Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Juiste camerainstellingen voor (lower) Antelope Canyon

Voor algemene vragen over de zuidwestelijke staten: Californië, Nevada, Utah, Arizona, Colorado, New Mexico en Texas.
ziggy
Amerika-ontdekker

Re: Juiste camerainstellingen voor (lower) Antelope Canyon

Bericht door ziggy »

@Jrabakker: schitterende foto's :thumbup:

Ik lees wel dat er tijdens de General Tour geen statieven toegelaten zijn. Wel monopods. Ik kan mij inbeelden dat je daarmee de sluitersnelheid daarmee wel iets lager kan houden. Heeft iemand daar ervaring mee ?
Bij Ken's Tours kan je blijkbaar ook reserveren. Zoals onze planning nu in mekaar zit, zouden we 16/7 om 8u/8u30 de lower canyon willen bezoeken. Zou reserveren dan aangewezen zijn ?
avsboz
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 5
Contacteer:

Bericht door avsboz »

Bij lower A C hoef je niet te reserveren en zijn statieven gewoon toegestaan. Heb daar zelf meer rondgelopen op de manier zoalsik eerder in dit topic beschreef. Met Upper A C heb ik geen ervaring.
Grt,
Andries

2012-2014-2015-2016-2018 USA Blogs: http://avsboz.wordpress.com/
Frans H
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 13
Contacteer:

Bericht door Frans H »

Ik zou wel vooraf informeren. Afgelopen november was het behoorlijk druk en als je dan met de gewone tour meegaat zal foto's maken met statief zo goed als niet te doen zijn.
harryh
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 69

Bericht door harryh »

Even mijn instellingen met jullie delen.
Ik ben zowel in de Lower als de Upper geweest, hieronder paar foto's van de Upper. Mijn instellingen:
- geen statief, gewoon uit de hand. Camera Nikon D90, gemaakt met 18-105 zoomlens
- mooiste uitsnede bij 35mm, sluitertijd 1/20.
- geschoten in RAW (allerbelangrijkste zoals iemand eerder al zegt, dit om ze achteraf optimaal te kunnen bewerken)
- ISO 1600 - met Photoshop Camera RAW iets van de ruis er uit gehaald. Zelfs op 100% (4288x2848 pixels) vrijwel geen ruis zichtbaar.
- Heb geëxperimenteerd met f/9 diafragma ivm scherptediepte, wat ik normaal meestal gebruik, maar dan moet de ISO nog hoger dan 1600 en dan krijg je te veel ruis. Deze foto's zijn met max. opening gemaakt (f/4 tot 4,5). Betekent wel dat je goed moet controleren waar je op scherp stelt (manueel uiteraard).
- Belangrijkste tip voor goede kleuren is de witbalans. Als je die op automatisch laat staan zijn de kleuren niet juist (te paars). Bewolkt (6000gr) is hiervoor prima. Met Photoshop heb ik dit achteraf nog aangepast naar 5650gr
-Als je bracketing gebruikt kun je van iedere foto er automatisch meerdere laten maken met verschillende belichtingsinstelling.

En vooral heel veel foto's maken!

Succes!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
avsboz
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 5
Contacteer:

Bericht door avsboz »

Deze kwam ik bij toeval tegen (Upper AC):

https://iso.500px.com/antelope-canyon-c ... -on-earth/
Grt,
Andries

2012-2014-2015-2016-2018 USA Blogs: http://avsboz.wordpress.com/
Jrabakker
Amerikakenner

Bericht door Jrabakker »

HIj mag er geen comments op gehad hebben, maar die bundels uit verschillende richtingen waren het eerste waar ik over viel en ze deden ook gelijk af aan de fotos (voor mij).
===== Permanent Resident since July 23, 2014 =====
harryh
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 69

Bericht door harryh »

Voor mij ook ;)
sunnyrojo
Amerikafan
Aantal x V.S. bezocht: 15
Contacteer:

Bericht door sunnyrojo »

wat is de beste tijd van de dag om foto's te maken?
Florida 2011, 2013, 2014,2016, 2018 en 2019 augustus , december bezoek onze Villa Maggiore Davenport, april 2020 Bezoek Villa Maggiore , augustus 2020 bezoek Villa Maggiore Davenport https://www.maggiorevilla.com/blog/
2015, 2017, 2020 Westkust USA,
Jrabakker
Amerikakenner

Bericht door Jrabakker »

Vroeger in de morgen, of later in de middag. Probeer in ieder geval de tijd tussen 10 en 3 te vermijden, dan is het licht zo fel dat je kleurschakeringen verliest. (voor Lower Antelope)
Laatst gewijzigd door Jrabakker op 05 jun 2015, 16:52, 1 keer totaal gewijzigd.
ingrid1955
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 14

Bericht door ingrid1955 »

wat is de beste tijd van de dag om foto's te maken?
volgens de gids van laurent martres is dat voor de lower antelope canyon in de voormiddag, liefst voor 11u00.

met de nieuwere foto-toestellen kan je wel een hogere iso ( dan 1600) instellen zonder ruis te hebben, een groot pluspunt. ben ook van plan het volgende week zonder statief te proberen.

Jacques
Yoshi
Amerikafan
Aantal x V.S. bezocht: 1

Bericht door Yoshi »

Tinuszke schreef:Denk er wel aan dat je met die gewone tours geen minuten hebt om instellingen te proberen en een foto te maken zonder een hele kudde toeristen erop.
Je moet inderdaad zorgen dat je met de gids meeloopt, dan heb je nog iets vrij zicht voordat de hele groep inloopt (en in de weg loopt).
Mijn ervaring is dat de meest irritante mensen altijd om de gids heen lopen, die ook rustig voor je gaan staan als jij net bezig bent om op te stellen en te willen schieten. Daarom draai ik het vaak om, zorg dat ik de laatste van de groep ben en fotografeer achteruit. Dan heb ik iig geen mensen op de foto en komen zowel de heen als terug weg aan bod. Nadeel is wel dat wanneer je te veel tijd neemt de gids je irritant vind en je niets van zijn verhaal mee krijgt. Maar wel mooie foto's dan :thumbup:
sunnyrojo
Amerikafan
Aantal x V.S. bezocht: 15
Contacteer:

Bericht door sunnyrojo »

Daarom draai ik het vaak om, zorg dat ik de laatste van de groep ben en fotografeer achteruit. Dan heb ik iig geen mensen op de foto en komen zowel de heen als terug weg aan bod. Nadeel is wel dat wanneer je te veel tijd neemt de gids je irritant vind en je niets van zijn verhaal mee krijgt. Maar wel mooie foto's dan :thumbup:
Goeie tip :thumbup: Wij hebben toch mijn moeder van 73 mee, dus een legitieme manier om de laatste te zijn. :D
Florida 2011, 2013, 2014,2016, 2018 en 2019 augustus , december bezoek onze Villa Maggiore Davenport, april 2020 Bezoek Villa Maggiore , augustus 2020 bezoek Villa Maggiore Davenport https://www.maggiorevilla.com/blog/
2015, 2017, 2020 Westkust USA,
Elamke
Amerika-ontdekker

Bericht door Elamke »

Hoe is het met het stof? Ik heb al gelezen dat je je camera moet inpakken in plastic.
Is dat echt nodig?
Heeft iemand ervaring met de Canon 600D?
Welke instellingen voor de Lower Canyon?
Ik heb een 18-55 en 10-18 lens?
dimple
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 7
Contacteer:

Bericht door dimple »

In mijn ogen is dat plastic niet nodig hoor. Je moet er alleen niet onder staan als de gids met zand begint te gooien.

Ik heb overigens grotendeels uit de hand geschoten, ging prima, maar had de monopod ook mee. Dat hielp bij sommige stukken ook prima. Wij zaten in het hoogseizoen en foto's maken zonder andere mensen er op was echt een uitdaging.

Ik wil er zeker nog eens terug op een ander moment want het is echt fotografie walhalla!

En als je daar toch bent..........ga meteen even door naar Horseshoe Bend :wink:
Vito
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 13

Bericht door Vito »

Wij hadden juist helemaal geen moeite om foto's te maken zonder mensen erop :?:
Dit was wel in de Lower én we hadden de eerste tour. Maar ik vond juist door al die inhammen dat het heel eenvoudig is om foto's te maken zonder mensen. Even wachten tot ze weer achter de volgende inham zitten en je ziet niemand.
traveller
Amerikafan
Aantal x V.S. bezocht: 6

Bericht door traveller »

Elamke schreef:Hoe is het met het stof? Ik heb al gelezen dat je je camera moet inpakken in plastic.
Is dat echt nodig?
Heeft iemand ervaring met de Canon 600D?
Welke instellingen voor de Lower Canyon?
Ik heb een 18-55 en 10-18 lens?
Ik heb in 2012 ook foto's gemaakt met mij 600d (in de Upper Canyon)
Ik heb toen een statief meegenomen, maar het was nog erg gehaast. Het liefst had ik foto's gemaakt met ISO 100 en F10 en een sluitertijd van 30 seconde. Veel foto's heb ik toen nog genomen met F5, en ISO 1600 en 1 seconde sluitertijd + statief. (sluitertijd had ik liever een stuk hoger gehad zodat de iso omlaag kon. De EOS600d niet supergoed met hoge iso)
- Ik zou de 18-55 lens gebruiken.Ga absoluut geen lenzen wisselen in de canyon. Dan zie je de rest van de vakantie stof (sensor-dust) op je foto's.
- Een plastic hoes hoeft niet indien het niet waait. indien er veel wind staat zal het zand met bakken naar beneden komen. Ik heb voor dit jaar wat 'rain sleeves' gehaald: http://www.fotokonijnenberg.nl/op-tech- ... es-2-stuks
- De kleuren en diepte komen veel mooier naar voren met een langere sluitertijd.
- De upper canyon is donkerder dan de lower, dus in de lower is het wat 'makkelijker' om foto's te maken uit de hand.
- Als je uit de hand gaat fotograferen zet dan je camera op AF stand, en je diafragma op F4 (laagste van je lenzen?) zodat deze het meeste licht opvangen. je ISO misschien in het begin op auto, en dan bekijken hoe hoog deze wordt. De iso het liefst zo laag mogelijk, maar uit de hand wordt dat lastig.

Dit jaar ga ik voor de lower canyon en een fototour. Dan heb je meer de tijd om foto's te maken.
Ik heb nu een EOS 6D en gebruik dan mijn 16-35mm lens. Ik probeer dan de foto's te maken met ISO 100, F10, en een lange sluitertijd.
Mijn vriendin neemt een EOS70D mee, met de 24-70mm lens. Dus dan hebben we een mooi bereik. En indien er veel stof naar beneden komt kan ik de rain sleeves gebruiken.
2009: Kerst:New York
2011: Las Vegas
2012: LA-JoshuaTree-Grand Canyon-MV-Bryce-Zion-LV-DV-Sequoia-Yosemite-SF-SD-LA
2015: LV-Zion-Bryce-NorthRim-MV-Arches-Canyonlands-CapitolReef-Grand Teton-Yellowstone-Glacier-Banff/Yoho/Japser NP- Seattle- Mount Rainier
frent
Amerikafan
Aantal x V.S. bezocht: 3

Bericht door frent »

traveller schreef:
- Ik zou de 18-55 lens gebruiken.Ga absoluut geen lenzen wisselen in de canyon. Dan zie je de rest van de vakantie stof (sensor-dust) op je foto's.

Ik heb nu een EOS 6D en gebruik dan mijn 16-35mm lens. Ik probeer dan de foto's te maken met ISO 100, F10, en een lange sluitertijd.
Beetje raar dat je zelf een 16-35 gebruikt en toch de 18-55 aanraad boven de 10-18.
De 10-18 op een crop camera is gelijk aan 16-28.8 van FF, meer jouw lens dus. Ook is een 18-55 normaal bagger en is de 10-18mm van canon een zeer recente lens met goede kwaliteit.

Ik zou ook iso nooit op auto zetten met de canon 600D, ik heb zelf de 550D en als de ISO boven de 800 komt dan zie je de ruis heel goed.. Dus dat is een instelling die je liever niet overlaat aan de camera zelf.
traveller
Amerikafan

Bericht door traveller »

frent schreef: Beetje raar dat je zelf een 16-35 gebruikt en toch de 18-55 aanraad boven de 10-18.
De 10-18 op een crop camera is gelijk aan 16-28.8 van FF, meer jouw lens dus. Ook is een 18-55 normaal bagger en is de 10-18mm van canon een zeer recente lens met goede kwaliteit.

Ik zou ook iso nooit op auto zetten met de canon 600D, ik heb zelf de 550D en als de ISO boven de 800 komt dan zie je de ruis heel goed.. Dus dat is een instelling die je liever niet overlaat aan de camera zelf.

Klopt, maar wij nemen twee bodies mee, waardoor we met de 24-70 lens ook detailfoto's kunnen maken.
Indien we maar 1 camera mee hadden zou het een lastige keuze zijn welke lens ik zou gebruiken. Maar nu heb ik hier voor gekozen.
Alleen maar groothoek foto's is ook mooi, maar ook de detailfoto's (ingezoomde foto's) kunnen erg mooi zijn. Vandaar de 18-55. Maar daar is Elamke helemaal vrij in, en het is gewoon een tip.

En indien je uit de hand wilt fotograferen op bijvoorbeeld F4 zal je iso veel hoger worden dan 800. Eerder ISO 3200/6400, en ik vond mijn oude Canon 600D daar niet goed in. Indien je zelf met het ISO gaat lopen spelen is de kans groot dat je met veel mislukte foto's terug komt omdat je de camera niet stil kan houden zodra de sluitertijd langer wordt.
Ik had op ISO 1600 al een sluitertijd nodig van 1 seconde. Dat is uit de hand niet te doen.

Indien de vraagsteller geen pro is, maar gewoon leuke foto's wil maken, dan zou ik de ISO op auto zetten en de F op F4.
Liever foto's met meer ruist maar wel scherp, dan foto's met minder ruis die bewogen zijn.

Het ligt er ook aan wat je met de foto's wil doen. Ik gooi veel foto's weg die niet 100% scherp zijn, terwijl de ander superblij is met foto's die een stuk minder scherp zijn.
2015: LV-Zion-Bryce-NorthRim-MV-Arches-Canyonlands-CapitolReef-Grand Teton-Yellowstone-Glacier-Banff/Yoho/Japser NP- Seattle- Mount Rainier
Jrabakker
Amerikakenner

Bericht door Jrabakker »

De 18-55 is waarschijnlijk de lens die ze 'standaard' leveren bij de camera, meestal niet van denderende kwaliteit. Ik zou voor de 10-18 gaan, je bevindt je tenslotte in redelijk nauwe omgevingen en je wilt toch zoveel mogelijk van de canyon in beeld krijgen. Als je details wilt nemen kun je handmatig zoomen: de camera dichterbij het onderwerp brengen ;-)

Eens met de opmerking over ISO niet op auto, dan kom je voor nare verrassingen te staan...
traveller
Amerikafan

Bericht door traveller »

Jrabakker schreef:De 18-55 is waarschijnlijk de lens die ze 'standaard' leveren bij de camera, meestal niet van denderende kwaliteit. Ik zou voor de 10-18 gaan, je bevindt je tenslotte in redelijk nauwe omgevingen en je wilt toch zoveel mogelijk van de canyon in beeld krijgen. Als je details wilt nemen kun je handmatig zoomen: de camera dichterbij het onderwerp brengen ;-)

Eens met de opmerking over ISO niet op auto, dan kom je voor nare verrassingen te staan...
Over de ISO kan ik verschillende argumenten bedenken om hem op Auto te zetten, en verschillende om hem vast te zetten :)
Indien de vraagsteller niet volledige controle heeft over de camera zou ik de ISO dus op auto laten.

Of als je hem toch op handmatig instelt zorg dan dat de sluitertijd snel genoeg is om scherpe foto's uit de hand te houden. (Zodra je de ISO op auto zet regelt de camera deze berekening, en zorgt voor een goede iso en sluitertijd)
Hier is een regel voor: focal length * 1.6 (voor crop cam wat de 600d is)
Dus op 20mm moet je sluitertijd kleiner zijn dan 1/32 seconde. (20*1.6=32)
Op 10mm kan je een langzamere sluitertijd instellen, van 1/16 seconde.
Dit zijn ook richtlijnen. Sommige mensen kunnen de camera beter stabiel houden, en er wordt geen rekening gehouden met de stabilisatie in de lens.

De standaard kit lens is wel lichtsterker dan de 10-18mm lens. (10-18mm is f/4.5-5.6, en de Kit lens is f/3.5-5.6) Dus je sluitertijden kunnen korter zijn met de 18-55mm lens :)
Maar met bovenstaande regel heb je weer een voordeel dat je op 10mm langer kan belichten vanuit de hand :thumbup:
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer