Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Amerikaan worden

Vragen over de mogelijkheden van emigratie naar de Verenigde Staten horen thuis in dit forum.
rozijntje
Amerikafan

Amerikaan worden

Bericht door rozijntje »

Wellicht zijn er al meerdere topics geweest over dit onderwerp. Ik had er een gevonden, maar was al erg oud.

Het gaat om het volgende. Mijn man is aan het overwegen om Amerikaan te worden en automatisch vervalt dan zijn Nederlands paspoort.
Voordeel: kinderen kunnen Amerikaans paspoort krijgen, ik ook omdat ik dan met een Amerikaan getrouwd ben, stemrecht, zeker weten dat je kunt blijven.
Kunnen jullie misschien een paar belangrijke redenen noemen om het bv niet te doen?

Bedankt.
Fellow2012

Re: Amerikaan worden

Bericht door Fellow2012 »

Ik ben het ook aan het overwegen met twijfels. Voornaamste reden om het niet te doen is dat als we Amerika verlaten en elders gaan wonen dat we nog altijd belastingplichtig zijn voor de Amerikaanse wet; jaarlijks belastingaangefite doen en onze buitenlandse rekeningen (moeten) aangeven.
Laatst gewijzigd door Fellow2012 op 05 nov 2014, 00:10, 1 keer totaal gewijzigd.
USInsider
Amerika-expert

Bericht door USInsider »

Als je kids onder de 18 zijn wanneer je man naturaliseert worden ze automatisch ook USers.
Ik weet niet of ze kunnen opteren ook Ned.landers te blijven - omdat ze niet zelf de keuze hebben gemaakt.

Jij wordt niet automatisch USer wanneer je man voor US citizenship kiest.
Je moet dit zelf aanvragen en aan de eisen voldoen.
Onder de huidige Ned. wet kun je bovendien ook Ned.lander blijven.

Om voor citizenship te gaan moet iemand vijf jaar als Permanent Resident in de US wonen.

Wat mij betreft nee, want je kunt het meisje uit Ned. halen maar Ned. niet uit het meisje.
Voor mijn man geldt hetzelfde, behalve dan dat hij een jongetje is.
Maar als we kinderen hadden zouden we er wellicht anders over denken.
hemmie
Amerika-expert

Bericht door hemmie »

USInsider schreef:Als je kids onder de 18 zijn wanneer je man naturaliseert worden ze automatisch ook USers.
Ik weet niet of ze kunnen opteren ook Ned.landers te blijven - omdat ze niet zelf de keuze hebben gemaakt.
Volgens mij wel. Ten eerste blijft moeder Nederlands, en omdat ze geen keus hebben (want ze naturaliseren automatisch mee met vader) mogen ze 2 nationaliteiten hebben. Die laatste regel geldt in elk geval voor kinderen van Nederlandse ouders die in de VS geboren worden, lijkt me dat die hier ook op gaat.
Terug in Texas!
rozijntje
Amerikafan

Bericht door rozijntje »

Het is gewoon lastig, we wonen nu bijna 11 jaar in Amerika. De kinderen waren toen 3 jaar en de jongste 3 maanden. Ze zijn dus als Amerikaanse kinderen opgegroeid met Nederlandse gebruiken en gewoontes.
Klopt helemaal juist wat je zegt usinsider. Ergens blijf je toch altijd Nederlander. Mijn man heft er minder moeite mee. Maar je weet natuurlijk nooit hoe hij gaat denken als het daadwerkelijk gebeuren gaat. Ik zou het graag willen voor een stukje zekerheid. Het is altijd fijn om naar Nederland te kunnen gaan voor een paar jaar en dan ook weer terug kunnen komen. Di geldt dan voornamelijk voor mijn kinderen. Ik zal eens gaan uitzoeken of ze ook hun Nederlandse nationaliteit kunnen behouden.

Dat problem valt voor mij nog te overzien.Dat moisten wij ook doen, de eerste jaren dat we in Amerika woonden.
rozijntje
Amerikafan

Bericht door rozijntje »

hemmie schreef:
USInsider schreef:Als je kids onder de 18 zijn wanneer je man naturaliseert worden ze automatisch ook USers.
Volgens mij wel. Ten eerste blijft moeder Nederlands, en omdat ze geen keus hebben (want ze naturaliseren automatisch mee met vader) mogen ze 2 nationaliteiten hebben. Die laatste regel geldt in elk geval voor kinderen van Nederlandse ouders die in de VS geboren worden, lijkt me dat die hier ook op gaat.
Ik dacht ook dat het op deze manier zou gaan. Wat ik ook begrepen heb dat als ik Amerikaanse wil worden ( nadat mijn man het geworden is), ik mijn Nederlands paspoort kan blijven behouden. Maar dat weet ik dus ook niet zeker.
Bennogr
Amerika-expert

Bericht door Bennogr »

Theoretisch zou je inderdaad Nederlander kunnen blijven als je Amerikaan wordt nadat je man Amerikaan is geworden en zijn Nederlanderschap heeft opgegeven. Maar met de nadruk op theoretisch, ik zou dat navragen bij een bevoegde Nederlandse instantie, (honorair) consulaat, Nederlandse ambassade en, om te beginnen: het Nederlandse ministerie van buitenlandse zaken (http://www.minbuza.nl).

Als zijsprongetje: je kinderen kunnen volgens mij Nederlander blijven als ze met je man meegaan naar het Amerikaansschap, d'r zijn een paar regels daarvoor, staat ook op de websites van de instanties. De wet spreekt ook over het verlies van het Nederlanderschap voor mensen die een andere nationaliteit aannemen als ze dat "vrijwillig" doen. Voor zover ik weet geeft Zwitserland je bijvoorbeeld geen keus als je met een Zwitser(se) trouwt, in dat geval zou je dus redelijk makkelijk Nederlander kunnen blijven.

Overigens kunnen pas sinds 1984 (!!, ja, ja, dat vooroplopende Nederland!) kunnen moeders hun de de Nederlandse nationaliteit doorgeven, daarvoor kon dat alleen via de vader.

En wat die twee paspoorten (of dat ene paspoort, in geval van je man) betreft: je blijft iemand met een gedeelde ziel. Ik merk dat aan mezelf nog regelmatig: van geboorte tot m'n 29e in Amsterdam, nu al weer 38 jaar in de VS en dubbele nationaliteit. Ik zie die twee paspoorten maar als 1 voor elke helft van m'n ziel. En je man heeft dan 2 brokjes ziel met 1 paspoort. Ach d'r zijn ergere dingen.
Nog 1 keer verhuisd, naar Philadelphia.
USInsider
Amerika-expert

Bericht door USInsider »

Tenzij de wet in de afgelopen twee jaar is veranderd (iemand ?) is het niet theoretisch maar is het de regel.
Toen ik mijn paspoort ging verlengen in SanFrancisco twee jaar geleden, werd ons deze konstruktie zelfs aangeraden door medewerkers van het Ned. consulaat.
Een van de twee van een echtpaar moet zijn Ned.landerschap opgeven. Maar de ander kan het behouden.
Als je niet tegelijk USer wordt, maar eerst de een en na enige tijd de ander, kan die ander beide nationaliteiten hebben.
De vraag is hoe lang dit zo mogelijk zal blijven omdat er in Ned.land toch met enige regelmaat gedoe is over dubbele nationaliteit.

Benno. Inderdaad teleurstellend dat dergelijke discriminatie ook in Ned. zo lang als 'normaal' werd gezien.
Bennogr
Amerika-expert

Bericht door Bennogr »

Ik voeg altijd woorden als "theoretisch", "volgens mij", "zo zou het moeten zijn" toe als ik iets schrijf over emigratie. Heb van het vertalen van veel Amerikaanse juridische teksten (en wat ervaring als tolk in rechtszalen) geleerd dat zelfs ervaren advocaten altijd graag een slag om de arm houden. En een leek (al ben ik zo langzamerhand "meester in de rechten", afgestudeerd aan de "University of Law and Order") moet dat natuurlijk helemaal doen. Vandaar die kreet: vraag het na. Want als je in dit soort zaken iets niet goed doet, zit je met met de gebakken peren.

En dan een beroep doen op de overheid met "maar Benno heeft het gezegd", helpt weinig!
Nog 1 keer verhuisd, naar Philadelphia.
rozijntje
Amerikafan

Bericht door rozijntje »

Bedankt voor al jullie nuttige informatie en tips. We gaan het zeker allemaal goed uitzoeken. Voor mij is het nog niet van groot belang om Amerikaan te worden. Als ik een Amerikaanse man heb en kinderen met beide nationaliteiten dan ben ik al erg blij.
Ik laat jullie weten wat we uiteindelijk gaan doen. Heel lastig want je voelt je erg thuis in dit land, maar aan de andere kant ben je toch ook nog gewoon die Nederlander;)
USInsider
Amerika-expert

Bericht door USInsider »

Je zegt 'voor mij is het niet van belang om USer te worden'.
Maar houdt in de gaten dat de regel waaronder je nu beide nationaliteiten kunt houden, in de toekomst ingetrokken kan worden in Ned.
Het is nl. een uitzondering op de regel dat Ned. dubbele nationaliteit niet toestaat.
rozijntje
Amerikafan

Bericht door rozijntje »

Dat is zeker waar Usinsider, het kan best zijn dat ze dat ooit weer gaan veranderen. Jammer eigenlijk, dat Nederland er zo moeilijk over doet. Mijn man zou ook liever gewoon beide paspoorten willen hebben. (wie niet)..
clp90
Amerikafan

Bericht door clp90 »

Bennogr schreef:Ik voeg altijd woorden als "theoretisch", "volgens mij", "zo zou het moeten zijn" toe als ik iets schrijf over emigratie. Heb van het vertalen van veel Amerikaanse juridische teksten (en wat ervaring als tolk in rechtszalen) geleerd dat zelfs ervaren advocaten altijd graag een slag om de arm houden. En een leek (al ben ik zo langzamerhand "meester in de rechten", afgestudeerd aan de "University of Law and Order") moet dat natuurlijk helemaal doen. Vandaar die kreet: vraag het na. Want als je in dit soort zaken iets niet goed doet, zit je met met de gebakken peren.

En dan een beroep doen op de overheid met "maar Benno heeft het gezegd", helpt weinig!
Vergeet "in beginsel" niet!
rozijntje
Amerikafan

Bericht door rozijntje »

We hebben het een en ander uitgezocht wat betreft de kinderen. Dochter kan zonder problemen beide paspoorten krijgen, zoon zou (met de wetgeven van nu) moeten wachten tot hij 18 is. Dan kan hij ook het Amerikaans paspoort aanvragen zonder zijn Nederlands paspoort te verliezen. Hij is helaas net 7 dagen te oud voor de regel die bij mijn dochter telt. Mocht de wet van te voren veranderen, dan word ik ook Amerikaan en kan het wel.
USInsider
Amerika-expert

Bericht door USInsider »

Hi - zou je kunnen uitleggen hoe dit precies zit ?
Want je ene kind (zoon ?) is nu 14 (?) en het andere kind (dochter ?) is nu ruim 11 (?)
Ik dacht altijd dat het breekpunt bij 18 jaar lag.
Of hebben 'wij' Ned.landers het wederom lekker ingewikkeld gemaakt ?

Als iemand een US paspoort heeft moet hij/zij dat gebruiken bij binnenkomst.
Met twee gezinsleden US citizen en twee gezinsleden niet USC sta je altijd in verschillende rijen bij US immigrations.
Reden waarom mijn voormalige huisarts vorig jaar USC werd.
rozijntje
Amerikafan

Bericht door rozijntje »

Automatic U.S. Citizenship After Birth - But Before the Age of 18

A Child Born Outside the U.S. is a Citizen after Birth IF…

AND...

The child was under 18 or not yet born on February 27, 2001

At least one parent is a U.S. citizen, the child is currently under 18 and residing in the U.S. in the legal and physical custody of the U.S. citizen parent pursuant to lawful admission for permanent residence.

The child was under 18 from December 24, 1952 to February 26, 2001

The child was residing as a Green Card holder in the U.S. and both parents naturalized before the child’s 18th birthday; OR

· If one parent died, that the surviving parent naturalized before the child turned 18.

· If the parents legally separated, that the parent maintaining legal and physical custody naturalized before the child turned 18.

· If the child was born out of wedlock and paternity has not been established by legitimation, the mother naturalized before the child turned 18.

NOTE: The order in which the child meets the conditions does not matter so long as the child meets all the conditions before his or her 18th birthday.

Als hij 18 wordt kan hij wel dubbele nationaliteit krijgen:

Verliezen Nederlandse nationaliteit meerderjarigen van rechtswege

De regels voor meerderjarigen en minderjarigen voor het verliezen van de Nederlandse nationaliteit verschillen.
Bent u meerderjarig, dan verliest u de Nederlandse nationaliteit van rechtswege, in de volgende gevallen:
• Als u vrijwillig een andere nationaliteit aanneemt.
Dit geldt niet als: • u in het land van die andere nationaliteit bent geboren en daar ook woonde toen u die andere nationaliteit verkreeg;
• u voordat u meerderjarig werd minimaal 5 jaar aaneengesloten woonde in het land van die andere nationaliteit;
• u getrouwd bent met iemand die die andere nationaliteit heeft.
USInsider
Amerika-expert

Bericht door USInsider »

Dank !
rozijntje
Amerikafan

Bericht door rozijntje »

USInsider schreef:Hi - zou je kunnen uitleggen hoe dit precies zit ?
Want je ene kind (zoon ?) is nu 14 (?) en het andere kind (dochter ?) is nu ruim 11 (?)
Ik dacht altijd dat het breekpunt bij 18 jaar lag.
Of hebben 'wij' Ned.landers het wederom lekker ingewikkeld gemaakt ?

Als iemand een US paspoort heeft moet hij/zij dat gebruiken bij binnenkomst.
Met twee gezinsleden US citizen en twee gezinsleden niet USC sta je altijd in verschillende rijen bij US immigrations.
Reden waarom mijn voormalige huisarts vorig jaar USC werd.
Het lukte me niet goed om de link duidelijk over te brengen. Mijn zoon is geboren 19 februari 2001, dochter wordt de volgende maand 11.
Ik dacht ook altijd dat de leeftijd bij 18 jaar lag. Het verschil bij mijn zoon is een week, erg jammer.
Dutchess
Amerika-expert

Bericht door Dutchess »

Ik begrijp het nog niet helemaal, want als ik op het USCIS website kijk, staat het net weer even anders beschreven:
Chapter 4: Automatic Acquisition of Citizenship after Birth (INA 320)

A. General Requirements: Genetic, Legitimated, or Adopted Child Automatically Acquiring Citizenship after Birth​ [1] ​

A child born outside of the United States automatically becomes a U.S. citizen when all of the following conditions have been met on or after February 27, 2001:​ [2] ​

The child has at least one parent, including an adoptive parent​ [3] who is a U.S. citizen by birth or through naturalization;​

The child is under 18 years of age;​

The child is an LPR; and​

The child is residing in the United States in the legal and physical custody of the U.S. citizen parent.​ [4]
Als ik naar de situatie van jullie zoon kijk: na 27 februari 2001 zal hij: (1) minstens 1 Amerikaanse ouder hebben, (2) nog geen 18 zijn, (3) een green card hebben (is dat idd zo? of wonen jullie hier op een ander visum?), en (4) woont hij wettelijk bij die Amerikaanse ouder in de US.

Er staat in die link niet dat hij na 27 februari 2001 geboren moet zijn, er staat dat die voorwaarden na die datum gelden. Even verderop staat zelfs:
The CCA applies only to those children born on or after February 27, 2001, or those who were under 18 years of age as of that date.
CCA = Child Citizenship Act of 2000

Zoals ik het interpreteer, komt hij ook voor citizenship in aanmerking. Let wel: ik ben geen immigratie advocaat, dus zeker even navragen bij een advocaat.
Emigratietraject doorlopen via K-1. Naturalisatie na 20 jaar groene kaart. Dubbele nationaliteit.
rozijntje
Amerikafan

Bericht door rozijntje »

Bedankt voor je posting Dutchess, ik ga er vanavond nog een keer naar kijken. Wij zijn alleaal bezit van een greencard, het zou fijn zijn als jouw beredenering juist zou zijn.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer