Allereerst wil ik iedereen bedanken voor de reacties.
Hieronder mijn antwoorden;
Thankx LittlePhoenix, wij hebben er allemaal gigantisch veel zin in en tellen de dagen af!!
Vwb Walmart overnights; overal in de States en in Canada is het toegestaan behalve in Florida en sommige plekken in California, maar daar zijn weer andere goedkope overnachtingsplekken allemaal te vinden via google search: boondocking en/of dry camping. Het is legaal en wordt ondermeer door snowbirds en RV-ers gedaan, Walmart vindt het prima, is een soort beveiliging, alom bekend bij Rv-ers. Je kampeert dan niet, maar puur sec een overnachtingsplek. Ons uitgangspunt is wanneer we ergens overnachten alleen om te slapen dan is dit goed genoeg; laat aankomen, parkeren, nog wat eten, winkelen Walmart, oogjes toe, slapen en in de ochtend versgebakken broodjes!!!

Wat wil je nog meer. Wanneer je slaapt merk je er niets van hoor, we hebben er ruimschoots ervaring daarmee. Wanneer we ergens een hapje gaan eten, vragen we eerst ofdat we die nacht mogen blijven staan, dus deze overnachting is ook gratis. Zo moet je creatief durven te zijn, het hoeft niet altijd peperduur te zijn om het leuk en gezellig te hebben.
We hebben al zo veel ervaring met selfdrives dat we ondertussen wel weten wat wel mag en wat niet. BTW, uiteraard heb ik per te bezoeken State uitgezocht wat mag en wat niet. Zo mag je bv overnight gratis parkeren in Memphis na 8 pm tot 6 am, middenin het centrum, wat wil je nog meer? Zo heeft iedere State zijn eigen regels. Uiteraard gaan we geen illegale zaken doen, ook niet op het bekende randje balanceren, zo zitten wij niet in elkaar.
Vwb truck stops en dergelijke, van de 100 keer, overnachten we 97 keer buiten de steden, we doen enkel zo nu en dan een stedentrip en ook dan proberen we buiten de stad te overnachten en maken we gebruik van onze 2 scooters, 4 fietsen of anders het openbaar vervoer. We houden van een dagje of zo stad, maar we prefereren countryside. Tijdens de stedentrips hebben de kids geen les, om zo zoveel mogelijk te zien en te ervaren in een korte tijd zodat we weer snel uit de drukte kunnen.
Vwb uitstapjes het volgende; bijna alle toeristische omgevingen bezoeken we in green of shoulder season, dit scheelt enorm veel geld kan ik je zeggen. Verder maken we gebruik van de free sightseeings, op te zoeken per plaats op google. Gaan we uiteten, zoveel met kortingscoupons of andere aanbiedingen vooral buiten high season, per plaats op te zoeken op google. Doen we aankopen bij supermarkten, bouwmarkten, drogisterijen met member cards, geldt ook voor diesel tanken (de truck rijdt immer 1:3). Wanneer we uitstapjes maken, gaan we voor een family card, en natuurlijk zullen de kids wel ‘ns nee te horen krijgen maar that’s life! Verder hebben we een annual card vd Nat Parken en moeten we keuzes maken.
Ook zijn er genoeg buiten activiteiten die gratis zijn maar wel ontzettend leuk als gezinsuitje; hiken, biken, skeeleren, gold panning (kids hebben metaal detectoren), met de honden wandelen, zwemmen en vissen; minderjarigen behoeven geen permit voor het vissen; allemaal al uitgezocht!
Etc. etc, we leven dus bewust daar is niets verkeerds aan vinden wij.
Verhuizen naar Duitsland is a no go, waarom zouden we dat op ons nek halen, we komen er wel uit hoor, we bekijken het positief en voor alles is een oplossing, komt goed, blijven positief, we hebben er nog alle vertrouwen in, en anders opstarten in Canada of Uruguay en kortere tijd in de US, zou wel ontzettend jammer zijn want de USA heeft veel te bieden op het gebied van natuurparken, wildlife, geschiedenis, galleries etc.
Idd NL is knudde, ook qua gezondheidszorg, onderwijs en ze lopen ver achter; ik begrijp de situatie van je vriendin, in NL zitten duizenden kids thuis zonder schooling doordat ze structureel worden gepest , school dit weigert in te zien, kids het niet meer trekken en/of door een beperking. Ook wij hebben hiermee te kampen gehad, onze jongste werd structureel door een groepje gepest, zelfs fysiek aangepakt op het schoolplein en de school durfde haar rug niet recht te houden, de leerplicht ambtenaar deed er niets aan, we hebben toen via de inspecteur van onderwijs stichting KOMM ingeschakeld en zij hebben een hoorzitting gelast en alle partijen gehoord en voor onze jongste was dit van essentieel belang, hij werd eindelijk serieus genomen, deze zaak hebben we op alle mogelijke fronten gewonnen, wat onze zoon weer zelfverzekerder maakte, wel EMDR therapie gehad om dit trauma te verwerken (werkt top!!) maar nu hebben wij met dezelfde leerplicht ambtenaar te maken welke dus weigert een vrijstelling te geven voor 8 maanden (= incl vakanties 1 jaar)!!! Over willekeur gesproken maar we hebben de inspecteur van onderwijs al ingeschakeld want we gingen er al vanuit dat dit stond te gebeuren, machtsmisbruik. Hello world!!
Hallo Elke,
Spijt me te moeten zeggen maar ik vind je antwoorden een beetje kort door de bocht, als je mijn intro had gelezen dan kan je eruit opmaken dat we doorgewinterde (wereld)reizigers zijn, alsmede ex zakenlieden (zaak verkocht), dus met alle respect naar, maar dus geen huishoudschool typetjes zijn die niet van wanten weten. Alleen hoef ik op geen enkel forum met mijn billen bloot, mijn bakafschriften te laten zien etc. Uiteraard hebben we inkomsten, alleen werken we fysiek niet meer, we hebben neven inkomsten uit verhuur panden, kamer verhuur studenten en we hebben een centje achter de hand, maar miljonairs, moet dat dan?
Wat ik al schreef; we zijn zelfvoorzienend en maken dus op geen enkel vlak gebruik van het sociale vangnet aangezien we jaren in het buitenland hebben gewoond en hebben gewerkt. We hebben daarnaast dan ook niets met pensioen opbouw te maken, we hebben ervoor gekozen dit zelf te doen, we houden onze eigen broek op. Uiteraard in een interview op de ambassade overleggen we dit alles maar dit is niet de issue als je mijn intro had gelezen!!! De bottleneck is dat we gaan reizen met 2
minderjarige schoolplichtige kinderen en niet ter discussie staan onze inkomsten. De schoolplicht is in deze essentieel, niet de vraag ofdat we het wel kunnen bekostigen.
Ook maak ik uit je antwoorden op dat je geen kaas hebt gegeten van RV-ers, snowbirds, overlanders etc, geeft niets hoor, kan, ook ik was jaren geleden een groentje daarin, maar trek dan aub niet direct conclusies, is so narrow minded, jammer.
Verder zie bovengeschrevene stukje mbt Walmart.
Vwb het visum; we verblijven geen 7 jr (ook niet aaneengesloten) in de USA, zie intro maar voor de duidelijkheid zet ik het hieronder nog eens uiteen:
1ste keer bij aankomst: +/- 70 dagen
2de keer na rondreis Oost Canada: +/- 320 Dagen
3de keer Alaska: +/- 90 Dagen
4de keer na rondreis West Canada richting Mexico: +/- 340 Dagen
Vwb de ziektekosten:
alles al uitgezocht: welke companies, en dekkend voor oa USA, Canada & Mexico
Vwb verzekeringen truck / 2 scooters / honden / WA: alles al uitgezocht.
Bij iedere grens in Midden & Zuid Amerika betaal je voor een temporary import, insurance and visa.
Vele overlanders gingen ons al voor, enkel zonder kids, eigenlijk zijn we opa en oma met jonge kindjes
Vwb vervoersmiddel, ook dit staat beschreven in intro weliswaar niet gedetailleerd:
Onze overlander monstertruck is te vergelijken met een Parijs Dakar truck, hoogte wielen 1.40 mtr! 6 x 6 MAN TGA 440 Pk, L 11 mtr, Br 2.50 mtr, H 3.85 mtr
Cab: 2 + 2 comfort chairs, navigation systems, TV screen, CB Radio, toeters en bellen.
Cabine: kan je vergelijken met een Fifth Wheel;
master bedroom, kids bedroom afgescheiden van, met daarin 2 x bedstedes met bergruimte rondom, daartussen emergency exit naar cab, opklapbaar bureau, wasmachine, stofzuiger systeem, toegang tot elektrische rooftop tent (staat op de cab, 4 p slaapplek, leuk in de bush, night vision voor wildlife spotting).
Verder interior: keuken met wasbak, combi microwave, freezer, grote fridge, afzuigkap, 6 p zithoek, media cabinet, tv, sanitairy room met toilet, wasmeubel, douche cabine etc. Veel bergruimte rondom.
Outdoor: keuken, garage, bergruimtes, douche, stille generator, dak vol met solar panels etc. We zijn zelfvoorzienend voor ten minste 3 weken qua voedsel, water, electra en hoeven niet te dumpen etc. We dumpen wanneer we op campings staan dus inbegrepen in prijs of bij de sani dumps, lijst gegoogled.
Thankx Guinevere,
Tjsa, voor beren op de weg hoeven we niet naar Yellowstone of naar Alberta, die hebben we in NL al voldoende.
Vwb opstart in Uruguay; tegen de tijd dat we dan in de US arriveren kunnen we 1 sabbatical year inlassen, dus kunnen we in Mexico een visum aanvragen, dan hoeven we niet meer ingeschreven te staan in NL (nu moet dat persé ivm aanvraag visum ivm
schoolplichtige kinderen) vrijstellingsbrieg leerplicht ambtenaar, wel een briefadres en aan de grens doen ze vaak niet zo moeilijk horen we van andere overlanders. Alleen we elimineren liever alle obstakels voor aanvang reis en zoals uitgelegd heeft de opstart in de USA en Canada een giga meerwaarde voor het leren van de kids, onze kids zijn tweetalig opgegroeid, alleen tijdens ons verblijf in NL hebben we dit niet goed kunnen onderhouden, maar iedere keer als we ergens zijn waar Engels wordt gesproken pikken ze het direct weer op. Afgelopen zomer 6 weken India en perfecto.
Hoe zorg je voor contact met leeftijdsgenootjes?
Een goede vraag en daar geef ik een psychoanalytisch antwoord op:
In het leven maakt men keuzes, ouders maken keuzes voor hun kinderen met hun normen en waarden in het achterhoofd houdende, welke zij goed achten voor het welzijn en voor de groei van hun kinderen. Wij zijn ervan overtuigd dat onze kids door deze reis rijkelijk ontwikkelen en flexibel worden; we hebben al 1 jaar wereldreis erop zitten (Centraal en Zuidelijk Afrika), de kids hebben al op een paar plekken in de wereld gewoond en maken daardoor snel aansluiting bij andere kids, geen taal staat hun in de weg, spreken ze de taal niet verbaal dan gaan ze non verbaal aan de slag, een genot om te zien. Door al onze reizen kijken zij niet naar huidskleur, ras, geloof of handicap, zij kijken naar het individu en het innerlijk, niet naar uiterlijke kenmerken. Zij kennen weelde en ze kennen schrijnende armoede, natuurlijk is vriendschap van essentieel belang, maar vriendschap ken je pas als je elkaar langere tijd niet ziet in persoon en daarna pik je de vriendschap weer op waar je bent opgehouden, dat is true friendship! Hechte vriendschap ons inziend hangt dus niet van fysiek contact af, verder hebben ze skype, FB en mogen vriendjes en vriendinnetjes over komen, diegenen die het niet kunnen bekostigen, ach dat regelen we wel. Een meer of minder maakt niet uit, ik kook toch altijd teveel.
Maar ik begrijp je vraag, deze krijg ik vaker gesteld, veel mensen uit onze omgeving vinden zelfs dat we goede goede ouders zijn, prima maar geef me dan eerst de definitie van een normale opvoeding. Die bestaat niet, mijn kinderen zijn heel sociaal aangelegd en zeker zullen ze hun vriendjes gaan missen maar dat hoort ook bij het leven, afscheid nemen of tijdelijk afscheid nemen in ons geval. Maar een belangrijke vraag komt dan; hoe ga ik mijn vriendschappen onderhouden? En dat doen ze door bovenstaande. Verder is het zo dat jongens op een bepaalde leeftijd toch wisselen, dat hoort ook bij opgroeien.
Mijn kinderen zijn opgegroeid tussen allerlei culturen hand in hand en wij genieten daarvan.
We bemerken dat de meeste Westerse kids worden geleefd door een overvolle agenda en geen echte vrije tijd hebben, plannen, plannen en plannen, wij hebben dat altijd vermeden, onze kids sporten; snorkelen, verdedigingssport, en spelen met vriendjes maar enkel op de woensdagen en op de zaterdagen, zondagen niet, we zorgen voor rust zodat ze de accu’s weer kunnen opladen. Verder hanteren we computer tijd: ½ uur max per dag, weekend 1 uur per dag, dit geldt ook voor de vakanties. Ze kijken weinig tv, als ze tv kijken dan is dat vooral naar Discovery, Animal Planet, National Geographic, brain games, Yukon gold. Het zijn echte buitenkinderen, doe kinderen, ravotten zoals wij vroeger ravotten (ik ben 50), bouwen hutten, zoeken spullen en maken er iets functioneels van. Hun levendige fantasie is geweldig waardoor hun ruimtelijk inzicht wordt verruimd, verder zijn ze verzot op geschiedenis, aardrijkskunde, scheikunde, biologie, sporten en muziek, crea, we stimuleren alles, ook journaal kijken.
Hallo Bello<
Klopt, er bestaan gezinnen in NL en die krijgen les volgens een dochter onderneming vd wereldschool. Uitzondering wordt gemaakt voor kinderen met bv langdurige ziektes. Maar voor iedereen geldt, iedere dag fysiek aanwezig zijn, tot 10 dagen verzuim is het aan de directeur daarna gaat het over naar de leerplicht ambtenaar, we hebben het zwart op wit vd leerplicht ambtenaar. Wat ik al eerder schreef NL kent geen leerplicht maar
schoolplicht, te zot voor woorden, voor ons geldt maar een ding; kwaliteit ipv kwantiteit en geloof me het NL onderwijs verslechtert snel in vergelijking met andere landen.
Vwb jouw die hards, we hebben geen ambitie naar België of naar de UK te verhuizen, ons hart ligt in Zuid Afrika, India of in het Midden Oosten, dit was ons aanvankelijke plan maar door de Ebola uitbraak en de militante groeperingen geen haalbare kaart, althans met de verantwoording over de kids niet. Met pijn in ons hart hebben we die keuze moeten maken, ook de kids baalden als een stekker alhoewel de US, Canada en overige landen hun en ons ook aantrekken, wanneer ze tv kijken, zien ze survival programma’s en wildlife programma’s uit die landen.
Bello, ik maak uit je woorden op dat je er verstand van hebt maar het gaat niet op hoor, want voor een visum voor de US moet je dus ingeschreven staan in NL!!! Geen punt voor ons maar daarnaast hebben we dus 2 schattige leergierige
SCHOOLPLICHTIGE kinderen! De ambassade heeft ons gemaild met een lijst welke docs we nodig hebben waaronder dus een vrijstelling van de leerplicht, dus we hadden zoiets, ok dan blijven we toch ingeschreven, no worries, maar tjsa dan krijg je te maken met de willekeur van de leerplicht ambtenaar

(zie hierboven) en die wil dus geen vrijstelling of uitzondering maken, hebben we nu zwart op wit. Ze schrijft zelfs dat ze directeuren van beide scholen heeft gehoord, dus mijn man de directeuren gebeld en beiden zeiden dat ze al had besloten ongeacht wat zij ervan vonden!!! Hoezo subjectief en vete. Hoera voor de bureaucratie!
We willen niet verhuizen uit NL, we willen blijven, we zijn tenslotte NL-ers, we willen enkel een 5 of 10 jarig multiple entry visa voor de US met iedere keer een langer verblijf ivm home schooling en onze zoon met klassiek autisme zodat we in een rustig structureel tempo van elkaar en van de studiereis kunnen genieten, mensen leren kennen, geen vluchtig contact maar quality time, dat iswat we willen.
We hebben enkele jaren in het buitenland gewoond maar toen we terugkwamen en onszelf inschreven bij het GBA vanaf dat moment werden de kids weer direct schoolplichtig (vanaf 5 jr t/m diploma voortgezet onderwijs of MBO, 16 – 18 jaar).
Vwb andere overlanders, we weten het maar zij reizen
niet met kids, of ze reizen met kids max 8 tot 12 maanden en treffen een regeling met school dat ze ingeschreven blijven staan, kennen er meerdere, dat is het essentiële verschil in deze, een dictatuur, we betalen ons dadelijk scheel aan de wereldschool, maar liefst €5000 per kind per leerjaar dus onderwijs is voor ons belangrijk mag je dan wel stellen, anders geef je dat geld er niet voor uit. Ook heb ik de reis zodanig voorbereidt dat ze minimaal 20 uren wekelijks les hebben, hun huiswerk maken, projecten maken, toetsen etc. Dit is bij ons primair.
De kinderbijslag is slechts een druppel op de gloeiende plaat, ook de AOW, wat ik al schreef, we houden vanaf het moment van terugkeer onze eigen broek op, dus dat blijven we doen.
Goedkope NL ziektekosten verzekering? We betalen ons scheel, ik weet niet bij jij verzekerd bent, maar dat hoor ik graag.
Nee we willen juist zo graag om bovenstaande moverende redenen naar de US, dit zouden we verschrikkelijk vinden, mijn man is nu druk bezig met de inspecteur van onderwijs en we vragen nu een persoonlijk interview op de ambassade aan en nemen al onze papieren, reisbescheiden (day to day), inkomsten bewijzen, bewijsstukken mbt plichten in NL mee, we zijn absoluut niet voornemens om in de USA te blijven, we willen het graag bezoeken voor langere tijd maar niet wonen. Mijn oudste zoon studeert in NL en de jongste twee willen dat ook, de jongste geneeskunde en de middelste waarschijnlijk een kunstzinnig beroep.
Europa kennen we al, Zuidoost Azie ook, al meerdere keren voor langere tijd geweest behalve Tibet en China, dus vandaar dat we besloten hadden West en rondje Afrika te doen, West Afrika kennen we niet en Afrika zit in ons bloed, dan het Midden Oosten (verschillende landen al bezocht waaronder Iran, KSA, Jordanie etc of beter gezegd we kennen Yemen niet) dan Azie maar de plannen zijn noodzakelijk gewijzigd.
We houden moed, leggen het bijltje nog niet neer, zijn flexibel en we beslissen pas over een paar weken hoe, wat en waar we naar toe gaan, maar eerst gaan we volgens het boekje te werk, dus een gesprek aanvragen op de ambassade, we motiveren onze beweegreneden met inschrijving wereldschool ed en anders starten we in Uruguay op en maken de reis visa versa maar we gaan naar de continenten Noord, Midden & Zuid Amerika en daar hebben we zin in.
Thankx voor je leuke informatieve berichtgeving, een pipowagen was ook leuk geweest maar aangezien we voornemens waren eerst door de African bush te gaan hebben we deze monster truck laten bouwen, wie weet, ooit nog in de toekomst, lijkt me geweldig zo’n Mammaloe wagen.
Hallo USInsider,
Jazeker zijn we NL-ers, in hart en nieren maar we zijn out of the box NL-ers, niet te vergelijken met de huidige NL mentaliteit die veel NL-ers momenteel nastreven, wij hoeven geen dosis tolerantie te kopen die hebben we van nature al

maar ofdat we nog ooit AOW krijgen dat valt nog te bezien, duurt nog zeker 15 jaar, dus daar laten wij het niet vanaf hangen. Waarschijnlijk is tegen die tijd het potje op zoniet dan ontvangen we het graag.
Als we ons zouden uitschrijven wat aanvankelijk de bedoeling was dan krijgen we sowieso geen visum want dan denkt de US dat we willen blijven hangen,. willen werken en hoe maak je ze dan duidelijk dat dat zeker niet het geval is???
Een 7 jarige reis hoeft geen bakken met geld te kosten, ons in ieder geval niet, ik vind dat stereotype denken, je kunt het net zo duur maken als dat je zelf wil; Wij drinken nauwelijks alcohol, drinken veel water, frisdrank enkel bij uitzondering,
chips ed enkel in weekend, snoepje af en toe, we eten gezond en gevarieerd, geen varkensvlees in principe zijn we dus per definitie duurder uit, want runds, kalfs, kip, kalkoen en lams is een stuk duurder zeker met vleesbeleg. Een gewone dag kost voor ons 4-en +/- € 10 - €12 incl. 2 lunch kids school, koffie / thee, spa, ranja, chocomelk, koekje, 2 x broodmaaltijden + 1 warme maaltijd. De ene dag vlees of vis met aardappelgerecht en groentes, andere dag pasta, bami, chili con carne, wokgerecht of dergelijke, weekend altijd gemakkelijk: 1 dag: maaltijdsalade, pannenkoeken, maaltijdsoep met brood of luxe uitsmijter, andere dag Chineesje, Pizza, Frites of dergelijke. Ik tel altijd per maand, niet per dag, niet per week, ik koop ook altijd groot in, let op acties, vers brood iedere dag, groentes en fruit 1 a 2x per week, op reis idem dito. Ik let altijd op aanbiedingen, ook bij de drogisterijen.
Ofdat je met 2-en reist of met 4-en maakt qua kosten overnachtingen weinig uit, meestal geldt 2 adults + 2 minderjarigen.
Hoezo wordt op dit forum uitgegaan van een pipowagen, sneu hoor, ook een pipowagen biedt comfort en lijkt me geweldig.
Weet je geld is niet alles, een goede gezondheid wel en ook levensgeluk en tevredenheid, ik heb overnacht in de Burj al Arab, diverse hotelketens, de meest exclusive resorts maar op een gegeven moment zie je dat niet meer, dan heb je dat gehad, dan ben je daar klaar mee, alles is hetzelfde en het draait maar om een ding; verwend en gezien worden. Nu genieten we al jaren met volle teugen van kamperen, back to basic, hout sprokkelen, kampvuurtje, lekker wandelen, het gaat ons immers om het samen zijn.
Klussen/werken? Nee dat zijn we niet van plan, wat we wel van plan zijn is bv een paar weken doorbrengen bij een Amish gemeenschap en leven en werken zoals zij leven, dit ervaren en ervan leren, ik neem aan dat dit niet onder werken valt toch.
Vwb de ziektekosten zie hierboven.
Nogmaals we bewandelen enkel de legale manier, maar dat neemt niet weg dat we af en toe out of the box dienen te denken en creatief gedwongen te zijn.
!