Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Sneeuw in de Grand Canyon -> Wat te doen?
-
- Amerika-newbie
- Partner van: NickBoersma
- Aantal x V.S. bezocht: 0
Sneeuw in de Grand Canyon -> Wat te doen?
Hallo allemaal,
Ik ben net nieuw op dit forum, en overigens het eerste forum ooit waar ik lid van ben, dus hoop dat alles goed gaat!
Ik ga over twee weken (16 jan.) mijn allereerste reis naar de VS maken. Al vanaf ik heel jong was wilde ik graag naar het grote, verre Amerika. Ik ben nu 21 en zit nog op school. Ik heb alle kleine beetjes bij elkaar gespaard de afgelopen jaren en heb nu besloten om eindelijk die reis te maken samen met mijn vriend. Hij is al 4 keer naar de VS geweest. Ik ben alles al helemaal aan het uitpluizen en ben nu al aan het genieten!
We gaan een 12-daagse rondreis maken -> Phoenix, Sedona, Grand Canyon Village, Las Vegas, Palm Springs en Los Angeles.
We huren een auto en hebben de hotels al geboekt.
Nu las ik dat er in de Grand Canyon sneeuw ligt en dat de wegen nu spekglad (kunnen) zijn. Een 4-wielaandrijving of sneeuwkettingen wordt geadviseerd. Nu hebben wij gewoon een kleine Chevrolet Spark (of vergelijkbaar). Ik las ergens dat je om huurauto's geen sneeuwkettingen mag doen.
Mijn vraag is dan ook:
Hoe kunnen wij het beste de Grand Canyon bereiken? Is het te doen om zelf te rijden ? Of bestaan er iets als shuttle-bussen of zijn er taxi's die ook met sneeuw en gladheid rijden?
Ik hoor graag van jullie!
Liefs, Ilona
Ik ben net nieuw op dit forum, en overigens het eerste forum ooit waar ik lid van ben, dus hoop dat alles goed gaat!
Ik ga over twee weken (16 jan.) mijn allereerste reis naar de VS maken. Al vanaf ik heel jong was wilde ik graag naar het grote, verre Amerika. Ik ben nu 21 en zit nog op school. Ik heb alle kleine beetjes bij elkaar gespaard de afgelopen jaren en heb nu besloten om eindelijk die reis te maken samen met mijn vriend. Hij is al 4 keer naar de VS geweest. Ik ben alles al helemaal aan het uitpluizen en ben nu al aan het genieten!
We gaan een 12-daagse rondreis maken -> Phoenix, Sedona, Grand Canyon Village, Las Vegas, Palm Springs en Los Angeles.
We huren een auto en hebben de hotels al geboekt.
Nu las ik dat er in de Grand Canyon sneeuw ligt en dat de wegen nu spekglad (kunnen) zijn. Een 4-wielaandrijving of sneeuwkettingen wordt geadviseerd. Nu hebben wij gewoon een kleine Chevrolet Spark (of vergelijkbaar). Ik las ergens dat je om huurauto's geen sneeuwkettingen mag doen.
Mijn vraag is dan ook:
Hoe kunnen wij het beste de Grand Canyon bereiken? Is het te doen om zelf te rijden ? Of bestaan er iets als shuttle-bussen of zijn er taxi's die ook met sneeuw en gladheid rijden?
Ik hoor graag van jullie!
Liefs, Ilona
Re: Sneeuw in de Grand Canyon -> Wat te doen?
Geen idee maar ik ben er vanaf de 11e daar
Dus als ik er om denk volgt er een kleine update

Tegen die tijd kan alle sneeuw al weg zijn.
Of neem de trein: http://www.thetrain.com/
Of neem de trein: http://www.thetrain.com/
inderdaad, als ik de weerverwachting zo kijk. Het warmt op.
http://www.intellicast.com/Local/Weathe ... n=USAZ0089
http://www.intellicast.com/Local/Weathe ... n=USAZ0089
- Martin & Marianne
- Amerika-expert
- Contacteer:
Misschien is het niet zo gek om een andere auto te nemen? Hebben jullie auto en hotels zelf geboekt? Maw: kan er nog iets gewijzigd worden? Ik zou in januari geen hotels boeken; als het slecht weer is, is het wel prettig om je route aan te kunnen passen. Mocht de GC niet goed toegankelijk zijn dan zou je bijvoorbeeld na Page via Zion naar Las Vegas kunnen rijden.
Je mag misschien wel geen sneeuwkettingen gebruiken bij een huur auto, maar het is misschien toch niet zo gek om ze te kopen of te huren; dan heb je wel iets bij je in geval van nood. Maar wacht eerst maar eens af tot jullie er zijn; er kan in een paar weken veel veranderen wat het weer betreft.
Vanuit Wiliams kun je met de trein naar de GC. Op de NPS-site kun je van alles vinden over vervoer, de toestand van de wegen, etc. Zie daarvoor http://www.nps.gov/grca.
Marianne
Je mag misschien wel geen sneeuwkettingen gebruiken bij een huur auto, maar het is misschien toch niet zo gek om ze te kopen of te huren; dan heb je wel iets bij je in geval van nood. Maar wacht eerst maar eens af tot jullie er zijn; er kan in een paar weken veel veranderen wat het weer betreft.
Vanuit Wiliams kun je met de trein naar de GC. Op de NPS-site kun je van alles vinden over vervoer, de toestand van de wegen, etc. Zie daarvoor http://www.nps.gov/grca.
Marianne
- Frasi
- Amerika-expert
- Partner van: mezelf
- Aantal x V.S. bezocht: 18
- Contacteer:
In mijn herinnering is de weg van Flagstaff naar Grand Canyon Village redelijk vlak.
Zou je daar dan nog steeds een 4x4 of sneeuwkettingen nodig hebben?
Een grotere auto is altijd fijn rijden, maar laat je niet gek maken door de baliemedewerkers van je autoverhuurder. Die doen echt (bijna) alles om je een betaalde upgrade aan te praten.
Ik lees geen ernstige waarschuwingen (buiten gewoon op letten o.e. voor dieren op de weg) en het weer gaat beter worden. Dus mogelijk valt het wel mee.
http://www.nps.gov/grca/planyourvisit/w ... dition.htm
Zou je daar dan nog steeds een 4x4 of sneeuwkettingen nodig hebben?
Een grotere auto is altijd fijn rijden, maar laat je niet gek maken door de baliemedewerkers van je autoverhuurder. Die doen echt (bijna) alles om je een betaalde upgrade aan te praten.
Ik lees geen ernstige waarschuwingen (buiten gewoon op letten o.e. voor dieren op de weg) en het weer gaat beter worden. Dus mogelijk valt het wel mee.
http://www.nps.gov/grca/planyourvisit/w ... dition.htm

https://my.flightradar24.com/Frasi
Zuid-Westen ('07,'10,'12,'22); California ('12,'15,'16,'18,'21); Florida ('08,'13,'15,'19); Santa Fe/Yellowstone/Black Hills ('14); NY/Wash.('16); LA ('16); Deep South ('17). NY ('16,'19); Colorado e.o. ('24)
- kalaman
- Amerika-expert
- Aantal x V.S. bezocht: 24
- Contacteer:
We hebben inmiddels wat ervaring met het rijden in sneeuw, in het ZW (zie blogs) en ik kan zeggen dat zowat elke huurauto voorzien is van M(ud)+S(now) banden. Als er verplichtingen langs de weg staan is het zo goed als altijd "Snow chains OR snow tires". Met die M+S banden zit je dus altijd goed. Wel even checken bij het ophalen van de auto welke banden er onder liggen en anders een andere auto nemen. In elk geval hebben we nog nooit een SUV gehad zonder dergelijke banden.
Het is ook zo dat het er wel eens, hevig, kan sneeuwen, maar dat is altijd van korte duur en de wegen worden heel wat sneller én efficiënter vrijgemaakt dan wat bij ons het geval is.
Ik zou mij dus zeker en vast geen zorgen maken over die korte winterprik die ze momenteel hebben. Toen we er in december 2013 waren hadden ze al 2x een Arctic Storm over zich gekregen met pakken sneeuw én echte diepvriestemperaturen, maar toch hebben wij alle verharde wegen zonder probleem kunnen rijden.
Vanaf volgende vrijdag zitten we er trouwens ook opnieuw en als ik naar de weersvoorspellingen kijk zie ik, overdag, niets dan positieve temperaturen
Het is ook zo dat het er wel eens, hevig, kan sneeuwen, maar dat is altijd van korte duur en de wegen worden heel wat sneller én efficiënter vrijgemaakt dan wat bij ons het geval is.
Ik zou mij dus zeker en vast geen zorgen maken over die korte winterprik die ze momenteel hebben. Toen we er in december 2013 waren hadden ze al 2x een Arctic Storm over zich gekregen met pakken sneeuw én echte diepvriestemperaturen, maar toch hebben wij alle verharde wegen zonder probleem kunnen rijden.
Vanaf volgende vrijdag zitten we er trouwens ook opnieuw en als ik naar de weersvoorspellingen kijk zie ik, overdag, niets dan positieve temperaturen

-
- Amerika-expert
- Contacteer:
Het levert wel mooie beelden op:
http://www.huffingtonpost.ca/2015/01/02 ... 07912.html
http://www.huffingtonpost.ca/2015/01/02 ... 07912.html
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
-
- Amerika-newbie
Wat fijn dat er nu al reacties zijn op mijn vragen, erg bedankt voor jullie tips!
de upgrade van de auto is misschien ook wel handig om te doen, morgen maar eens met het reisburo bellen,
Nogmaals bedankt, erg fijn dit forum
Groetjes Ilona
de upgrade van de auto is misschien ook wel handig om te doen, morgen maar eens met het reisburo bellen,
Nogmaals bedankt, erg fijn dit forum
Groetjes Ilona
Er lag zelfs sneeuw, niet veel maar toch, op de bodem van de Grand Canyon en dat komt niet vaak voor.
Hopelijk ligt er nog wat sneeuw volgende week aan de top. Bij de Phantom ranch zal alles wel weer weg zijn verwacht ik.
https://www.facebook.com/media/set/?set ... 224&type=1Yes, this was quite the storm. One to be remembered. It often snows on the North and South Rims during the winter. What is not so common is for it to be cold enough for the snow to reach the bottom of Grand Canyon.
Hopelijk ligt er nog wat sneeuw volgende week aan de top. Bij de Phantom ranch zal alles wel weer weg zijn verwacht ik.
- kalaman
- Amerika-expert
- Contacteer:

- eddepet71
- Amerikakenner
- Aantal x V.S. bezocht: 22
Probeer een auto met utah of colorado kentekenplaat te kiezen, die hebben vrijwel zeker all season banden.
Overigens zelf 2x met flinke sneeuw naar de GC geweest en de wegen waren prima te bereiden.
Maar doe jezelf een plezier en ga voor minimaal een mid size auto....
Overigens zelf 2x met flinke sneeuw naar de GC geweest en de wegen waren prima te bereiden.
Maar doe jezelf een plezier en ga voor minimaal een mid size auto....
- Harry
- Amerika-expert
- Partner van: jaha
- Aantal x V.S. bezocht: 26
- Contacteer:
Hoe wel de interstate 40 in de gaten als er veel sneeuw valt, wij waren februari 2012 in Scottsdale en terwijl wij bij het zwembad zaten werd interstate 40 afgesloten vanwege de sneeuw, er hebben toen over het hele stuk tussen Kingman en Flagstaff heel veel mensen de nacht in de auto door moeten brengen.
Deze weg is kennelijk gevoelig voor afsluitingen tijdens sneeuwval, bij even nazoeken blijkt het elk jaar wel voor te komen dat tijdens sneeuwbuien deze weg afgesloten wordt.
Deze weg is kennelijk gevoelig voor afsluitingen tijdens sneeuwval, bij even nazoeken blijkt het elk jaar wel voor te komen dat tijdens sneeuwbuien deze weg afgesloten wordt.
Dit geldt voor België?, hier in Nederland vind ik de gladheid bestrijding over het algemeen prima.kalaman schreef:de wegen worden heel wat sneller én efficiënter vrijgemaakt dan wat bij ons het geval is.
- kalaman
- Amerika-expert
- Contacteer:
Inderdaad voor België, Harry, waar vooral de fietsers stiefmoederlijk behandeld worden bij besneeuwde wegen
.

Volgens mij lopen wij elkaar steeds net mis als ik zo naar je data kijk op je website.kalaman schreef:@Hinko, zijn wij vanaf volgende week eigenlijk ergens samen op dezelfde plek?
-
- Amerika-newbie
Ik zal alles wel even goed in de gaten houden! Gelukkig hebben we internet tegenwoordig
En ik denk inderdaad dat we die upgrade maar moeten doen!

En ik denk inderdaad dat we die upgrade maar moeten doen!

- Pete.Z
- Amerika-expert
- Contacteer:
Een grotere auto is prettig, maar veranderd niets aan eventuele sneeuwval, tenzij je voor een wad/4x4 gaat.
Op zich toch wel lekker, vanuit een wat hogere SUV zie je meer van de omgeving.
Bij de Grand Canyon zou ik me weinig zorgen maken over de gladheid/sneeuw, dat wordt daar normaal behoorlijk vlot geruimd.
Op zich toch wel lekker, vanuit een wat hogere SUV zie je meer van de omgeving.
Bij de Grand Canyon zou ik me weinig zorgen maken over de gladheid/sneeuw, dat wordt daar normaal behoorlijk vlot geruimd.
Bijna geen sneeuw hoor. De wegen zijn prima. Desert view road schijnt wat ijzig te zijn maar nog niet gezien. Die gaan we dinsdag pas rijden.Hinko schreef:Geen idee maar ik ben er vanaf de 11e daar![]()
Vandaag eerst afdalen naar de Phanton Ranch, paden zijn goed. Behalve bovenin wat ijzig en sneeuw.
Er wordt wel voor maandagnacht een paar cm verwacht, kans daarop is 50%
De temps zijn overdag ruim boven 0
-
- Amerika-newbie
Hinko schreef:
Bijna geen sneeuw hoor. De wegen zijn prima. Desert view road schijnt wat ijzig te zijn maar nog niet gezien. Die gaan we dinsdag pas rijden.
Vandaag eerst afdalen naar de Phanton Ranch, paden zijn goed. Behalve bovenin wat ijzig en sneeuw.
Er wordt wel voor maandagnacht een paar cm verwacht, kans daarop is 50%
De temps zijn overdag ruim boven 0
Ooooh! Dan moet het allemaal goed komen!
Laatst gewijzigd door Mrvanilla op 13 jan 2015, 13:28, 4 keer totaal gewijzigd.
Reden: Citaat leesbaar gemaakt
Reden: Citaat leesbaar gemaakt
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht