Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Miv 3 juni 2015; Centrale security op Schiphol: hoe werkt het?
- Ruud2004
- Amerika-expert
- Berichten: 4425
- Lid geworden op: 15 feb 2007, 10:21
- Aantal x V.S. bezocht: 16
- Locatie: 't Gooi
Miv 3 juni 2015; Centrale security op Schiphol: hoe werkt het?
M.i.v. van woensdag 3 juni 2015 gaat Schiphol over op "Centrale security". In het filmpje een duidelijke uitleg van de veranderingen en het waarom..
" onclick="window.open(this.href);return false;
" onclick="window.open(this.href);return false;
2004 Chicago/Great Lakes
2005 Chicago/Florida
2007 Chicago/ LV-LA
2009 Chicago-NYC
2011/14/16/22 Florida
2012 ZW USA/Hawaii
2013 Canada/NO USA
2015 ZW/USA
2017 en 2019 ZW Canada/USA
2018 NO Canada/USA
Onze reisverslagen via http://ruud2004.com
2005 Chicago/Florida
2007 Chicago/ LV-LA
2009 Chicago-NYC
2011/14/16/22 Florida
2012 ZW USA/Hawaii
2013 Canada/NO USA
2015 ZW/USA
2017 en 2019 ZW Canada/USA
2018 NO Canada/USA
Onze reisverslagen via http://ruud2004.com
Re: Miv 3 juni 2015; Centrale security op Schiphol: hoe werkt het?
Bedankt voor het delen.
Fijn dat de security zo al meteen is en niet pas bij de gate, kan ik onderweg nog een koffie en watertje scoren voor in het vliegtuig
Fijn dat de security zo al meteen is en niet pas bij de gate, kan ik onderweg nog een koffie en watertje scoren voor in het vliegtuig

2007 Canada;2008 SanFranc-Yellowstone;2010 Seattle-San Diego;2011 Zuidwesten;2012 Canada-Yellowstone;2009&2014 Florida&Cruise;2015 Colorado&Utah(www.howdypardon.blogspot.com);2016 Nieuw-Zeeland;2017 Noordoosten;2023 Cruise NYC-Quebec
- PSVwally
- Amerika-expert
- Berichten: 19494
- Lid geworden op: 09 sep 2010, 22:51
- Aantal x V.S. bezocht: 5
- Contacteer:
Re: Miv 3 juni 2015; Centrale security op Schiphol: hoe werkt het?
Ik ben benieuwd of het gelijk vlekkeloos gaat verlopen.
Re: Miv 3 juni 2015; Centrale security op Schiphol: hoe werkt het?
De securityfilters zien er in ieder geval mooi uit en werkten toen wij er in februari gebruik van maakte goed. Hopelijk is de rommel daarachter nu ook opgeruimd 

USA: 2001-2010-2012-2013-2015-2016-2018-2023-2024
Overig:3xNieuw Zeeland en Australië, Curaçao, veel van Europa en meerdere cruises
Overig:3xNieuw Zeeland en Australië, Curaçao, veel van Europa en meerdere cruises
Re: Miv 3 juni 2015; Centrale security op Schiphol: hoe werkt het?
Grappig, ik zal het dus gelijk ondervinden met mijn vlucht naar Las Vegas, via Zürich.
Vertrek precies op de dag dat dit zal worden ingevoerd.
Vertrek precies op de dag dat dit zal worden ingevoerd.
• 2007: Miami/Orlando • 2009: West Coast(SFO, LA, LAS)
• 2009: New York • 2010: New York, Philadelphia, Washington
• 2011: Miami • 2011: Las Vegas • 2013: Orlando
• 2015: New Yok • 2015: Las Vegas
• 2009: New York • 2010: New York, Philadelphia, Washington
• 2011: Miami • 2011: Las Vegas • 2013: Orlando
• 2015: New Yok • 2015: Las Vegas
Re: Miv 3 juni 2015; Centrale security op Schiphol: hoe werkt het?
Je hoeft dus bij de gate niet meer je tas te laten controleren, dat gebeurt daar bij die centrale punten. Maar betekent dat ook dat dat gesprekje aan de gate bij die katheders niet meer bij de gate, maar bij het centrale punt plaatsvindt?
Re: Miv 3 juni 2015; Centrale security op Schiphol: hoe werkt het?
Meer info hierover in de nieuwsbrief.
Veranderingen High Risk Flights door centrale security
Met het verdwijnen van de security aan de gate
verandert ook het proces rond de zogenaamde
High Risk Flights (HRF). Dit zijn vluchten waarbij
volgens wet- en regelgeving extra securitycontroles
moeten worden uitgevoerd. De locatie van de HRFcontrole
verandert per 3 juni. Afhankelijk van de luchtvaartmaatschappij
kunnen deze controles plaatsvinden
bij het inchecken en/of bij de gate of bij een cluster
op D01 of E01 (zie hieronder). De extra controles
kunnen bijvoorbeeld bestaan uit een interview met
de passagier, de zogenaamde profile check, en/of een
fysieke controle van passagier en handbagage.
http://vg-klm.com/NL-Bladen/Renovatie%2 ... 015-04.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;Aanpassingen voor HRF
Er komen algemene voorzieningen voor High Risk
Flights op 43 gates op de D-, E-, F-, en G pier. Op 3 juni
is het grootste deel van de 43 gates geschikt om HRF af
te handelen. Er kan bijvoorbeeld een flexibele opstelling
van banklining palen geplaatst worden en er is een
plek bij de gate ingericht voor een extra controle van
passagier en handbagage.
Vanwege het grote aantal overstappende passagiers
worden voor Delta Air Lines twee centrale clusters ingericht
voor de profile check. Deze clusters komen op
D01 en E01. Omdat het cluster op E01 op 3 juni nog niet
klaar is, wordt het wachtgebied van E04 ingericht als
tijdelijk profiling cluster voor vluchten van Delta Air
Lines. Vertrekkende en overstappende passagiers van
Delta Air Lines zien op hun boarding card de locatie
van het profiling cluster staan. Na de centrale security
check gaan ze naar het profiling cluster voor het interview.
Daar ontvangen zij informatie over hun gate van
vertrek.
Re: Miv 3 juni 2015; Centrale security op Schiphol: hoe werkt het?
Niet bij de centrale security dus, maar (voor ons omdat we met United vliegen en niet naar dat cluster gaan) dus waarschijnlijk nog steeds gewoon aan de gate, alleen dan zonder dat daarna de bagage nog een keer gescand wordt. Ben benieuwd hoe het gaat werken!
Re: Miv 3 juni 2015; Centrale security op Schiphol: hoe werkt het?
Werkt prima. Veel hetzelfde hoor, handbaggage op de band, schoenen uit, broekriem af etc. Door de bodyscan. Het bekende werk, maar het ziet er wel "spacy" uit.
Zuidwest '12, New Orleans - Nashville '12, Noordoost '13, Florida '13, Noordwest + Canada, '14, Florida '15, Texas '16, Florida ‘19
Re: Miv 3 juni 2015; Centrale security op Schiphol: hoe werkt het?
Ik vloog op 19 mei met United vanaf Amsterdam. Toen vond het gesprek ook al plaats bij de incheckbalie en werd voor de controle bij de gate één vraag gesteld.GJ schreef:Maar betekent dat ook dat dat gesprekje aan de gate bij die katheders niet meer bij de gate, maar bij het centrale punt plaatsvindt?
Re: Miv 3 juni 2015; Centrale security op Schiphol: hoe werkt het?
Ging allemaal perfect, verliep snel! Zeker een toegevoegde waarde.
• 2007: Miami/Orlando • 2009: West Coast(SFO, LA, LAS)
• 2009: New York • 2010: New York, Philadelphia, Washington
• 2011: Miami • 2011: Las Vegas • 2013: Orlando
• 2015: New Yok • 2015: Las Vegas
• 2009: New York • 2010: New York, Philadelphia, Washington
• 2011: Miami • 2011: Las Vegas • 2013: Orlando
• 2015: New Yok • 2015: Las Vegas
Re: Miv 3 juni 2015; Centrale security op Schiphol: hoe werkt het?
Nog een leuk artikel hier:
http://ikvliegveel.com/inside-look-nieu ... -schiphol/" onclick="window.open(this.href);return false;
Ook info over vluchten naar de US met US carrier.
http://www.telegraaf.nl/binnenland/2411 ... hol__.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Hopelijk snel de nieuwe processen op orde.
http://ikvliegveel.com/inside-look-nieu ... -schiphol/" onclick="window.open(this.href);return false;
Ook info over vluchten naar de US met US carrier.
Vluchten naar de VS
Ook nieuw geïntroduceerd zijn de zogenaamde ‘Pre Departure Clearance’ centra. Vlieg je met een Amerikaanse maatschappij naar Amerika (Delta, United, US Airways/American) dan moet je voor vertrek ondervraagd worden door een beveiligingsfirma. Normaal gesproken gebeurt dit bij check-in.
Door de vele overstappende passagiers op Schiphol was dit niet altijd mogelijk. Het interview moest aan de gate plaatsvinden wat tijd en ruimte innam. Vandaar dat er nu twee locaties in de terminal zijn waar alle passagiers van Amerikaanse carriers zich voor vertrek moeten rapporteren. Hierdoor wordt de echte gate niet meer op je boardingpass vermeld, maar de locatie van de PDC; D1 voor Delta passagiers en E4 voor overige maatschappijen. Nadat je het interview hebt ondergaan krijg je een bonnetje met de werkelijke vertrekgate van je vlucht.
Het is belangrijk om te weten dat dit nog niet met US Pre Clearance te maken heeft. Het is een verplichting van de Amerikaanse overheid dat passagiers bepaalde veiligheidsvragen worden gesteld. Ook is het niet zo dat je na het interview in quarantaine zit. Je kan gewoon (terug) naar de lounge of winkels en horeca. KLM passagiers hoeven dit niet te ondergaan. Extra veiligheidscontroles bij de gate voor vluchten naar de VS kunnen nog wel voorkomen.
Bij D1 (Delta) zijn er aparte rijen voor Economy, Skypriority/Comfort Plus, passagiers met assistentie en Short Connection passagiers. E4 hebben wij niet kunnen zien dus hoe de situatie met priority daar is kunnen we niet zeggen.
en ondertussen (Televaag alert!)Op moment van schrijven is het nog onduidelijk wat er gebeurt als je de PDC’s omzeilt. Sommige gate agents laten het toe dat je aan de gate wordt geinterviewd, sommigen wijzen je resoluut terug. Op dit moment is er nog geen koppeling van je boeking aan het interview. Schiphol onderzoekt in samenwerking met de maatschappijen of dit met een sticker of knipje in de boardingpass kan, of dat dit elektronisch wordt gelinkt.
http://www.telegraaf.nl/binnenland/2411 ... hol__.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Hopelijk snel de nieuwe processen op orde.
-
- Amerika-expert
- Berichten: 5426
- Lid geworden op: 19 mar 2013, 15:06
- Aantal x V.S. bezocht: 68
- Locatie: West-Brabant NL
Re: Miv 3 juni 2015; Centrale security op Schiphol: hoe werkt het?
Ik ben vanmiddag aangekomen (kan dus niets zeggen over vertrek) op de G pier van buiten de EU.
Daar is wel wat veranderd: Je gaat uit de gate direct een trap omhoog naar een nieuwe etage. Je loopt niet meer tussen de vertrekkende passagiers. Je gaat ook door een nieuwe paspoort controle ruimte.
En interessant vond ik: Daar staan nu ook zelfscan poortjes (naast Privium en de gewone bemande poorten).
Waren alleen nog niet actief.
Niets gemerkt van aanloopproblemen, sterker nog in 10 minuten stond ik buiten.
Daar is wel wat veranderd: Je gaat uit de gate direct een trap omhoog naar een nieuwe etage. Je loopt niet meer tussen de vertrekkende passagiers. Je gaat ook door een nieuwe paspoort controle ruimte.
En interessant vond ik: Daar staan nu ook zelfscan poortjes (naast Privium en de gewone bemande poorten).
Waren alleen nog niet actief.
Niets gemerkt van aanloopproblemen, sterker nog in 10 minuten stond ik buiten.
Re: Miv 3 juni 2015; Centrale security op Schiphol: hoe werkt het?
Interessant, zelfscan poortjes bij de uitgang scheelt veel tijd. Daar stond vaak nog wel een lange rij bij de paspoortcontrole en na een lange vlucht wil ik altijd liever zo snel mogelijk thuis zijn...
Overmorgen gaan wij de nieuwe security voor vertrekkende passagiers uitproberen
Overmorgen gaan wij de nieuwe security voor vertrekkende passagiers uitproberen

2007 Canada;2008 SanFranc-Yellowstone;2010 Seattle-San Diego;2011 Zuidwesten;2012 Canada-Yellowstone;2009&2014 Florida&Cruise;2015 Colorado&Utah(www.howdypardon.blogspot.com);2016 Nieuw-Zeeland;2017 Noordoosten;2023 Cruise NYC-Quebec
- RNA
- Amerika-expert
- Berichten: 2198
- Lid geworden op: 19 aug 2007, 19:41
- Aantal x V.S. bezocht: 7
- Locatie: Zon, strand Zeeland
- Contacteer:
Re: Miv 3 juni 2015; Centrale security op Schiphol: hoe werkt het?
Wat mij opviel is transit passagiers vanuit de VS, die komen niet meer langs de beveiliging en kunnen - aldus de website van Schiphol - direct door naar de 'lounge' om hun volgende vlucht te halen. Ik ga er vanuit dat ze nog wel eerst langs de paspoortcontrole mogen als ze een vlucht binnen Europa hebben?
Weet iemand iets over die speciale rij voor 'short connection' op Schiphol? Wij hebben namelijk een overstap van 1 u 17min op Minneapolis en dat is behoorlijk kort. Wat zijn de voordelen van deze rij?Bij D1 (Delta) zijn er aparte rijen voor Economy, Skypriority/Comfort Plus, passagiers met assistentie en Short Connection passagiers. E4 hebben wij niet kunnen zien dus hoe de situatie met priority daar is kunnen we niet zeggen.


Re: Miv 3 juni 2015; Centrale security op Schiphol: hoe werkt het?
Aan die rij ga je niets hebben. Die rij is bedoeld voor passagiers met een korte overstaptijd op Schiphol.
Als ze naar een Schengenland vliegen, gaan ze door de paspoortcontrole bij de D-pier. Daarna kunnen ze naar de B en C gates en gates D59-87.RNA schreef:Ik ga er vanuit dat ze nog wel eerst langs de paspoortcontrole mogen als ze een vlucht binnen Europa hebben?
Re: Miv 3 juni 2015; Centrale security op Schiphol: hoe werkt het?
Wij gingen begin mei al door die poortjes. Het personeel staat de mensen wel aan te jagen, maar dat is wel begrijpelijk. Je hoeft ook niet langer op de gene voor je te wachten tot je er door kan, je kunt gewoon wanneer jij klaar bent. Hoef je ook niet te wachten op degene die niet snapt dat je je iphone niet in je broek moet houden of denkt dat een flesje appelsap in de handbagage geen vloeistof is
We waren er met 10 minuutjes door heen, en hadden helemaal niet in de gaten dat dit de uiteindelijke controle was. Wij dachten steeds dat er nog een check zou komen, maar die kregen we niet (ook niet bij onze overstap in Frankfurt). Voor ons gevoel zijn we amper gecontroleerd voordat we de USA inkwamen.

We waren er met 10 minuutjes door heen, en hadden helemaal niet in de gaten dat dit de uiteindelijke controle was. Wij dachten steeds dat er nog een check zou komen, maar die kregen we niet (ook niet bij onze overstap in Frankfurt). Voor ons gevoel zijn we amper gecontroleerd voordat we de USA inkwamen.
Re: Miv 3 juni 2015; Centrale security op Schiphol: hoe werkt het?
Voor Schengen landen is dit al jaren het geval! Jouw reis ging eerst naar Frankfurt, een Schengen bestemming.
Vertrekhal 1 heeft al jaren een centrale securtiy. De andere vertrekhallen zijn nu ook aangepast.
Wat nu is gebeurd is voor NIET Schengen landen. Dus bijvoorbeeld rechtstreeks naar de VS.
Vertrekhal 1 heeft al jaren een centrale securtiy. De andere vertrekhallen zijn nu ook aangepast.
Wat nu is gebeurd is voor NIET Schengen landen. Dus bijvoorbeeld rechtstreeks naar de VS.
Re: Miv 3 juni 2015; Centrale security op Schiphol: hoe werkt het?
Klopt, maar daarna vlogen we door naar de VS en in Frankfurt zijn we helemaal niet gecontroleerd.Hinko schreef:Voor Schengen landen is dit al jaren het geval! Jouw reis ging eerst naar Frankfurt - Schengen bestemming -
Wat nu is gebeurd is voor NIET Schengen landen. Dus bijvoorbeeld rechtstreeks naar de VS.
Wij dachten altijd dat er enorm goed gecontroleerd werd voordat je de VS in komt.
- bedeve
- Amerika-expert
- Berichten: 6145
- Lid geworden op: 30 apr 2010, 23:24
- Locatie: Er gaat niets boven Groningen
Re: Miv 3 juni 2015; Centrale security op Schiphol: hoe werkt het?
Wat bedoel jij met "niet gecontroleerd" ?Yoshi schreef: in Frankfurt zijn we helemaal niet gecontroleerd.
Tijdens die lange wandeling ben je tegen een grote balie die als een barricade in het midden van het pad staat aangelopen.
Daar zaten minimaal 2 mensen en werd er om je paspoort gevraagd.
En onderweg in Terminal 1 naar de juiste gate ben je ook op een willekeurig moment ook weer om je paspoort en instapkaart gevraagd.
Had je meer spektakel verwacht ?
In Zurich bijvoorbeeld gaat het nog relaxter
the proof of the pudding is in the eating
Wil je meer info over jouw voordelen van een Amex Flying Blue creditcards....
Wil je een referral om bij een anvraag meer Flying Blue Miles te ontvangen ...
Stuur mij een PB !
Wil je meer info over jouw voordelen van een Amex Flying Blue creditcards....
Wil je een referral om bij een anvraag meer Flying Blue Miles te ontvangen ...
Stuur mij een PB !
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht