Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Zijn alle werkgerelateerde activiteiten verboden onder VWP?
-
- Amerika-ontdekker
- Aantal x V.S. bezocht: 2
Zijn alle werkgerelateerde activiteiten verboden onder VWP?
Ik vraag me af of echt alle werkgerelateerde activiteiten verboden zijn als je naar de VS reist onder VWP?
Denk bijvoorbeeld aan:
Freelance (online) werk voor NL opdrachtgever
Een website die inkomsten genereert
Voor je PHD-onderzoek werken op je laptop (literatuuronderzoek, dingen uitwerken etc)
Of dingen waarvan het helemaal niet zeker is dat ze überhaupt ooit financieel iets zullen opleveren:
Een boek schrijven in het Nederlands (met het idee het misschien ooit uit te brengen, maar zonder dat je een uitgever oid hebt)
Een businessplan schrijven voor een onderneming die je wil opzetten in NL
Cursusmateriaal schrijven voor een cursus die je zelf wil gaan geven in NL (zonder dat je nog opdrachtgever / klanten oid hebt)
Ik snap wel dat ze niet in de gaten kunnen houden wat je allemaal doet als je daar eenmaal bent. Maar ik vraag me af of je geweigerd kan worden als de immigrations je vragen wat je komt doen en je zegt iets als: 'ik ga een paar weken de bergen in, lekker uitrusten, veel wandelen, en schrijven aan mijn boek, want in de bergen krijg ik altijd zo veel inspiratie'.
Weet iemand hoe dat precies zit?
Denk bijvoorbeeld aan:
Freelance (online) werk voor NL opdrachtgever
Een website die inkomsten genereert
Voor je PHD-onderzoek werken op je laptop (literatuuronderzoek, dingen uitwerken etc)
Of dingen waarvan het helemaal niet zeker is dat ze überhaupt ooit financieel iets zullen opleveren:
Een boek schrijven in het Nederlands (met het idee het misschien ooit uit te brengen, maar zonder dat je een uitgever oid hebt)
Een businessplan schrijven voor een onderneming die je wil opzetten in NL
Cursusmateriaal schrijven voor een cursus die je zelf wil gaan geven in NL (zonder dat je nog opdrachtgever / klanten oid hebt)
Ik snap wel dat ze niet in de gaten kunnen houden wat je allemaal doet als je daar eenmaal bent. Maar ik vraag me af of je geweigerd kan worden als de immigrations je vragen wat je komt doen en je zegt iets als: 'ik ga een paar weken de bergen in, lekker uitrusten, veel wandelen, en schrijven aan mijn boek, want in de bergen krijg ik altijd zo veel inspiratie'.
Weet iemand hoe dat precies zit?
Re: Zijn alle werkgerelateerde activiteiten verboden onder VWP?
Ja - je kunt geweigerd worden als je aangeeft dat je dergelijke activiteiten gaat ondernemen, zelfs als die geen geld opleveren en/of niet aan USers geleverd zullen worden.
De achterliggende reden is dat men niet wil dat er een binding met de US zal ontstaan tijdens het verblijf.
Journalistieke werkzaamheden zijn overigens streng verboden als je niet een I-visum hebt. Dat houdt ook in info verzamelen, intvu's doen, foto's maken in de US, en dat alles thuis uitwerken en publiceren.
De oplissing is simpel: je komt louter voor pleasure. Wat je aangeeft als antwoord is al veel te veel info !
Hoe meer bijzonderheden je geeft, hoe meer vragen je oproept, hoe sneller je in de problemen belandt.
Zeg - maar alleen desgevraagd ! 'I come to enjoy America's beautiful nature and hope to go for some nice hikes'.
USers vinden het prachtig als je hun land een compliment geeft.
De achterliggende reden is dat men niet wil dat er een binding met de US zal ontstaan tijdens het verblijf.
Journalistieke werkzaamheden zijn overigens streng verboden als je niet een I-visum hebt. Dat houdt ook in info verzamelen, intvu's doen, foto's maken in de US, en dat alles thuis uitwerken en publiceren.
De oplissing is simpel: je komt louter voor pleasure. Wat je aangeeft als antwoord is al veel te veel info !
Hoe meer bijzonderheden je geeft, hoe meer vragen je oproept, hoe sneller je in de problemen belandt.
Zeg - maar alleen desgevraagd ! 'I come to enjoy America's beautiful nature and hope to go for some nice hikes'.
USers vinden het prachtig als je hun land een compliment geeft.
Laatst gewijzigd door USInsider op 24 mar 2015, 02:34, 1 keer totaal gewijzigd.
- goldenhills
- Amerika-expert
Inderdaad, bijna alles mag officieel gezien niet. Congresbezoek en werkoverleg mag op het VWP, primaire werkzaamheden in principe niet. Je mag de VS in om zaken te doen, of om vakantie te vieren. Activiteiten die je normaal gezien uitoefent waar je woont worden al gauw met argwaan bekeken, want waarom doe je die dan niet thuis, en wil je misschien wel stiekem in de VS wonen? Uiteraard is er een grijs gebied, maar waarom zou je daar een immigration officer mee vermoeien? Je primaire reden voor je bezoek moet helder en legaal zijn, en de rest moet je gewoon lekker voor je houden. Vergeet niet dat je omgekeerde bewijsplicht hebt: het is een gunst om de VS in te mogen, geen recht. En het Visa Waiver Program betekent ook nog eens dat je al je rechten op wederhoor opgeeft. Dus als de immigration officer het niet vertrouwt, dan moet je rechtsomkeert.
En geen spullen meenemen die erop kunnen wijzen dat je gaat werken. Tijdje geleden was er hier iemand die de toegang tot de USA ontzegd werd nadat men een gereedskist tussen zijn bagage vond.
Dat was de Canadees met de hamer.
-
- Amerika-expert
- Contacteer:
Die een reparatie wou doen aan zijn Eigen huis (eigendom) in -ik geloof- Florida.
Geweldige illustratie van hoe letterlijk men het neemt!
Geweldige illustratie van hoe letterlijk men het neemt!
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
Ik bedoelde eigenlijk forumlid bertalfa.
Ja ! Je hebt gelijk ! Ik herinner me niet de naam, maar wel de situatie nu.
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht
-
- 5 Reacties
- 3452 Weergaves
-
Laatste bericht door jojostravelusa
-
- 9 Reacties