Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

K1 Visa - Situatie

Vragen over de mogelijkheden van emigratie naar de Verenigde Staten horen thuis in dit forum.
Essiej
Amerikafan

K1 Visa - Situatie

Bericht door Essiej »

Beste mede-amerikaliefhebbers :-)

Mijn vriend en ik zijn nu bijna 4 jaar samen, en na lang gepraat te hebben, is het tijd voor de volgende stap voor ons. We willen gaan voor het befaamde k1-visa. Nu is onze liefde echt en kunnen we dat ook bewijzen en ook onze reizen aantonen . Het enige probleem is onze situatie qua geld. Ik heb momenteel een wajong uitkering, maar die heb ik niet nodig als ik in Amerika woon. Daar zou ik graag willen werken. Zou dit een probleem zijn als je het aanvraagt? Nu is het ook zo dat mijn vriend momenteel geen baan heeft en weer gaat studeren, maar daarnaast een part time baan wilt. Hij komt dan net onder poverty line uit, maar kunnen we dat met co-sponsors op lossen? Want die hebben we wel.

Ik snap dat het geen makkelijke situatie is, maar we hopen nu toch echt ons leven samen te mogen beginnen. Is dat genoeg voor het consulaat? Of is het hopeloos?

Liefs
Afbeelding

An official Tucsonian, (and now an official Phoenician too)
Dutchess
Amerika-expert

Re: K1 Visa - Situatie

Bericht door Dutchess »

Misschien mis ik iets, maar ik dacht dat een Wajong uitkering betekent dat je door ziekte of handicap nooit meer kunt werken - maar je denkt in de VS juist wel te kunnen werken?

Met wat je hier schetst denk ik dat je het idd met cosponsors moet oplossen. Of het feit dat jij een ziekte of handicap hebt nog invloed heeft op de K1 aanvraag weet ik eigenlijk niet. De VS wil over het algemeen geen mensen toelaten die aanspraak gaan doen op bijstand, maar daar zijn de cosponsors dus financieel verantwoordelijk voor.
Laatst gewijzigd door Dutchess op 14 mar 2015, 19:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Emigratietraject doorlopen via K-1. Naturalisatie na 20 jaar groene kaart. Dubbele nationaliteit.
USInsider
Amerika-expert

Bericht door USInsider »

Een K-1 visum is alleen bedoeld om naar de US te gaan, en daar te trouwen binnen 90 dagen na aankomst.
Eenmaal getrouwd moeten jullie de procedure in werking zetten om voor jou de permanent verblijfs-vergunning te regelen, de Groene Kaart. (Je krijgt eerst een 'conditionele' card, die kan na twee jaar omgezet in een 'definitieve'.)

Tijdens de immigratie procedure in de US, die Adjustment of Status heet, kun je inderdaad een werkvergnning aanvragen voor die periode. Zodra je je Groene Kaart hebt kun je wonen en werken in de US zonder meer.

Je vriend zal inderdaad moeten werken of anderszins fin. middelen moeten hebben om je te sponsoren.
Haalt hij het vereiste inkomen/bedrag niet dan kunnen inderdaad 1 of 2 co-sponsors worden toegevoegd.
Die moeten wel in de US wonen.

Het is geen gecompliceerde situatie. Een huwelijk met een US citizen geeft recht op emigratie.
Jouw ziekte of handicap is een zaak van sponsr en co-sponsor want die nemen de financiele verantwoordelijkheid.
Wel moeten jullie veel formulieren invullen en veel documentatie bij elkaar sprokkelen. En je moet eniggeduld hebben.

Maar wat ik - als voormalig Ned. bl. en soc. zekeringen-betaler niet begrijp: je hebt een Wajong uitkering, maar die heb je in de US niet nodig omdat je daar graag wilt werken ?
Je kunt die uitkering inderdaad niet meenemen.

Orienteer je goed mbt. ziektenkostenverz. Want dat is wat (co-)sponsor tot de bedelstaf kan brengen in de US.
Je vriend zal of een baan moeten vinden waarbij hij verz. heeft die ook jou dekt, of je moet de eerste jaren verzekerd zijn via een Ned. expat-verz. Een prive polis voor jou afsluiten in de US kan ook hetzij direkt, hetzij via ACA (Obamacare) - maar dan moet er wel voldoende inkomen zijn.
Zodra jij werk vindt waarbij 'medical' wordt aangeboden kun je de expat verz. opzeggen.
Essiej
Amerikafan

Bericht door Essiej »

Dankjullie wel :-) Ik heb me al veel ingelezen en begreep het over de ziektekosten en dat ik eerst een andere vergunning moet aanvragen voor ik kan werken. Ik wil ook graag kenbaar maken dat we dit niet licht opvatten en dat we ons eerst heel goed in gaan lezen en ons goed voorbereiden voordat we gaan starten !

Over mijn situatie, ik heb ADD. Dus opzich niks ernstigs, maar destijds woonde ik begeleidt en zij hebben het voor me aangevraagd omdat ik er recht op zou hebben. En om eerlijk te zijn is het wel makkelijk natuurlijk :-) daarnaast studeer ik, dus het is niet dat ik niets doe ! Maar inderdaad als ik in de vs ga wonen weet ik dat ik het niet mee kan nemen en ik gewoon ga werken.

Had ik nog een andere vraag die me net te binnen schoot, ik heb alleen een MBO diploma en geen middelbare school diploma, is dat een probleem? Of heeft dat ook weer te maken met het recht op emigratie als je samen wilt zijn? Sorry als ik een beetje onduidelijk overkom, zit in de trein !
Afbeelding

USInsider
Amerika-expert

Bericht door USInsider »

Je hebt zometeen als je in de US gaat wonen dankzij je dan-spouse, geen aparte werkvergunning nodig.
Want je hebt dan een Groene Kaart - de permissie te wonen en te werken in de US.

De reden dat je na aankomst een werkvergunning (EAD) moet aanvragen, is dat je op dat moment die Groene Kaart nog niet hebt.
Want die krijg je pas als je de hele aanvrage voor Adjustment of Status hebt doorlopen. En die aanvrage kost al snel ruim een half jaar of meer. Als die procedure dan door omstandigheden nog langer duurt, hoef je toch niet al die tijd werkeloos thuis te zitten.
Nadat je de EAD hebt aanvraagd, duurt het meestal 3-4 maanen voor je de vergunning inderdaad krijgt.
Als je de werkvergunning aanvraagt tegelijk met je Adjustment of Status (AOS) kost de EAD niet extra.

Maar dit alles vindt IN de US plaats, daar heeft het US Consulaat in A'dam niets mee van doen.

Er zijn GEEN vereisten voor immiganten die recht hebben op immigratie dankzij een huwelijk met een US citizen.
Niet wat scholing betreft, niet wat werkervaring betreft, in feite ook niet wat betreft gezondheid - behalve dat je niet een besmettelijke ziekte mag hebben en niet volslagen krankzinng kunt zijn.

Je komt best duidelijk over hoor, ook al zoef je terwijl je schrijft !
Essiej
Amerikafan

Bericht door Essiej »

Haha super :) dankjewel voor de uitgebreide uitleg ! Ik zit ne dus waarschijnlijk zorgen te maken om niks :-) Ik hoop gewoon dat we nu dan eindelijk samen kunnen wonen in het prachtige amerika. Nog 1 andere vraag (sorry haha) ik zie vaak dat mensen bewijs meeleveren voor hun bruiloft, maar wij willen eerst alleen de papieren halen binnen de 90 dagen (dus wel trouwen, maar verder niks). Zodat we het over een jaar of 2 een keer goed kunnen doen. Maar kan dat problemen opleveren bij het consulaat? En is het dan het beste om uitteleggen dat we het doen om financiële redenen? Of kan je dat het beste achterwege laten?
Afbeelding

USInsider
Amerika-expert

Bericht door USInsider »

De ambtenaren van USCIS zijn inderdaad gek op foto's dat is weer eens wat anders na al die formulieren en papieren !
(Grapje).

Het gaat erom dat je wettig trouwt in de US onder de voorwaarden die er gelden in de staat waar je vriend woont, of als je in een andere staat wilt trouwen, onder de voorwaarden van die staat.
Ik ben er nog steeds niet achter of je een meisje bent of een jongen ?
Want de Fed. overhed erkent same sex marriage, maar het is nog niet in alle staten mogelijk/ekend.

Je mag de trouwpartij net zo uitgebreid maken of simpel houden als je wilt !
Wel moet je vriend kontakt opnemen met de county waar hij woont of de county waar jullie willen trouwen, en vragen wat exact de regels zijn. Overigens hebben bijna alle US counties die gegevens nu on-line.
Hij moet eerst een marriage license aanvragen, daarmee mag je trouwen.
Eenmaal getrouwd krijg je het marriage certificate - nodig voor je immigratie procedure.
Het is slim om vrij snel na aankomst te trouwen, zodat je ook snel je Adjustment of Status kunt beginnen.

Mbt. het visa interview op het consulaat - houd je antwoorden op vragen kort en zakelijk.
Ga niet gegevens en bijzonderheden geven die niet worden gevraagd.
Bv. ga niet vertellen hoe weinig geld je hebt en dan je daarom goedkoop trouwt. Laat het 'goed trouwen' verhaal achterwege - want dat staat in feite nergens op wat de Consular Officer met weten. Zeg: We like to have a nice simple wedding with close family and friends.
Vraagt de Officer door zeg dan iets in de geest van: I'm Dutch I like to keep things simple.
Essiej
Amerikafan

Bericht door Essiej »

Nogmaals bedankt ! Sorry kon even een tijd niet inloggen. Ik heb toch nog 1 vraag wat me niet duidelijk is. Ik heb nog wat dingen die moeten worden afbetaald als ik emigreer (onder andere studieschuld) maar hoe zou ik dat kunnen doen? Ik las ergens dat je een nederlandse bankaccount kon houden als je gaat emigreren, maar is dat wel zo? Moet je daarvoor niet in Nederland staan ingeschreven? En wanneer schrijf ik me precies uit in Nederland? Is er nog een manier dat post naar mijn vader toe kan gaan? Dank jullie wel !

Wij wachten nu trouwens op mijn verloofde zijn birthcertificate omdat hij net zijn naam heeft verandert. En dan als dat binnen is gaat alles op de post :) We hebben uitgevonden dat we het naar California moesten sturen wat volgens de meeste sites de snelste is. Ik hoop dus dat alles voorspoedig gaat :)
Afbeelding

USInsider
Amerika-expert

Bericht door USInsider »

Mbt. afbetalen in Ned. kan ik je net helpen.

Mb. bankrek in Ned. Ja je kunt een rek. aanhouden. Je geeft de bank gewoon je adres in de US.
Echter het is kostbaar ! Want je bestaat al snel rond de E. 5 per maand voor kosten van een 'buitenland' rek.
Je moet nl. betalen voor de rek. en voor het hebben van een internat. bankpas. In de praktijk heb je snel weinig aan die pa want ik ben nog geen bank tegengekomen die het lukte en de pas en de pincode op de juiste wijze te sturen. (Meestal had ik een pas maar geen pincode.
Misschien hebben andere deelnemrs andere ervaringen.
Je kunt ook de rek. aanhouden, op je vaders adres zetten en je vader machtigen erop. Dan kost de rek niets.
Dan kan hij denk ik betalingen voor je doen.

Je schrijft je uit voor je weggaat. Je doet dat in de gem. waar je woont. Je hoeft bij mijn weten niet een US adres op te geven.
Je gegevens gaan naar de gem. Den Haag. Die houdt het bestand bij van vertrokkenen. In voorkomende gevallen kan je bewijs worden gevraagd dat je inderdaad uitgeschreven bent uit Ned. Daarvoor moet je dan de ambtenaar in Den Haag bellen die het 'bestand van vertrokken mensen' beheert.

Om post naar je vader te laten gaan met je het betrokken bedrijf, de betrokken instantie, of de betrokken persoon, een adreswijziging sturen.

LET GOED OP mbt. opsturen an I-129F petitie. Het maakt niet uit waar de USCIS of NVC facility staat die verwerkt.
Opsturen van petities gaat naar zg. Lock Boxes.
http://www.uscis.gov/i-129f" onclick="window.open(this.href);return false;

Ik weet niet wat je bedoelt met de naamswijziging van je verloofde. Maar als hij nu een naam heeft die anders is dan de naam op zijn birth certificate aangeeft, moet hij bewijzen meesturen mbt. de naamswijziging. Bv. (een kopie van) de court-order waarmee de wijziging van kracht werd.
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kastelke »

Als het een legal name change is, dan krijgt hij waarschijnlijk een nieuwe birth certificate met de nieuwe naam op? Zo niet, heb je een attest van legal name change, en dan heb je daar een kopie van die je mee kan sturen.

M.b.t. het hebben van een bankrekening in Nederland terwijl je in de US woont: veel Nederlandse (en Belgische) banken hebben daar een probleem mee. Dus: geef je bank nu een adreswijziging naar het adres van je vader, vertel hen verder niet dat je in de US woont. Wat ze niet weten, dat weten ze niet. En kan je niet een vaste maandelijkse overschrijving maken naar de instelling(en) waar je nog geld aan verschuldigd bent, zodat je eigenlijk niets moet doen buiten zorgen dat dat geld op je rekening staat?
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
Essiej
Amerikafan

Bericht door Essiej »

Dat van die naamswijziging weten we, we houden alle papieren bij elkaar om mee te versturen :) Ook al staat er op zijn nieuwe BC zijn nieuwe naam. Dat van dat adres wijziging klinkt heel handig, maar kan je dan geen problemen krijgen? Het klinkt niet erg legaal namelijk. En wat als ik citiczen wil worden in amerika? Heeft dat invloed?
Afbeelding

hemmie
Amerika-expert

Bericht door hemmie »

Wij gebruiken al 8 jaar een Nederlands postadres voor onze Nederlandse bankrekening, geen probleem. Er is ook wel een paar keer contact geweest met de banken waarbij dit ter sprake is gekomen, is nooit een probleem van gemaakt. Mijn schoonvader maakt alle post open, en scant wat belangrijk is. Nieuwe pasjes hebben we tot nu toe gewoon laten liggen tot we bijvoorbeeld zelf in NL waren, of meegeven met iemand die naar ons toe kwam.
Volgens mij is het enige dat officieel niet mag als je in het buitenland woont beleggingen hebben, maar een normale rekening is geen probleem. De hoofdreden waarom wij nooit het buitenlands adres hebben gebruikt is de onbetrouwbaarheid van de post in de landen waar we gewoond hebben, VS was nog de beste, maar ook daar had ik er niet heel veel vertrouwen in.
Terug in Texas!
USInsider
Amerika-expert

Bericht door USInsider »

Waarom zou een adreswijziging niet legaal zijn ?
En waarom zou je niet een Ned. adres kunnen hebben voor een Ned. bankrek. ?
Alles niet onnodig moeilijker gaan maken !

Probeer eerst naar de US in te komen, je immigatie nu is wat jullie volle aandacht moet hebben.
US staatsburger worden is op dit moment niet aan de orde - dat komt over drie jaar.
Dulles
Amerikafan

Bericht door Dulles »

Rabobank: geen probleem en lage kosten met VS adres.
Bennogr
Amerika-expert

Bericht door Bennogr »

Ik heb mijn rekening bij de ING gewoon aangehouden toen ik eenmaal wist dat ik in de VS kon blijven (een jaar of 35 geleden). Met al mijn Amerikaanse adressen (ben een keer of zeven verhuisd). Geen probleem, alleen hebben ze me onlangs een brief gestuurd met de melding dat ze als de Amerikaanse regering daarom vraagt, ze inzage moeten geven in mijn rekening. Ik doe verder alles via internetbankieren, krijg dus geen afschriften meer. En dat i-bankieren loopt ook makkelijk, ik kan bijvoorbeeld vrij eenvoudig geld overmaken naar mijn Amerikaanse bankrekening, voor relatief weinig geld (iets van 10 euro per keer, plus $15 voor mijn Amerikaanse bank). Beleggen in Nederland mag inderdaad niet meer, werd teveel misbruik van gemaakt blijkbaar.

Hele ING systeem kost mij iets van 4,50 euro per drie maanden (dus zonder papieren afrekeningen, maar wel met het bekijken van je rekening en het al dan niet automatisch overschrijven van betalingen in Nederland -- mogelijk ook in heel Europa. Afbetalen van een schuld kan dus heel eenvoudig, zelfs automatisch). Dus niet nodig om iemand anders op je rekening in Nederland te machtigen, het internet is je vriend. (voor overschrijvingen heb je alleen zogenoemde TAN codes nodig, maar daar kan je een lijstje krijgen of ze sturen die code naar je telefoon).

Ik betaal belasting in de VS, waar je elk jaar moet aangeven of je een buitenlandse bankrekening hebt (ja dus) en of je er minder dan $10.000 op hebt staan (ook ja dus).

Ik heb ook een bank/pin pasje opgestuurd gekregen en een aparte brief met m'n pincode. Ging allemaal heel makkelijk (een stuk makkelijker dan indertijd bij de ABN-AMRO die vond dat ik maar 'even' langs moest komen wippen in Amsterdam om een nieuwe pas te komen halen -- ze wilden het retourtje NY-Amsterdam daarvoor nodig overigens niet betalen!)

Met je pinpas kan je hier in de VS geld uit vrijwel alle automaten halen. En je kunt er zelfs mee betalen in veel winkels (hoewel ik dat minder doe, vanwege de wisselkoers).

Uitschrijven uit Nederland gaat vrij eenvoudig. Trouwen kun je inderdaad zo (on)uitgebreid doen als je wilt in de VS (de 'plechtigheid' kost bijvoorbeeld exact 2 minuten in New York in de officiele trouwzaal in de stad).

Plus: vergeet niet dat je voor elk jaar dat je na je 15e in Nederland in het bevolkingsregister ingeschreven bent geweest, je recht hebt op 2% van de AOW. Hoewel het de vraag blijft hoeveel die AOW wordt en wanneer je (eindelijk) recht daaop krijgt tegen de tijd dat je 65, of 66, of 80, of .... bent.

Succes.
Nog 1 keer verhuisd, naar Philadelphia.
USInsider
Amerika-expert

Bericht door USInsider »

Als je niet echt actief bankiert is het betalen van een maandelijkse bijdrage aan een bank in mijn ogen zonde van het geld.

Inderdaad hadden we een ABN/AMRO rek. en dat gaf het probleem dat de pas werd opgestuurd en de pincode ook - of niet. Pincode dus niet ontvangen. Bellen en dat melden - andere pincode gestuurd. Wel ontvangen. Maar werkte niet. bellen en dat melden. Antwoord bank: de pas is inmiddels vervallen verklaard ! Andere pas, andere pincode.
Kortom een boel gedoe, en tegen de tijd dat de pas werkte hadden we al bijna een half jaar betaald en in feite geen pas gehad dus konden niet internet-bankieren.

Vorig jaar waren we in Ned., hebben we afd. buitenland ABN/AMRO bezocht - en een Ned. postadres opgegeven.
Net als Hemmie.
Want er zijn grote delen van de US waar postbezorging of altijd, of bij tijd en wijle, heel slecht is en je post niet aankomt/op verkeerde adressen wordt bezorgd. (Terzijde: Pakjes kun je dan beter helemaal vergeten.)
Een familielid van ons maakt de envelop open, scant het statement, en e-mailed het ons.

Ik vraag me af of iemand die nooit bij Rabo heeft gebankierd, een rekening kan openen en die meteen op een adres in het buitenland kan overzetten ?

Benno, voor sommigen onder ons is $ 25 niet 'relatief weinig geld'.
En de bijna $ 20 per jaar voor iets waar ik eigenlijk niets aan heb, valt ook beter te besteden.
Bennogr
Amerika-expert

Bericht door Bennogr »

Ik gaf alleen maar uitleg over mijn situatie.

Geld overmaken vanuit het buitenland naar de VS is altijd duur. Tegenwoordig haal ik met mijn bankpas $500 uit de Amerikaanse automaat en duw die biljetten dan meteen terug in de machine om ze op mijn rekening te storten als ik echt heel snel geld nodig heb. Kost $3 voor de transactie, een paar euro aan de andere kant en dan gratis op mijn Amerikaanse rekening.

Mijn gevoel is dat de ABN AMRO je liever niet ziet als je niet een paar miljoen meebrengt. Bij de ING heb ik dat nooit gemerkt.

Ik laat geen papieren bankafschriften ooit meer ergens heen sturen. Dat is zo 20e eeuws, ik doe alles nu via het internet, we leven immers al in de 21e eeuw. Hoef ik er familieleden ook niet mee te belasten.

En dat hele internetbankieren is me die $20 per jaar wel waard. Maar ik heb dan ook geen dure i-phone. Die wel wat meer per maand kost! En zonder zo'n dure telefoon, kan ik ook nog wel $25 missen als ik ooit om geld te springen zit en dat via de banken over laat maken. Maar ik spaar mijn euro's in Nederland meestal op voor vakanties in Europa.

Of je een Nederlandse ING rekening vanuit het buitenland kunt openen weet ik niet. Vraag dat bij ze na, misschien moet je een kopie van een Nederlands paspoort meesturen. Of een keer in een kantoor binnenlopen als je (nog) in Nederland bent.
Nog 1 keer verhuisd, naar Philadelphia.
USInsider
Amerika-expert

Bericht door USInsider »

Als je een reden hebt om te willen/moeten Internet-bankieren is het uiteraard een afweging van gemak tegen kosten.
Bv. als er met enige regelmaat betalingen komen uit Ned.

Maar als je hele leven zich afspeelt in de US, ook financieel, moet je niet automatisch voor het aanhoudend van een Ned. rekening kiezen.
Soms gebeurt dat nl. meer om emotionele redenen dan om zakelijke noodzaak.

Voor Benno:
Wij hebben inderdaad een I-phone aangezien mijn man er Apps voor ontwikkelt.
We hebben om dezelfde reden ook Android phones.
Dulles
Amerikafan

Bericht door Dulles »

Geen idee. Ik heb mijn Rabo rekening sinds ik geboren ben.
movingon
Amerika-ontdekker

Bericht door movingon »

http://www.bankenoverzicht.nl/bankreken ... ftijd/alle

Bankieren kost in Nederland net zo veel als het voor Benno in Amerika kost tegenwoordig (De 2 nul kosten banken: ICBC bank ken ik niet en Staalbankiers is volgens mij alleen voor mensen met een vermogen), dus ook als je je adres in Nl laat, betaal je. Oh en rente krijg je ook niet of nauwelijks.

Wat niet zegt dat het niet handig is om een postadres aan te houden in Nederland als dat kan. Schrijf het eventueel nu vast over, terwijl je er nog bent, kan je zien of het goed gaat. Administratie voeren is voor veel bedrijven niet altijd even logisch :blink:

Uitschrijven kan maximaal 5 werkdagen voor vertrek in de gemeente waar je nu woont. (google uitschrijven en basisadministratie: http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen ... ijven.html ) Neem een uitschrijvingsbewijs mee.

En bij Buza vind je ook het lijstje wat je allemaal moet en mag als je gaat emigreren: http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen ... reren.html
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer