Zoals velen mij zullen zijn voorgegaan zou ik graag hulp van jullie willen bij enkele vragen die ik heb over een langere periode reizen (en wonen) in en door Amerika.
Na een lastige periode in mijn leven heb ik besloten het roer om te gooien en één van mijn grootste dromen te verwezenlijken, namelijk voor een langere periode (ongeveer een maand) naar Amerika (Californië) te gaan omstreeks juni 2015. 2 jaar geleden, na het behalen van mijn diploma had ik hetzelfde idee, maar dit is destijds niet gelukt, maar nu heb ik besloten dat de tijd rijp is! Voorafgaand aan het plaatsen van dit bericht heb ik meerdere forums bezocht en al wat informatie verzameld.
Mijn voornemen is (nog) allesbehalve concreet, maar globaal lijkt het mij onwijs leuk om een maand (mogelijk langer), in Californië te wonen en daar de omgeving te bezichtigen en dus niet alleen maar ''de toerist uithangen''. In 2009 heb ik een rondreis door West-Amerika gemaakt met mijn vader en toen de hoogtepunten reeds gezien. De reden waarom ik het niet erg vind om de gehele periode in één woning, hotel o.i.d. te verblijven is omdat het mij 2 jaar geleden min of meer is afgeraden om in mijn eentje rond te trekken. Dit had destijds enkel te maken met mijn financiële situatie, in je eentje is alles duurder en daarnaast was ik nog maar kort in het bezit van een rijbewijs en zou het huren van een auto onwijs duur zijn (werd mij verteld).
Ik zal hieronder enkele vragen die ik heb opschrijven, maar waar ik vooral in geinteresseerd ben is of mijn plan überhaupt mogelijk is. Misschien is het wel onwijs duur, onveilig in je uppie, rondreizen lastig, ik verzin maar zo wat. Daarnaast heb ik misschien wel een verschrikkelijk geromantiseerd beeld en kom ik van een koude kermis thuis, ik hoor het allemaal graag. Ik hoop dat jullie mij van tips kunnen voorzien. Hieronder enkele vragen die mij te binnen schieten:
1. Is het mogelijk om buiten de hotels/motels om een (betaalbare/veilige) verblijfplaats te huren? (Ik heb weleens van Airbnb of homeandway.com gehoord..)
2. Wanneer ik niet dicht in het centrum of aan het strand zou zitten, is het openbaar vervoer goed georganiseerd?
3. Is het ''veilig'' om dit in je eentje te ondernemen? 100% veiligheid is natuurlijk nergens gegarandeerd, maar ik doel dan met name op 's avonds alleen op straat, alleen de pubs bezoeken om mensen te ontmoeten etc. etc.
4. Wanneer mijn behoeftes niet liggen in het vele rondreizen en bezienswaardigheden bezoeken, wat schatten jullie in qua totaalprijs? Denk aan 4 weken verblijf in een huurhuis in Californie, geen huurauto, geen bezoek aan parken etc.
5. Waar moet ik in het algemeen rekening mee houden?
Het zijn misschien geen makkelijke vragen, maar alvast bedankt voor jullie reacties!
Groet, Lars