Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Weekendje Dordrecht

Discussies over alle reizen die NIET naar de Verenigde Staten van Amerika gaan.
Doockles
Amerika-expert
Partner van: Pietro
Aantal x V.S. bezocht: 4

Re: Weekendje Dordrecht

Bericht door Doockles »

Ondertussen zijn we een tijdje verder, en eindelijk heb ik tijd gevonden om een kort verslag te maken. Foto's volgen later nog. Die moet ik eerst nog wat uitzoeken. :-)

Het weekend van 1 en 2 november gingen Pietro en ik dus naar Dordrecht. We proberen elk jaar wel eens een weekendje naar Nederland te gaan. De voorbije jaren gingen we richting Apeldoorn, deze keer dus een andere locatie. Het idee bij ons is altijd om 1 dag wat te winkelen. Nuja, wij zijn totaal geen shoppers, dus meestal lopen we gewoon wat rond. En dan de andere dag de natuur in te trekken. Sinds we met geocachen begonnen zijn proberen we dat er ook nog tussendoor bij te nemen. Heel vaak vind je in een stad wel een leuke multi die je doorheen de stad voert en zo hadden we dus ook een aantal caches voorzien voor Dordrecht.

Zaterdag reden we dus naar Dordrecht en daar aangekomen parkeerden we ons in een parking aan de Noorderstraat. Van daar was het niet ver wandelen tot aan ons hotel op het Groothoofd. We checkten in en daarna trokken we de stad in. We wandelden langs de Wijnhaven naar het centrum tot aan het Scheffersplein. Het was leuk wandelen langs al de bootjes die in de haven lagen. Het plein was spijtig genoeg helemaal opgebroken. Nuja, het was toch niet echt terrasjesweer. Het was al middag dus stapten we het Dordts Genoegen binnen om iets te eten. We werden heel snel bediend en hebben er heel goed gegeten! Daarna wandelden we nog wat verder, langs een paar winkeltjes, tot aan de toeristische dienst. Onderweg móest ik uiteraard een lekkere stroopwafel hebben. Goh, wat zijn die dingen toch lekker! Mmmhh… Bij de toeristische dienst kochten we alvast een brochure met wandelingen in de Biesbosch voor morgen. We gingen nog langs een paar winkels die we op voorhand opgezocht hadden en kochten o.a. het spelletje Ticket to ride. Als we in Nederland zijn kopen we altijd een spelletje. Waarom? Dat weet ik niet, maar ’t is een gewoonte geworden. Haha!

Nu was het tijd om naar de startplaats van onze multi cache te gaan. Het werd een zeer leuke wandeling die ons eigenlijk langs alle interessante plekken in Dordrecht heeft gebracht. Omdat we zaterdag niet alles gedaan kregen hebben we zondagmorgen verder gedaan. Deze cache is zeker een aanrader! Wat we allemaal gezien hebben: we zijn gestart bij het Arend Maartenshof, langs de Berckepoort, het smalste straatje van Dordrecht!, een brug met een oorgat, de nieuwe haven, het gebied rond de vroegere Blauwpoort met huisjes met blauwe dakpannen, de kerk, de lakenhal, de kloostertuin, en we hebben ook nog ontdekt dat het Scheffersplein geen plein is maar een brug. Van een leerrijke wandeling gesproken!

’s Avonds hebben we lekker gegeten in ons hotel. We hadden dit mee gereserveerd toen we het hotel boekten. Ook het ontbijt de volgende morgen was heel lekker. Onze kamer gaf uit op het water, dus we hadden een mooi zicht op alle boten die daar passeerden. Pietro vond het allemaal heel indrukwekkend om zo’n duwer met 4 of 6 bakken te zien voorbij varen. Aangezien ik bij één van de waterwegbeheerders in Vlaanderen werk, zie ik dus regelmatig dergelijke schepen voorbij komen en is dat allemaal maar “gewoontjes”. Zaterdagavond zijn we ook nog even tot aan de parking gewandeld om nog wat spullen uit de auto te wandelen en dan had je aan het water wel een mooi zicht. Al die lichtjes aan de overkant. Mooi!

Zondag hebben we dus eerst onze cache-wandeling afgewerkt en zijn we ’s middags iets gaan eten In de klander muelen. Op de kaart staan Schapenkopjes, en wij als bierliefhebbers konden dat natuurlijk niet laten liggen. We dronken elk een ander bier en het was best wel lekker. En wat een leuke flesjes ook! Onderweg naar de auto zijn we – ik denk ik de Voortstraat – nog even langs een wijnwinkel gestopt waar ze deze bieren ook verkochten. Direct maar 6 stuks mee naar huis genomen. Volgende keer zullen we trouwens zeker nog eens in deze winkel binnenspringen! De man had wel een aantal wijnen staan van wijnhuizen die we kenden en hij begon er direct een hele uitleg over. Spijtig genoeg hadden we geen tijd om te proeven, maar dat is dus voor volgende keer!

Nadien trokken we dus naar de Biesbosch. We hadden geluk en vonden snel een parkeerplaats, bijna vlak over het bezoekerscentrum. Sinds onze Amerika-reizen lopen we altijd eerst het bezoekerscentrum binnen, dus hier ook. Daarna begonnen we aan onze wandeling. In totaal was het ongeveer 5 km. Ik had eigenlijk graag de wandeling langs de overkant van het Moldiep gedaan, maar in deze tijd van het jaar vaart het pontje niet meer. Dat is dus ook voor een volgende keer dan maar. Het was een leuke wandeling, maar nu ook niet zo speciaal. We hebben al leukere wandelingen gemaakt. Misschien dat we volgende keer eerder richting Tiengemeten trekken… Bijna op het einde van de wandeling zijn we nog gestopt bij de Merwelanden om iets te drinken. Ik zag iedereen een warme chocomelk bestellen met véél slagroom, dus ik nam dat dan ook maar. En gesmaakt dat het heeft!

Na deze wandeling was het tijd om naar huis te gaan. Het was nog wel even rijden en we moesten ons zoontje ook nog gaan ophalen. Onderweg hadden we spijtig genoeg ook last van werken.

Kort samengevat: we hadden een heel leuk weekend! Nu zijn wij zeker niet de moeilijkste mensen en kunnen overal wel iets leuks van maken, maar ik vond Dordrecht toch echt de moeite. Met onze cache hadden we een heel leuke wandeling die ons overal bracht waar we moesten zijn. Er zijn nog zoveel leuke eet- en drankgelegenheden waar ik zou willen langsgaan. Dus ik denk dat we toch écht nog wel eens terug zullen moeten gaan.
Beaver
Amerikafan
Aantal x V.S. bezocht: 2
Contacteer:

Bericht door Beaver »

Wat een leuk verslag van jullie weekendje uit! Je kan zo bij het VVV ( toeristen bureau) werken :clap:
Misschien tot een volgende keer in mijn prachtige woonplaats :thumbup:
Doockles
Amerika-expert
Partner van: Pietro
Aantal x V.S. bezocht: 4

Bericht door Doockles »

Zoals beloofd: nog enkele foto's! Op Flickr zelf zijn er nog meer te zien...

AfbeeldingArend Maartenshof by Doockles, on Flickr

AfbeeldingHuisjes met blauwe dakpannen by Doockles, on Flickr

AfbeeldingHet smalste steegje van Dordrecht by Doockles, on Flickr

AfbeeldingHet Scheffersplein in de verte by Doockles, on Flickr

AfbeeldingWijnhaven ? by Doockles, on Flickr

AfbeeldingDordrecht by night by Doockles, on Flickr

AfbeeldingZo groot heb ik ze nog nooit gezien! by Doockles, on Flickr
Plaats reactie
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer