Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
interview en verlenging J-1
interview en verlenging J-1
Dag allen,
Half december vertrek ik hopelijk met een J-1 visum naar de US voor postdoc onderzoek. Mijn DS-2019 wordt pas volgende week opgestuurd, dus mijn visum is nog niet in orde. (I know, krappe planning, hopelijk heb ik alles op tijd binnen.)
Het visum is aangevraagd voor 2 maanden, omdat ik eerst een maand als vrijwilliger zal werken (soort van proefperiode voor zowel de onderzoeksgroep als voor mezelf). Indien alles vlot verloopt die eerste maand zal mijn visum ginder verlengd worden met 1 jaar en word ik ook betaald, ik verwacht hier weinig problemen. Hebben jullie enig idee of ze hierover moeilijk gaan doen tijdens het interview? Het visum is voor 2 maanden, maar zal ik heb wel de intentie om voor minstens een jaar ginder onderzoek te doen... Heeft iemand ervaring met zo'n situatie? Ik vond niet direct iets terug op het forum.
Alvast bedankt!
Half december vertrek ik hopelijk met een J-1 visum naar de US voor postdoc onderzoek. Mijn DS-2019 wordt pas volgende week opgestuurd, dus mijn visum is nog niet in orde. (I know, krappe planning, hopelijk heb ik alles op tijd binnen.)
Het visum is aangevraagd voor 2 maanden, omdat ik eerst een maand als vrijwilliger zal werken (soort van proefperiode voor zowel de onderzoeksgroep als voor mezelf). Indien alles vlot verloopt die eerste maand zal mijn visum ginder verlengd worden met 1 jaar en word ik ook betaald, ik verwacht hier weinig problemen. Hebben jullie enig idee of ze hierover moeilijk gaan doen tijdens het interview? Het visum is voor 2 maanden, maar zal ik heb wel de intentie om voor minstens een jaar ginder onderzoek te doen... Heeft iemand ervaring met zo'n situatie? Ik vond niet direct iets terug op het forum.
Alvast bedankt!
Re: interview en verlenging J-1
Ik heb geen ervaringen met J-1 visa, maar ik betwijfel of je een verlenging van een visum binnen die tijd voor elkaar krijgt?
===== Permanent Resident since July 23, 2014 =====
Het is nogal een grote universiteit waar ik terecht kom, en ze hebben veel ervaring met buitenlandse postdocs. Tot nu toe is alle communicatie zeer vlot en correct verlopen, dus ik geloof ze wel als ze zeggen dat dit mogelijk is... En anders heb ik nog een extra reden om gepanikeerd rond te lopen, en dat kan ik wel missen 

is die vrijwilligersfase vermeld in de applicatie? Als je aan de grens vertelt dat je eerst een maand vrijwilligerswerk gaat doen, wordt de immigration officer al snel achterdochtig denk ik. Als het onderdeel is van het opleidingstraject, zou ik het gewoon ook zo benoemen.
- goldenhills
- Amerika-expert
Ik zou de international student office vertrouwen, die hebben inderdaad vaker met het bijltje gehakt. En ik geloof niet dat je je visum hoeft te verlengen (dat is alleen voor het binnenkomen van de USA). Ik neem aan dat er D/S (duration of stay) op je I-94 komt te staan. Zolang de universiteit nieuwe DS-2109 documenten blijft verstrekken en je blijft in de VS blijf je 'in status'. Als je J-1 is verlopen moet je opnieuw naar het Consulaat of Ambassade als je gaat reizen en de VS weer in wilt. Zo was het althans voor mijn vrouw (F-1, dus met I-20).
En ik zou het inderdaad geen vrijwiligerswerk noemen. Misschien aan de ISO vragen hoe je het het beste kunt benoemen...
En ik zou het inderdaad geen vrijwiligerswerk noemen. Misschien aan de ISO vragen hoe je het het beste kunt benoemen...
Als er details gevraagd worden zou ik het woord trainee of intern gebruiken.
Weet je zeker dat trainee de juiste term is? Op de J1 visa site staat de volgende omschrijving voor eeen trainee:
A trainee must be a foreign national who:
Has a degree or professional certificate from a foreign post-secondary academic institution and at least one year of prior related work experience in his or her occupational field outside the United States; or
Has five years of work experience outside the United States in the occupational field in which they are seeking training
Is dat voor jou van toepassing? Ik zou zo veel mogelijk de termen gebruiken zoals die worden gegeven op die site, het is immers de offiiciele overheids website.
http://j1visa.state.gov/programs/trainee/
A trainee must be a foreign national who:
Has a degree or professional certificate from a foreign post-secondary academic institution and at least one year of prior related work experience in his or her occupational field outside the United States; or
Has five years of work experience outside the United States in the occupational field in which they are seeking training
Is dat voor jou van toepassing? Ik zou zo veel mogelijk de termen gebruiken zoals die worden gegeven op die site, het is immers de offiiciele overheids website.
http://j1visa.state.gov/programs/trainee/
I stand corrected !
Ik zal gaan als een research scholar, onbetaald de eerste maand. Ik zal eens nahoren bij het ISO hoe ik dit best benoem. Na een maand zou ik aangenomen worden in een paid position voor een jaar, nadien verlengbaar indien er funding is.
Nu heb ik pas vernomen dat deze switch van onbetaald naar betaald een 24-month bar on repeat participation in the Research Scholar category zou inhouden. Indien mijn programma afloopt kan ik geen J-1 meer krijgen voor 2 jaar. Omdat mijn visum wordt aangevraagd voor een periode van enkel 2 maanden, houdt dit dan in dat ik, indien ik de US verlaat na deze 2 maanden, niet meer terug geraak omdat ik geen visum meer kan krijgen, ook als mijn programma nog zou lopen?
Dit zou ik absoluut willen vermijden. Ik ben niet van plan om op vakantie te gaan het eerste jaar, maar je weet nooit welke onvoorziene omstandigheden er de kop op steken...
Nu heb ik pas vernomen dat deze switch van onbetaald naar betaald een 24-month bar on repeat participation in the Research Scholar category zou inhouden. Indien mijn programma afloopt kan ik geen J-1 meer krijgen voor 2 jaar. Omdat mijn visum wordt aangevraagd voor een periode van enkel 2 maanden, houdt dit dan in dat ik, indien ik de US verlaat na deze 2 maanden, niet meer terug geraak omdat ik geen visum meer kan krijgen, ook als mijn programma nog zou lopen?
Dit zou ik absoluut willen vermijden. Ik ben niet van plan om op vakantie te gaan het eerste jaar, maar je weet nooit welke onvoorziene omstandigheden er de kop op steken...
Dit betekend enkel dat je na de afloop van je J1 Scholar (de eindatum zal te vinden zijn op je DS/2019) je voor 2 jaar geen nieuwe J1 Scholar kan aanvragen.
Je kan tijdens de geldigheid van je J1 Scholar wel de VS in en uit, want de J1 Scholar is volgens mij een Multiple-Entry visum.
Je kan ook uiteraard na je J1 scholar nog de VS in, maar dan onder ESTA of eventueel een ander visum.
Je kan tijdens de geldigheid van je J1 Scholar wel de VS in en uit, want de J1 Scholar is volgens mij een Multiple-Entry visum.
Je kan ook uiteraard na je J1 scholar nog de VS in, maar dan onder ESTA of eventueel een ander visum.
-
- Amerika-ontdekker
- Aantal x V.S. bezocht: 2
Waarschijnlijk komt er op je J-1 te staan dat je subject bent to the 2-year home residency rule. Wat dat inhoudt:
Aldus http://travel.state.gov/content/visas/e ... ility.htmlYou are required to fulfill this requirement by returning to your home country for a cumulative total period of at least two years. You are not prohibited from travelling to the United States, but until you have fulfilled the two-year home-country physical presence requirement, you are not permitted to do any of the following:
- Change status while in the United States to the nonimmigrant categories of temporary worker (H) or intracompany transferee (L);
- Adjust status while in the United States to immigrant visa/lawful permanent resident status (LPR);
- Receive an immigrant visa at a U.S. Embassy or Consulate; or
- Receive a temporary worker (H), intracompany transferee (L), or fiancé (K) visa.
Maar voor de 2 year Home Res. Rules kan het land van herkomst (Ned. dus) toch een waiver afgeven ?
Of gooi ik weer twee regels door elkaar ?
Of gooi ik weer twee regels door elkaar ?
De 24 month bar betekent dat je 2 jaar geen J1 visum meer kan krijgen, maar nog wel de US in mag met een ander visum. Het is dus verschillend van de 2 year home residence.
Omdat ik met die proefperiode zat van een maand die ook onderhevig zou zijn aan die 24 month bar heb ik toch gevraagd of er geen andere oplossing was (als ze mij na 1 maand toch niet zouden aannemen ben ik m'n kans kwijt om een J1 te krijgen de komende 2 jaar). Uiteindelijk zijn ze nu bereid om mij ineens aan te nemen zonder proefperiode, waar ik zeker niet over ga klagen
Nu dus wachten op m'n DS2019 en hopelijk half december al vertrekken!
Omdat ik met die proefperiode zat van een maand die ook onderhevig zou zijn aan die 24 month bar heb ik toch gevraagd of er geen andere oplossing was (als ze mij na 1 maand toch niet zouden aannemen ben ik m'n kans kwijt om een J1 te krijgen de komende 2 jaar). Uiteindelijk zijn ze nu bereid om mij ineens aan te nemen zonder proefperiode, waar ik zeker niet over ga klagen

Nu dus wachten op m'n DS2019 en hopelijk half december al vertrekken!
Dank voor de uitleg ! Ik verwar die twee regels voortdurend.
Vel succes en een goed verblijf in de US gewenst !
Vel succes en een goed verblijf in de US gewenst !
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht
-
- 5 Reacties
- 3460 Weergaves
-
Laatste bericht door Martin & Marianne
-
- 9 Reacties