Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Emigratie naar USA d.m.v. trouwen

Vragen over de mogelijkheden van emigratie naar de Verenigde Staten horen thuis in dit forum.
Plaats reactie
Noscirm
Amerika-newbie
Aantal x V.S. bezocht: 3

Emigratie naar USA d.m.v. trouwen

Bericht door Noscirm »

Hallo iedereen,

Ik weet dat er al een hoop topics zijn die gaan over hoe naar de VS te verhuizen en dergelijke, maar ik heb zelf wel een redelijk specifieke situatie en heb nog niet echt iets gevonden wat op die van mij lijkt. Nou moet ik ook zeggen dat ik het net zo goed veel te moeilijk maak voor mijzelf en het eigenlijk veel makkelijker is. Maar goed, ik zal is beginnen!

Ik ben nog maar een student, 24 jaar oud, en heb zelf geen baan. Ik kom momenteel alleen rond van mijn studiefinanciering en de Wajong die ik krijg vanwege mijn stoornis in het autistische spectrum, specifiek het Syndroom van Asperger. Ik wil nog mijn studie afmaken voordat ik aan een emigratie begin, deze duurt nu nog ongeveer 1,5 jaar.
Ik heb sinds ongeveer 1,5 jaar een vriendin in Amerika en ik wil zeer graag naar haar toe verhuizen om samen te kunnen wonen. Nou gaat dat helaas natuurlijk niet al te makkelijk en van wat ik heb begrepen is mijn enige reële kans hierop door met haar te trouwen. Over dit gedeelte kan ik nog wel redelijk wat informatie vinden, maar over alles hierna kan ik weinig tot niets vinden. Ook niet of hier ergens kosten aan verbonden zijn in het gehele proces en hoe verder na het trouwen.

Nu zal het ook wel handig zijn om de situatie nog iets specifieker te maken, dus dat zal ik ook doen!
Mijn vriendin is zelf 26 jaar oud en geboren in de VS en leeft hier al haar hele leven. Ze heeft een kind van 5 waarvan de vader buiten het beeld staat, deze heeft zelfs een straatverbod richting de moeder.
Ze woont zelf ook nog bij haar ouders.

Ik heb hier waarschijnlijk al veel te veel info gegeven die veel te specifiek is, maar het is voor mij nou eenmaal moeilijk om hoofd- en bijzaak te scheiden van elkaar.

Mijn excuses dus voor de vele info. Ik hoop dat ik hier mogelijk mee verder zal komen door de andere Amerika-fans die hier aanwezig zijn. :)
bello
Amerikakenner

Re: Emigratie naar USA d.m.v. trouwen

Bericht door bello »

Spannend Noscirm! Ik vermoed dat er hier velen zijn die je kunnen helpen met de te doorlopen procedures (http://travel.state.gov/content/visas/e ... iance.html).

Belangrijkste struikelblok worden waarschijnlijk de financiën (zie hier de minimum eisen: http://www.uscis.gov/sites/default/file ... i-864p.pdf). Je Wajong mag je (specifieke uitzonderingen daargelaten) niet "meenemen" naar het buitenland en je studiefinanciering houdt straks op. Dat betekent dat je vriendin (of haar ouders) voor jullie beiden genoeg moeten verdienen als je die kant opgaat. Gelukkig hebben jullie nog wat tijd.

Succes!
2004: Rondje ZW 2005: NYC 2006/07: Hong Kong, Australië 2008: NYC, Toronto 2009/2010: LA, NYC 2010/11: NYC 2011: NYC, Toronto 2012: NYC 2012: Hong Kong, China, Macau 2012/13: Washington DC 2013: Las Vegas, DV, Yosemite, San Francisco 2015: Toronto, Vancouver, Seattle 2016/17: China, Hong Kong, Thailand
Noscirm
Amerika-newbie

Bericht door Noscirm »

Hallo Bello! Dankje voor de info, deze is vrij nuttig :D

Ik moet wel toevoegen dat mijn vriendin op het moment ook geen baan heeft, ze gaat weer een baan zoeken nadat ik op bezoek ben geweest binnenkort. Van wat ik uit het document begrijp voor de minimum eisen, zou ze ongeveer $2100 per maand moeten verdienen (dus bijna $25000 per jaar) om haar zoontje, haarzelf en mij te kunnen onderhouden?
Simon_Says
Amerikafan
Aantal x V.S. bezocht: 14

Bericht door Simon_Says »

Ik ben zelf bijna rond met mijn CR-1 visum aanvraag (oef), dus daarover kan ik wel wat vertellen.

Als je nog +/- 1.5j te gaan hebt, zou ik toch al uitkijken om te trouwen op korte termijn. Je moet (met de tijdslijn van nu) toch ruim een jaar tellen na indienen van je I-130, eer je je visum in handen krijgt. Je hebt dan 6 maanden om effectief te verhuizen.

Als je vriendin een degelijke job heeft (met 1 kind erbij moet ze dan (even uit het hoofd) iets van 25.000$ per jaar verdienen), anders moet zij een joint-sponsor zoeken (moet in de US wonen). Vaak is dat één van de ouders, of een vriend van de familie.

Ik zou gezien je medische conditie even opzoeken welke artsen de medische controle voor de ambassade in NL doen, en daar iemand opbellen om dat verhaal even door te spreken. Ik verwacht niet direct een probleem, maar het is wel best dat je dit nu al even met die mensen aankaart.

De guideline voor de ambassade in AMS staat in deze PDF : http://travel.state.gov/content/dam/vis ... terdam.pdf

Trouwen kan je doen waar je wil natuurlijk.
Minnim
Amerikafan

Bericht door Minnim »

Je kunt eventueel ook overwegen om als student naar de VS te gaan, op een F-1 visum. Ik weet niet wat voor studie je doet en of je daar eventueel nog een master achteraan zou willen doen, maar het kan een goede manier zijn om:
- naar de VS te komen en de relatie te testen zonder gelijk te trouwen
- contacten op te doen in de VS die kunnen helpen bij het vinden van een baan
- natuurlijk meer te leren over je vakgebied

Studeren is in de VS vaak wel erg duur. Je moet dan op zoek naar beurzen etc. Je mag als F1 student alleen on campus werken (die baantjes zijn dus erg competitief onder internationale studenten) of afhankelijk van wat regeltjes eventueel een baan in je vakgebied off campus, en sowieso niet fulltime terwijl je studeert. Allemaal lastig dus. Maar het kan dat het een goede optie is voor jou, hangt erg af van wat je doet en wat je later wilt doen. Mocht je een PhD overwegen dan kan dat erg goed uitpakken, ALS je toegelaten wordt krijg je meestal een graduate assistantship (salaris + tuition reimbursement, dus hoef je geen collegegeld te betalen). Ga alleen ergens heen als PhD student als je inderdaad een assistantship krijgt, een toelating zonder assistantship betekent dat ze je niet graag genoeg willen hebben. Maar het toegelaten worden is het lastige gedeelte.
Je kunt dan tzt daar trouwen en Adjustment of Status aanvragen. Studentenvisum is een non-immigrant visum dus niet bij het aanvragen zeggen "Ik wil in de VS wonen met m'n vriendin en dit was de makkelijkste manier", nee, je wil naar de VS om te studeren... en toen je daar eenmaal was bloeide deze relatie toch wel erg leuk op...

Maar goed, als je niet verder wilt studeren en CR1 of K1 wilt doen: ja, daar zijn kosten aan verbonden. Ik weet niet precies hoe veel totaal, en hangt ook erg af van of je een advocaat gebruikt. Ik denk dat je moet rekenen op ongeveer 2000 euro voor de fees van het papierwerk + kosten van medisch onderzoek etc.
Simon_Says
Amerikafan

De fees zijn iets omhoog nu, maar je zal aan zo'n 1200$ fees zitten (voor de overheid), plus je medical, plus vertaalkosten, verzendkosten etc.
Rachel.
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 6

Bericht door Rachel. »

Wel iets om bij stil te staan: als je een Wajong hebt, betekent dat dan dat je Asperger je veel problemen oplevert in het dagelijks leven? Heb je veel contact met artsen, i.e. hoe gaat je medische rekening in Amerika zijn? Ben je in staat daar een fulltime baan te krijgen, i.e. een bijdrage van de werkgever in medische kosten, of verwacht je dat dat niet haalbaar is?

Wil je spullen van hier mee verhuizen of red je het met een paar koffers vol kleren? Een extra koffer mee het vliegtuig in valt in kosten wel mee, een aantal verhuisdozen/meubels loopt snel in de papieren (maar ik weet niet precies hoe veel).
Dbacks2
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 5

Bericht door Dbacks2 »

Eigenlijk is de vraag dus deze:

In Nederland leef je van een uitkering die je in de VS niet gaat krijgen; ben je in staat om jezelf te onderhouden? Van $25,000 per jaar ga je heel slecht rondkomen met z'n drietjes...
Noscirm
Amerika-newbie

Bericht door Noscirm »

Sorry voor de late reactie, redelijk druk weekend gehad met het voorbereiden van de vakantie en nog een lekkere verkoudheid er bovenop ook.

In elk geval, ik heb niet veel contact met artsen wat betreft mijn beperking. Vooral het probleem bij mij met de beperking is dat ik zeer slecht tegen stress/werkdruk kan. Opzich zullen er dus wel baantjes zijn die ik kan krijgen en vol kan houden, maar het zal nooit iets groots of spectaculairs zijn, waarschijnlijk meer iets als ergens een IT'er in een klein bedrijfje ofzo.

Wat betreft de kosten, op het moment krijgt mijn vriendin ongeveer $300 aan Food stamps en hiernaast nog ongeveer $200 die ze kan besteden aan dingen als huur of andere kosten die niet vergoed kunnen worden met de food stamps. Hier komt ze aardig van rond en ze voedt hier niet alleen haarzelf en haar kind mee, ook haar moeder, stiefvader en broer worden hiermee gevoed. Maar goed, het feit dat ze hiermee rond komen elke maand komt natuurlijk wel omdat ze niet veel aan huur hoeft te betalen omdat ze het niet zo ruim heeft en veel in het huis helpt.

Punt is, ik maak me zelf eerlijk gezegd niet zo heel druk om het rond komen met die ongeveer $2100 de maand die nodig is, maar ik kan zeer goed begrijpen hoe dit een probleem is/zou zijn wanneer we niet meer in deze omstandigheden zouden kunnen wonen.

Om weer terug te komen op de initiele vraag, als ik het goed begrijp moet ik dus zorgen dat ik zoveel mogelijk opspaar om de onkosten te kunnen betalen die komen kijken bij het regelen van dit alles en zij moet een baan hebben waarmee ze een $25000 per jaar verdient. Ook moet ik zorgen dat ik binnen een korte tijd met haar trouw wil ik dit alles behalen.

Al met al, moet te doen zijn, vooral aangezien er al vele anderen voor mij gegaan zijn haha :D

Als ik hier trouwens iets verkeerd heb of verkeerd begrijp, etc. Voel je vrij me te corrigeren! ^^

Vraagje trouwens, heeft er iemand enig idee wat een beetje een gemiddeld loon is voor de omgeving Everett? En ook wat voor baan je een beetje tegen zal kijken om die $2100 te verdienen?
Want eerlijk gezegd het grootste probleem zal toch wel de baan worden ben ik bang, vooral omdat ze haar voorgaande opleiding nooit heeft af kunnen maken vanwege dat ze vrij plotseling zwanger was geworden in het verleden. Dus er zal niet heel veel keuze zijn wat betreft baantjes denk ik.
bello
Amerikakenner

Bericht door bello »

Is het geen optie om je vriendin en haar kind (desnoods in eerste instantie) naar Nederland te halen? Met je Wajong en (voor jou) een niet veeleisende parttime baan erbij komen jullie hier sneller aan de inkomenseis van minimaal € 1.435,20 bruto per maand dan dat je vriendin van een uitkering van bij elkaar 500 dollar per maand ineens 2.100 dollar gaat verdienen (en dan ook nog kinderopvang en vervoer zal moeten regelen).
2004: Rondje ZW 2005: NYC 2006/07: Hong Kong, Australië 2008: NYC, Toronto 2009/2010: LA, NYC 2010/11: NYC 2011: NYC, Toronto 2012: NYC 2012: Hong Kong, China, Macau 2012/13: Washington DC 2013: Las Vegas, DV, Yosemite, San Francisco 2015: Toronto, Vancouver, Seattle 2016/17: China, Hong Kong, Thailand
Simon_Says
Amerikafan

Noscirm schreef:Van wat ik uit het document begrijp voor de minimum eisen, zou ze ongeveer $2100 per maand moeten verdienen (dus bijna $25000 per jaar) om haar zoontje, haarzelf en mij te kunnen onderhouden?
Dit is niet verplicht.

In het kort, je vrouw is altijd eerste sponsor. Indien zij op de moment van het verwerken van het visum (in het NVC stadium, dan moet je de I-864 documenten opsturen, het zogenaamde "Affidavit of Support") aan de minimale vereisten (inderdaad iets rond de 25K per jaar) NIET kan voldoen, moet zij een JOINT-Sponsor zoeken, die dat wel kan, en die persoon moet in de US wonen.

Het feit of je vrouw al dan niet gebruik maakt van "means tested benefits" zoals foodstamps, is ook niet belangrijk. Het is wel zo dat na jullie trouw, indien jij ook werkt, er allicht herbekeken wordt of zij daar nog recht op heeft. Jijzelf mag in ieder geval GEEN gebruik maken van means tested benefits (althans, indien je dat wel doet wegens noodzaak, komen ze in eerste lijn bij je vrouw aankloppen om het terug te betalen, en in tweede lijn bij de joint sponsor)
FlipjeBTiel
Amerika-expert

Bericht door FlipjeBTiel »

@Noscirm: IT'er in een klein bedrijfje klinkt erg stressvol in mijn oren: bij een klein bedrijf komt het allemaal op jou aan, en loop je het risico 24h/dag on call te zijn. Als IT'er hoef je ook niet op betaalde overuren te rekenen. Ik zou op een groter bedrijf mikken, waar je deel bent van een team dat werk voor elkaar kan opvangen.

Ga ook na of ze "haar moeder, stiefvader en broer" in het verleden heeft opgegeven als dependents voor de belastingopgave, voor de vaste aftrekpost. Het affidavit heeft het over "sponsor's household size", niet alleen over kinders, dus als deze mensen dependents zijn, dan wordt de inkomenseis navenant hoger (6 mensen komt neer op $40K/jaar).

Over gemiddeld loon: stats geven normaliter alleen mediaan (i.e. midweg met 50% boven en 50% onder). Ik vond een paar Everett's, dus welke Staat? Waren overigens vrijwel hetzelfde: mediaan ligt rond de $50K/jaar voor een gezin van 4, wat ruwweg normaal is voor de V.S. als geheel.

Gr., Flipje
Noscirm
Amerika-newbie

Bericht door Noscirm »

Allemaal erg goed om te weten inderdaad.

Ik vroeg me trouwens af wat een joint-sponsor exact inhoudt, want moet deze persoon dan in feite alles voor mij betalen met het inkomen wat behaald moet worden? Of is dit meer dat deze persoon garant moet kunnen staan wanneer er kosten gemaakt worden door mij, zoals bijvoorbeeld schulden, onkosten bij artsen, etc?

Ook een vraag m.b.t. de joint-sponsor, moet deze een deel van het benodigde bedrag verdienen en dat mijn vriendin de rest aanvult bij wijze van of moet deze het volledige bedrag van de $25000 per jaar verdienen dan? Vervolgens vraag ik me dan af of wanneer dat deze persoon inderdaad het volledige bedrag zou verdienen, zou dit dan niet weer veel minder zijn, dus maar voor 2 personen in totaal?

Mijn excuses voor de waarschijnlijk erg stomme vragen, ik kan namelijk maar vrij weinig vinden over de joint-sponsor op het internet.

Wel leuk om even te laten weten, ik vertrek morgen weer richting Amerika om mijn vriendin te bezoeken voor 6 weken :D
Ik hoop ook in die periode het trouwen te kunnen regelen zodat dat in elk geval alvast geregeld is. Nog een andere vraag dan trouwens, is er in Amerika ook een periode van Voortrouw zoals hier in Nederland? Ik kreeg deze vraag van iemand anders en vroeg het me toen ineens af en waar beter te vragen dan hier he :-P

@FlipjeBTiel
Ik weet op het moment niet of ze die heeft benoemd in het verleden, maar ik zal dit vragen wanneer ik bij haar ben. Verder is het de staat Washington, dan de stad Everett vlakbij Seattle.
Simon_Says
Amerikafan

Je joint sponsor moet de minimale limiet zelf halen.

De sponsor (en joint sponsor) moet het volgende doen:

1. Jou financieel ondersteunen indien nodig, in het dagelijkse leven
2. financieel garant staan indien jij nood hebt aan "means tested benefits", denk maar aan voedselbonnen, medicaid (de goedkoopste vorm van medische zorg) en een werkloosheidsuitkering. Indien je "emergency medicaid" nodig hebt, in Vlaanderen spreken we dan van "spoed" in een ziekenhuis, valt dit niet onder MTB.

Je kan dit nalezen in de I-864 documentatie.

Regels voor huwelijk verschillen van staat tot staat. In NY, waar ik trouwde, moet je je marriage license 24u op voorhand aanvragen, that's it. Enkel paspoort nodig, geen geboorteakte of zoiets.
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kastelke »

Ik vermoed dat de joint sponsor voldoende moet verdienen om zijn eigen gezin te kunnen onderhouden EN dan ook nog jou.
Eerlijk gezegd vind ik het dikke armoede en ellende als je rond moet komen met dat inkomen.
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
Jrabakker
Amerikakenner

Bericht door Jrabakker »

En zeker in Washington, dat is geen goedkope staat om te wonen.
Wat betreft de kosten, op het moment krijgt mijn vriendin ongeveer $300 aan Food stamps en hiernaast nog ongeveer $200 die ze kan besteden aan dingen als huur of andere kosten die niet vergoed kunnen worden met de food stamps. Hier komt ze aardig van rond en ze voedt hier niet alleen haarzelf en haar kind mee, ook haar moeder, stiefvader en broer worden hiermee gevoed. Maar goed, het feit dat ze hiermee rond komen elke maand komt natuurlijk wel omdat ze niet veel aan huur hoeft te betalen omdat ze het niet zo ruim heeft en veel in het huis helpt.
Is er uberhaupt een geschikt persoon om sponsor te zijn? Bovenstaande informatie geeft nou niet echt de indruk dat deze familie hier de financiele middelen voor heeft...en als dat al zo is, moeten ze het ook nog eens WILLEN. Het is een hele grote financiele verantwoordelijkheid, de sponsor is in principe 10 jaar lang financieel verantwoordelijk voor jou mocht jij zelf geen geld hebben. De verantwoordelijkheid vervalt alleen als:
Responsibilities as a Sponsor

When you sign the affidavit of support, you accept legal responsibility for financially supporting the sponsored immigrant(s) generally until they become U.S. citizens or can be credited with 40 quarters of work. Your obligation also ends if you or the individual sponsored dies or if the individual sponsored ceases to be a permanent resident and departs the United States.

Note: Divorce does NOT end the sponsorship obligation.

If the individual you sponsored receives any "means-tested public benefits," you are responsible for repaying the cost of those benefits to the agency that provided them. If you do not repay the debt, the agency can sue you in court to get the money owed. Any joint sponsors or household members whose income is used to meet the minimum income requirements are also legally responsible for financially supporting the sponsored immigrant.
http://www.uscis.gov/green-card/green-c ... it-support
===== Permanent Resident since July 23, 2014 =====
Fiamerika
Amerika-newbie

Bericht door Fiamerika »

Geen idee of dit mogelijk is, maar als je zelf spaargeld hebt dat je kan overmaken naar je vriendin kan ze misschien aantonen dat ze wel genoeg financiële middelen heeft? Ik dacht dat ze naast inkomen ook rekening houden met eigendom en spaargelden...
bello
Amerikakenner

Bericht door bello »

Daarom ook mijn oprechte vraag: is het niet beter je vriendin/vrouw in eerste instantie naar Nederland te halen? Jij komt waarschijnlijk makkelijker aan het minimum inkomen dat de Nederlandse staat vereist, dan je vriendin in de VS. Tenzij haar ouders een ruim inkomen hebben en dat (in theorie) met jou en je vriendins gezin willen delen.

Jij kunt hier terugvallen op je Wajong en als dat er niet meer zou zijn, een bijstanduitkering, huursubsidie en kindertoeslag vanwege je vriendins minderjarig kind.

Ook met ziektekosten zullen jullie hier ongetwijfeld beter af zijn dan in de VS, omdat je in NL als gezin vrijwel geen kosten hoeft te hebben. Jullie (gezamenlijk) inkomen zal (hopelijk voorlopig) zo laag zijn dat jullie de volledige zorgtoeslag krijgen, waarmee jullie maandelijkse premie alvast betaald is. Haar kind (mits onder de 18, maar dat lijkt me in dit geval wel :wink:) is bovendien gratis meeverzekerd en heeft geen eigen risico.

:offtopic: Uitleg voor de Nederamerikanen: als je in NL als meerpersoonshuishouden niet meer dan € 26.316 euro per jaar verdient en niet meer dan € 104.323 eigen vermogen hebt (een eigen huis niet wordt niet meegerekend), kun je maximaal € 149 per maand aan zorgtoeslag krijgen van de overheid. Aangezien een polis bij bijvoorbeeld Anderzorg (met max. eigen risico) slechts € 66 per persoon kost, ben je feitelijk "gratis" verzekerd voor alle huisarts/ziekenhuisbehandelingen.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer