Ik had ook optie 2 gekozen maar nog geen toelichting gegeven.
Voor mij begint de vakantie al een beetje met alle voorpret. Ik vind het heerlijk om al tijden voor de vakantie van alles te regelen. Dat begint met het uitstippelen van een route. Per dag weet ik van te voren welk stuk ik ga afleggen. Meestal houd ik mij daaraan maar ik wijk er ook wel eens vanaf.
Ook heb ik van te voren via het forum of via internet-sites al opgezocht wat ik wil zien onderweg. Naast de gebruikelijke highlights zoals National Parks zijn dat ook bezienswaardigheden die niet iedereen bezoekt. Verder laat ik mij dagelijks verrassen wat ik tegenkom onderweg. Mijn dagen zijn zo ingedeeld dat ik daar altijd ruimte voor heb.
Overnachtingen plan ik deels van te voren. Daar zijn een aantal redenen voor. Omdat ik mij meestal aan de route houd, weet ik al in welke plaats ik zal slapen. Via internet kan ik dan een motel voor een aantrekkelijke prijs opzoeken. Tijdens de vakantie scheelt mij dat dan weer een hoop zoekwerk en dát geeft mij rust. Verder leg ik in ieder geval overnachtingen in het weekend, langs de kust, in National Parks en in grote steden als Las Vagas, San Francisco en Los Angeles al vast. Bij mijn keuze voor motels/hotels houd ik er altijd rekening mee dat ik ze zonder problemen tot in ieder geval 24-uur van te voren nog kan annuleren.
Op deze manier doe ik het al een aantal jaren en dat bevalt mij uitstekend. Het zijn absoluut de vakanties geworden waar ik het meeste van genoten heb. In 2000 had ik enkel een ticket, de autohuur en de 1e nacht vastgelegd. Dat is mij toen niet goed bevallen. Er zijn dagen geweest die ik "verspeeld" heb, gewoon omdat ik niet wist wat ik wilde doen. Ik had toen een globale route in het hoofd (die ik overigens wel gevolgd heb). Die vakantie was ook de vakantie die ik het minste voorbereid had, slechts een maand van te voren had ik alles geboekt. Een forum als dit was er nog niet en informatie opzoeken via internet deed ik toen nog niet zoveel.
Voor mijn aanstaande trip in januari samen met Marjan (hekkie) weten we dat we een aantal bezienswaardigheden willen bezoeken. We gaan o.a. langs de moderators maar weten nog niet precies wat we met hen gaan ondernemen, al hebben we wel wat ideeën (komen we nog op terug Dennis, Petra en PeeJay). We laten ons graag verrassen.

Met PeeJay gaan we in ieder geval een dagje skieën en bezoeken we een ijshockeywedstrijd. De laatste 4 dagen van de vakantie laten we afhangen van het weer. Voor hetzelfde geld ligt er een dik pak sneeuw...
Voor elke vakantie maak ik trouwens een "draaiboek", met daarin allerhande informatie zoals e-tickets, autohuurvouchers, reservervingen van motels/hotels, dagplanningen, routekaartjes, info over bezienswaardigheden en diverse persoonlijke informatie.
Roland