Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

DV-2015 winnaar : Feliciter

Vragen over de mogelijkheden van emigratie naar de Verenigde Staten horen thuis in dit forum.
dabei
Amerika-ontdekker

Re: DV-2015 winnaar : Feliciter

Bericht door dabei »

Dankje, m'n tijdelijke visum verloopt 9 maart (6 maanden na medical), ben nu aan 't solliciteren en afhankelijk van hoe dat gaat kies ik een stad uit. Ze kijken volgens trouwens mij niet eens of je daadwerkelijk ingeschreven stond in de landen die je opgegeven hebt in je ds-260. Ik heb mezelf bijvoorbeeld pas na een aantal maanden geregistreerd in Duitsland omdat ik de eerste paar maanden in onderhuur zat, en stond ondertussen ook nog hier ingeschreven. Maar dat is blijkbaar niemand opgevallen ;)

Nog tip waar ik niet van wist: neem ook je middelbare school diploma mee! Ik dacht dat een diploma van de universiteit voldoende was, de eis is immers dat je een opleiding moet hebben van vergelijkbaar niveau als high school. Echter op het consulaat moest ik laten zien dat ik x aantal jaar op school had gezeten. Dat je een vwo vooropleiding nodig hebt wist de man achter het loket wel, maar hij wou toch bewijs zien dat ik dat ook had.

Succces met je interview!
USInsider
Amerika-expert

Bericht door USInsider »

Ik weet niet waar men allemaal naar kijkt. Alleen waar men naar vraagt - en wat je dus beter maar bij je kunt hebben.
En uit jouw ervaringen blijkt dat er juist MEER gevraagd kan worden dan uit de officiele regels valt op te maken.

Veel geluk met je sollicitaties !
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kastelke »

Ik ging even kijken hoe de stand van zaken is bij de winnaars, en ik zie dat jij je interview morgen hebt, Steffen! Gieren de zenuwen door je lijf?
Wanneer heb jij het online formulier DS-260 ingevuld?
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
Feliciter
Amerika-ontdekker
Aantal x V.S. bezocht: 2

Bericht door Feliciter »

Hoi Kastelke!

Dankjewel voor je berichtje! Leuk! Ik heb inderdaad gisteren mijn interview gehad en ben approved :thumbup:

Echt heel erg blij mee! Jullie hier allemaal enorm bedankt voor alle hulp ter voorbereiding op het uiteindelijke interview!

Was heleaal niet zenuwachtig eigenlijk, had het idee dat alles wel op orde was. Bleek zo te zijn! Was heel relax interview, erg sympathieke en leuke man!

Ik heb even geconroleerd, ik heb mijn DS-260 gecompleteerd op 24 mei jl.
01-05-2014 Selected for further processing DV-2015
24-05-2014 Completed DS-260 form
04-12-2014 Appointment at US Consulate Amsterdam! APPROVED!
Dude
Moderator

Bericht door Dude »

Proficiat :clap: :thumbup:
Wanneer staat de activatie op de planning? Blijf je meteen hier of ga je eerst activeren en terug naar Nederland en dan nadien definitief?
Grts, Bart

You can't milk a cow with your hands in your pants
Feliciter
Amerika-ontdekker

Bericht door Feliciter »

Thanks Dude,

Bedankt voor je reactie! Mijn visum loopt af eind mei. Tot die periode wil ik in Nederland blijven om zoveel mogelijk te werken en zo mijn buffertje wat te vergroten. Waarschijnlijk ga ik dan in mei meteen definitief over.

Spannend allemaal komende tijd :)
Feliciter
Amerika-ontdekker

Bericht door Feliciter »

Hallo allemaal!

ik ben een tijdje afwezig geweest omdat ik druk was met alle voorbereidingen voor de stap naar de VS. En het goede nieuws is: 21 mei verhuis ik naar Washington DC! :mrgreen:

De afgelopen paar maanden heb ik gebruikt om veel te werken om zo mijn financiele ruimte wat te vergroten, ook heb ik natuurlijk veel zaken moeten regelen om zo de stap eind volgende maand te kunnen maken. Erg spannend allemaal!

Op dit moment heb ik nog geen baan in de VS, zoals ik al wel had verwacht is het relatief moeilijk vanaf Nederland een baan te vinden in de VS. Daarom heb ik besloten 'gewoon' te gaan en er aldaar alles aan te doen iets te vinden. Hopelijk moet dat met mijn achtegrond en netwerk uiteindelijk wel lukken. Ik heb inmiddels via kennissen een kamer geregeld, en kan het sowieso een aantal maanden zonder inkomsten redden. Spannend, maar heb er veel zin in!

Ik heb aan jullie wel een vraagje waar ik geen duidelijk en helder antwoord op kan vinden, dus jullie hulp is meer dan welkom!

1. In de documenten lees ik dat wanneer je je greencard activeert je op dat moment aan de grens nog je woonadres kunt veranderen (klopt dit? Ik heb namelijk nu een anders adres in de VS dan destijds opgegeven tijdens invullen documenten). Wat is jullie ervaring hiermee? Vertraagt dit het opsturen van de GC?

2. Tijdens het invullen van mijn DS260 heb ik aangevinkt dat ik graag een SSN wil ontvangen. Klopt het dat wanner je de VS bent binnengekomen, dit ook nog zomaar drie weken kan duren voordat je deze hebt? En is het inderdaad zo dat je nergens betaalde arbeid kunt verrichten zonder dit nummer? Dat zou heel vervelend zijn, aangezien ik dan sowieso drie weken weinig kan uitrichten.

Er zullen wellicht erg snel nog meer vragen opkomen, dan richt ik me weer tot jullie!

Thanks!
USInsider
Amerika-expert

Bericht door USInsider »

Aangezien je een Groene Kaart hebt - het stempel in je paspoort geldt als Groene Kaart in de US zolang je het echte document nog niet hebt - kun je als je snel werk vindt, meteen aan de slag.
Je moet tegenwoordig wel bij de meeste werkgevers een formulier invullen, de Form I-9, waarin je aangeeft dat je recht hebt om in de US te werken en op welke status (voor jou de Groene Kaart, die heet officieel Form I-551).

Het SS# is nodig om je te betalen en afdrachten te doen voor je Soc. Sec. rechten. Je kunt ieder jaar controleren op de website van de S.S.Admin. of de afdrachten inderdaad op de juiste naam zijn geboekt.

Dit zegt USCIS:
A Green Card can be used to prove employment eligibility in the United States when completing the Form I-9, Employment Eligibility Verification. It can also be used to apply for a Social Security Card and a state issued driver’s license.

Als in de documenten staat dat je een nieuw adres aan de CBP Officer kunt melden bij POE dan zal dat kloppen.
Ik zou de wijziging ook doorgeven aan USCIS. Dat kun je on-line doen.
https://egov.uscis.gov/coa/displayCOAForm.do" onclick="window.open(this.href);return false;

Een nieuw adres zou geen probemen moeten opleveren. Maar ik zou wel contact houden met de bewoners van je vorige adres, aangezien er altijd kans is dat dat adres toch wordt gebruikt.

Overigens moet je als Permanent Resident iedere adreswijziging aan USCIS doorgeven binnen tien dagen.

Als je na een maand nog geen Soc.Se. kaart hebt ontvangen - en er is ook niets gearriveerd op je vorige adres - moet je naar het plaatselijke kantoor van de S.S.Admin. gaan. Je mag geen koffie/thee meenemen, wel een flesje water. Dat is ook aan te raden want de wachttijd kan behoorlijk lang zijn.
Dbacks2
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 5

Bericht door Dbacks2 »

Mijn SSN en die van jongste zoon waren niet aangekomen, de andere vier wel. Man mocht die voor zoon halen op het kantoor, ik moest persoonlijk verschijnen (uiteraard om misbruik te voorkomen).. stond bijna alweer buiten voor de deur dicht was.
Zonder SSN is het heel lastig 'opstarten' want ze willen 'm overal hebben dus het is wel zaak om 'm snel te veroveren.
dabei
Amerika-ontdekker

Bericht door dabei »

Nice, gratis tip: maak zodra je je SSN kaart hebt een afspraak bij een lokale DMV voor je theorie en/of ID kaart. De wachttijden kunnen bizar lang zijn. Succes met de overstap!
Dbacks2
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 5

Bericht door Dbacks2 »

Voor de DMV...ga een uur voor openingstijd en neem ontbijt en een boek mee... het is waarschijnlijk de kortste wachttijd die je kan krijgen en nog lekker ontspannen.
USInsider
Amerika-expert

Bericht door USInsider »

Check de website van de loale DMV. Sommige bieden nu de mogelijkheid on-line een afspraak te maken voor het bezoek.

Je kunt beter eerst on-line de vragen oefenen voor je 'op' gaat voor de theorie.

Check on-line ook welke documenten je moet overleggen en wat het kost.
Plaats reactie
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer