Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Tip in de restaurants verplicht ?? Soms leek het er wel op.
-
- Amerika-ontdekker
Tip in de restaurants verplicht ?? Soms leek het er wel op.
We hebben een aantal keren wat raar gekeken bij het geven van een tip in een restaurant.
We gaven netjes een percentage die ons goed leek in verhouding tot bediening/service.
Dit was een enkele keer niet wat er aan percentages op de bonnetjes stond. Dit omdat we een kleine tip echt genoeg vonden.
De bediening was netjes ,alles keurig op tafel gezet. maar niet meer dan dat.
We werden daardoor twee keer verzocht even te wachten. De manager werd er bij gehaald en er werd gevraagd waar we vandaan kwamen en kregen dan uitleg over de tips in Amerika.
We voelden dit als een soort lichte dwang om toch meer te geven. Waardoor we met een enigszins vervelend gevoel weg gingen.
We snappen heel goed dat personeel leeft van de tips maar het moet wel in verhouding blijven toch. Bij bijv een Denny's ontbijten, waarbij de bediening alles netjes op tafel zet en niet meer dan dat vind ik een tip van 20% redelijk veel.
Wat is wijsheid met het geven van tips ? Toch verplicht in ieder geval een 15% geven ?
We gaven netjes een percentage die ons goed leek in verhouding tot bediening/service.
Dit was een enkele keer niet wat er aan percentages op de bonnetjes stond. Dit omdat we een kleine tip echt genoeg vonden.
De bediening was netjes ,alles keurig op tafel gezet. maar niet meer dan dat.
We werden daardoor twee keer verzocht even te wachten. De manager werd er bij gehaald en er werd gevraagd waar we vandaan kwamen en kregen dan uitleg over de tips in Amerika.
We voelden dit als een soort lichte dwang om toch meer te geven. Waardoor we met een enigszins vervelend gevoel weg gingen.
We snappen heel goed dat personeel leeft van de tips maar het moet wel in verhouding blijven toch. Bij bijv een Denny's ontbijten, waarbij de bediening alles netjes op tafel zet en niet meer dan dat vind ik een tip van 20% redelijk veel.
Wat is wijsheid met het geven van tips ? Toch verplicht in ieder geval een 15% geven ?
- butterfly
- Amerika-expert
- Aantal x V.S. bezocht: 10
Re: Tip in de restaurants verplicht ?? Soms leek het er wel op.
Wij houden normaal gesproken een percentage van 15% aan als alles normaal is (soms 14 of 16% als het daarmee een mooi rond bedrag wordt). Daar houden we ook gewoon rekening mee als we bestellen. Als je bij de gerechten op de kaart gewoon 25% optelt ( ook meteen de tax) is dat het bedrag wat het daadwerkelijk kost. Je kunt je er druk overmaken, maar dat is nu eenmaal het systeem in Amerika en daar zul je naar moeten handelen (vind ik).
-
- Amerikafan
- Aantal x V.S. bezocht: 6
Het is in sommige gevallen echt het grootste deel van het salaris van de werknemers, die zijn bijna volledig afhankelijk van de fooien. Dit is gewoon nu eenmaal het systeem in de VS.
Het systeem voor ons is belachelijk. Hier tip ik als de service goed is en niets als het maar ok is.butterfly schreef:Wij houden normaal gesproken een percentage van 15% aan als alles normaal is (soms 14 of 16% als het daarmee een mooi rond bedrag wordt). Daar houden we ook gewoon rekening mee als we bestellen. Als je bij de gerechten op de kaart gewoon 25% optelt ( ook meteen de tax) is dat het bedrag wat het daadwerkelijk kost. Je kunt je er druk overmaken, maar dat is nu eenmaal het systeem in Amerika en daar zul je naar moeten handelen (vind ik).
Maar zoals je zegt is het systeem in Amerika belachelijk en moet je je aanpassen:
Hieronder een goed overzicht van tips per service

http://28oa9i1t08037ue3m1l0i861.wpengin ... inal-3.png
- Harry
- Amerika-expert
- Partner van: jaha
- Aantal x V.S. bezocht: 26
- Contacteer:
Je kunt het wel belachelijk vinden, maar er staat ook duidelijk op de menukaart "service NOT included", er wordt toch echt van je verwacht dat je minimaal 15% tot 20% fooi geeft. Als je dat meteen bij het bestellen erbij telt kun je ook nooit verkeerd uitkomen.
En helaas is onze constatering dat de service in Amerika er de laatste jaren niet beter op wordt, maar ook dan geven we nog 15% fooi, dat is echt het minimum.
En helaas is onze constatering dat de service in Amerika er de laatste jaren niet beter op wordt, maar ook dan geven we nog 15% fooi, dat is echt het minimum.
- flexer
- Amerika-ontdekker
- Aantal x V.S. bezocht: 20
Dit onderwerp keert regelmatig terug. Veel nuttige informatie is hier bijvoorbeeld al uitgewisseld: http://forum.allesamerika.com/viewtopic.php?f=3&t=52687
Over het hoe en waarom van fooien in de VS:
Een leuke infographic over wie er een tip verwacht en hoeveel staat op: http://lifehacker.com/this-tipping-info ... socialflow
Nog meer informatie over het geven van fooien op dezelfde website: http://lifehacker.com/5970143/who-shoul ... d-how-much
Wellicht handige informatie voor de tourist die nog niet bekend is met de verwachtingen rond fooien in de USA....
Over het hoe en waarom van fooien in de VS:
Een leuke infographic over wie er een tip verwacht en hoeveel staat op: http://lifehacker.com/this-tipping-info ... socialflow
Nog meer informatie over het geven van fooien op dezelfde website: http://lifehacker.com/5970143/who-shoul ... d-how-much
Wellicht handige informatie voor de tourist die nog niet bekend is met de verwachtingen rond fooien in de USA....
Laatst gewijzigd door flexer op 06 mar 2015, 14:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Groet, Flexer
Ik heb hier vreselijk aan moeten wennen, ik vond dat ik met 10% een uitstekende fooi gaf en toen kwam ik in Amerika.
Mijn Amerikaanse partner heeft me met veel pijn en moeite geleerd dat een lage fooi geven echt NOT DONE is. Als de service redelijk was geef je 15%, als je tevreden bent loopt dat op naar 20%. Tien procent is laag en leidt tot teleurgestelde gezichten. Lager dan 10% is een regelrechte belediging. Hij heeft wel eens bijgefooid als ik 13% gaf. En fooien doe je overal, als je bij de Starbucks komt, of als je aan de bar een drankje bestelt. Vooral een goede investering als je ergens een avond bent, dan wil her en der een fooi nog wel eens leiden tot betere drankjes.
Kijk ook even naar de wetten van je staat. In Florida is het sinds kort niet meer toegestaan fooien automatisch bij de rekening op te tellen. Sommige restaurants doen het nog steeds, en dan is het vaak 18%, dus ik heb een keer een restaurant dat ik zeer matig gevond daarop aangesproken en toen hebben ze de fooi van de rekening afgehaald en kon ik zelf mijn fooi kiezen.
Overigens hebben we een prima oplossing gevonden: als we erg blij zijn met een restaurant, betaalt hij, want hij kan het niet over zijn hart verkrijgen minder dan 15% achter te laten. Als we slechte service hebben gehad, betaal ik, want Nederlander als ik ben, ben ik alleen maar blij met een lagere rekening
Mijn Amerikaanse partner heeft me met veel pijn en moeite geleerd dat een lage fooi geven echt NOT DONE is. Als de service redelijk was geef je 15%, als je tevreden bent loopt dat op naar 20%. Tien procent is laag en leidt tot teleurgestelde gezichten. Lager dan 10% is een regelrechte belediging. Hij heeft wel eens bijgefooid als ik 13% gaf. En fooien doe je overal, als je bij de Starbucks komt, of als je aan de bar een drankje bestelt. Vooral een goede investering als je ergens een avond bent, dan wil her en der een fooi nog wel eens leiden tot betere drankjes.
Kijk ook even naar de wetten van je staat. In Florida is het sinds kort niet meer toegestaan fooien automatisch bij de rekening op te tellen. Sommige restaurants doen het nog steeds, en dan is het vaak 18%, dus ik heb een keer een restaurant dat ik zeer matig gevond daarop aangesproken en toen hebben ze de fooi van de rekening afgehaald en kon ik zelf mijn fooi kiezen.
Overigens hebben we een prima oplossing gevonden: als we erg blij zijn met een restaurant, betaalt hij, want hij kan het niet over zijn hart verkrijgen minder dan 15% achter te laten. Als we slechte service hebben gehad, betaal ik, want Nederlander als ik ben, ben ik alleen maar blij met een lagere rekening

- butterfly
- Amerika-expert
- Aantal x V.S. bezocht: 10
Ik schrijf helemaal niet dat het systeem belachelijk is, dat maak jij ervan. Ik schrijf alleen dat dit nu eenmaal het systeem is in Amerika.frent schreef: Het systeem voor ons is belachelijk. Hier tip ik als de service goed is en niets als het maar ok is.
Maar zoals je zegt is het systeem in Amerika belachelijk en moet je je aanpassen:
Overigens geven we soms ook wel meer dan 15% als de service voortreffelijk is, ik stelde alleen even in het geval alles "gewoon" is.
-
- Amerika-expert
- Aantal x V.S. bezocht: 13
Wij geven 15 %, als zuinige Hollander vind ik dat meer dan genoeg
Ik vind het hele systeem belachelijk en het wordt op deze wijze ook in stand gehouden. Toen wij voor de eerste keer naar de VS gingen was 10 % heel gewoon. Nu moet dat al 15-20 % zijn. Ik ga er niet aan meewerken, dan maar een boze blik. Zie die mensen toch nooit meer.

Ik vind het hele systeem belachelijk en het wordt op deze wijze ook in stand gehouden. Toen wij voor de eerste keer naar de VS gingen was 10 % heel gewoon. Nu moet dat al 15-20 % zijn. Ik ga er niet aan meewerken, dan maar een boze blik. Zie die mensen toch nooit meer.
- eddepet71
- Amerikakenner
- Aantal x V.S. bezocht: 22
Ik hou het meestal op ongeveer 15% en rond af naar boven. Bij zaken zoals Starbucks en Fastfood ketens geef ik nooit fooi.
Ik vind het ook een raar systeem, zou het graag anders zien, maar ik heb niet de illusie dat de mening van een stel toeristen iets gaat veranderen. En dus pas ik me aan, net zoals ik dat in andere landen doe. Wij geven dus eigenlijk altijd 15-20%, 15 als het net aan goed genoeg was, 20 als we heel erg tevreden zijn. In de 2 jaar dat we in de VS woonden heb ik geloof ik 1 keer gehad we echt niet tevreden waren, toen hebben we 10% gegeven.
Overigens heb ik er over het algemeen geen probleem mee als ze de fooi er al op zetten, vaak is het 18%, en dat is wat we toch meestal al betalen als we tevreden zijn, soms is het maar 15%, dan betaal ik dat, maar dan heeft het restaurant zichzelf eigenlijk in de vingers gesneden, want anders had ik waarschijnlijk nog wat meer gegeven.
Overigens heb ik er over het algemeen geen probleem mee als ze de fooi er al op zetten, vaak is het 18%, en dat is wat we toch meestal al betalen als we tevreden zijn, soms is het maar 15%, dan betaal ik dat, maar dan heeft het restaurant zichzelf eigenlijk in de vingers gesneden, want anders had ik waarschijnlijk nog wat meer gegeven.
Terug in Texas!
Ik zit te zoeken nu en kan me herinneren dat hier al eens over is gesproken op forum. Wat ik meestal aanhoud:
15% als de servers gewoon netjes was
20% uitzonderlijk
10% of minder zelfs als het bar slecht is. Dit komt niet echt vaak voor maar heb het wel eens gedaan.
Voor velen is het inderdaad het grootste deel van hun inkomen. Fooi bij een Starbucks of iets dergelijks vind ik persoonlijk een beetje vreemd om te doen.
15% als de servers gewoon netjes was
20% uitzonderlijk
10% of minder zelfs als het bar slecht is. Dit komt niet echt vaak voor maar heb het wel eens gedaan.
Voor velen is het inderdaad het grootste deel van hun inkomen. Fooi bij een Starbucks of iets dergelijks vind ik persoonlijk een beetje vreemd om te doen.
- avsboz
- Amerikakenner
- Aantal x V.S. bezocht: 5
- Contacteer:
idemeddepet71 schreef:Ik hou het meestal op ongeveer 15% en rond af naar boven. Bij zaken zoals Starbucks en Fastfood ketens geef ik nooit fooi.

Wow!Vito schreef:Ik vind het hele systeem belachelijk en het wordt op deze wijze ook in stand gehouden. <snip> Ik ga er niet aan meewerken, dan maar een boze blik. Zie die mensen toch nooit meer.
Dit klinkt als gierigheid, verpakt als een maatschappelijk statement. Dat kan ik ook

Na een duizenden euro's kostende vakantie met koffers vol outlet-rommel en de nieuwste iPad terug het vliegtuig in, maar die paar extra dollars fooi zitten gelukkig nog in de portemonnee.
'08: NYC | '13: CA/NV/UT/AZ | '14: FL | '15: WA/ID/WY/UT | '17: MA/NH/VT/NY/PA/DC/VA | '18: WA - CA/UT/NV | '19: FL - IL/IN/OH - CO/SD/WY/NM | '20: TX - HI | '21: AZ/NV | '23: VA/TN/KY/WV | '24: AZ/NV - NY | '25: TX Gepland: TX (deel 2)
-
- Amerika-expert
- Aantal x V.S. bezocht: 13
Ik houd me netjes aan de 15 % hoor, laat dat duidelijk zijn. Maar ik ga geen 20 % geven. En iedere maaltijd een paar dollar extra loopt best op, al helemaal met de huidige koers
Dan word ik naar aangezien voor gierige toerist. Denk je dat mensen zich hier aanpassen? Ik weet wel zeker van niet, wij hebben regelmatig Amerikanen over de vloer gehad.

En die eisten refills in een NL restaurant, omdat ze betalen voor een nieuw drankje maar een belachelijk systeem vinden?Vito schreef:Denk je dat mensen zich hier aanpassen? Ik weet wel zeker van niet, wij hebben regelmatig Amerikanen over de vloer gehad.

'08: NYC | '13: CA/NV/UT/AZ | '14: FL | '15: WA/ID/WY/UT | '17: MA/NH/VT/NY/PA/DC/VA | '18: WA - CA/UT/NV | '19: FL - IL/IN/OH - CO/SD/WY/NM | '20: TX - HI | '21: AZ/NV | '23: VA/TN/KY/WV | '24: AZ/NV - NY | '25: TX Gepland: TX (deel 2)
En waarom dan wel 15 procent, en geen 20? Omdat je dat voor jezelf als grens hebt opgesteld?Vito schreef:Ik houd me netjes aan de 15 % hoor, laat dat duidelijk zijn. Maar ik ga geen 20 % geven. En iedere maaltijd een paar dollar extra loopt best op, al helemaal met de huidige koersDan word ik naar aangezien voor gierige toerist. Denk je dat mensen zich hier aanpassen? Ik weet wel zeker van niet, wij hebben regelmatig Amerikanen over de vloer gehad.
Los van dat alles moet je het daar gewoon anders zien als hier. De prijzen op de kaart zijn de prijzen van de dingen die je bestelt. Daarnaast krijg je ook een service, en die zit niet in die prijs inbegrepen. De prijs daarvan is namelijk prestatiegebonden. Dus als je geen fooi geeft, vind je dus dat die kelner zo slecht gewerkt heeft dat hij het gratis had moeten doen. En dan vind ik het niet onlogisch dat ze daar wat uitleg bij komen vragen. Wij zien het als een extraatje, maar zij zien het als een deel van de rekening. Die je dus niet betaalt als je geen fooi geeft.
Tja, 's lands wijs 's lands eer....
Wij hebben altijd de gebruikelijke tip gegeven. Gewoon even schakelen in het begin met het eind bedrag en je merkt het verschil niet meer...
Als we het idee hadden ,dat iemand gewoon oprecht z'n best deed, dan ronden we altijd naar boven af.En voor een echt spontaan iemand met een leuke service betalen we graag iets meer

Wij hebben altijd de gebruikelijke tip gegeven. Gewoon even schakelen in het begin met het eind bedrag en je merkt het verschil niet meer...
Als we het idee hadden ,dat iemand gewoon oprecht z'n best deed, dan ronden we altijd naar boven af.En voor een echt spontaan iemand met een leuke service betalen we graag iets meer

90 - Fl naar CA
91 - CA rondje W-kust ( Seattle)
92 - FL tot Atlanta
94 - Canada
96 - Alaska + MS Rdam
99 - FL + Keys
2004 - W-kust
2016 - O-kust
2018 - NY
2019 - W-kust
92 - FL tot Atlanta
94 - Canada
96 - Alaska + MS Rdam
99 - FL + Keys
2004 - W-kust
2016 - O-kust
2018 - NY
2019 - W-kust
- JohannaPA
- Amerikafan
- Contacteer:
Afhankelijk van waar je bent, maar veruit het meeste bedienend personeel verdient het minimumloon van 2.13 dollar - wat ook nog alleen de loonbelasting is, en dus moet die ook nog worden afgedragen. Dus eigenlijk verdient een Amerikaanse serveerster nul. Sterker nog, zij wordt geacht de keuken en de afwas een deel van de 'verwachte' fooi te geven. Geef je dus geen fooi of zeer weinig, dan verliest zij op je tafel, want zij moet haar collega's betalen, en kost het haar geld. Die type werkers hebben ook vaak geen collectieve (dus betaalbare) zorgverzekering - en hebben buiten hun baan enorme kosten. Een fooi lager dan 15% is derhalve (vaak) 'not done'.
Ik woon in een college town waar alle obers en serveersters studenten zijn die in dat schuitje zitten. Ik verdien meer dan zij, ze werken heel hard om het ons naar de zin te maken (ik heb ervaren dat wij hier vaak betere service krijgen dan in toeristische gebieden, maar ook op dat laatste zijn uitzonderingen). Ik geef dus echt ruim 20% fooi. Standaard.
Een Duitse collega die hier een jaar woonde had de mening 'stom systeem, daar ga ik niet aan meewerken' en gaf dus niet de normale 20% fooi. Dat ging niet lang goed, zijn orders kwamen vaak te laat of werden vergeten
we hadden hem nog zo gewaarschuwd... Een systeem zoals dit kun je niet in je eentje doorbreken. Schrijf dan een brief naar een governor of zo.
Nu snap ik de berekende houding wel 'we komen hier toch nooit weer, want ze zijn op reis, voor ons heeft dit geen consequenties' vanuit een economisch perspectief voor de persoon zelf, maar er zijn wel degelijk economische consequenties voor de persoon die tegenover je staat. Heel menselijk is het niet als je weet hoe de vork in de steel zit. Als je dan een negatieve reactie krijgt van de ontevreden bediening, begrijp ik het eigenlijk wel.
NB: in sommige restaurants wordt bij een groep van 8 of meer (of iets in die orde) automatisch een fooi van 15 of 18% bijgeteld. In dat geval geef ik niet nog eens 20-25% fooi.
PS: Ik heb vroeger vergelijkbare fouten gemaakt: ik wist in het begin ook niet dat het in sommige staten ook de gewoonte is om kappers fooien te geven (die huren hun stoel van de kapsalon en moeten daarop afdragen. Wederom is hun beloning zwaar afhankelijk van de fooien).
Ik woon in een college town waar alle obers en serveersters studenten zijn die in dat schuitje zitten. Ik verdien meer dan zij, ze werken heel hard om het ons naar de zin te maken (ik heb ervaren dat wij hier vaak betere service krijgen dan in toeristische gebieden, maar ook op dat laatste zijn uitzonderingen). Ik geef dus echt ruim 20% fooi. Standaard.
Een Duitse collega die hier een jaar woonde had de mening 'stom systeem, daar ga ik niet aan meewerken' en gaf dus niet de normale 20% fooi. Dat ging niet lang goed, zijn orders kwamen vaak te laat of werden vergeten

Nu snap ik de berekende houding wel 'we komen hier toch nooit weer, want ze zijn op reis, voor ons heeft dit geen consequenties' vanuit een economisch perspectief voor de persoon zelf, maar er zijn wel degelijk economische consequenties voor de persoon die tegenover je staat. Heel menselijk is het niet als je weet hoe de vork in de steel zit. Als je dan een negatieve reactie krijgt van de ontevreden bediening, begrijp ik het eigenlijk wel.
NB: in sommige restaurants wordt bij een groep van 8 of meer (of iets in die orde) automatisch een fooi van 15 of 18% bijgeteld. In dat geval geef ik niet nog eens 20-25% fooi.
PS: Ik heb vroeger vergelijkbare fouten gemaakt: ik wist in het begin ook niet dat het in sommige staten ook de gewoonte is om kappers fooien te geven (die huren hun stoel van de kapsalon en moeten daarop afdragen. Wederom is hun beloning zwaar afhankelijk van de fooien).
Blog: http://johannaslot.com
11-2013 J1 > 12-2013 PhD > 01-2014 verhuisd naar PA, USA > 05-2014 huis gekocht > 06-2014 H1B > 10-2014 labor cert. klaar > 11-2014 AOS > 01-2015 biometrics > 02-2015 EAD + i512 > 10-2015 Greencard
11-2013 J1 > 12-2013 PhD > 01-2014 verhuisd naar PA, USA > 05-2014 huis gekocht > 06-2014 H1B > 10-2014 labor cert. klaar > 11-2014 AOS > 01-2015 biometrics > 02-2015 EAD + i512 > 10-2015 Greencard
Wat ik mij nog herinner, dat we vaak met creditkaart afrekenden. We betaalden vaak de menuprijs met de creditkaart, maar gaven de tip contact, zodat voor ons gevoel het toch sneller op de goede plek( personeel) terecht zou komen. Of het echt uitmaakt weet ik niet.
90 - Fl naar CA
92 - FL tot Atlanta
94 - Canada
96 - Alaska + MS Rdam
99 - FL + Keys
2004 - W-kust
2016 - O-kust
2018 - NY
2019 - W-kust
92 - FL tot Atlanta