Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Waarom hebben mensen een verkeerd beeld van de USA?

Algemene discussie over alles wat met de Verenigde Staten te maken heeft.
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kastelke »

Bennogr schreef:Zoals iemand al eerder opmerkte: het is geen toeval dat de meeste Nobelprijzen door in de VS werkende wetenschappers worden gewonnen (en dat heeft niets met Joden te maken!)
Die iemand was ik.
En mag ik even wat duiden ivm met de Joden, meer bepaald dan zelfs nog de Ashkenazi Joden (een bepaalde ethnische groep binnen de Joden):
Deze Ashkenazi hebben, van alle etnische groepen op de wereld, het hoogste gemiddelde IQ.

"This fact has social significance because IQ (as measured by IQ tests)
is the best predictor we have of success in academic subjects and most jobs.
Ashkenazi Jews are just as successful as their tested IQ would
predict, and they are hugely overrepresented in occupations and fields
with the highest cognitive demands. During the 20th century, they made
up about 3% of the US population but won 27% of the US Nobel science
prizes and 25% of the ACM Turing awards
. They account for more than half of world chess champions.

While the mean IQ difference between Ashkenazi and other northern
Europeans may not seem large, such a small difference maps to a large
difference in the proportion of the population with very high IQs
(Crow, 2002). For example if the mean Ashkenazi IQ is 110 and the
standard deviation is 15, then the number of northern Europeans with
IQs greater than 140 should be 4 per thousand while 23 per thousand
Ashkenazim should exceed the same threshold, a six fold difference.

[...]

Ashkenazi Jews have an unusual ability profile as well as higher than
average IQ. They have high verbal and mathematical scores, while their
visuospatial abilities are typically somewhat lower, by about one half
a standard deviation, than the European average (Levinson, 1977;
Levinson and Block, 1977). Han Eysenck (Eysenck, 1995) noted "The
correlation between verbal and performance tests is about 0.77 in the
general population, but only 0.31 among Jewish children.
Differences of 10-20 points have been found in
samples of Jewish children; there is no other group that shows
anything like this size difference." The Ashkenazi pattern of success
is what one would expect from this ability distribution-great success
in mathematics and literature, more typical results in
representational painting, sculpture, and architecture."
bron: http://homepage.mac.com/harpend/.Public ... socsci.pdf
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
Yeehaw
Amerika-expert

Bericht door Yeehaw »

Wow Kastelke! En dan vragen wat een questionbank is -lol-
Chi Sin X
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 6

Bericht door Chi Sin X »

Petra/VS schreef:
Bennogr schreef:Maar hoeveel Nederlanders weten dat New York NIET de hoofdstad van de staat New York is. Of wat de hoofdstad is van South Dakota, en hoe je dat uitspreekt.
.
Sterker nog, de meeste Nederlanders kennen de staten niet, met uitzondering misschien van Florida, Texas en Californie. Dat New York ook een staat is is een grote openbaring voor de meesten.
Niet moeilijk, het zijn ook staten en geen landen. Toen ik nog op school zat, moesten we alle landen + hoofdsteden van alle landen vd wereld kennen (nu een stuk moeilijker met al die "nieuwe" landen uit het voormalig oostblok), maar veel meer dan dat er staten waren in de VS ipv provincies werd er niet over gezegd, omdat het er ook niet echt toe deed, we moesten ook niet alle provincies en provinciehoofdsteden kennen van Nederland (ik ben Belg), of alle departementen van Frankrijk, de meeste werden is een keer opgenoemd en daar bleef het bij. Maar ik veronderstel dat ze in de VS toch ook minstens hetzelfde aanleren, want dat is toch ongeveer basisaardrijkskunde, zeker over de Europese landen.

Mij hadden ze altijd wijsgemaakt dat het gemiddeld niveau van highschools relatief laag is, maar dat de universiteiten dat weer ruimschoots goed maken.
Sandy
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 5

Bericht door Sandy »

w8in schreef:Als je ook wel eens met Amerikanen chat dan zie je vaak dat ze hun eigen taal niet machtig zijn. Of de educatie in Amerika nou zo goed is betwijfel ik.
Dat is me ook opgevallen. Ik kon soms het meerendeel op Amerikaanse fora ook echt niet volgen en vroeg dan aan de Amerikanen met wie ik contact had wat er mee bedoeld werd.... dan wisten zij het zelf ook niet : )) - Maar wat op diverse fora of chats rondhangt is gelukkig niet een afspiegeling voor de gehele Amerikaanse samenleving.

Wel vind ik dat we niet zo snel moet vervallen om in dit soort draden Nederland maar onderuit te halen. Misschien wordt Amerika voor je gevoel altijd negatief neergezet, maar wat is het universele beeld van Nederland? Amerika heeft de grootte van een heel continent, natuurlijk wordt daar heel kritisch naar gekeken en alles heel groot uitgemeten. Je kunt bij meerdere landen je vraagtekens zetten, maar die hebben niet zo'n grote militaire, economische en culturele invloed op de wereld als de Verenigde Staten .

En wat betreft de arrogantie, pattriotisme en oppervlakkigheid, snap ik wel dat er zo over Amerikanen gedacht wordt. Ik zie het alleen in een heel ander perspectief en vind het positief. Het heeft veelal ook te maken met een verschil in omgangsnormen, mentaliteit en een stuk cultuur. Maar ik ga daar in discussies geen energie in steken, ik irriteer me er ook niet aan.

Ik zeg altijd maar zo, een land hoeft voor mij niet perfect te zijn om je er tot aan getrokken te voelen.
-
Sandy
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kastelke »

Sandy schreef:Ik zeg altijd maar zo, een land hoeft voor mij niet perfect te zijn om je er tot aan getrokken te voelen. -
:offtopic: , maar dat is net hetzelfde als met een persoon. :wink:
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Bennogr
Amerika-expert

Bericht door Bennogr »

Mooi verhaal over die Ashkenazi. Maar ik vind dit een 'hellend vlak' zoals de Amerikanen zeggen. Als je de ene bevolkingsgroep gaat uitsteken boven de andere, zit je voor je het weet in een discussie over slechte kanten van bevolkingsgroepen.

Waarom houden we het er niet gewoon op, dat in Amerika, en in vele andere landen, de omstandigheden geschapen zijn dat mensen met een goede aanleg en goede hersenen de kans krijgen om hun intelligentie te gebruiken.

Verder: het Nederlandse onderwijs is zo slecht niet. Tenminste, het WAS zo slecht niet toen ik naar school ging. Ik kwam na zes (of zeven jaar in mijn geval, de vijfde overgedaan) van school (Gymnasium B) en kon toen/had: Homerus lezen in het Oud-Grieks, Livius in het Latijn, hoofdartikelen vertalen uit Engelse, Franse en Duitse kranten, redelijk Nederlands schrijven (zonder al te veel spelfouten, zou redelijk -- niet foutloos -- door het Nationaal Dictee komen), een redelijke kennis van biologie, scheikunde en wiskunde en wist een en ander van geschiedenis en aardrijkskunde. Dat vonden we toen (eindexamen 1966) heel gewoon eigenlijk.

Maar dat soort opleidingen wordt de hedendaagse tere kinderzieltjes niet meer aangedaan. Helaas.
Nog 1 keer verhuisd, naar Philadelphia.
Sandy
Amerika-expert

Bericht door Sandy »

kastelke schreef:
Sandy schreef:Ik zeg altijd maar zo, een land hoeft voor mij niet perfect te zijn om je er tot aan getrokken te voelen. -
:offtopic: , maar dat is net hetzelfde als met een persoon. :wink:
Chemistry ;)
Sandy
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kastelke »

Bennogr schreef:Mooi verhaal over die Ashkenazi. Maar ik vind dit een 'hellend vlak' zoals de Amerikanen zeggen. Als je de ene bevolkingsgroep gaat uitsteken boven de andere, zit je voor je het weet in een discussie over slechte kanten van bevolkingsgroepen.
Dat is wat anderen er dan van willen maken, maar dat is een discussie die ik niet voer.
Bennogr schreef: Verder: het Nederlandse onderwijs is zo slecht niet. Tenminste, het WAS zo slecht niet toen ik naar school ging.
Het is nog steeds niet slecht, maar gewoon heel anders.
Over de kwaliteit van het Nederlands onderwijs in vergelijking met de rest van de geïndustrialiseerde landen: neem een kijkje naar het allernieuwst OESO rapport: Education at a Glance:
http://www.oecd.org/document/52/0,2340, ... _1,00.html
Elke
vana
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 4
Contacteer:

Bericht door vana »

Benno schreef:Maar dat soort opleidingen wordt de hedendaagse tere kinderzieltjes niet meer aangedaan. Helaas
Dat ben ik niet met je eens Benno. Mijn kinderen zitten allebei op het Gymnasium en het is een pittige opleiding waar de lat best hoog ligt.
Ook mijn kinderen hebben oud grieks geleerd, moeten heel veel Latijnse teksten vertalen en bovendien heel veel leren over de oude mythologie. Ook moeten ze heel veel weten over Romeinse en Griekse kunstgeschiedenis en architectuur. Dit doen ze o.a. door daar werkstukken over te maken.
Vorige maand moest mijn dochter bijvoorbeeld naar de Haarlemse binnenstad en daar foto's maken van Romeinse elementen op gebouwen. daar moest ze een uitgebreid werkstuk over maken (misschien zegt de term Ionische zuilen je nog iets?)
Ook moeten ze een uitgebreide kennis hebben van Aardrijkskunde en Geschiedenis, de eisen zijn daarbij best hoog.
Mijn zoon had vorig jaar bijvoorbeeld een 5 voor een verslag Geschiedenis terwijl hij toch veel vragen goed had. Zijn lerares verklaarde dit als volgt: wat er stond was in principe goed maar ik verwacht dat een gymnasiumleerling veel dieper op een onderwerp in gaat.

Ook Frans, Duits en Engels zit in ieder pakket.
Daarvoor moeten ze naast veel grammatica ook boeken lezen en daarvan verslagen maken, krantenartikelen vertalen maar ook spreekbeurten in het Duits of Frans houden.
Daarbij komt voor iedereen ook nog Nederlandse literatuur ,mijn zoon heeft morgen een schoolexamen over poëzie ( waar hij trouwens niet veel van snapt)en natuurlijk moet hij daarvoor middeleeuwse boeken lezen.
Ook Engelse literatuur is een apart examenvak. Vrijdag heeft hij een Engels tentamen over Shakespare.

Voor Nederlands moeten ze o.a betogen schrijven of stellingen verdedigen maar ook regelmatig discusseren voor een grote groep.

In de eerste 3 klassen heeft iedereen afwisselend Biologie, Natuurkunde Scheikunde en Economie, daarna kun je het eventueel laten vallen.
Ook krijgen ze twee jaar Tecniek waarin ze alles leren over electriciteit, automotoren, lassen en ook bijvoorbeeld een lamp moeten ontwerpen en zelf in elkaar zetten.

Ook hebben ze nieuwe vakken zoals KCV ( klassieke culturele vorming) en ANW ( algemene natuurwetenschappen) Voor KCV moet mijn dochter veel weten over kunstvormen, architectuur maar ook een website maken, een stadhuis ontwerpen en een aantal toneelvoorstellingen en musea bezoeken en daar een verslag van schrijven.

Welke richting je ook kiest er zit altijd wiskunde A in en daar moet ook iedereen examen in doen.
Wiskunde B doe je alleen als je de B profielen kiest.

Ik raak altijd een beetje geirriteerd als mensen zeggen dat de jeugd het zo makkelijk heeft tegenwoordig op school. Het is anders dan vroeger maar zeker niet makkelijker, er moet nog steeds hard gewerkt worden.

Marjon
Laatst gewijzigd door vana op 19 dec 2006, 18:04, 1 keer totaal gewijzigd.
michelly
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 15
Contacteer:

Bericht door michelly »

vana schreef: Ik raak altijd een beetje geirriteerd als mensen zeggen dat de jeugd het zo makkelijk heeft tegenwoordig op school. Het is anders dan vroeger maar zeker niet makkelijker, er moet nog steeds hard gewerkt worden.
Volgens mij is het zelfs zwaarder dan vroeger toen ik op het vwo zat. Mijn oudste 2 kinderen zitten in 2 en 3 VWO plus. Dwz dat ze de gewone vwo opleiding doen met 3 extra vakken (Spaans, Latijn en ICT). Als ik zie hoeveel vakken en uren ze hebben vergeleken bij vroeger, dan is dat toch een stuk meer. Denise bijv. zit in de 2e klas en is iedere dag pas om 4 uur uit terwijl ze gewoon om half 9 moet beginnen. Als je daar nog bij optelt dat ze 2x bijna een uur moeten fietsen, dan vind ik dat toch behoorlijk pittig. Ze zitten op dezelfde school waar ik vroeger zat maar waar ik nog een pretpakket kon kiezen :wink: moeten zij toch veel meer doen en hebben veel meer verplichte vakken.

Elly
Sandy
Amerika-expert

Bericht door Sandy »

Zelfs op de basisschool wordt al veel meer van kinderen verwacht dan toen wij op de basisschool zaten. Dat beaamde de juffrouw ook, de tijden zijn nu veel meer veranderd. Waar kinderen vroeger voornamelijk buiten speelden, ontwikkelen ze zich nu sneller door middel van computers e.d. Het onderwijs is daar ook op aangepast.

Mijn 2 meiden hadden niet voldoende 'body' om het te redden in groep 3 en moesten daarom dit jaar groep 2 overdoen. Wij vinden het prima ... laat ze maar lekker een jaartje doorkleuteren, er wordt straks al zoveel van ze verwacht.
-
Sandy
Color01
Amerika-expert

Bericht door Color01 »

Je kunt de tijd ook niet vergelijken...toen wij nog kind waren .. toen had je nog geen internet en computers ....wij moesten alles nog uit het hoofd rekenen .. en als je wat weten wou dan zat je uren in de bibliotheek... tegenwoordig nemen ze laptops naar school, en ze kunnen meteen alles opzoeken op het internet.

ik kan me wel wat van voorstellen wat sommige mensen hier zeggen dat de kinderen meer moeten leren.... maar dat komt ook wel om dat de kinderen tegenwoordig meer weten en horen wat in de wereld af speelt.

ik denk dat wij vroeger niet beter wisten wat in de wereld afspeelde......toen ik op de lagere school zat ... toen spraken ze over de toekomst en ze lieten je plaatjes zien wat er allemaal ging gebeuren aan technologies ( jaar 2000 ) .. en als je het nu bekijkt dan is er de helft niet van uit gekomen..
w8in
Amerikafan
Contacteer:

Bericht door w8in »

Yeehaw schreef:Zou dat? De Amerikaanse media(TV) oppervlakkiger dan de Nederlandse?
Ja, de toon is anders maar vrijwel elke Amerikaanse nieuwsrubriek is een wonder van diepgang vergeleken bij het geindoctrineerde, niet objectieve
en eenzijdig anti-Amerikaanse NOS journaal dat op de "slechtste jounaals ter wereld" ranglijst hoge ogen gooit. IMHO.
Ik ben benieuwd over welke nieuwsrubrieken je het hebt.
Ronald van der Putte
In Michigan sinds 2000
Joanna
Amerika-ontdekker

Waarom hebben mensen een verkeerd beeld van de USA

Bericht door Joanna »

Als Nederlandse Amerikaanse denk ik dat het vooral de media in Nederland is die het verkeerde beeld geeft van dit land. Men pakt vaak het negatieve nieuws eruit. De gemiddelde Amerikaan is niet echt arogant of denkt dat ze beter zijn dan de rest van de wereld. Dat word meer in Washington gedacht. Natuurlijk zijn we/ze wat meer vaderlandsliefend dan in Nederland maar als Nederland moet voetballen zijn ze daar net zo.
En je kunt dit land niet vergelijken met Nederland. Iedere staat is min of meer een land, met eigen regels en wetten. Vandaar dat de wereld politiek ook wat minder speelt.
Mensen die zo klagen over de US moeten hier eerst maar eens een keertje naar toe op vakantie, kost vanuit Ned toch niet zoveel als van hier naar Ned en nu met de Euro is het helemaal voordelig..........
w8in
Amerikafan
Contacteer:

Re: Waarom hebben mensen een verkeerd beeld van de USA

Bericht door w8in »

Joanna schreef:De gemiddelde Amerikaan is niet echt arogant of denkt dat ze beter zijn dan de rest van de wereld.
De "gemiddelde Amerikaan" dan misschien niet, maar ik heb toch echt wel Amerikanen ontmoet die uitspraken doen waaruit blijkt dat ze vinden dat andere landen inferieur zijn. En op zulke manier heb ik Nederlanders nooit horen praten.
Ronald van der Putte
In Michigan sinds 2000
w8in
Amerikafan
Contacteer:

Bericht door w8in »

Schiet me nog iets leuks te binnen over Nederlanders met hun mening over Amerikanen. Toen ik nog in Nederland woonde ging een collega van mij 2 weken naar Florida. Toen ze terugkwam zei ze dat ze nooit meer naar Amerika zou gaan, want "alle mensen zijn daar gigantisch nep".

Ik vraag me af hoe je dat binnen 2 weken kunt bepalen en vraag me dan ook af of hier niet een gigantisch vooroordeel aan de hand was.

Inderdaad moet je een keer in Amerika geweest zijn om over Amerikanen te kunnen oordelen (je hebt dan in ieder geval meer recht), maar als je er niet voor open wilt staan lukt het ook niet.
Laatst gewijzigd door w8in op 20 dec 2006, 03:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Ronald van der Putte
In Michigan sinds 2000
Petra/VS
Medebeheerder
Contacteer:

Bericht door Petra/VS »

De "gemiddelde Amerikaan" dan misschien niet, maar ik heb toch echt wel Amerikanen ontmoet die uitspraken doen waaruit blijkt dat ze vinden dat andere landen inferieur zijn. En op zulke manier heb ik Nederlanders nooit horen praten.
Dan zijn onze ervaringen heel verschillend, want zo heb ik Nederlanders wel degelijk horen praten! Nederlanders doen het alleen anders, ze zullen niet gauw met woorden zeggen, dat Nederland het beste land is. De mensen, die dat denken (en er zijn er heel wat), kraken alles van andere landen of culturen af. Hoe vaak ik niet in eindeloze sessies van "alles is hier slecht, in Nederland..." heb gezeten!
Boek hier uw Nederlandstalige rondleidingen in en rond Washington DC
Dagboek over ons leven in de VS(reisverslagen rechtse kolom)
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
w8in
Amerikafan
Contacteer:

Bericht door w8in »

Ik doelde meer op uitspraken als:

"We should just nuke them all to hell and get it over with" (over landen in het Midden Oosten....let op de nonchalance)

"Did you move to the USA because of our freedom?"

"Europeans smell anyway"

"It doesn't matter who we piss off, we're the greatest country in the world and they can't do anything about it"

"If it wasn't for us, you would all be speaking German"

Ik heb bovenstaande uitspraken niet verzonnen, maar heb ze opgevangen in verschillende gesprekken hier.

Over dat "alles is hier slecht, in Nederland", ik denk dat dat vrij natuurlijk is, totdat het doorslaat.

Ik vind bepaalde zaken in Nederland stukken beter dan in Amerika (banken, media, brood, kaas, bier, 'live and let live', etc.) en vind dat dat niets met arrogantie te maken heeft, maar meer met mijn persoonlijke voorkeur.
Ronald van der Putte
In Michigan sinds 2000
Bennogr
Amerika-expert

Bericht door Bennogr »

Blij te horen dat de scholen in Nederland weer pittig bezig zijn. Ik baseerde me op mijn ervaring toen ik in 1974-1976 voor de klas stond in Purmerend, toen was het pakket zo ongeveer de helft van wat wij deden. En werden alle examens (inclusief talen) uitsluitend afgenomen met keuzetoetsen (plus wat examens die de school zelf mocht regelen).

Wat de TV betreft: if it bleeds, it leads, geldt voor de meeste plaatselijke TV stations in de VS, de nationale nieuwsuitzendingen zijn beter.

Nederlandse journalisten in NY en DC mogen inderdaad graag wat minachtend doen over de VS, plus de 'deskundigen' die hier af en toe even langs komen. Beste verhaal ooit meegemeekt: de hoofdredacteur van het programmablad van de VPRO kwam eens op bezoek toen een paar journalisten bezig waren de Amerikanen uit te leggen, dat Nederland geen kruisraketten wilde (inderdaad, een tijdje geleden). Ik had voor die collega's contacten geregeld met een verbazingwekkende serie anti-oorlogsgroepen langs de Oostkist (zelfs in kleine plaatsjes was wel een groepje).

De hoofdredacteur vertelde een paar zeer Nederlandse grapjes, in slecht Engels, met een zwaar accent. De Amerikanen begrepen ze niet en lachten niet. Zijn conclusie: Amerikanen hebben geen gevoel voor humor!

En zo ken ik nog wel een paar Amerikanen ook. Er zijn overal domme, oppervlakkig mensen. Hier in de VS zijn er natuurlijk meer, omdat er meer mensen zijn.
Nog 1 keer verhuisd, naar Philadelphia.
Petra/VS
Medebeheerder
Contacteer:

Bericht door Petra/VS »

w8in schreef:Ik doelde meer op uitspraken als:

"We should just nuke them all to hell and get it over with" (over landen in het Midden Oosten....let op de nonchalance)

"Did you move to the USA because of our freedom?"

"Europeans smell anyway"

"It doesn't matter who we piss off, we're the greatest country in the world and they can't do anything about it"

"If it wasn't for us, you would all be speaking German"

Ik heb bovenstaande uitspraken niet verzonnen, maar heb ze opgevangen in verschillende gesprekken hier.

Over dat "alles is hier slecht, in Nederland", ik denk dat dat vrij natuurlijk is, totdat het doorslaat.

Ik vind bepaalde zaken in Nederland stukken beter dan in Amerika (banken, media, brood, kaas, bier, 'live and let live', etc.) en vind dat dat niets met arrogantie te maken heeft, maar meer met mijn persoonlijke voorkeur.
Beste Ronald,

Ga een willekeurige Nederlandstalige nieuwssite af en lees hetzelfde, heel enge opmerkingen, ik huiver ervan en lees er niet meer! Live and let live? Dat vind ik hier juist zo fijn. Ik ben het fundamenteel kennelijk niet met jou eens. Persoonlijke voorkeur ligt ook ten grondslag aan de dingen, die jij van Amerikanen hoort. Geloof me, mensen zijn mensen, of ze nou Amerikaans, Nederlands of Frans zijn.

Al die gezegdes, die jij hierboven schrijft, heb ik nog nooit uit de mond van Amerikanen gehoord tegen mij. Ik weet niet hoe jij mensen benadert of hoe ze op jou reageren (kan ook heel wat uitmaken). Maar ik woon hier nu 22,5 jaar en heb meer dan tien jaar lang via de telefoon duizenden Amerikanen vanuit het hele land en uit alle lagen van de bevolking te woord gestaan en wat jij hierboven beschrijft is beslist niet gemiddeld. Natuurlijk zijn er overal kortzichtige mensen, dat is zeker.

En waarom is het opeens "natuurlijk" om alles hier of elders (Frankrijk, Duitsland, Belgie, noem maar op) slecht te vinden en alles in Nederland goed? Omdat jij Nederlands bent?
Boek hier uw Nederlandstalige rondleidingen in en rond Washington DC
Dagboek over ons leven in de VS(reisverslagen rechtse kolom)
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer