er speciale winkeltjes en/of eet/drankgelegenheden dit tot jullie favorieten behoren?
Doockles
Amerika-expert

Bericht door Doockles »

Ik wou alvast even laten weten dat we een super weekend gehad hebben in Dordrecht! Zoveel te doen, zo weinig tijd. ;-)
Een uitgebreid verslag met foto's komt zeker nog, maar 't is nu even drukdrukdruk...
Beaver
Amerikafan
Contacteer:

Bericht door Beaver »

Fijn dat je Dordt weekend goed bevallen is.Ben zeer benieuwd naar je verhalen en foto,s. Jullie boften trouwens wel enorm met het weer zeg .
Met vr. groeten uit Dordrecht
Katja
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 12
Contacteer:

Bericht door Katja »

Jullie hadden ook wel fantastisch weer!!
Gast

Bericht door Gast »

Ja, Dordrecht is een mooie stad, ik ga er binnenkort naartoe verhuizen. Heeft de TS ook de omgeving rond de Oude en Nieuwe Haven en de Wijnstraat gezien? En volgens mij is er ook een heel mooi museum in Dordt en tevens natuurlijk de terrassen aan het Scheffersplein. Is de TS ook nog bij La Venetia geweest? Of bij EItalia? Je kan er goed Italiaans (maar ook Thais) eten!
Josje99
Amerikafan
Aantal x V.S. bezocht: 5

Bericht door Josje99 »

Oh wat jammer dat ik dit nu pas lees.
Ik woon ook in Dordrecht en had zeker wat tips kunnen geven.
Wij hebben het geluk dat we aan de rand van de stad wonen en dus ideaal als je wat in de stad wil doen, maar ook lekker rustig als je rust wil :wink:
Terrassen op scheffersplein waren toen dicht ivm bestrating dat as zaterdag klaar moet zijn voor de intocht.
Verder is er nog veel te beleven in ons stadje!
Doockles
Amerika-expert

Bericht door Doockles »

Ik probeer dit weekend eens werk te maken van een verslag en wat foto's!

We hebben eigenlijk heel wat km's afgewandeld in Dordrecht. Ik denk toch meer dan 10! We hadden een leuke cache ontdekt (een multi) die ons door gans Dordrecht gebracht heeft. Aan de Wijnhaven en Nieuw haven hebben we inderdaad rond gewandeld. Mooi hoor! En ik denk dat we een keer langs de Wijnstraat teruggewandeld zijn naar ons hotel. Het Scheffersplein was inderdaad opgebroken. Nuja plein, 't is eigenlijk een brug hé ;-) In de Voortstraat kan je ergens onder een woning doorlopen (net voor de Wijnbrug) en dan heb je een mooi zicht op het plein/brug.
Plaats reactie
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer