Uit een eerder draadje mijn foto tips:
Even mijn instellingen met jullie delen.
Ik ben zowel in de Lower als de Upper geweest, hieronder paar foto's van de Upper. Mijn instellingen:
- geen statief, uit de hand gemaakt (maar statief kan uiteraard, alleen mogelijk als je de fototour neemt). Camera Nikon D90, gemaakt met 18-105 VR zoomlens (VR=vibratie reductie)
- mooiste uitsnede bij 35mm, sluitertijd 1/20.
- geschoten in RAW (allerbelangrijkste zoals iemand eerder al zegt, dit om ze achteraf optimaal te kunnen bewerken)
- ISO 1600 - met Photoshop Camera RAW iets van de ruis er uit gehaald. Zelfs op 100% (4288x2848 pixels) vrijwel geen ruis zichtbaar.
- Heb geëxperimenteerd met f/9 diafragma ivm scherptediepte, wat ik normaal meestal gebruik, maar dan moet de ISO waarde nog hoger dan 1600 en dan krijg ik te veel ruis. Deze foto's zijn daarom dus met maximale opening gemaakt (f/4 tot 4,5). Betekent wel dat je goed moet controleren waar je op scherp stelt (manueel uiteraard) en delen zijn dan onscherp. Met f9 voor mij alleen mogelijk met lange opening, had ik statief bij me moeten hebben.
- Belangrijkste tip voor goede kleuren is de witbalans. Als je die op automatisch laat staan zijn de kleuren niet juist (te paars). Bewolkt (6000gr) is hiervoor prima. Met Photoshop heb ik dit achteraf nog aangepast naar 5650gr.
-Als je bracketing gebruikt kun je van iedere foto er automatisch meerdere laten maken met verschillende belichtingsinstelling.
En vooral heel veel foto's maken!
Succes!
Paar van mijn foto's: