Zo had ik de eerste week van mijn stage een gesprek met iemand op het werk, die me vertelde dat het onderwerp van mijn scriptie op dit moment helemaal "hot" was in de VS. Het zou dan ook wel over een paar jaar "hot" zijn in Nederland / Europa... Achja, ik kan daar wel om lachen

En nog even

Ik vind het zelf allemaal wel meevallen met pittig bezig zijn.. Heb zelf 2e fase VWO (atheneum) gedaan, dus ik vind dat ik dat wel mag zeggenBennogr schreef:Blij te horen dat de scholen in Nederland weer pittig bezig zijn. Ik baseerde me op mijn ervaring toen ik in 1974-1976 voor de klas stond in Purmerend, toen was het pakket zo ongeveer de helft van wat wij deden. En werden alle examens (inclusief talen) uitsluitend afgenomen met keuzetoetsen (plus wat examens die de school zelf mocht regelen).

Gymnasium stelt op zich niet meer voor dan het atheneum. Je moet Latijn en/of Grieks in je vrije ruimte opnemen. Dat wil dus zeggen, dat je dat vak volgt in plaats van een ander vak... Je kan wel extra vakken in je vrije ruimte nemen, maar dat hoeft dan nog altijd geen Grieks / Latijn te zijn...
(zelf heb ik 2 jaar (2e en 3e van de onderbouw) Latijn en Grieks gevolgd, terwijl ik een hekel heb/had aan talen... puur om 1 jaar minder tekenen te hebben waar ik een nog grotere hekel aan heb/had

Frans en Duits zit inderdaad in ieder pakket, maar als je geen Frans 2 en Duits 2 kiest, heb je er echt niks aan...
Wiskunde krijgt inderdaad iedereen. Eerlijk gezegd vind ik dat op zich wel een vooruitgang. Maar het hele nut van die GR (Grafische Rekenmachine) heb ik nooit begrepen. Geloof dat ze er bij mijn vervolgopleiding ook niet zo heel erg blij mee waren

CKV / KCV / ANW waren de meest onzinnige vakken ooit (weinig leren, hoog blaat-gehalte... veel verslagen / werkstukken maken, dat dan weer wel).
De stof was inderdaad wel veel meer / uitgebreider dan voor de Tweede Fase werd ingevoerd, maar ik vond zelf dat nergens echt diep op werd ingegaan...
En dan zat ik nog op een school die er bekend om stond het niet gemakkelijk te maken voor leerlingen door (zoals op een paar scholen in de buurt) makkelijke schoolexamens te geven. Ik vond zelf de eindexamens dan ook makkelijker dan de schoolexamens.
Zelf vond ik het wel prima

Wel positief vind ik de presentaties die je moet geven (of die wij in ieder geval moesten geven)...