Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Waarom hebben mensen een verkeerd beeld van de USA?

Algemene discussie over alles wat met de Verenigde Staten te maken heeft.
SFAM
Amerika-ontdekker

Bericht door SFAM »

Ik denk dat er best wel wat Amerikanen zijn die inderdaad denken dat Amerika "beter" is dan de rest van de wereld.
Zo had ik de eerste week van mijn stage een gesprek met iemand op het werk, die me vertelde dat het onderwerp van mijn scriptie op dit moment helemaal "hot" was in de VS. Het zou dan ook wel over een paar jaar "hot" zijn in Nederland / Europa... Achja, ik kan daar wel om lachen :D

En nog even :offtopic: :
Bennogr schreef:Blij te horen dat de scholen in Nederland weer pittig bezig zijn. Ik baseerde me op mijn ervaring toen ik in 1974-1976 voor de klas stond in Purmerend, toen was het pakket zo ongeveer de helft van wat wij deden. En werden alle examens (inclusief talen) uitsluitend afgenomen met keuzetoetsen (plus wat examens die de school zelf mocht regelen).
Ik vind het zelf allemaal wel meevallen met pittig bezig zijn.. Heb zelf 2e fase VWO (atheneum) gedaan, dus ik vind dat ik dat wel mag zeggen :wink:

Gymnasium stelt op zich niet meer voor dan het atheneum. Je moet Latijn en/of Grieks in je vrije ruimte opnemen. Dat wil dus zeggen, dat je dat vak volgt in plaats van een ander vak... Je kan wel extra vakken in je vrije ruimte nemen, maar dat hoeft dan nog altijd geen Grieks / Latijn te zijn...
(zelf heb ik 2 jaar (2e en 3e van de onderbouw) Latijn en Grieks gevolgd, terwijl ik een hekel heb/had aan talen... puur om 1 jaar minder tekenen te hebben waar ik een nog grotere hekel aan heb/had :roll: Dus toen dat voordeel wegviel ben ik meteen met Grieks/Latijn gestopt)

Frans en Duits zit inderdaad in ieder pakket, maar als je geen Frans 2 en Duits 2 kiest, heb je er echt niks aan...

Wiskunde krijgt inderdaad iedereen. Eerlijk gezegd vind ik dat op zich wel een vooruitgang. Maar het hele nut van die GR (Grafische Rekenmachine) heb ik nooit begrepen. Geloof dat ze er bij mijn vervolgopleiding ook niet zo heel erg blij mee waren :wink:

CKV / KCV / ANW waren de meest onzinnige vakken ooit (weinig leren, hoog blaat-gehalte... veel verslagen / werkstukken maken, dat dan weer wel).

De stof was inderdaad wel veel meer / uitgebreider dan voor de Tweede Fase werd ingevoerd, maar ik vond zelf dat nergens echt diep op werd ingegaan...

En dan zat ik nog op een school die er bekend om stond het niet gemakkelijk te maken voor leerlingen door (zoals op een paar scholen in de buurt) makkelijke schoolexamens te geven. Ik vond zelf de eindexamens dan ook makkelijker dan de schoolexamens.

Zelf vond ik het wel prima 8) Heb er best wel wat dingen van geleerd, maar niet de dingen die ik wellicht had moeten leren :?

Wel positief vind ik de presentaties die je moet geven (of die wij in ieder geval moesten geven)...
Yeehaw
Amerika-expert

Bericht door Yeehaw »

Sfam, wat is CKV/KCV/ANW? Ik ben meer van Benno's generatie.
Chi Sin X
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 6

Bericht door Chi Sin X »

Je mag zeggen wat je wil over het Nederlands onderwijs, maar veel belang aan de dt-regel wordt er in ieder geval niet gegeven. (bv heel veel forums, en mijn baas die geen zin zonder spellingsfout kan schrijven, ik erger me er dood aan, hoe kan je nu een ingenieur serieus nemen als hij het werkwoord "worden" niet eens foutloos kan vervoegen.) Waarschijnlijk wordt er daar in België veel meer belang aan gehecht. Op school lazen ze ze mijn antwoorden niet meer als er een spellingsfout in stond, maakte niet uit voor welk vak... en op die manier leer je het snel ;).
Yeehaw
Amerika-expert

Bericht door Yeehaw »

Dat vindt ik ook en het verbaasdt mij dat je het zo vaak leesd en er niet meer aandagt aan geschonken word!!!!
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kastelke »

Chi Sin X schreef:Je mag zeggen wat je wil over het Nederlands onderwijs, maar veel belang aan de dt-regel wordt er in ieder geval niet gegeven. (bv heel veel forums, en mijn baas die geen zin zonder spellingsfout kan schrijven, ik erger me er dood aan, hoe kan je nu een ingenieur serieus nemen als hij het werkwoord "worden" niet eens foutloos kan vervoegen.) Waarschijnlijk wordt er daar in België veel meer belang aan gehecht. Op school lazen ze ze mijn antwoorden niet meer als er een spellingsfout in stond, maakte niet uit voor welk vak... en op die manier leer je het snel ;).
Jij zat niet meer recent op school? Wat voor school is dat nou zeg, die kinderen met dyslexie of dysorthografie niet eens een kans geeft, net alsof het domme kinderen zijn! En stotteraars moeten misschien ook maar onmiddellijk een beroep gaan leren waar ze wat op hun eentje bezig kunnen zijn en waarin ze niet op respect moeten hopen van anderen? Of mensen met een spraakgebrek!
Misschien had de school eens wat meer aandacht mogen schenken aan 'begrip tonen voor anderen'? Want jij lijkt hier te concluderen dat jouw baas geen respect waard is omdat hij schrijffouten schrijft. Wie weet is die man (vrouw?) juist ontzettend bekwaam op technisch gebied, maar heeft hij dus ook dyslexie of dysorthografie.
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
Chi Sin X
Amerika-expert

Bericht door Chi Sin X »

kastelke schreef:Misschien had de school eens wat meer aandacht mogen schenken aan 'begrip tonen voor anderen'? Want jij lijkt hier te concluderen dat jouw baas geen respect waard is omdat hij schrijffouten schrijft. Wie weet is die man (vrouw?) juist ontzettend bekwaam op technisch gebied, maar heeft hij dus ook dyslexie of dysorthografie.
De meeste gevallen zijn geen dyslexie maar pure luiheid en gemakzucht.

Ik vind dat de scholen waar ik naartoe ging juist gehandeld hebben. Voor medische redenen werd er wel een uitzondering gemaakt, maar het is wel de uitzondering.

En ja, als ik een verslag/rapport binnenkrijg, en dat staat vol spellingsfouten, dan krijg ik echt de indruk dat het "tussen de soep en de patatten" geschreven is. Een moderne spellingscontrole haalt er al echt heel veel fouten uit.
Petra/VS
Medebeheerder
Contacteer:

Bericht door Petra/VS »

Chi Sin X schreef:Je mag zeggen wat je wil over het Nederlands onderwijs, maar veel belang aan de dt-regel wordt er in ieder geval niet gegeven. (bv heel veel forums, en mijn baas die geen zin zonder spellingsfout kan schrijven, ik erger me er dood aan, hoe kan je nu een ingenieur serieus nemen als hij het werkwoord "worden" niet eens foutloos kan vervoegen.) Waarschijnlijk wordt er daar in België veel meer belang aan gehecht. Op school lazen ze ze mijn antwoorden niet meer als er een spellingsfout in stond, maakte niet uit voor welk vak... en op die manier leer je het snel ;).
:offtopic: Nummer een spelfout in het Nederlands tegenwoordig: nieuwschierig. Waarom men toch denkt, dat dat met ch wordt geschreven is me een groot raadsel.
Boek hier uw Nederlandstalige rondleidingen in en rond Washington DC
Dagboek over ons leven in de VS(reisverslagen rechtse kolom)
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
Yeehaw
Amerika-expert

Bericht door Yeehaw »

Of van inlassen (pa, mag ik het lasapparaat even) ipv ingelasten.
GJ
Amerika-expert

Bericht door GJ »

Misschien vanwege de -sg- klank?

Ik kan me ook mateloos ergeren aan dt-fouten. Ook irritant: wanneer mensen 'is' schrijven terwijl ze 'eens' bedoelen. :roll:

EDIT - dit ging over 'nieuwschierig'

(nog zo één: egt. :twisted:)
GoGriz
Amerikafan
Contacteer:

Bericht door GoGriz »

kastelke schreef:
Jij zat niet meer recent op school? Wat voor school is dat nou zeg, die kinderen met dyslexie of dysorthografie niet eens een kans geeft, net alsof het domme kinderen zijn! En stotteraars moeten misschien ook maar onmiddellijk een beroep gaan leren waar ze wat op hun eentje bezig kunnen zijn en waarin ze niet op respect moeten hopen van anderen? Of mensen met een spraakgebrek!
Misschien had de school eens wat meer aandacht mogen schenken aan 'begrip tonen voor anderen'? Want jij lijkt hier te concluderen dat jouw baas geen respect waard is omdat hij schrijffouten schrijft. Wie weet is die man (vrouw?) juist ontzettend bekwaam op technisch gebied, maar heeft hij dus ook dyslexie of dysorthografie.
Bij mij was dat ook zo hoor, en dat is echt nog niet zo lang geleden (8-9 jaar)
http://UtahBelg.blogspot.com: Blog van een Belg in Utah
http://amerikabelgen.com: Belgen in Amerika Forum
Joanna
Amerika-ontdekker

Waarom hebben mensen een verkeerd beeld van de USA

Bericht door Joanna »

Wat ik al helemaal niet snap is waarom je in een land gaat wonen waar je zoveel kritiek op uit. Natuurlijk zijn er zaken waar ik ook niet helemaal eens mee ben, maar ik maak me er niet zo druk om.
Als ik ergens moet wonen en ik ben er niet gelukkig dan zou ik persoonlijk weer terug naar mijn mijn land van herkomst gaan.
Er zijn volgens mij niet echt veel verschillen tussen Ned en VS.
Behalve dat je hier nog land kunt kopen wat redelijk qua prijs is.
Beiden hebben vrijheid en als je naar de rest van de wereld kijkt mogen we daar blij mee zijn.
rene.jager
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door rene.jager »

GJ schreef:Misschien vanwege de -sg- klank?

Ik kan me ook mateloos ergeren aan dt-fouten. Ook irritant: wanneer mensen 'is' schrijven terwijl ze 'eens' bedoelen. :roll:

EDIT - dit ging over 'nieuwschierig'

(nog zo één: egt. :twisted:)
Nog een mooie..... "Mag ik me hamer terug"
Color01
Amerika-expert

Bericht door Color01 »

ik erger mij niet als mensen spelfouten maken ...ik maak ze ook wel eens .. speciaal als je snel een berichtje schrijft op een forum ... zoals deze.....Als je weet wat er staat geschreven..wat is het probleem ?

Ik denk maar zo .. als ze een probleem hebben met de schrijf wijze van iemand , dan moeten ze de berichten ook maar niet lezen.
Coyote
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 32
Contacteer:

Bericht door Coyote »

Note Mod: graag on-topic blijven!
Color01
Amerika-expert

Bericht door Color01 »

Coyote schreef:Note Mod: graag on-topic blijven!
Slechte Nederlandse Spelling :lol:
Petra/VS
Medebeheerder
Contacteer:

Re: Waarom hebben mensen een verkeerd beeld van de USA

Bericht door Petra/VS »

Joanna schreef:Beiden hebben vrijheid en als je naar de rest van de wereld kijkt mogen we daar blij mee zijn.
Dat is een heel waar gezegde, Joanna!
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
w8in
Amerikafan
Contacteer:

Bericht door w8in »

Petra/VS schreef:
Beste Ronald,

Ga een willekeurige Nederlandstalige nieuwssite af en lees hetzelfde, heel enge opmerkingen, ik huiver ervan en lees er niet meer! Live and let live? Dat vind ik hier juist zo fijn. Ik ben het fundamenteel kennelijk niet met jou eens. Persoonlijke voorkeur ligt ook ten grondslag aan de dingen, die jij van Amerikanen hoort. Geloof me, mensen zijn mensen, of ze nou Amerikaans, Nederlands of Frans zijn.

Al die gezegdes, die jij hierboven schrijft, heb ik nog nooit uit de mond van Amerikanen gehoord tegen mij. Ik weet niet hoe jij mensen benadert of hoe ze op jou reageren (kan ook heel wat uitmaken). Maar ik woon hier nu 22,5 jaar en heb meer dan tien jaar lang via de telefoon duizenden Amerikanen vanuit het hele land en uit alle lagen van de bevolking te woord gestaan en wat jij hierboven beschrijft is beslist niet gemiddeld. Natuurlijk zijn er overal kortzichtige mensen, dat is zeker.

En waarom is het opeens "natuurlijk" om alles hier of elders (Frankrijk, Duitsland, Belgie, noem maar op) slecht te vinden en alles in Nederland goed? Omdat jij Nederlands bent?
De helft van de uitspraken die ik quootte heb ik rechtstreeks uit de mond van Amerikanen gehoord. De andere helft las ik online en dat valt inderdaad met een korreltje zout te nemen.
Misschien helpt het als ik je vertel dat een deel van mijn schoonfamilie en een deel van onze vriendenkring erg conservatief en intolerant zijn...sommigen zelfs racistisch. Maar het zijn dus wel Amerikanen. Geen van de uitspraken (behalve de vraag of ik hier vanwege de freedom was) was overigens direkt tegen mij gericht, dus het was geen reaktie op iets wat ik zei.

Het lijkt er inderdaad op alsof onze ervaringen gigantisch verschillen en waar jij lichtelijk insinueert dat het wel eens aan mij zou kunnen liggen, zou ik natuurlijk hetzelfde van jou kunnen zeggen.

Dat het "natuurlijk" zou zijn om te zeggen dat alles slechter is in je nieuwe thusiland is niet helemaal wat ik bedoelde.
Ik bedoelde dat als je tientallen jaren in het land hebt gewoon waar je geboren en opgegroeid bent, dat je bepaalde zaken die in je gastland anders gaan bekritiseert, omdat het niet is wat je gewend bent.
Zo vind ik nog steeds de gemiddelde Amerikaanse deurklink onhandig. Die Nederlandse zijn stukken handiger als je je handen vol hebt ;-)
Ronald van der Putte
In Michigan sinds 2000
w8in
Amerikafan
Contacteer:

Re: Waarom hebben mensen een verkeerd beeld van de USA

Bericht door w8in »

Joanna schreef:Wat ik al helemaal niet snap is waarom je in een land gaat wonen waar je zoveel kritiek op uit. Natuurlijk zijn er zaken waar ik ook niet helemaal eens mee ben, maar ik maak me er niet zo druk om.
Als ik ergens moet wonen en ik ben er niet gelukkig dan zou ik persoonlijk weer terug naar mijn mijn land van herkomst gaan.
Er zijn volgens mij niet echt veel verschillen tussen Ned en VS.
Behalve dat je hier nog land kunt kopen wat redelijk qua prijs is.
Beiden hebben vrijheid en als je naar de rest van de wereld kijkt mogen we daar blij mee zijn.
Ik neem aan dat dat o.a. tegen mij gericht is omdat ik zo'n beetje de enige ben in deze thread die kritiek uit op Amerika.

Laat ik voorop stellen dat ik hier heel gelukkig ben. Ik zou hier graag oud willen worden en vind Amerika een prachtig land.
Maar dat houdt niet in dat ik geen kritiek kan uiten op het land waar ik nu te gast ben. Ik heb mijn persoonlijke opvattingen niet bij de INS ingeleverd en ben nog steeds mijn eigen persoon met mijn eigen kijk op de maatschappij.

Verder werd ik niet op een dag wakker met het idee om mijn vrienden en familie achter te laten en naar Amerika te emigreren. Iedereen die naar Amerika verhuist heeft daar een reden voor en die reden is niet altijd dat het altijd je droom is geweest om in Amerika te wonen.
Als ik niet verliefd had geworden op een Amerikaanse had ik weinig met Amerika gehad en was ik nooit uit Nederland vertrokken.

Ik zie wel duidelijk verschillen tussen de VS en Nederland. Maar ik denk dat de meningen daarover verschillen alnaargelang door wat voor bril je alles bekijkt.
Ronald van der Putte
In Michigan sinds 2000
Petra/VS
Medebeheerder
Contacteer:

Bericht door Petra/VS »

Niet alleen de bril, maar ook het gebied waar je woont maakt veel verschil, Ronald. Jij ziet het vanuit het leven in een conservatief gedeelte van Michigan, terwijl ik in een heel multicultureel gedeelte woon en ook nog eens in het zuiden. Dit land is zo enorm en "de Amerikaan" is anders, afhankelijk van waar je je bevindt, dat is, wat ik met mijn berichtjes wil duidelijk maken. Mijn blog heet "Avonturen uit ons hoekje van de wereld", omdat ik me terdege bewust ben, dat die "avonturen" heel anders zouden zijn, als we elders zouden wonen. Zoals iemand al schreef, er is een enorm verschil tussen Groningers en Limburgers en de geografische afstand zou ons nog in dezelfde staat treffen. Jouw ervaringen zijn heel anders, dan de mijne en toch wonen we in hetzelfde land en gaan met Amerikanen om. In Nederland is dat al het geval, groot verschil tussen bijvoorbeeld in de stad wonen en op het platteland daar, dus het toch alleen maar logisch, dat het in een land van deze omvang helemaal verschilt waar je woont?
w8in
Amerikafan
Contacteer:

Bericht door w8in »

Petra/VS schreef:Niet .... woont?
Ik begrijp nu wat je bedoelt en daar heb je helemaal gelijk in. Er is hier ook een groot verschil tussen bijv. Detroit en het westen van Michigan, om over de UP (upper peninsula) nog maar te zwijgen.
Ronald van der Putte
In Michigan sinds 2000
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer