Ik hoop binnenkort naar Dallas, tx te reizen om drie thuiswedstrijden van de Dallas Mavericks te bekijken!

Ik heb een visum aanvraag gedaan bij het consulaat omdat ik dacht dat ik niet alle ESTA vragen met 'nee' kon beantwoorden. Er stond een vraag over "moral turpitude". Aangezien ik (16 jaar geleden nog wel) ooit een keer een schikking heb getroffen met de OvJ i.v.m. een bedreiging, en dus sta geregistreerd in het justitieel documentatie systeem, (ik heb m zelf mogen inkijken vorige maand) ben ik gelijk een VISUM gaan aanvragen. Nu lees ik de vragen van het ESTA formulier nog eens door en er staat helemaal geen vraag in over 'moral tirpitude'.
De vragen zijn op dit moment:
1) Hebt u een lichamelijke of geestelijke stoornis; of bent u een drugsgebruiker of -verslaafde; of hebt u momenteel een van de volgende ziekten: * Ja Nee
Chancroïd
Gonorroe
Granuloma inguinale
Lepra, besmettelijk
Lymphogranuloma venereum
Syfilis, besmettelijk
Actieve tuberculose
2) Bent u ooit gearresteerd of veroordeeld voor een misdrijf met als gevolg ernstige schade aan eigendommen, of ernstig nadeel voor een ander persoon of overheid? *
3) Hebt u ooit een wet overtreden met betrekking tot bezit, gebruik, of verspreiding van illegale drugs? * Ja Nee
4) Beoogt u of bent u ooit betrokken geweest bij terroristische activiteiten, spionage, sabotage, of genocide? * Ja Nee
5) Hebt u ooit fraude gepleegd of uzelf of anderen onjuist voorgesteld om een visum of toegang tot de Verenigde Staten te verkrijgen voor uzelf of anderen? * Ja Nee
6) Zoekt u momenteel werk in de Verenigde Staten, of bent u eerder werkzaam geweest in de Verenigde Staten, zonder voorafgaande toestemming van de overheid van de Verenigde Staten? * Ja Nee
7) Is ooit een visum voor de VS afgewezen dat u hebt aangevraagd met uw huidige of een eerder paspoort, of bent u ooit de toegang geweigerd tot de Verenigde Staten of hebt u uw toegangsaanvraag ingetrokken bij een toegangspunt tot de VS? *
Ik kan al deze vragen met een gerust hart met NEE beantwoorden, oftewel; mijn VISA aanvraag lijkt mij overbodig.
Ik heb nu twee vragen;
1) Zijn die ESTA vragen nu ineens veranderd?
2) Kan ik bij het consulaat mijn VISA aanvraag annuleren, mijn geld (136 euro) terugvragen en gewoon, zonder zorgen op een ESTA reizen?
ps: Ik heb dus nog NIET een ESTA formulier ingevuld, die stap heb ik overgeslagen aangezien ik dacht dat het sowieso geen zin had voor mij...ik wil nu graag op een ESTA reizen zodat ik niet nog een keer naar het consulaat hoef en nog eens 100 euro of zo moet uitgeven aan een beëdigd vertaler voor de vertaling van mijn vonnis uit 1999, als ik dat überhaupt krijg van de rechtbank!
Ik zal morgen uiteraard het consulaat zelf bellen, maar aangezien mijn reis al 19 februari is en mijn interview pas 9 februari gepland staat begin ik m aardig te knijpen, ik begrijp heel goed dat de de Amerikanen ongewensten buiten het land willen houden, maar het zou best triest zijn dat deze brave burger de toegang tot het land wordt ontzegt omdat er hij 16 jaar geleden een uitsmijter heeft uitgescholden...