Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

NY City : 1 keer is meer genoeg

Over de staten van New England, New York, Pennsylvania, New Jersey, Delaware, Maryland, West Virginia en Washington DC.
doreennicole
Amerika-expert

Bericht door doreennicole »

Dat van die cultuur vind ik ook grote onzin. Amerikanen zeggenhet ook vaak zelf vanwege een misplaatst gevoel van inferioriteit tov de oud Europese cultuur. Net alsof cultuur alleen van Gogh, Queen Victoria en Leonardo da Vinci is. Naturlijk kan Amerika niet tippen aan de geschiedenis die Europa heeft, maar dat zegt niet veel.

Amerika heeft een heel andere cultuur. Het Wilde westen bijv dat is ook cultuur. De Civil Rights movemnet dat is ook cultuur. Etc etc.

En daarnaast, zeker NY, heeft als geen andere stad in de wereld zoveel verschillende culturen onder een hemel. Als je met cultuur bedoelt oud-Europees dan kan London en Parijs etc etc idd de beste zijn. Maar als je minder Eurocentrisch denkt dan kanje cultuur zoeken in de Portoricaanse barrios, in de Ghanese markten, etc etc.

Smaken verschillen, ook in wat voor culturen men interessanter vindt (ik ben bijv erg geinteresseerd in Islam, maar heb geen enkel gevoel voor Azie, behalve India dan), maar zeg alsjeblifet niet dat er geen cultuur in Amerika is.

Ik denk dat als je gaat vergelijken wat er op cultuur gebied in de verschillende steden gebeurt, NY best weleens zou kunnen winnen.

p.s. als het nog niet duidelijk was, ik ben een grote fan. :wink:
SEEING IS BELIEVING
Iris_1982
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 35
Contacteer:

Bericht door Iris_1982 »

ik snap maar niet dat mensen de "vibe" van NY niet krijgen
Natuurlijk heeft Londen ook een theatre district, en Parijs de Champs Elysees. Maar t is net als met Idols .....de niet te benoemen X-factor he?

NY heeft iets wat bijna geen enkele andere stad heeft: die enorme snelheid waarmee alles gaat. Als je in die stad loopt voel je gewoon de ambities, dreams etc. van al die miljoenen mensen. Het geeft echt t "if I can make it there...." gevoel.
Dat kom ik in Parijs of Londen niet tegen...mooie, grote steden..maar bij lange na zo "stads" niet als NY.

ik kan er dus ook echt niet bij dat sommige mensen (al zijn t er vrij weinig) die vibe dus helemaal niet voelen blijjkbaar :)
SpaceAce
Amerika-expert
Partner van: Njit
Aantal x V.S. bezocht: 16
Contacteer:

Bericht door SpaceAce »

Iris_1982 schreef:ik snap maar niet dat mensen de "vibe" van NY niet krijgen

NY heeft iets wat bijna geen enkele andere stad heeft: die enorme snelheid waarmee alles gaat.

ik kan er dus ook echt niet bij dat sommige mensen (al zijn t er vrij weinig) die vibe dus helemaal niet voelen blijjkbaar :)
Die snelheid is juist voor degene die niet die 'vibe' meekrijgen misschien wel het probleem... Niet iedereen houdt van snelheid.

Ik snap bijvoorbeeld niet dat sommige mensen niet van achtbanen houden. Dat is toch super gaaf. Die G-krachten, de snelheid, de spanning etc? Ik snap dat echt niet. Ik snap werkelijk waar niet dat mensen niet die 'vibe' van achtbanen krijgen....

(even serieus: ik houd echt van achtbanen, die krachten en airtime etc, maar gelukkig is 'de mens' zo enorm verschillend, zodat niet iedereen van hetzelfde houdt)

Ik kreeg overigens ook niet 'die klik' met NYC afgelopen vakantie. Leuk om er geweest te zijn en ik ga heus nog wel eens terug, maar ik heb het niet als speciaal ervaren.
Neem een kijkje op onze homepage met veel reisverslagen van Amerika: http://www.kloenies.nl
en/of lees onze blog van onze afgelopen reis naar The 4 Corners: https://usatour2019.wordpress.com/
Bostonlover
Amerikafan
Aantal x V.S. bezocht: 28

Bericht door Bostonlover »

Ik heb afgelopen week voor het eerst New York mogen aanschouwen. Wat een geweldige stad om te zien, om mee te maken om dingen in te doen, maar helaas bij mij is er de klik ook (nog) niet, hoewel ik de vibe wel heb gevoeld.

Ik heb nu bijna de gehele oostkust mogen aanschouwen en als je mij vraagt naar welke stad ik het liefst terug zou willen staat NY wel hoog maar niet op nr 1.
Njit
Amerika-expert
Partner van: SpaceAce
Aantal x V.S. bezocht: 11
Contacteer:

Bericht door Njit »

SpaceAce schreef:(even serieus: ik houd echt van achtbanen, die krachten en airtime etc, maar gelukkig is 'de mens' zo enorm verschillend, zodat niet iedereen van hetzelfde houdt)
Gelukkig niet nee! Staan we nog langer in de rij :)
Homepage met al onze reis- en fotoverslagen bij elkaar: https://kloenies.nl/
Xerxes
Amerikafan

Bericht door Xerxes »

Noa schreef:Je kunt geen appels met peren vergelijken. Ik ben in zowel Parijs, Londen als in New York geweest en persoonlijk hebben ze alledrie hun leuke, unieke kanten, maar ook hun negatieve. Ik vind dit zeer persoonlijk. Ik zou niet kunen zeggen welke stad van deze drie bovenaan mijn lijstje komt te staan. Ik vond zelf San Francisco ook heel erg mooi, maar ook Washington, maar deze steden zijn totaal niet te vergelijken met New York. Ze hebben hun eigen charme.Nogmaals, wat trekt je in een stad en wat zoek je er.

Groetjes Marja
Ik denk wel dat m'n steden kunnen vergelijken, het zijn nl 'steden' mischien kan dat onder appels vallen of peren, maar de 3 genoemde steden kunnen behalve gevoelsmatig ook in andere dingen met elkaar vergeleken worden.
Live and let live is what I aspire to
American
Californian
Bennogr
Amerika-expert

Bericht door Bennogr »

Ik kwam in 1976 in New York aan en heb me meteen thuis gevoeld. Komend uit het 'magisch centrum van de wereld' zoals Amsterdam in die tijd bescheiden werd genoemd, viel mij het verschil met New York meteen op: veel minder 'kapsones', een veel bruisender. Plus, omdat er zoveel meer mensen wonen: altijd wel een groepje te vinden waar je je thuis voelt.

Na 18 jaar in en rondom New York, naar St. Paul, MN verhuisd. Maar we gaan minstens een keer per jaar terug om de vrienden, kennissen en de stad te zien. En als we ooit de Powerball (of de Staatsloterij) winnen, dan verhuizen we meteen.
Nog 1 keer verhuisd, naar Philadelphia.
GPJ73
Amerikakenner
Contacteer:

Bericht door GPJ73 »

Tja ben ooit maar 1 dag in New York geweest (2000) en vond het een bijzondere "ontmoeting" echter waar ik toen wel van schrok was de mentaliteit (negatief :!: ) die voor mijn gevoel zo anders was dan in de overige steden waar ik ben geweest in de VS. In de metro werd ik behandeld als een klein kind door het personeel toen mijn kaartje niet werkte. Dit kan natuurlijk een uitzondering zijn. Maar over het algemeen vind ik de westkust relaxter en leuker dan de oostkust die ik erg druk vond. Natuurlijk NY kan niet anders dan druk zijn maar het werd voor mij een beetje te veel, zelfs na 1 dag al... Aan de andere kant wist ik wel meteen dat ik een keertje terug wilde gaan juist omdat het me wat tegen viel. En ja 1 dag is natuurlijk veel en veel te kort om een eerlijk oordeel te kunnen geven. :roll: Maar toch werd het een bijzondere herinnering in het WTC te zijn geweest toen ruim een jaar later die er niet meer was. En nog op tijd in het vrijheidsbeeld te zijn geweest zonder al die strenge controles.
Ook heb ik gehoord dat de harde mentaliteit van New Yorkers verandert is sinds 9/11. Wie weet bevalt de stad me een tweede keer beter want ik weet zeker dat ik een keer terug wil :D vooral sinds de foto's en verhalen van andere forumleden (o.a. op de meeting van 2005 :!: ), dan krijg je toch het idee dat je nog veel gemist hebt wat de moeite waard is... :wink:
Groeten,
Gert
Londen-VS-Canada (28 days of fun in augustus en september)
lelie
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 6

Bericht door lelie »

Ik vind New York een geweldige stad, heb me er goed vermaakt, maar of ik persé nog een keer terug moet? Nee.
Van alle steden waar ik ben geweest moet ik nog het meest terugdenken aan NY, omdat het zo overweldigend was. Ik ken NY natuurlijk van tv, maar als je daar zelf op Times square staat is het 100 keer indrukwekkender.
Maar ik denk niet dat ik er ooit weer zal komen, tenzij ik een reis win naar NY.

Groetjes van Marloes
cielo
Amerika-ontdekker
Contacteer:

Bericht door cielo »

"New York is my Lourdes, where I go for my spiritual refreshment..." Brendan Beehan.

Cielo (voor de zevende keer in NYC)
Emenem
Amerikakenner

Bericht door Emenem »

rene.jager schreef:
Emenem schreef:Wij moeten nog gaan, dus kunnen hier nog niet over meepraten...
Maar we hebben (nu we je mooie foto's zien) wel een klein vraagje:
Wáár op Broadway vinden we dit beeld van die Bull nu precies?

Afbeelding
Als je deel_4 van onze film download, zie je op een bepaald moment in New York bussen en cabs links en rechts langs het beeld rijden. Ik film daar met dit beeld in de rug. (De stier neemt me als het ware op de hoorns :wink: )
Ik heb hem gevonden hoor!!! De bull!

Afbeelding

En wat een geweldige stad is NYC!
rene.jager
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door rene.jager »

Jij hebt 'm van de andere kant bekeken. :hilarious: :beerchug:
jvinch
Amerikakenner

Bericht door jvinch »

Marcel schreef:Hoewel vele New York-liefhebbers het er niet mee eens zullen zijn (en dat mag uiteraard), kan ik me helemaal herkennen in de observaties van t800. De paar keer dat ik er nu ben geweest, heb ik me best kunnen vermaken, maar mijn stad is het niet. Ook op mij maakten grote delen van Manhattan en Staten Island een verwaarloosde, vieze indruk. Om over de metro maar te zwijgen. Dat neemt natuurlijk niet weg dat er genoeg toeristische en minder toeristische dingen zijn te zien; voor elk wat wils. Maar geef mij maar Boston, Chicago, of SF.
Ik kan me hier alleen maar bij aansluiten. Ik vlieg elke twee weken op LaGuardia en heb dan afspraken op Manhattan, Long Island en daarbuiten. We hebben een kantoor op 42nd & Lex. Het is groot, dat vooral, maar ik vind er eigenlijk verder geen zak aan plus dat ik vind dat veel mensen in NY zich een "attitude" hebben aangemeten die nou niet echt plezierig in de omgang is. Ik heb nooit echt gesnapt wat daar nou "cool" aan is, het is ronduit onplezierig.

Ik heb wel eens het idee dat mensen New York leuk vinden omdat het nou eenmaal zo hoort. Het is nou eenmaal New York. Ik kreeg vorig jaar het aanbod om naar Manhattan te verhuizen maar heb dat dan ook vriendelijk afgewezen. Ik heb er he-le-maal niks mee.
StageNYCfall2007
Amerikafan

Bericht door StageNYCfall2007 »

Ik kan het best begrijpen als je NY niks vind.

Ik ging erheen omdat het me een ontzettend indrukwekkende stad leek. En dat is het ook, alles is groot en dat maakt indruk (positief of negatief).

Ik bedoel, van mensen die niet van de grote stad houden kan NY juist té over de top zijn. Het kan (vooral 's winters) een kouwe, kille stad zijn waar je opgaat in de anonimiteit en waar je je snel eenzaam kunt voelen.

Ik vind NY geweldig en waarom? Simpelweg omdat alles wat New York New York maakt, ik geweldig vind. De X-factor, iemand zij het al. Toen ik voor het eerst uit de metro kwam (penn station), ongelofelijk. Precies zoals op tv: de herrie, de toeters, de cabs, het ESB, Madison SQ Garden...

Maar Times Square vond ik echt niet zo interessant verder (behalve de Toys R Us en de AMC Empire bioscoop :-)), Vrijheidsbeeld vond ik ook niet zo leuk, Ground Zero (ze gaan een dezer dagen EINDELIJK beginnen met bouwen, werd tijd) was ook niks.

En die drukte... pfff. Maar toch, alles bij elkaar vind ik het leuk. Over de mensen kan ik niet oordelen want ik heb maar een paar NY'ers gesproken in die bijna twee weken.

Wat je van de stad vind is persoonlijk. Ik vind het in ieder geval geweldig.
GOD BLESS AMERICA
Land Of The Free, Home Of The Brave

USA Trips
05/06 Twee weken Kerstvakantie NYC
07/08 Vijf maanden stage NYC (Visits to Chicago, Boston, Philly, Washington (2x), reis naar Mid-West, en meer kleine dorpjes/steden).
JayDee
Amerika-ontdekker

Bericht door JayDee »

Persoonlijk krijg ik een instant kick als ik in NYC ben. De herrie, de mensen, de rush, de gebouwen, eigenlijk ieder aspect wel en wat helpt, het is de eerste stad ooit waar ik maar niet verdwaal. Ik vertoef het liefste in Village, East Village en Soho, maar mijn favo Ierse pub zit op 8th tussen 46 en 47. Ik kan niet wachten tot medio januari, dan ga ik weer en bovendien ga ik dan actief op zoek naar een apartement in Central New Jersey (ook erg mooi en zo lekker dicht bij de city). En inderdaad, iedereen die toch in de buurt is moet echt eens naar het Liberty State Park gaan. Dat biedt het mooiste uitzicht op Manhattan. Overigens... klein wetenswaardigheidje... Statue of Liberty staat binnen de grenzen van NJ.

[/img]
rene.jager
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door rene.jager »

jvinch schreef:
Marcel schreef:Hoewel vele New York-liefhebbers het er niet mee eens zullen zijn (en dat mag uiteraard), kan ik me helemaal herkennen in de observaties van t800. De paar keer dat ik er nu ben geweest, heb ik me best kunnen vermaken, maar mijn stad is het niet. Ook op mij maakten grote delen van Manhattan en Staten Island een verwaarloosde, vieze indruk. Om over de metro maar te zwijgen. Dat neemt natuurlijk niet weg dat er genoeg toeristische en minder toeristische dingen zijn te zien; voor elk wat wils. Maar geef mij maar Boston, Chicago, of SF.
Ik kan me hier alleen maar bij aansluiten. Ik vlieg elke twee weken op LaGuardia en heb dan afspraken op Manhattan, Long Island en daarbuiten. We hebben een kantoor op 42nd & Lex. Het is groot, dat vooral, maar ik vind er eigenlijk verder geen zak aan plus dat ik vind dat veel mensen in NY zich een "attitude" hebben aangemeten die nou niet echt plezierig in de omgang is. Ik heb nooit echt gesnapt wat daar nou "cool" aan is, het is ronduit onplezierig.

Ik heb wel eens het idee dat mensen New York leuk vinden omdat het nou eenmaal zo hoort. Het is nou eenmaal New York. Ik kreeg vorig jaar het aanbod om naar Manhattan te verhuizen maar heb dat dan ook vriendelijk afgewezen. Ik heb er he-le-maal niks mee.
Ik zie hier veeeeel overeenkomsten met Amsterdam. Ook dat wordt errug cool gevonden om daar te wonen. Ik vind het een verschrikkelijke stad en moet er niet aan denken daar te wonen. Ik zou er echt depressief van worden.

Maar ja.... zo ieder z'n meug zullen we maar denken.
Jasmino
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 11
Contacteer:

Bericht door Jasmino »

rene.jager schreef:Ik zie hier veeeeel overeenkomsten met Amsterdam. Ook dat wordt errug cool gevonden om daar te wonen. Ik vind het een verschrikkelijke stad en moet er niet aan denken daar te wonen. Ik zou er echt depressief van worden.

Maar ja.... zo ieder z'n meug zullen we maar denken.
Ik dacht dat vroeger ook altijd, maar toch ben ik vorig jaar ook gepakt door de magie van Amsterdam. We hebben er een half jaar gewoond en ik werk er nu al 1½ jaar, en ik vind het een geweldige stad!

We wonen nu in Hoofddorp, en dat vind ik helemaal niets. Ik was met veel plezier weer terug gegaan naar Amsterdam, maar Peter vond dat niet zo'n goed idee om er te wonen. Bovendien zijn de huizen er behoorlijk klein. Ik ben nu heel blij dat we gaan verhuizen naar Muiden, vlakbij Amsterdam dus, met de bus zijn we er in een kwartiertje. Heerlijk, ik zal er weer van genieten!

Maar vergelijkbaar met New York? Nee hoor, dat vind ik echt niet! Amsterdammers zijn veel relaxter, niet zo gehaast. In New York voelde ik me de eerste middag echt miserabel, heb heel veel moeite gehad om eraan te wennen, en ik hoef er ook niet meer zo nodig naar toe. NYC is zo immens groot, zo overweldigend, zo afgesloten van de buitenwereld, het is alsof de hoge gebouwen je `opeten`. Nee hoor, geef mij maar Amsterdam!
"A pessimist sees the difficulty in every opportunity; an optimist sees the opportunity in every difficulty"
Winston Churchill

Hier schrijf ik over wat mij bezighoudt in mijn leven. Lees mee en laat een berichtje achter, leuk!
Petra/VS
Medebeheerder
Contacteer:

Bericht door Petra/VS »

Tja, ik vind New York niet leuk, omdat dat zo hoort. Het is gewoon een bruisende stad met ontzettend veel gaande en een grote mengelmoes van verschillende culturen bij elkaar. Ik geniet echt van elk bezoek, dat we aan de stad brengen. Maar er wonen is weer iets anders, dat zou ik nooit willen! Ik slaak toch altijd weer een zucht van verlichting als ik terug ben in het relatief rustige Washington.
Boek hier uw Nederlandstalige rondleidingen in en rond Washington DC
Dagboek over ons leven in de VS(reisverslagen rechtse kolom)
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
ANY
Amerika-expert

Bericht door ANY »

2 of 3 dagen New York vindt ik prachtig, maar dan ben ik ook graag weer weg.
Heel veel mensen hier uit upstate NY zijn nog nooit in "the city" geweest, sommigen trekt het gewoon niet of vinden dat ze er niks te zoeken hebben.
Info Ithaca & Finger Lakes Regio: http://www.flregio.blogspot.com"
Mooie plekjes noordoosten: http://noordoosten.blogspot.com/"
http://www.annaharalson.com/
Emenem
Amerikakenner

Bericht door Emenem »

NY City : 1 keer is meer genoeg? :

Wat ons betreft zeker niet! Begonnen we net met een aantal zaken lekker vertrouwd te raken, zoals bijvoorbeeld met de subway de deli's en het constante geluid van claxons sirene's en klopboren, was het alweer tijd om te gaan. Tja, time flies when you're having fun! Wij hadden ons daar zeker véél langer kunnen vermaken en nog een aantal zaken willen bekijken (of nogmaals, maar dan in een wat rustiger tempo). Maar misschien in de toekomst...
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer