Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Auto kopen in de VS

Vragen over de mogelijkheden van emigratie naar de Verenigde Staten horen thuis in dit forum.
Woody78
Amerika-newbie

Auto kopen in de VS

Bericht door Woody78 »

Ik ben nu net een paar weken in de VS en nu wil ik graag een auto kopen.

Wie kan mij vertellen hoe dit werkt?

Hoe werkt het bijv met de verzekering, wegenbelasting, heb ik SSN nodig, heb ik een Amerikaans rijbewijs nodig?

Ik hoor graag van jullie!
Njit
Amerika-expert
Partner van: SpaceAce
Aantal x V.S. bezocht: 11
Contacteer:

Re: Auto kopen in de VS

Bericht door Njit »

Wellicht dat je hier al mee geholpen bent: http://forum.allesamerika.com/viewtopic ... 12&t=29125
Homepage met al onze reis- en fotoverslagen bij elkaar: https://kloenies.nl/
hemmie
Amerika-expert

Bericht door hemmie »

Auto kopen zonder Amerikaans rijbewijs is geen probleem, maar ons Nederlandse rijbewijs was soms wel een probleem om een proefrit te mogen maken.
Terug in Texas!
JohannaPA
Amerikafan
Contacteer:

Bericht door JohannaPA »

De regels verschillen wellicht per staat, maar ik kon in Pennsylvania niet zonder Pennsylvania rijbewijs een auto verzekeren, en zonder die verzekering mag je geen auto kopen. Dat rijbewijs mag overigens een learner's permit zijn.
Voor mij was de volgorde:
- learners permit halen (dat is alleen het theorie examen)
- proefrit maken en auto uitzoeken
- na de onderhandeling ter plekke de verzekeringsmaatschappij bellen (de verzekeringsmaatschappij heeft namelijk een auto ID nummer ('VIN' - vehicle identification number) nodig om de auto te kunnen verzekeren, dus je kunt de verzekering ook niet van te voren regelen). Een autodealer mag je niet laten wegrijden zonder verzekering, daar zijn ze vrij streng in.
- dan de administratie afronden en de betaling doen bij de dealer (in mijn geval zat daar nog een lening bij, en zonder credit history wordt dat lastig)
- en dan wegrijden
(en een paar dagen later de praktijktoets van het afrijden doen in mijn eigen nieuwe auto - daar heb je in Pennsylvania een jaar de tijd voor)

NB: in Pennsylvania moest ik voor die learner's permit te mogen halen, ook nog een medische keuring door. En daarvoor had ik een (huis)arts nodig, en voor die huisarts had ik ook een zorgverzekering nodig, anders kom je niet eens in de praktijk ingeschreven.

Over de SSN: Voor de learner's permit had ik in theorie geen SSN nodig (hoewel ik die wel had), maar voor de verzekering had ik die SSN absoluut nodig.

Over wegenbelasting: volgens mij betaal ik geen wegenbelasting, ik vraag me af of die wel bestaat in Pennsylvania. Als ie er is, zit ie verborgen in mijn autoverzekering of in de brandstofkosten (en soms moet ik voor bepaalde wegen tol betalen, dat is natuurlijk ook wegenbelasting). Maar, wederom, dit kan per staat verschillen.
Blog: http://johannaslot.com
11-2013 J1 > 12-2013 PhD > 01-2014 verhuisd naar PA, USA > 05-2014 huis gekocht > 06-2014 H1B > 10-2014 labor cert. klaar > 11-2014 AOS > 01-2015 biometrics > 02-2015 EAD + i512 > 10-2015 Greencard
USInsider
Amerika-expert

Bericht door USInsider »

Het hangt van de verzekeraar af. Sommige verzekeraars accepteren ook US autobezitters met geldige buitenlandse rijbewijzen.

Officieel ben je overigns verplicht binnen 30 dagen nadat je je in een staat hebt gevestigd, een rijbewijs van die staat te halen.

Inderdaad accepteren veel artsen geen patienten zonder verzekering. Maar als je aangeeft dat het een controle is voor rijbewijs en dat je kontant zult afrekenen, zal een dokter je toch wel willen helpen denk ik.
Max Kool
Amerikakenner

Bericht door Max Kool »

USInsider schreef:
Officieel ben je overigns verplicht binnen 30 dagen nadat je je in een staat hebt gevestigd, een rijbewijs van die staat te halen.
Dat hang blijkbaar ook weer van de staat waarin je woont, en het soort visa dat je hebt. Ik heb een L1 visa en hoef geen CA drivers license te hebben zolang ik op dit visum verblijf. Ik heb wel een rijbewijs gehaald (spotgoedkoop trouwens). Veel verzekeraars geven korting als je langer dan 18 maanden een CA drivers license hebt, dat was voor mij de reden het zo snel mogelijk te halen.

Zodra ik een Green Card heb heb ik wèl een lokale license nodig.
LA, LA, LA....
hemmie
Amerika-expert

Bericht door hemmie »

Die regel heb ik nog nooit gehoord, volgens de website van de California DMV moet je een California license halen als je resident bent. Dat is natuurlijk vaag, want voor immigrations ben je geen resident, maar voor de tax wel...
Terug in Texas!
USInsider
Amerika-expert

Bericht door USInsider »

Max, waar heb je dat gevonden ?

Je bent bij mijn weten een resident van CA (en van de US) voor tax purposes en alle andere verplichtingen die residents hebben.
(Al kun je voor het eerste jaar kiezen een NR aangifte te doen maar dat is een andere zaak.)

Ik heb gezocht op de CA DMV website, maar aangezien bijna iedereen juist wel een US license wil, heb ik geen info kunnen vinden over 'exempt categories'.
Max Kool
Amerikakenner

Bericht door Max Kool »

Op mijn werk (we hebben "nogal veel" H1 en L1 visa holders hier) hebben ze dat uitgezocht. En ook mijn verzekeraar vond dat ok. Ik heb het eigenlijk nooit aan de DMV gevraagd.

Dit is wat erover gevonden heb:

CALIFORNIA DRIVER’S LICENSES

Note: You do not have to apply for a California Driver’s license unless you establish residency here (PERM status, aka Green Card).
Residency is qualified as:

• Voting in a California election
• Paying resident tuition
• Filing for homeowner’s property tax exemption
• Any other privilege or benefit not ordinarily extended to nonresidents.

Ik zal het nog verifieren ok?
LA, LA, LA....
Max Kool
Amerikakenner

Bericht door Max Kool »

ok,

ik heb het even nagevraagd bij mijn immigration lawyer, en er is een soort van grijs gebied hier.

Allereerst, je moet als je van buiten de VS komt opnieuw je theorie en praktijk examen doen, iets als "overzetten" van je rijbewijs bestaat niet, dat wisten we al. Dat kan wel als je binnen de VS van de ene staat naar de andere verhuist, binnen 10 dagen afaik. Enfin, zodra je je meldt bij de DMV met je Nederlands rijbewijs voor een theorie examen krijg je direct een learners permit èn een tijdelijk rijbewijs. Dit was in mijn geval drie maanden geldig, en kon indien nodig verlengd worden. Ik ben zelf niet binnen 10 dagen naar de DM gegaan, maar pas na twee maanden ofzo, dat was geen probleem. Daar deden ze dus niet moeilijk over. Mijn vrouw een paar weken na mij, en ook geen probleem.

=> Binnen 10 dagen is sowieso lastig, want je kunt pas 10 dagen na aankomst een SSN aanvragen, dat er vervolgens weer een week ofzo over doet voor je SSN kaartje in de brievenbus ligt. Je SSN overleg je als je een rijbewijs aanvraagt. Er is niet zoiets als een GBA in de VS, en ik vermoed dat de DMV je adresgegevens & status checkt bij Social Services. Vandaar dat je een SSN moet overleggen. Het rijbewijs is geldig tot einddatum van je visum, en niet de standaard 5 of 10 jaar. Als je visum verlengd wordt, of je hebt een green card moet je terug naar de DMV om je rijbewijs te laten verlengen.

(deze regel is voorzover ik weet onlangs veranderd om langdurig illegalen -Hispanics in veel gevallen- in ieder geval legaal te laten autorijden)

Onze verzekeraar deed niet moeilijk over het niet hebben van een CA driver's license, totaal niet. Gelukkig, want onze nieuwe -lease- auto werd afgeleverd de dag dat we in LA aankwamen. Het enige dat er gezegd werd is dat we korting zouden krijgen wanneer we 18 maanden of langer een CA driver's license hebben. Ze wilden wel graag kopieën hebben van onze Nederlandse rijbewijzen, en hadden nog een paar vragen aan mij over de eerste datum van afgifte (daar is in Nederland zwaar mee geklungeld eind jaren 80/begin jaren 90!!). Ook de leasemaatschappij nam genoegen met onze NL rijbewijzen.

Het grijze gebied echter, is het begrip "resident". Zoals al eerder gezegd, je bent op een H1 of L1 geen permanent resident -je bent immers tijdelijk in de VS-, maar wel degelijk een resident in de context van de DMV en de IRS. Je woont in een huis, maakt gebruik van het onderwijssysteem, betaalt belastingen, kunt stemmen in lokale verkiezingen, gebruik maken van belastingaftrek als je een huis bezit/hypotheek hebt oid etc.

Je hoort dus wel degelijk een CA rijbewijs te hebben, maar strafbaar ben je blijkbaar niet? Verzekeraars accepteren je gewoon, en ook de DMV deed niet moeilijk over het feit dat ik pas na 2 maanden bij hun binnen liep. Beetje wazig.

Wat ik iedereen kan aanraden, zorg eerst dat je je SSN hebt, en ga dan naar de DMV voor je rijbewijs (en neem uiteraard alle benodigde papieren mee: gestempelde visumaanvraag, paspoort met visum, rijbewijs etc). Wacht niet te lang maar laat je ook niet gek maken door die 10 dagen. Met het tijdelijke rijbewijs ben je in ieder geval voorlopig uit de brand.

Het halen van je rijbewijs is makkelijk in de VS, ik heb het California Drivers Handbook een keer doorgelezen -gratis download- en slaagde in 1 keer voor de theorie. Dat ik de praktijk pas in drie keer haalde was mijn eigen schuld. :lol: En het kost geen drol. (als iemand wil weten waarom ik pas na drie keer slaagde post ik dat graag)
LA, LA, LA....
hemmie
Amerika-expert

Bericht door hemmie »

In TX moet je binnen 30 dagen een TX rijbewijs halen. Dat bleek voor ons ook niet haalbaar, we zijn na een week of 2 wel de theorie gaan doen (in TX krijg je dan nog geen tijdelijk rijbewijs) maar voor de praktijk moest je vervolgens een afspraak maken, en dat kon pas 6 weken later. Was blijkbaar ook geen probleem. Die periodes die overal genoemd worden zijn dus een beetje vaag.
Terug in Texas!
USInsider
Amerika-expert

Bericht door USInsider »

Het is inderdaad verwarrend dat USCIS de term non-resident gebruikt, idem de term non-immigrant.
Voor alle andere instanties ben je wel degelijk resident en moet je dus aan alle verplichtingen die daarbij horen, voldoen.

Je kunt niet in alle staten automaisch je rijbewijs omruilen. Dat kan alleen als de staten daar een overeenkomst voor hebben gesloten. Is er niet een afspraak dan moet het theorie gedeelte opnieuw worden gedaan.
Bv. van CA naar IL moesten we theoretisch deel inderdaad doen. Van IL naar WI konden we omruilen.

Ik denk dat de korte periode gewoon een soort stok achter de deur is. Belangrijker is dat je op een geldig rijbewijs rondkart.
Van USers wil de staat graag de naam want het DMV bestand wordt gebruikt voor het oproepen voor jury-duty.
Niet alle verzekeraars verzekeren iemand die niet een US rijbewijs heeft. Of ze verzekeren je met foreign driver's license en dan is er een termijn waarbinnen je - en indien getrouwd ook je spouse - een US rijbewijs moet hebben.

Ik heb zelf bijna een jaar op mijn Ned. rijbewijs gereden, raakte in die tijd betrokken bij een ongeval met blikschade (niet mijn schuld), en dat was zowel voor de sherrif als voor de verzekeraar niet een probleem. Het is wel 20 jaar gelden gebeurd.

Dat ongeval gaf schade boven een bepaalde limiet. In dat geval wordt je geregistreerd bij de DMV als betrokkene. Die registratie blijft tien jaar gekoppeld aan je rijbewijs in het bestand. Die gegevens worden overigens doorgegeven aan de DMV van een andere staat als je verhuist. Daarna vervalt de aantekening.

Bij mijn weten wordt er niets gecheckt. De DMV weet dat Soc.Sec. Admin. jouw identititeit - plus al dan niet gerechtigd zijn te werken in de US - terdege controleert voor een nummer/een kaart wordt afgegeven. Ik herinner me dat ik voor mijn - op zich waardeloze - SS# drie bewijzen van ID moest hebben.

Registreren van een auto die je importeert uit een andere staat - en daar heb je 30 dagen voor - is denk ik belangrijker want dat betekent betalen van de license-fee (soort wegen bel.)

Als je license fee hebt betaalt, bewaar het papier daaromtrent bij je belasting-papieren. Een deel van wat je betaalt is een 'personal tax' en daarom aftrekbaar. Dit gaat uiteraard alleen op als je je aftrekposten specificeert op schedule A, en niet gebruik maakt van de standard deduction.
bello
Amerikakenner

Bericht door bello »

Max Kool schreef:Het halen van je rijbewijs is makkelijk in de VS, ik heb het California Drivers Handbook een keer doorgelezen -gratis download- en slaagde in 1 keer voor de theorie. Dat ik de praktijk pas in drie keer haalde was mijn eigen schuld. :lol: En het kost geen drol. (als iemand wil weten waarom ik pas na drie keer slaagde post ik dat graag)
Daar ben ik best benieuwd naar :wink:
2004: Rondje ZW 2005: NYC 2006/07: Hong Kong, Australië 2008: NYC, Toronto 2009/2010: LA, NYC 2010/11: NYC 2011: NYC, Toronto 2012: NYC 2012: Hong Kong, China, Macau 2012/13: Washington DC 2013: Las Vegas, DV, Yosemite, San Francisco 2015: Toronto, Vancouver, Seattle 2016/17: China, Hong Kong, Thailand
Max Kool
Amerikakenner

Bericht door Max Kool »

Haha lol

De eerste keer dat ik examen deed kreeg ik tweemaal een zgn California turn voorgeschoteld, rechtsaf door rood. Ik maakte bij beiden dezelfde fout (niet geheel tot stilstand komen, maar heel zachtjes rollen).

"You did really good, but I can't let you pass. Not coming to a full stop on a california turn is a critical"

Tweede keer:

"this was an excellent job, until you ran over the lady that crossed the street on that left turn" :crybaby:

Uiteraard reed ik haar niet over. Ik stond midden op de kruising om linksaf te gaan, de kruising kwam vrij en ik begon al te rijden toen de mevrouw nog niet aan de overkant was. "Hey hey hey! do you see that old lady??" Ik zag haar wel, maar had gewoon nog niet mogen rijden. Ik zei nog "Yep I see her, no problem"...

Eigen schuld, dikke bult.

Totale kosten? 33 dollar + 2 x 6 dollar voor de herexamens. 45 dollar dus, daar heb je in NL nog geen rijles voor. :D
LA, LA, LA....
Loek
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Loek »

Max Kool schreef: Zoals al eerder gezegd, je bent op een H1 of L1 geen permanent resident -je bent immers tijdelijk in de VS-, maar wel degelijk een resident in de context van de DMV en de IRS. Je woont in een huis, maakt gebruik van het onderwijssysteem, betaalt belastingen, kunt stemmen in lokale verkiezingen, gebruik maken van belastingaftrek als je een huis bezit/hypotheek hebt oid etc.
Als non-citizen stemmen in lokale verkiezingen? Sinds wanneer kan dat in California?
Max Kool
Amerikakenner

Bericht door Max Kool »

Ehhh goeie vraag.

Ik werd ooit benaderd om bij een lokale verkiezing (gemeenteraard oid) op een bepaalde partij te stemmen. Ik gaf als antwoord: "ik ben slechts op een visum, dus ik mag niet stemmen, sorry"

Toen zei de man dat dat weldegelijk kan voor lokale verkiezingen.

(of was het stiekum een verkiezing voor de buurtwacht??) :shock:
LA, LA, LA....
USInsider
Amerika-expert

Bericht door USInsider »

Ik lees met enige regelmaat (elders) verhitte over niet-USers die stemmen.
Die illegale stemmers zouden ook zonder mankeren allemaal Dem. stemmen.
Om je te registreren om te stemmen is - zo heb ik begrepen - alleen foto-ID nodig zoals bv. een rijbewijs.
Vandaar de enorme tegenstand als het om rijbewijzen voor illegale immigranten gaat.
Die gaan dan allemaal stemmen ! Dem. stemmen !

Nee je mag niet stemmen ook niet in verkiezingen - ook niet in lokale verkiezingen.
Hoewel er enkele plaatsen in de US zijn die het wel toestaan leerde een Google mij.
Je mag wel meestemmen voor het bestuur van je HOA.

Iemand die op een tijdelijke werkvergunning of op een studie-visum komt heet bij USCIS een non-immigrant.
Deze personen hebben dan ook een Non-Immigrant Visa.
Iemand met een groene kaart is een Legal Permanent Resident, hij/zij kwam op een Immigrant Visum.

Maar de IRS hanteert andere begrippen. Iemand die in de US geld verdient maar slechts enkele dagen in de US aanwezig is, noemt men een Non-Resident.
Heb je of een Groene Kaart of voldoe je aan de (val je onder) de 'dagen eis' dan ben je een Resident (for tax purposes).
Vervolgens verdeelt de IRS de residents in degenen die een SS# hebben en degenen die een ITIN hebben. De laatste categorie heeft op iets minder rechten bij aangifte.

Als 'official resident of CA' mag je een 'echt' rijbewijs aanvragen, gebruik maken van het onderwijs-systeem (voor hoger onderwijs moet je wel het eerste jaar NR fees betalen officieel), en je kunt gebruik maken van de residential exemption voor je property tax. Dat laatste betekent dat je $ 7000 mag aftrekken van de waarde van je huis (als geschat voor OG purposes). Beetje belachelijk als je je realiseert wat huizen in CA in de meeste gebieden kosten....
goldenhills
Amerika-expert

Bericht door goldenhills »

Max Kool schreef:"You did really good, but I can't let you pass. Not coming to a full stop on a california turn is a critical"
Tja, bij het afrijden zijn ze daar streng op. Maar een 'California Stop' (afremmen maar niet stoppen) is gemeengoed in het verkeer hier. Je kunt er wel een bekeuring voor krijgen als je pech hebt.

Net zoals de maximum snelheid op doorgaande wegen meer een vage suggestie lijkt te zijn, of zelfs wat je medeweggebruikers als minimum snelheid zien :shock: . De Bay Area is daar wel extreem in, geloof ik.

Mijn ervaring met het kopen van een auto en motor was dat het kan zonder Californisch rijbewijs, maar het is eenvoudiger met, met name een goede verzekering vinden. En aangezien het afrijden hier zo schrikbarend simpel is en goedkoop is, is de keuze snel gemaakt. Je moet inderdaad wel opnieuw je rijbewijs halen, helaas. Ik hoefde niet mijn NL rijbewijs in te leveren, dat hoor je soms wel eens van andere staten. Ik heb voor de leut mijn motorrijbewijs via een cursus gedaan, en na twee middagen oefenen en afrijden op een klein 250cc'tje op een parkeerterrein :blink: haalde iedereen het papiertje. En daarmee kun je (als je 21 bent) een hele dikke motor kopen en je in het drukke verkeer storten.

Een heel ander punt is geld lenen. Als je het hele bedrag kunt betalen is een auto kopen makkelijk; als verse inwoner is een lening krijgen lastig en/of duur.
USInsider
Amerika-expert

Bericht door USInsider »

Ik heb ook mijn Ned. rijbewijs niet hoeven inleveren.
Maar wel iedere keer mijn US rijbewijs als we naar een andere staat verhuisden.

Mb. geld lenen - het kan een idee zijn om 70% contant te betalen en 30% te lenen als je net-aangekomen bent.
Dan iedere maand op tijd betalen en zo (extra) credit-rating opbouwen.
TwentseGijs
Amerikafan
Aantal x V.S. bezocht: 3

Bericht door TwentseGijs »

Ik heb net mn Texas Rijbewijs gehaald... en ik mocht ook mn nederlandse houden.
Het leven is als een boek, en mensen die niet reizen stoppen na het eerste hoofdstuk.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer