Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Beste manier om toch in Amerika te komen vanuit Canada na 90 dagen

Als je een vraag hebt over non-immigratievisa (tijdelijk verblijf in de VS), kun je die hier stellen.
gielderks
Amerika-newbie
Aantal x V.S. bezocht: 1

Beste manier om toch in Amerika te komen vanuit Canada na 90 dagen

Bericht door gielderks »

Hallo,

Ik studeer voor een semester aan de University of Ottawa. Op 23 augustus ben ik vanuit Amsterdam via Chicago naar Ottawa gevlogen en hierbij ben ik dus in de VS geweest. Eenmaal gearriveerd in Ottawa kwam ik er na een aantal weken erachter dat ik iets stoms gedaan heb. Op 19 December heb ik een vliegticket naar Chicago om daar 10 dagen te blijven en daarna terug te vliegen naar Amsterdam. Nu kwam ik er dat dat niet binnen mijn 90-dagen ESTA valt.

Ik heb een aantal vragen rondom dit probleem:

Ik ga er vanuit dat mijn 90 dagen in zijn gegaan op het moment dat ik 7 uur in Chicago ben geweest tijdens mijn heenvlucht. Klopt dit?

Ik ben een week naar Cuba geweest vanuit Canada. Veel eilanden in de Carribean zorgen niet voor een reset van de 90 dagen, maar over Cuba stond op een aantal sites een * met een vage opmerking. Maar ik kon het verder niet vinden of dit misschien een uitzondering. Ben bang van niet maar toch.

Is het mogelijk om een B2 visum aan te vragen vanuit Ottawa en dan alsnog mijn ticket naar Chicago te kunnen gebruiken?

Bij voorbaat dank,

Giel
USInsider
Amerika-expert

Re: Beste manier om toch in Amerika te komen vanuit Canada na 90 dagen

Bericht door USInsider »

Ik snap het even niet. Een semester is toch 6 maanden ?
Wat voor visum heb je om in Canada te studeren of ben je er op het visa-vrije studie/verblijf programma ?

Een bezoek aan Cuba reset de teller inderdaad niet bij mijn weten.
Dat men er vaag over doet is omdat Cuba niet een toegestane bestemming is - voor USers.
Heb je een Cubaans stempel nu in je paspoort ? (Daar maak ik me dan meer zorgen over mbt. re-entry into the US.)

Ik dacht dat als je voor studiedoeleinden in Canada verblijft deze periode niet doortelt voor de 90 dagen VWP.
Maar ik weet dat niet zeker.
Indien het inderdaad zo is, zou je opnieuw een I-94 moeten aanvragen - met enig risico dat dit wordt afgewezen.
Een B-1/2 visum aanvragen in Canada kan alleen in uitzonderlijke gevallen.
Dit omdat Canada een aan de US grenzend land is.
Er wordt gesteld dat je de aanvrage in land van herkomst had moeten doen. Bezint eer je begint enzo.

Je kunt een afspraak maken bij het US Consulaat - in Ottawa (?) - en je probleem voorleggen.
Dan weet je met zekerheid wat er kan en wat er niet kan.
Marcopstal
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 28

Bericht door Marcopstal »

Op de eerste plaats heeft de ESTA zelf niets te zien met de 90 dagen periode. Deze 90 dagen hebben te maken met het VWP en dus de stempel die in je pas wordt gezet wanneer je de VS binnenkomt.

Deze transit door de US is in principe toegelaten voor wie onder het VWP programma reist. In deze optiek zou dus je 90 dagen nooit gestart zijn.

Maar om 100% zekerheid te hebben zou je best contact nemen met de US Ambassade in Ottawa.
Zuidwesten: 95/96/96/97/98/99/05/06/10/14/15/16/19/20/22/23
Texas: 97/08
Florida: 98/24
Noordoosten: 01/03/04/09/12/13/15/17/18/20
Midwesten: 02
South: 07/11
USInsider
Amerika-expert

Bericht door USInsider »

De US heeft bij mijn weten niet een 'transit-system' waarbij je officieel niet het land in gaat.

Er is wel een mogelijkheid 'transit' aan te geven bij de ESTA aanvrage.
Betekent dit dat de 90 dagen in dat geval niet gaan tellen ?

Is TS paspoort bij vertrek gescand en weet het systeem derhalve dat ze niet in de US is gebleven ?

Dan zou ze nu op basis van haar ESTA (twee jaar geldig) voor vertrek naar de US opnieuw een verzoek tot 90 dagen verblijf kunnen indienen ?

De toegangs formailteiten - Immigrations - worden overigens in Canada op het vliegveld afgewikkeld voor vertrek.

Wel vond ik deze instructie:
Take care if transiting through the US on a trip exceeding 90 days to Canada and/or Mexico.
Helass werd er niet meer uitgelegd.

Vond wel dit op website van een US Consulate:
Please note that under the VWP time spent in Canada and Mexico and adjacent islands counts towards the maximum of 90 days stay allowed under the program. If for instance you are transiting the U.S. on a 6 month trip to Canada, you cannot travel on the Visa Waiver Program as your total stay in the U.S, Canada, Mexico, and adjacent islands exceeds 90 days. In this case you would need to apply for a B-1/B-2 'visitor' visa, or a C-1 Transit Visa.
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kastelke »

Als je een geldig visum hebt voor Canada (studentenvisum, dus effectief die sticker in je paspoort), dan liggen de dingen vaak anders. Zeker als je naar de US trekt voor korte tijd en nog steeds binnen de geldigheid van je Canadese visum (dus: je kan aantonen dat je terugkeert naar Canada). Dit is tenminste hoe ik het in de praktijk hier vaak hoor gaan. Hoe het met de wetgeving zit (dus wat in theorie mogelijk kan zijn), dat weet ik niet.
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
SimonSays
Amerika-ontdekker
Aantal x V.S. bezocht: 12

Bericht door SimonSays »

Je bent 1 day in de US geweest in de laatste 180 dagen, je hebt er dus nog 89 tegoed.
Je mag gewoon niet meer dan 90 dagen na mekaar in de US blijven, of dus, 90d in Noord Amerika (MEX+US+CAN) en dan op en af US binnen.
Aangezien je al 90d de US uit bent, gaat de teller weer op 0
Marcopstal
Amerika-expert

Nonsens.

Het is niet dat je 90 dagen op een jaar of zo mag, laat staan dat men bij iedere keer een beetje van die 90 dagen aftrekt. Elke keer dat je bvb van Europa de VS binnenkomt is dat voor max 90 dagen, zelfs al is dat 3 keer in een jaar.

Dit komt van de site van de US Embassy in Canada:
The United States has suspended its policy of allowing travelers to pass through U.S. airports in transit to foreign destinations without a visa if they would otherwise require a visa to enter the U.S. This change has no effect upon Canadian citizens, nor upon those who qualify to enter the U.S. under the Visa Waiver Program.

Transit visa applicants must establish to the satisfaction of the Consular Officer that they intend to pass in continuous transit through the United States and that they have a residence abroad that they do not intend to abandon. Transit aliens must have onward transportation arrangements to their final destination and permission to enter some country other than the United States following the transit through the United States, unless the alien submits satisfactory evidence that such advance permission is not required.
Dit komt van de DHS:
Do nationals or citizens of countries that participate in the Visa Waiver Program require travel authorization if they are only transiting the United States in route to another country?

Eligible nationals or citizens of countries that participate in the Visa Waiver Program require either a travel authorization or a visa to transit the United States. If a traveler is only planning to transit through the United States en route to another country, when he or she completes the travel authorization application in ESTA, the traveler should enter the words "In Transit" and his or her final destination location in the address lines in the Address While In The United States field on the application.
Vraag is: wat staat er in de pas, wat is er ingevuld bij de ESTA (transit zoals hierboven aangegeven ?) Volgens mij is er niet direct een probleem.
Old Faithful
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 9

Bericht door Old Faithful »

De logica zegt me dat iemand met een geldig verblijfsvisum in Canada gerust een paar dagen naar de V.S. zou mogen. De logica zegt me ook dat dit beslist geen voorbeeld is van misbruik van het VWP. Maar, zoals een ander forumlid vaak zegt, heeft dat niets te betekenen. :wink:

@gielderks. Beschik je over vervoer? Ottawa is, voor noordamerikaanse begrippen, niet zo ver van de grens. Misschien kun je in een weekend een dagje naar Amerika (proberen te) gaan. Je komt er dan snel achter of je wordt toegelaten of niet.

Ik wens je veel succes.

Edit: Zoals ik het lees, is bovenstaand citaat in de post van Marcopstal niet van toepassing, omdat gielderks niet "in continuous transit through the United States" is. Dat zou bij binnenkomst zo geweest zijn, maar toen was het ook niet van toepassing omdat gielderks nog gewoon onder het VWP kon reizen.
This change has no effect upon Canadian citizens, nor upon those who qualify to enter the U.S. under the Visa Waiver Program
Groet,

Old Faithful
Marcopstal
Amerika-expert

Waarom niet ?

Betrokkenen is alleen in Chicago geland om een volgende vlucht te nemen naar Canada. Daarbij moet je inderdaad door immigrations en border control, maar als dit "in transit" gebeurd en zo is aangegeven dan is betrokkenen niet in "overstay", wat toch logisch zou zijn.

Bij een volgende trip naar de VS is het wel de bedoeling daar een tijd te blijven en dan begint de 90 dagen te lopen.

Maar zoals reeds eerder aangegeven, de ambassade is in Ottawa, dus toch even navragen hoe het nu juist zit in deze situatie. Vnl voor de rest van het verhaal ook, want bij de geplande trip beginnen de 90 dagen en zou er zeker een "overstay" kunnen plaatsvinden.
Gast

Bericht door Gast »

Ik zou allereerst niet nodeloos naar de VS gaan reizen om te proberen of je wordt toegelaten. Zelfs toen wij die dagtrip in 2013 maakten werd er erg streng gekeken naar het doel waarvoor wij kwamen. Als je geen duidelijk verhaal hebt kunnen ze je weigeren, zeker als je een dag naar een niet-toeristische omgeving gaat. Het enige wat je kan doen is om aan de andere kant van de Niagara Falls te komen maar ik denk dat als je het bij een willekeurige grensovergang tussen Ontario en NY probeert er toch alarmbellen gaan rinkelen. What is the prepose of your stay? 'Uhm... just a day US? Maybe a bit shopping?' 'But you know the next mall is ... miles...'.
gielderks
Amerika-newbie
Aantal x V.S. bezocht: 1

Bericht door gielderks »

Bedankt voor de reacties!

Het lijkt me inderdaad een goed idee om een afspraak te maken bij het consulaat.
In Canada kun je tot 6 maanden blijven zonder visa en ik studeer voor een semester -4,5 maand, dus heb geen visa nodig.
Wel heb ik een bewijsje in mijn paspoort zitten wat ik bij de immigration officer in Ottawa gekregen heb op het vliegveld toen ik aankwam. Hierin staat dat ik aan de University of Ottawa zal studeren.

Het probleem zit hem voor mij vooral in het feit dat ik mijn terugvlucht vanuit Chicago niet meer kan gebruiken, omdat ik het land niet meer in kan. Eventuele tripjes naar NY en andere steden in de VS kan ik nog tot eind november maken dus dat is niet het grootste probleem.

Bedankt!
Jrabakker
Amerikakenner

Bericht door Jrabakker »

@Simonsays: als je niet weet waar je het over hebt, moet je ook geen advies geven. Jouw 'advies' zou iemand goed in de problemen kunnen helpen.
===== Permanent Resident since July 23, 2014 =====
Jrabakker
Amerikakenner

Bericht door Jrabakker »

Marcopstal schreef:Waarom niet ?

Betrokkenen is alleen in Chicago geland om een volgende vlucht te nemen naar Canada. Daarbij moet je inderdaad door immigrations en border control, maar als dit "in transit" gebeurd en zo is aangegeven dan is betrokkenen niet in "overstay", wat toch logisch zou zijn.

.
Er is niet zoiets als 'in transit' op een vliegveld in de usa. Zodra je door immigrations en customs ben, ben je toegelaten tot de USA en zou je zo het vliegveld uit kunnen wandelen. Dat je in plaats daarvan rechtstreeks op de volgende vlucht naar Canada stapt doet niet terzake.
Marcopstal
Amerika-expert

Misschien nog even lezen wat ik gepost heb vanop de website van de US Embassy van Canada ? Ze spreken zelfs van op de ESTA aanvraag "in transit" te schrijven.

Neemt niet weg uiteraard dat je wel door Immigrations moet en dus niet in een "transit" zone zit.
SimonSays
Amerika-ontdekker

Bericht door SimonSays »

Jrabakker schreef:@Simonsays: als je niet weet waar je het over hebt, moet je ook geen advies geven. Jouw 'advies' zou iemand goed in de problemen kunnen helpen.
Dus volgens jou is volgend scenario onmogelijk:

iemand gaat een weekendje shoppen in NY en vertrekt terug naar het buitenland.
Een maand of 4 later komt dezelfde persoon terug de US binnen gevlogen voor een weekje of 2 vakantie.

Want is is EXACT wat er aan de hand is.

Jullie halen 2 dingen door mekaar:

1. Als je vanuit de US naar MEX of CAN trekt wordt de 90d teller niet gereset
2. Je mag 90d per 180 dagen in de US aanwezig zijn (USCIS richtlijn voor VWP, hoewel men serieus vragen zal stellen als je meer dan 90d in een jaar wil komen)

Met een B1/B2 kan je 180d per jaar in de US aanwezig blijven (uitzonderingen daar gelaten)

Ik vind het wel astrant dat je zomaar wat ligt te roepen zonder zelf wat dingen na te kijken of aan te tonen dat ik het fout heb. Een beetje respect mag wel, toch?
hemmie
Amerika-expert

Bericht door hemmie »

Dan ben ik benieuwd waar je die info vandaan haalt. Hier staat het heel duidelijk:
If you are admitted to the United States under the VWP, you may take a short trip to Canada, Mexico, or a nearby island and generally be readmitted to the United States under the VWP for the remainder of the original 90 days granted upon your initial arrival in the United States. Therefore, the length of time of your total stay, including the short trip, must be 90 days or less.

Je mag dus inclusief je trip naar Canada niet langer dan 90 dagen in de VS zijn.
Jouw scenario is zeker wel mogelijk, zolang je NIET naar Canada, Mexico of een Caribisch eiland gaat, maar bijvoorbeeld naar Europa.
Tenzij dus inderdaad de teller op 0 zou worden gezet als je meer dan 90 dagen buiten de VS (maar wel in Canada) bent geweest, maar heb je ook een link waar dat staat?
Terug in Texas!
SimonSays
Amerika-ontdekker

Bericht door SimonSays »

hemmie schreef: Jouw scenario is zeker wel mogelijk, zolang je NIET naar Canada, Mexico of een Caribisch eiland gaat, maar bijvoorbeeld naar Europa.
Tenzij dus inderdaad de teller op 0 zou worden gezet als je meer dan 90 dagen buiten de VS (maar wel in Canada) bent geweest, maar heb je ook een link waar dat staat?
Dan zou een canadees maar 1x per jaar naar de US kunnen...

Vanuit Brussel zijn er bijvoorbeeld vrij veel vluchten te verkrijgen met Air Canada, die dan via Montreal bv naar de amerikaanse grootsteden doorvliegen.

Dan zou het dus onmogelijk zijn om meer dan 1x per jaar naar de US te gaan met die maatschappij.

Bijkomend heeft de US er geen zaken mee wat je buiten de US uitspookt. De topicstarter is een legal resident (student aan de unief) in Canada. Maar hij kan evengoed met een schip of privé jet naar een ander land gevlogen zijn tussendoor.

Die 90d VWP, waarbij CAN + MEX doortellen, is enkel en alleen voor mensen die de US bezoeken. Dus binnen de 90d nog eens de US binnen, en dan in de US blijven voor een paar weken, waarbij de totale teller over de 90 gaat, dat mag niet. Eens je boven de 90 komt (buiten de US) is het een andere I94 (hoewel die tegenwoordig electronisch is).

Ik heb geen linkje waar staat dat je meer dan 1x per jaar naar de US mag, helaas...
Marcopstal
Amerika-expert

Ik ken mensen die op ESTA tot 5,6 keer per jaar naar de VS gaan. Ik zie ook het probleem niet direct.

Het enige waar TS hier mogelijk een probleem mee heeft is of door de doortocht via Chicago de 90 dagen is beginnen lopen. Volgens mij niet. Of TS nu in Canada is gebleven of niet. Wat las men vanuit Canada terug huiswaarts reist. Is men dan ook in overstay ? Ik denk het niet.
Jrabakker
Amerikakenner

Bericht door Jrabakker »

SimonSays schreef:
Jrabakker schreef:@Simonsays: als je niet weet waar je het over hebt, moet je ook geen advies geven. Jouw 'advies' zou iemand goed in de problemen kunnen helpen.
Dus volgens jou is volgend scenario onmogelijk:

iemand gaat een weekendje shoppen in NY en vertrekt terug naar het buitenland.
Een maand of 4 later komt dezelfde persoon terug de US binnen gevlogen voor een weekje of 2 vakantie. wel mogelijk, mits de person vertrekt naar een non-contiguous land. Er is een vertrekrecord van de betreffende airline.

Want is is EXACT wat er aan de hand is.

Jullie halen 2 dingen door mekaar:

1. Als je vanuit de US naar MEX of CAN trekt wordt de 90d teller niet gereset
2. Je mag 90d per 180 dagen in de US aanwezig zijn (USCIS richtlijn voor VWP, hoewel men serieus vragen zal stellen als je meer dan 90d in een jaar wil komen) en waar heb je die richtlijn precies gevonden dan? Graag een directe link, anders noem ik het 'broodje aap'.

Met een B1/B2 kan je 180d per jaar in de US aanwezig blijven (uitzonderingen daar gelaten) mogelijk maar geen garantie. De immigratie officier bij binnenkomst bepaalt hoe lang je mag blijven. Wil je dit verlengen dan moet je dat officieel aanvragen.

Ik vind het wel astrant dat je zomaar wat ligt te roepen zonder zelf wat dingen na te kijken of aan te tonen dat ik het fout heb. Een beetje respect mag wel, toch? Zoals ik al zei, post een link met je beweringen. MIsschien wat kort door de bocht, maar je orginele post was zo vreselijk incorrect dat ik daar pertinent tegen moest ageren.
De issue van de TS is dat hij in Canada verblijft. Voor Canadezen geldt de regel mbt contiguous landen niet, die mogen dus wel heen en weer. Als TS een visum had gehad, gold dezelfde regel ook voor hem. HIj is er echter technisch gezien als tourist (geen visa), dus wordt het lastiger aantonen dat hij tijdelijk in Canada woont. Misschien dat de verklaring dat hij studeert op zijn entry record in Canada geaccepteerd wordt, maar dat durf ik niet te zeggen, omdat er geen specifieke regel voor is.
Laatst gewijzigd door Jrabakker op 20 okt 2014, 20:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Jrabakker
Amerikakenner

Bericht door Jrabakker »

SimonSays schreef: Dan zou een canadees maar 1x per jaar naar de US kunnen...

.
Canada is GEEN deelnemer aan het VWP programma, er gelden andere regels voor Canadezen.

http://travel.state.gov/content/visas/e ... ogram.html zie lijst van landen onder VWP

http://travel.state.gov/content/visas/e ... rmuda.html
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer