Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
DV 2016: Slow Chat
-
- Amerika-ontdekker
- Aantal x V.S. bezocht: 2
Re: DV 2016: Slow Chat
Stel dat je de loterij wint en een green card krijgt, behoud je je NL paspoort dan wel gewoon? Of verwachten ze dat je na een aantal jaar US citizen wordt en je NL paspoort inlevert?
-
- Amerika-expert
- Contacteer:
Je wordt Permanent Resident. Dit wil zeggen dat je er mag wonen en werken (en belastingen betalen
).
Je blijft gewoon Nederlander.
Tenzij jij na 3 jaar beslist dat je Amerikaan wilt worden. Maar dan verlies je je Nederlandse nationaliteit, aangezien Nederland geen dubbele nationaliteit toelaat (tenzij je de nationaliteit aanneemt van je huwelijkspartner).
(voor de Belgen: dubbele nationaliteit is toegestaan, je kan dus Amerikaan en Belg zijn, onafhankelijk van het feit of je wel of niet met een Amerikaan gehuwd bent)

Je blijft gewoon Nederlander.
Tenzij jij na 3 jaar beslist dat je Amerikaan wilt worden. Maar dan verlies je je Nederlandse nationaliteit, aangezien Nederland geen dubbele nationaliteit toelaat (tenzij je de nationaliteit aanneemt van je huwelijkspartner).
(voor de Belgen: dubbele nationaliteit is toegestaan, je kan dus Amerikaan en Belg zijn, onafhankelijk van het feit of je wel of niet met een Amerikaan gehuwd bent)
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Aanvulling: er moeten vijf jaar aan Permanent Residency zijn, voor er een verzoek voor Citizenship ingediend kan worden.
De periode van drie jaar geldt in geval de Groene Kaart wordt verkregen door een huwelijk met een US citizen.
De periode van drie jaar geldt in geval de Groene Kaart wordt verkregen door een huwelijk met een US citizen.
Laatst gewijzigd door USInsider op 13 okt 2014, 23:57, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Amerika-expert
- Contacteer:
Dat is juist. Dank je wel voor de correctie!
Elke
-
- Amerika-ontdekker
- Aantal x V.S. bezocht: 4
Haha! That was me, last year! Ik was er van overtuigd dat we de eerste keer erbij zouden zitten...JohnDeere schreef:En lang wachten is het...... Zit er eentje naast mij op de bank huisjes te kijken. Beetje vroegSucces aan iedereen

- Dbacks2
- Amerikakenner
- Aantal x V.S. bezocht: 5
Dat deden wij ook... jaren en jaren... en toch zijn we nu hier bezig een huis te kopen!!
Succes allemaal!
Succes allemaal!
- Baksteen666
- Amerikafan
- Aantal x V.S. bezocht: 8
Ik heb een vraag over de stempel die je krijgt na een succesvol interview op het consulaat (voor diversity lottery). Hiermee activeer je je green card als ik het goed heb. Op dat moment wordt je greencard daadwerkelijk aangevraagd?
Ik zag elders op het forum dat het 4 tot 6 weken duurt voordat er een levering is van de green card. Ik heb ook begrepen dat de meeste ook alleen voor activatie van de green card naar de VS reizen en vervolgens terugkeren naar het land waar ze dan nog wonen.
Mijn vragen zijn
- Is het officieel zo ingericht dat je bij activatie gelijk ook wacht op de green card?
- Wanneer verliest de stempel zijn waarde?
- Hoe kun je het beste de VS inreizen op het moment dat je green card is geactiveerd maar wel terugkeert naar land van herkomst om later definitief te immigreren naar de VS (dus nog geen green card daadwerkelijk in je bezit)?
Ik zag elders op het forum dat het 4 tot 6 weken duurt voordat er een levering is van de green card. Ik heb ook begrepen dat de meeste ook alleen voor activatie van de green card naar de VS reizen en vervolgens terugkeren naar het land waar ze dan nog wonen.
Mijn vragen zijn
- Is het officieel zo ingericht dat je bij activatie gelijk ook wacht op de green card?
- Wanneer verliest de stempel zijn waarde?
- Hoe kun je het beste de VS inreizen op het moment dat je green card is geactiveerd maar wel terugkeert naar land van herkomst om later definitief te immigreren naar de VS (dus nog geen green card daadwerkelijk in je bezit)?
States visited: WA, ID, MT, ND, MN, WI, MI, NY, VT, NH, ME, MA, OR, CA
-
- Amerika-ontdekker
- Aantal x V.S. bezocht: 12
In principe krijg je na je interview een VISUM in je paspoort. Dit visum is pas geldig na toevoegen van de STEMPEL die je op de luchthaven in de US (je PoE - Point of Entry) krijgt. Het is dan 1 jaar geldig en telt als tijdelijke GreenCard.
Het "Activeren" van de greencard (dus eigenlijk stempel in je paspoort, waarna de fysische kaart wordt aangemaakt), is iets wat je toch best 2x bedenkt. Je moet immers vanaf het moment dat je visum wordt afgestempeld, ook je wereldwijde inkomen aangeven. Zelfs al valt alles vanuit BE of NL dan onder het verdrag met de US, is de bijkomende aangifteplicht allemaal niet ZO voor de hand liggend...
Je GC wordt gepost naar het adres dat wordt opgegeven. Best naar US vrienden laten sturen, of eventueel een mailbox of PO box huren. In principe heb je echter wel je fysische greencard nodig bij het opnieuw inreizen, dus je zou in feite de kaarten bij iemand moeten laten toekomen die ze per pakketdienst naar BE of NL kan sturen.
Het "Activeren" van de greencard (dus eigenlijk stempel in je paspoort, waarna de fysische kaart wordt aangemaakt), is iets wat je toch best 2x bedenkt. Je moet immers vanaf het moment dat je visum wordt afgestempeld, ook je wereldwijde inkomen aangeven. Zelfs al valt alles vanuit BE of NL dan onder het verdrag met de US, is de bijkomende aangifteplicht allemaal niet ZO voor de hand liggend...
Je GC wordt gepost naar het adres dat wordt opgegeven. Best naar US vrienden laten sturen, of eventueel een mailbox of PO box huren. In principe heb je echter wel je fysische greencard nodig bij het opnieuw inreizen, dus je zou in feite de kaarten bij iemand moeten laten toekomen die ze per pakketdienst naar BE of NL kan sturen.
- Willemijn
- Amerika-ontdekker
- Aantal x V.S. bezocht: 3
- Contacteer:
Ben bijna 26 jaar en alweer voor de 6e keer meegedaan. Oye...
Succes iedereen!
Succes iedereen!
je ne sais quoi...
- Baksteen666
- Amerikafan
Ik was in de veronderstelling dat dit niet was toegestaan en dus vandaar mijn laatste vraag.SimonSays schreef:In principe heb je echter wel je fysische greencard nodig bij het opnieuw inreizen, dus je zou in feite de kaarten bij iemand moeten laten toekomen die ze per pakketdienst naar BE of NL kan sturen.
Verder dank voor je verdere uitleg en verbeteringen op mijn post.

-
- Amerika-ontdekker
Je wordt verondersteld om eigenlijk in één keer te verhuizen. Dus na goedkeuring en ontvangst van je visum, heb je 6 maanden om hier alles te regelen, ginder een huis te huren / kopen (via internet), je inboedel te verschepen, en dan in te reizen en in je USA woning 6 weken braaf te wachten op allerlei papiertjes en kaartjes...Baksteen666 schreef:
Ik was in de veronderstelling dat dit niet was toegestaan en dus vandaar mijn laatste vraag.
Dus ja, best "onhandig"
- Baksteen666
- Amerikafan
Ok. Duidelijk verhaal, en het bevestigd wat ik al dacht.
Thanks Simon!
Thanks Simon!
Ik ga binnenkort op interview voor een F1 visum. Ik heb momenteel echt geen immigration intent, maar heb me wel ingeschreven in de lottery onder het mom van "Je weet maar nooit." Kunnen ze in de ambassade weten dat ik me ingeschreven heb in de DV lottery? Heb ik hiermee eigenlijk immigration intent aangetoond en de kans op mijn F1 visum verkleind?
Er is geen koppeling tussen lottery entries (een slordige 12 miljoen) en de databases van de Ambassades/Consulaten.
De situatie wordt anders indien je 'wint' dwz. een Selected Entrant bent.
Die namen worden per land klaarblijkelijk wel doorgegeven aan de Ambassades/Consulaten.
Maar als jij op dat moment besluit niet verder te gaan is er nog steeds niet echt een probleem.
Echter zodra je een Visa Application indient heb je je immigration-intent blootgegeven.
Nu zijn er twee mogelijkheden:
- je applicatie wordt in behandeling genomen maar je blijkt not-eligible. Geen visum derhalve.
Maar vanaf dat moment zal het verkrijgen van een F-1 visum een stuk ingewikkelder zijn, met beduidend grotere kans op afwijzing.
- je dient je application in maar je Case Number is dermate hoog dat je buiten de boot valt. Echter ook in dat geval heb je je non-immigration intent teniet gedaan en zal het verkrijgen van een Non-Immigrant visum zoals F-1 een stuk lastiger worden.
Er wordt daarom wel aangeraden wanneer je in de hogere Case Numbers bent gevallen, en je kunt beredeneren dat je kans op een Visum nihil is, geen Visa Application in te dienen.
De situatie wordt anders indien je 'wint' dwz. een Selected Entrant bent.
Die namen worden per land klaarblijkelijk wel doorgegeven aan de Ambassades/Consulaten.
Maar als jij op dat moment besluit niet verder te gaan is er nog steeds niet echt een probleem.
Echter zodra je een Visa Application indient heb je je immigration-intent blootgegeven.
Nu zijn er twee mogelijkheden:
- je applicatie wordt in behandeling genomen maar je blijkt not-eligible. Geen visum derhalve.
Maar vanaf dat moment zal het verkrijgen van een F-1 visum een stuk ingewikkelder zijn, met beduidend grotere kans op afwijzing.
- je dient je application in maar je Case Number is dermate hoog dat je buiten de boot valt. Echter ook in dat geval heb je je non-immigration intent teniet gedaan en zal het verkrijgen van een Non-Immigrant visum zoals F-1 een stuk lastiger worden.
Er wordt daarom wel aangeraden wanneer je in de hogere Case Numbers bent gevallen, en je kunt beredeneren dat je kans op een Visum nihil is, geen Visa Application in te dienen.
Mbt. een eerdere vraag.
Indien het Visum Interview succesvol verloopt krijgt je inderdaad een Visum in je paspoort geplakt.
Dit visum is geldig vanaf day of issuance (meestal de dag waarop je je med. exam onderging) tot zes maanden later.
Het visum is inderdaad Multiple Entry je kunt er meerder keren mee de US in.
Bij eerste reis naar de U (aankomst in wat Port of Entry wordt genoemd) wordt bij dat visum een stempel geplaatst met datum van binnenkomst. Dat is een voorlopige groene kaart. En de procedure heet de activatie.
IN de US is dat stempel een jaar geldig.
Wil je na activatie terug naar land van herkomst dan kan dat, maar je moet binnen de zes maanden dat het visum geldig is terugkomen.
Tenzij je de eerste keer in de US een paar weken blijft en de 'echte' groene kaart krijgt. Dan kun je de US uit en opnieuw in met je groene kaart. Echter voor een groene kaart houder is af te raden langer dan een half jaar aaneengesloten weg te blijven.
Wat Simon zegt is inderdaad een punt van overweging. Zodra je activeert ben je Permanent Resident en belastingplichtig althans aangifte plichtig in de US.
Voor iemand in loondienst maakt het niet veel uit over het alg. dankzij het belastingverdrag.
Maar voor mensen met een eigen bedrijf kan het tot aanzienlijke aanvullende vereisten leiden en derhalve tot meer kosten.
Sommige mensen vinden het plezierig eerst in de US woonruimte te zoeken althans een idee te krijgen hoe en waar ze terecht kunnen.
Anderen geven er de voorkeur aan eerst in land van herkomst alles weg te werken en dan pas de oversteek te maken.
Indien het Visum Interview succesvol verloopt krijgt je inderdaad een Visum in je paspoort geplakt.
Dit visum is geldig vanaf day of issuance (meestal de dag waarop je je med. exam onderging) tot zes maanden later.
Het visum is inderdaad Multiple Entry je kunt er meerder keren mee de US in.
Bij eerste reis naar de U (aankomst in wat Port of Entry wordt genoemd) wordt bij dat visum een stempel geplaatst met datum van binnenkomst. Dat is een voorlopige groene kaart. En de procedure heet de activatie.
Wil je na activatie terug naar land van herkomst dan kan dat, maar je moet binnen de zes maanden dat het visum geldig is terugkomen.
Tenzij je de eerste keer in de US een paar weken blijft en de 'echte' groene kaart krijgt. Dan kun je de US uit en opnieuw in met je groene kaart. Echter voor een groene kaart houder is af te raden langer dan een half jaar aaneengesloten weg te blijven.
Wat Simon zegt is inderdaad een punt van overweging. Zodra je activeert ben je Permanent Resident en belastingplichtig althans aangifte plichtig in de US.
Voor iemand in loondienst maakt het niet veel uit over het alg. dankzij het belastingverdrag.
Maar voor mensen met een eigen bedrijf kan het tot aanzienlijke aanvullende vereisten leiden en derhalve tot meer kosten.
Sommige mensen vinden het plezierig eerst in de US woonruimte te zoeken althans een idee te krijgen hoe en waar ze terecht kunnen.
Anderen geven er de voorkeur aan eerst in land van herkomst alles weg te werken en dan pas de oversteek te maken.
- Baksteen666
- Amerikafan
Dit klinkt niet eenduidig. Misschien lees ik het verkeerd hoor, maar eerst stel je dat de stempel op het visum een jaar geldig is en kun je dus een jaar lang met dit visum in principe in en uit de VS reizen. Maar vervolgens zeg je dat het 6 maanden geldig is. Is het zo dan dat bij deze 'temporary' greencard en de definitieve greencard je niet langer dan 6 maanden aaneengesloten in het buitenland verblijven, ondanks dat het een jaar geldig is, of is het toch 6 maanden en is de eerste melding van een jaar niet juist?USInsider schreef:Het visum is inderdaad Multiple Entry je kunt er meerder keren mee de US in.
-
- Amerika-ontdekker
De meesta visa voor LPR die je dus een GC geven, zijn SINGLE entry, waarbij je de entry moet maken voor de vervaldatum. Typisch 6 maanden geldigheid.
Bij validatie door de immigration officer (stempel) geld het visum dan als TIJDELIJKE GREENCARD (I-551 geloof ik), en die TIJDELIJKE Greencard is dan max 1j geldig.
Het is je GC die je daarna eigenlijk de toegang geeft, niet het visum an sich. Het is de bedoeling dat je je "echte" greencard dan ook meebrengt als je gaat reizen, om hem samen met je paspoort te tonen.
Bij validatie door de immigration officer (stempel) geld het visum dan als TIJDELIJKE GREENCARD (I-551 geloof ik), en die TIJDELIJKE Greencard is dan max 1j geldig.
Het is je GC die je daarna eigenlijk de toegang geeft, niet het visum an sich. Het is de bedoeling dat je je "echte" greencard dan ook meebrengt als je gaat reizen, om hem samen met je paspoort te tonen.
- Baksteen666
- Amerikafan
Ok, duidelijk. Thanks again.
- koenkamphuys
- Amerika-ontdekker
- Contacteer:
... Nee maaike: je maakt gewoon de eerste keer helemaal af. Je hebt dan je green card, en nergens staat dat je dan dus ook onmiddellijk moet emigreren naar Amerika. Je gewonnen loterijticket moet je wel verzilveren! Hoe groot is de kans dat je hem nog een keer wint? Niet zo groot dacht ik!MaaikevE1994 schreef:Ik heb een hele belangrijke vraag. Ik wil me heel graag inschrijven voor de Green Card Lottery. Het is nog niet zeker, dat ALS ik een van de gelukkigen ben, ook daadwerkelijk op dat moment weg kan gaan of juist de volgende keer.
Als ik me nu inschrijf en ik kan uiteindelijk niet, maar wel de volgende keer, dus ik weiger deze keer. Word ik dan op een soort blacklist of iets gezet? Omdat ik deze keer misschien kan weigeren?
(Noot: Maaike had dit gepost in het DV-2016: Instructies + deelnemers topic. Omdat het daar niet thuishoort, heb ik hier maar geantwoord.)
-
- Amerika-ontdekker
Nou, je hebt 6 maanden om te emigreren. En zoals iedereen in die situatie je kan vertellen, is dat ZEER weinig tijd om alles te regelen.koenkamphuys schreef: ... Nee maaike: je maakt gewoon de eerste keer helemaal af. Je hebt dan je green card, en nergens staat dat je dan dus ook onmiddellijk moet emigreren naar Amerika. Je gewonnen loterijticket moet je wel verzilveren! Hoe groot is de kans dat je hem nog een keer wint? Niet zo groot dacht ik![/size]
Akkoord, je kan "even" een paar dagen op en af om je GC te activeren, maar te lang in het buitenland blijven doet je GC vervallen. (de juiste duur moet je maar even opzoeken, weet het niet direct van buiten)
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht