Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

J-1 & B2 & dv lottery - traineeship

Als je een vraag hebt over non-immigratievisa (tijdelijk verblijf in de VS), kun je die hier stellen.
Plaats reactie
Melissa289
Amerika-newbie
Aantal x V.S. bezocht: 6

J-1 & B2 & dv lottery - traineeship

Bericht door Melissa289 »

Hoi allemaal,

Ik heb in 2010 een B-2 visum gekregen omdat ik 5 maanden ging reizen na mijn studie rechten (dit visum verloopt eind 2019). Nu werk ik inmiddels vier jaar als jurist, maar heb opgezegd omdat ik bezig ben een traineeship voor ongeveer 12 maanden te regelen in Los Angeles, welke dan per 1 april 2015 zou starten. Daar zou ik dan een J-1 visum voor nodig hebben. Tevens heb ik vorige maand ingetekend voor de DV lottery.

Mijn vragen:
- bij het aanvragen van een J-1 bij het consulaat, kan ik dan problemen krijgen met het feit dat ik een B-2 visum destijds heb gekregen, die ook nog steeds geldig is?
- stel - ik ga er niet vanuit, maar toch - dat ik in mei/juni volgend jaar de dv lottery win, dan zit ik net een paar maanden in de US op een J-1 visum. Indien ik subject to the two year rule ben, dan zou ik mijn status dan niet om mogen zetten in een immigrant visa bij de green card ten tijde dat ik daar zit? Ik begreep dat je in dit geval wel in NL een waiver kan aanvragen? Indien mijn host company ermee akkoord ga dat ik mijn traineeship tussentijds stop om terug te keren naar NL om de green card procedure te doorlopen, is het dan een probleem dat ik een nog geldige J-1 heb?

Veel dank voor jullie hulp alvast!
USInsider
Amerika-expert

Re: J-1 & B2 & dv lottery - traineeship

Bericht door USInsider »

Dat klinkt als een prima kans, gefeliciteerd !

1. Lijkt me niet, een B-visum wordt meestal voor meerdere jaren toegekend.
Een visum een document dat is louter het recht geeft toegang tot de US te vragen. En dat mag je meerdere malen doen tijdens de geldigheid ervan.
Het is altijd de immigratie ambtenaar (CBP) die bepaalt hoe lang je mag blijven. De lengte van verblijf wordt aangegeven op je I-94.
Wel moet je aangeven dat een een B-visum hebt op de J-1 aanvrage (bij mijn weten).

2. Omzetten status indien je onderhevig ben aan de 2 year Home.Res.Rule. Inderdaad heb je de waiver nodig maar dat schijn in Nd. geen probleem te zijn.
Indien je de lottery wint tijdens je traineeschip is het het beste te overleggen met de immigratie advokaat waar men mee werkt.

Je hebt nl. de mogelijkheid status aan te passen in de US via een AOS procedure, of je kunt kiezen voor de 'gebruikelijke' procedure gaan voor DV-winaars: via het Consulaat middels Consukar Processing CP. Je moet dan naar Ned. voor med-exam en visa intvu.
Als je de keuze maakt is het van groot belang hoe hoog of laag je case number is.
Met een wat hoger nummer kan het beter te zijn voor CP te kiezen, omdat je met AOS meer kans loopt achter het net te vissen.
Ook hier is de geldige J-1 geen probleem.

ECHTER door een permanent visum (Groene Kaart) aan te vragen geef je wel immigratie-intent weer. Mocht je nummer zo hoog zijn zodat je net in de categorie valt die wint maar toch geen Groene Kaart krijgt, dan kan verlenging van de J-1 of aanvrage van een ander non-immigrant visum in de toekomst, problemen geven.
Dit is ook een issue die je het best met je immmigratie advokaat doorspreekt.

Het Consulaat weet niet wie er meedoen met de lottery. Maar de namen van de winnaars worden klaarblijkelijk wel per land doorgegeven.
Maar dit alls is wat voorbarig natuurlijk, eerst 'even' winnen he !
Melissa289
Amerika-newbie

Wow, super bedankt voor je uitgebreide en snelle reactie!

Nu heb ik nog een paar vragen:
- wat is een hoog en wat is een laag nummer bij de dv lottery?
- bij het aanvragen van een J-1 visum over een paar maanden weten ze op het consulaat dus niet dat ik ook ingetekend heb voor de dv lottery?
- "dan kan verlenging van de J-1 of aanvrage van een ander non-immigrant visum in de toekomst, problemen geven." Als ik dus wel net achter het net vis met de green card, dan is het wellicht ook een probleem om naar de US te gaan op ESTA/mijn B-2 visum? Dat zou niet zo fijn zijn om met iedere vakantie die kant op al mn banden met NL aan te moeten tonen.

Nogmaals veel dank voor je reactie!
JohannaPA
Amerikafan
Contacteer:

Bericht door JohannaPA »

Aanvulling over de 2-year rule: Zelf ben ik twee keer voor een half jaar op J1 naar Amerika geweest. Geen enkele keer was ik subject to the 2-year rule. Mijn ervaring in Nederland is dat als je studiefinanciering of andere sponsoring krijgt van de overheid voor het traineeship, dat je dan wel subject bent to the 2-year rule - in beide J1 interviews was dat ook telkens de enige vraag. Maar dat lijkt me heel onwaarschijnlijk voor een traineeship. Zelfs als een Nederlands bedrijf of universiteit je sponsort, heb je geen 2-year rule waar je rekening mee moet houden.
Blog: http://johannaslot.com
11-2013 J1 > 12-2013 PhD > 01-2014 verhuisd naar PA, USA > 05-2014 huis gekocht > 06-2014 H1B > 10-2014 labor cert. klaar > 11-2014 AOS > 01-2015 biometrics > 02-2015 EAD + i512 > 10-2015 Greencard
clp90
Amerikafan

Bericht door clp90 »

Ik heb een half jaar gestudeerd in de VS 2 jaar geleden op een J1-visum maar ik heb de 2 year rule ook niet opgelegd gekregen. Ik kreeg toen wel studiefinanciering.
USInsider
Amerika-expert

Bericht door USInsider »

De afgelopen paar jaar worden meer deelnemrs in/uitgeloot. Gevolg daarvan is dat nu niet alle winnaars inderdaad hun Groene Kraart inderdaad krijgen.

Als je ingeloot wordt kun je je kans inschatten door naar de laatste Visa Bulletins van voorgaande Lotteries te gaan. en jouw Case Nummer te vergeleken met het allerlaatste Cut-Off Nummer. Case Nummers boven de Cut-Off hebben geen oproep gekregen voor een Visum Interview omdat de Visum Nummers op waren.
Je kunt met een immigrate advokaat overleggen wat te doen.

Het operatieve woord is weer 'kan'. Zoals gezegd dit is een ontwikkeling van de laatste jaren. Het is nog niet duidelijk of het Consulaat het aangtoonde non-immigrant intent zwaar laat wegen en daarom non-immigrant visums zal weigeren. Het kan bv. 'alleen maar' wat moeilijker worden.
Het zou best kunnen dat je gewoon door kunt gaan met VWP/ESTA aangezien je niet een visum is geweigerd.
Er is hier een echtpaar dat won maar niet aan de beurt kwam, ik weet niet of zij de US al een keer bezochten hebben sindsdien en zo ja of ze VWP/ESTA konden gebruiken.

Officieeel is deelname aan de Lottey al aantonen van 'immigrant intent' maar dat is natuurlijk niet vol te houden. Men zegt dat alle namen van deelnemers worden bewaard maar er is geen indikatie dat er iets mee wordt gedaan.
Dat men winnars wel doorgeeft baseer ik op de ervriomg van iemand hier die had 'gewonnen' in de foutieve trekking van een aantal jaar geleden.
Hij kreeg een opm. daarover op het consulaat toen hij een visum ging verlengen. Maar daar bleef het bij.

Overigens mocht je een baan aangeboden worden, een H-1B visum staat 'dual intent' toen, dus dan is het feit dat men weet dat je wilt emigreren geen probleem.

Ik hoop dat ik eea. voldoende duidelijk heb gemaakt. Nogmaals, mocht je winnen, raadpleeg een goede immigratie advocaat.
Laatst gewijzigd door USInsider op 28 nov 2014, 21:59, 2 keer totaal gewijzigd.
Melissa289
Amerika-newbie

Super bedankt voor je informatie - stuk duidelijker nu!
USInsider
Amerika-expert

Bericht door USInsider »

Graag gedaan ! Ik wens je veel succes met je stage zometeen en natuurlijk ook in de Lottery !
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer