Wat Meyem zegt! Wij hebben drie keer ruim twee maanden in de UWS gewoond (steeds op de hoek van W 81st St & Columbus Ave). Gek genoeg is het ondanks het massale heel snel een dorp geworden voor ons, waar we de eigenaren van de deli's en restaurantjes leerden kennen, nog altijd contact hebben met onze lieve doormannen en het gezamenlijk dakterras (veel fijner dan een miniscuul balkonnetje op het noorden) briljant uitpakte.
Metro en bus om de hoek (dat is echt belangrijk, want anders ben je elke ochtend al een kwartier kwijt met naar de halte te lopen - let als je noordelijker gaat wonen ook op of de express trains er wel stoppen!) en de fijnste supermarkten van de stad - Trader Joe, Fairway en Zabar's - over een paar blokken verspreid op een rijtje op Broadway (met op Columbus Circle ook nog Whole Foods). En oh, Central Park. Briljant voor 's avonds nog even een rondje rennen, of voor een brunch op zaterdag op een kleedje. Op de fiets ben je zó bij het fijne pad langs de Hudson.
Ik vind die hippige wijkjes rond Midtown super om rond te lopen, gekke boetiekjes te bezoeken, om er eens een cupcake te halen of 's avonds te eten, maar ik zou 'normale' winkels voor alledaagse aankopen enorm missen als ik er woonde.
Met jullie budget vind je vast iets leuks: ik ben jaloers!
2004: Rondje ZW 2005: NYC 2006/07: Hong Kong, Australië 2008: NYC, Toronto 2009/2010: LA, NYC 2010/11: NYC 2011: NYC, Toronto 2012: NYC 2012: Hong Kong, China, Macau 2012/13: Washington DC 2013: Las Vegas, DV, Yosemite, San Francisco 2015: Toronto, Vancouver, Seattle 2016/17: China, Hong Kong, Thailand
Het is inmiddels 20 jaar geleden dat mijn man en ik voor het werk naar NY verhuisden. Ons budget was niet erg royaal en gezien de vele familie en vrienden die we er op bezoek verwachtten (en dat gebeurde ook, je bent opeens erg populair) wilden wij toch wel graag een 2 bedroom hebben. Met ons budget (2000 dollar) zat dat er op Manhattan niet in. Ook zat er in ons "pakket" de mogelijkheid om een auto aan te schaffen (dat dan weer wel). Om die reden zijn wij buiten Manhattan gaan kijken en via een collega aan de overkant van de Hudson terecht gekomen in Guttenberg. Daar staan 3 highrise buildings met allerlei faciliteiten t/m een buitenzwembad aan toe, en met parkeergarage, maar wel met de Manhattan skyline view. Voor ons was dit ideaal. Een 2 bedroom met skyline view, snel met openbaar vervoer naar Manhattan (een directe busverbinding naar Port Authority 42nd street of een relaxte ferry overtocht), relatief snel naar Newark airport en in de weekeinden (en vakanties) de beschikking over een auto om er opuit te gaan. 's Avonds na een drukke dag op Manhattan kwam je thuis in de "rust" aan de overkant. Het nadeel was wel dat je 's avonds niet nog even "de stad" in ging of naar een neighborhood cafe kon lopen, een starbucks kon halen of de deur uitliep en een restaurantje binnenstapte. Dat mis je daar, het is redelijk "suburban living" maar dan zonder echt ver van de stad te zijn. Het uitgaan moet je meer plannen. Verder werd het in de loop van de tijd een nadeel dat het rondom Port Authority zoveel drukker werd, vooral na het schoonvegen van 42nd Str. en ook Times Square met alle toeristen steeds drukker werd om doorheen te komen, lopend naar midtown office.
Overigens is het hele stuk langs het water aan die kant van NJ inmiddels ook developed en de keuze aan woningen, appartementen groter geworden.
Ten zuiden van de Lincoln tunnel nabij een path train is niet handig als je in midtown werkt.
Als ik kijk naar waar vrienden van ons woonden of naar buurten waar we zelf vaak kwamen, dan waren de leukste woonbuurten de upper west, upper east of the village (keep in mind dat NY er toen anders uitzag en je beter niet boven de 100ste straat kon begeven, de East-Village en Meatpacking een absolute no-go was). Upper east is meer "op stand" dan upper west, ga in upper east vooral niet te ver naar de rivier want dan loop je een paar blokken voordat je bij de subway bent. Tussen 3rd en 2nd Ave is prima, daar zitten ook veel restaurantjes. Zoek ook iets rondom de subway stations, zoals 68,72,86, of hoger, op 96 tussen Lex en 3rd woonden vrienden in de Monterey, een erg mooi gebouw, geen idee wat dat tegenwoordig kost.
Upper West kwamen we vooral rondom Amsterdam en 68-75, vanwege Lincoln Centre en de grote bioscoop, een leuke buurt. Nu is ook de hele waterfront aan die kant gerestaureerd en is dat hele stuk erg mooi geworden, en heerlijk dichtbij het water en Riverside Park. Wel moet je dan cross town naar Grand Central.
West Village is ook leuk wonen, maar "ver" ten opzichte van midtown-kantoren. Midtown wonen was destijds echt niet gezellig, en lijkt mij nog steeds niet gezellig, zit je altijd in een toeristenbuurt, geen gezellige buurtwinkels, cafeetjes of eettentjes en vanwege je accent blijven ze je als toerist zien.
Downtown aan de waterfront vond ik ook altijd wel wat hebben, maar het is er 's avonds en in het weekend niet zo gezellig, was toen nog wel redelijk betaalbaar.
In de afgelopen 20 jaar ben ik met grote regelmaat terug geweest naar NY en ja, de keuze aan woonwijken is enorm veel groter geworden doordat de stad zo ontzettend opgeknapt is en er zo ontzettend veel is bijgebouwd. Ik zou de komende tijd heel veel door buurten struinen om een gevoel te krijgen en neem ook eens diverse subway lijnen om uit te proberen hoe lang je er over doet en wat je acceptabel vind. Ga ook naar de buurten in Brooklyn of Queens en neem de bus naar de overkant van de Hudson. Gewoon om gevoel te krijgen.
Goede manier van verkennen is tegenwoordig ook om de fiets te nemen en door de stad en langs de waterfront te crossen, dan kom je ook een hoop tegen. En natuurlijk de diverse makelaars-websites afstruinen, dan zie je vrij snel wat er voor je budget te huur is en waar dat is.
Jetusa, Bello dank voor de uitvoerige reacties. Wordt erg gewaardeerd. De informatie over de wijken, alsmede de tips&tricks gaan we zeker gebruiken. Ik ga eens goed kijken op nakedappartments naar de UWS.
Ter update. Vandaag met een makelaar zo'n 10 appartementen bekeken in UWS en zowaar iets gevonden waar we wel iets in zagen! Dus nu bezig met al het papierwerk om alles rond te krijgen. Wat weer een belevenis op zich is zonder credit history.
Het is in ieder geval een 1 slaapkamer appartement geworden op 72nd vlak bij Broadway. Voor de geïnteresseerde dit is hem.
clp90 schreef:Ziet er prima uit! Moest wel lachen om dat stukje tekst: HUGE living room. Het is NYC natuurlijk haha.
Je kan er een bank en een eettafel in kwijt. Dat mag dan HUGE heten . Hetzelfde verhaal met een slaapkamer. Wanneer er meer dan een twijfelaar in past komen de hoofdletters weer tevoorschijn .
Zowat bovenop de Trader Joes, handig! En nu maar die heeeeerlijke hotdogs van Gray's Papaya zien te weerstaan (op de hoek van Broadway & 72nd). Oh ja, nog een tip: als je naar 79th St loopt, zit er aan de Hudson het Boat Basin Café. Prachtig uitzicht op NJ en geen toerist (althans: geen Nederlander ) te bekennen. Het is echt een plek voor een relaxte vrijdagmiddagborrel.
2004: Rondje ZW 2005: NYC 2006/07: Hong Kong, Australië 2008: NYC, Toronto 2009/2010: LA, NYC 2010/11: NYC 2011: NYC, Toronto 2012: NYC 2012: Hong Kong, China, Macau 2012/13: Washington DC 2013: Las Vegas, DV, Yosemite, San Francisco 2015: Toronto, Vancouver, Seattle 2016/17: China, Hong Kong, Thailand
bello schreef: Prachtig uitzicht op NJ en geen toerist (althans: geen Nederlander ) te bekennen. Het is echt een plek voor een relaxte vrijdagmiddagborrel.
En als je een Nederlander tegenkomt, heb je grote kans dat ik het ben!
Als je daar trouwens naar NJ kijkt dan kijk je zo naar de 3-highrise-buildings waarin ik woonde.
wat leuk! nou, voor mij blijft het de beste buurt om te wonen, hoor! gefeliciteerd .....
(mag ik er in als julle eens op vakantie zijn? PM me dan maar, ik houd het geheim )
bello schreef:Zowat bovenop de Trader Joes, handig! En nu maar die heeeeerlijke hotdogs van Gray's Papaya zien te weerstaan (op de hoek van Broadway & 72nd). Oh ja, nog een tip: als je naar 79th St loopt, zit er aan de Hudson het Boat Basin Café. Prachtig uitzicht op NJ en geen toerist (althans: geen Nederlander ) te bekennen. Het is echt een plek voor een relaxte vrijdagmiddagborrel.
Dank voor de tip! Het aanwezig zijn van twee degelijke supermarkten op loopafstand was voor ons ook een grote plus.
jetusa schreef:Super locatie!
Je hoeft niet eens zover te lopen voor een leuk plekje aan de Hudson, de straat uit en je bent bij Pier i Café. En op de pier 's zomers gratis film: http://www.nycgovparks.org/events/free_summer_movies" onclick="window.open(this.href);return false;
Dat is een erg leuke tip. Ik ben een groot filmliefhebber, dus hier ga ik zeker eens naar kijken! Thanks.
meyem schreef:wat leuk! nou, voor mij blijft het de beste buurt om te wonen, hoor! gefeliciteerd .....
(mag ik er in als julle eens op vakantie zijn? PM me dan maar, ik houd het geheim )
Vanaf morgen hebben we tot 20 Mei twee appartementen in New York, dus als je snel bent......
Vergis je niet, de prijzen in de supermarkten zijn ook nog erg hoog. Ik heb van de week een food tour door Queens gedaan, en dan zie je dat prijzen daar veel lager liggen dan in Manhattan .... we liepen in de buurt van 30 Ave x 30 - 34 street ... erg lekkere winkeltjes allemaal
The views and comments posted in these fora are personal and do not necessarily represent the those of the Management of AllesAmerika.com Forum.
The Management of AllesAmerika.com Forum does not, under any circumstances whatsoever, accept any responsibility for any advice, or recommentations, made by, or implied by, any member or guest vistor of AllesAmerika.com Forum that results in any loss whatsoever in any manner to a member of AllesAmerika.com Forum, or to any other person.
Furthermore, the Management of AllesAmerika.com Forum is not, and cannot be, responsible for the content of any other Internet site(s) that have been linked to from AllesAmerika.com Forum.