Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Welke stad in Californië kun je aanraden?

Als je reisvraag niet over een specifieke staat of regio gaat, hoort het hier thuis.
Minnim
Amerikafan

Re: Welke stad kun je aanraden?

Bericht door Minnim »

kimberley_brons schreef:Ik ben denk ik verwend met de Floridiaanse zon, het zal een behoorlijke klap voor me worden als we verhuizen naar een staat waar er strengere winters zijn. Maar goed, ik kan niet alles op mn verlanglijst krijgen.
Volgens mij stond 'milde winters' helemaal niet op jouw verlanglijstje :wink:
Maar nu je het meer over je voorkeur in weer hebt zou ik de Twin Cities niet meer aanraden. Het heeft zo'n beetje alles dat je noemde in je eerste post en in je post hier direct boven, maar als je kou en sneeuw verschrikkelijk vindt moet je er gewoon niet heen verhuizen want dan ben je de helft van het jaar ongelukkig (overigens haat m'n man kou, ik snap dan ook niet dat hij hier ooit heen verhuisd is!)
Dulles
Amerikafan

Bericht door Dulles »

Las Vegas, NV
Flagstaff, AZ
Phoenix, AZ
Tucson, AZ
San Antonio, TX
Dallas, TX

Ook leuke steden en warm. En niet duur.
goldenhills
Amerika-expert

Bericht door goldenhills »

kimberley_brons schreef:Woont u daar goldenhills? Hoe is uw ervaring met natuurrampen? En is het een bruisende stad?
Ik woon in de SF Bay Area, op de Peninsula (tussen San Francisco en San Jose). Er is genoeg vertier hier in de regio (zo'n 2 miljoen mensen tussen SF en SJ). Natuurrampen maken we ons niet zo druk over, dat is net als de kans op overstroming in NL (waar ik 5m onder zeenivo woonde). Je went aan het idee, en je probeert er rekening mee te houden (zoals het goed vastzetten van de boekenkast en de TV voor aardbevingen). We hebben hier kans op aardbevingen, bosbrand, overstroming/mudslides en extreme droogte, dus keus genoeg :lol: Op een enkele milde aarbeving na hebben we nog niets serieus meegemaakt.

Ik ben in downtown Portland geweest en in een hippe buurt ten westen van het centrum, en het heeft een leuke vibe. Een collega van mij woont 30 minuten ten zuiden van Portland in een klein stadje, en dat is een compleet andere ervaring. Erg landelijk.
hemmie
Amerika-expert

Bericht door hemmie »

Als je van grote steden houdt, dan moet je wel in gedachten houden dat je juist in die grote steden waarschijnlijk niet dicht bij het centrum zult wonen, zover die steden al een 'hip' centrum hebben. Maar veel steden hebben natuurlijk wel een hippere wijk net buiten het centrum, dan zou je daar eens naar kunnen kijken. In Houston heb je bijvoorbeeld the Heights, ben er zelf niet bekend mee, maar daar zul je op zich best wel wat vinden van wat je zoekt. Maar ik vermoed dat daar dan ook weer een prijskaartje aan hangt.
Ik zou eens nagaan of andere steden met een klimaat dat je aanspreekt ook zo'n wijk hebben.

Verder denk ik dat je ov-eis ook wel een lastige zal zijn, er zijn natuurlijk maar weinig grote steden in de VS met echt goed ov.
Terug in Texas!
kimberley_brons
Amerikafan

Bericht door kimberley_brons »

Minnim schreef:
kimberley_brons schreef:Ik ben denk ik verwend met de Floridiaanse zon, het zal een behoorlijke klap voor me worden als we verhuizen naar een staat waar er strengere winters zijn. Maar goed, ik kan niet alles op mn verlanglijst krijgen.
Volgens mij stond 'milde winters' helemaal niet op jouw verlanglijstje :wink:
Maar nu je het meer over je voorkeur in weer hebt zou ik de Twin Cities niet meer aanraden. Het heeft zo'n beetje alles dat je noemde in je eerste post en in je post hier direct boven, maar als je kou en sneeuw verschrikkelijk vindt moet je er gewoon niet heen verhuizen want dan ben je de helft van het jaar ongelukkig (overigens haat m'n man kou, ik snap dan ook niet dat hij hier ooit heen verhuisd is!)
Klopt, ik heb het inderdaad niet in mijn eerste bericht vermeld, maar wel andere berichtjes hier en daar. En zullen nog wel meer dingen opkomen die ik erbij zou willen toevoegen. Hahaha misschien kunnen jij en je man naar Tampa komen hihi
I have no special talents, I am only passionately curious.
kimberley_brons
Amerikafan

goldenhills schreef:
kimberley_brons schreef:Woont u daar goldenhills? Hoe is uw ervaring met natuurrampen? En is het een bruisende stad?
Ik woon in de SF Bay Area, op de Peninsula (tussen San Francisco en San Jose). Er is genoeg vertier hier in de regio (zo'n 2 miljoen mensen tussen SF en SJ). Natuurrampen maken we ons niet zo druk over, dat is net als de kans op overstroming in NL (waar ik 5m onder zeenivo woonde). Je went aan het idee, en je probeert er rekening mee te houden (zoals het goed vastzetten van de boekenkast en de TV voor aardbevingen). We hebben hier kans op aardbevingen, bosbrand, overstroming/mudslides en extreme droogte, dus keus genoeg :lol: Op een enkele milde aarbeving na hebben we nog niets serieus meegemaakt.

Ik ben in downtown Portland geweest en in een hippe buurt ten westen van het centrum, en het heeft een leuke vibe. Een collega van mij woont 30 minuten ten zuiden van Portland in een klein stadje, en dat is een compleet andere ervaring. Erg landelijk.
Ja ik snap wat je bedoeld, wij hebben datzelfde gevoel met hurricanes. We hebben ze wel meegemaakt, maar niet extreem. Ook de overstromingen hier ga je aan wennen op 1 of andere manier. Het is niet zo extreem als ik vroeger dacht, van wat ik op TV allemaal zag.
kimberley_brons
Amerikafan

hemmie schreef:Als je van grote steden houdt, dan moet je wel in gedachten houden dat je juist in die grote steden waarschijnlijk niet dicht bij het centrum zult wonen, zover die steden al een 'hip' centrum hebben. Maar veel steden hebben natuurlijk wel een hippere wijk net buiten het centrum, dan zou je daar eens naar kunnen kijken. In Houston heb je bijvoorbeeld the Heights, ben er zelf niet bekend mee, maar daar zul je op zich best wel wat vinden van wat je zoekt. Maar ik vermoed dat daar dan ook weer een prijskaartje aan hangt.
Ik zou eens nagaan of andere steden met een klimaat dat je aanspreekt ook zo'n wijk hebben.

Verder denk ik dat je ov-eis ook wel een lastige zal zijn, er zijn natuurlijk maar weinig grote steden in de VS met echt goed ov.
Ja klopt inderdaad, maar het zou leuk zijn om op loopafstand of fietsafstand van zo een centrum te kunnen wonen. Mijn oog lijkt te vallen op Atlanta, maar helaas is de crime rate 38% meer dan in Tampa. En in sommige plekken hier voel ik me niet altijd veilig. Wij wonen in een goede buurt, met veel security, gated community en wij zijn ook members van de neighborhood watch, dat allemaal geeft wel een goed gevoel.
Een voordeel met Atlanta is, dat de huizen daar goedkoper zijn. Je krijgt meer voor je geld. Dus we kunnen eventueel dezelfde grootte van het huis behouden, en een stuk minder betalen EN nog in een goede buurt.

Het lijkt daar ook vrij bruisend, veel voor jongere (gekleurde) mensen, en er is wel wat OV, maar ook niet GEWELDIG. Zijn er mensen hier met ervaringen in Atlanta?
USInsider
Amerika-expert

Bericht door USInsider »

Ik zou toch nog eens kijken naar Davis, CA. Ben er niet geweest maar hoor enthousiaste verhalen.
Er schijnt daar veel gefietst te worden ook.
Er is een universiteit, het heeft een farmersmarket, enz. - veel van wat je zoekt.
Het ligt ook niet te ver van Sacramento, de hoofdstad van CA. San F. is ook goed bereikbaar vanuit Davis.
Plus je kunt bij tijd en wijle naar het strand - of juist de bossen in. Of naar de wijngaarden van Napa.
Dat deel van CA kent warme zomers, milde winters. (Geen pakken sneeuw).

https://daviswiki.org

http://cityofdavis.org
GJ
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 6

Bericht door GJ »

kimberley_brons schreef:
kastelke schreef:Ik dacht aan Boulder, CO, maar als Denver al buiten het budget valt, dan moet je daar helemaal niet kijken want het zal er zo'n 30% duurder zijn (cost of living).
Bruisend, jong, gliberaal, goed weer, geen natuurrampen, en goede werkgelegenheid is volgens mij zelden goedkoop?

Het feit dat er geen natuurrampen zijn is natuurlijk perfect!
Nou... https://bouldercolorado.gov/flood

Overigens zeiden wij, toen we een aantal jaar geleden voor het eerst in Boulder kwamen, ook meteen: hier zouden we best kunnen wonen (niet dat we emigratieplannen hebben hoor). Echt een heel leuke stad. Maar blijkbaar dus wel gevoelig voor overstromingen, zoals in 2013 (toen ook bijvoorbeeld Estes Park is overstroomd)
Baksteen666
Amerikafan
Aantal x V.S. bezocht: 8

Bericht door Baksteen666 »

dutch_in_seattle schreef: Niet dus. De huizenprijzen hier schieten omhoog, zeker in de gewilde wijken als in het noordoosten van de stad. Huizen worden hier routinematig ruim boven de vraagprijs verkocht, en dat binnen een paar dagen met diverse gegadigden.
Seattle is wel een enorm leuke stad om te wonen, dus dat kan ik je van harte aanbevelen, maar helaas wel erg prijzig qua wonen.

Succes met je keuze!
Klopt wat je zegt. Ik had het ook meer over agglomeraties van Seattle. Het wordt wel goedkoper, volgens mij, richting SeaTac (zuid) (Rainier Beach, Tukwilla) en richting Shoreline (noord). Sure wijken als Ballard, Wallingford zijn nog steeds duur en zullen dat ook blijven.

Ik heb Seattle als fantastisch ervaren, en wat ze zeggen over de hoeveelheid regen is inderdaad behoorlijk overtrokken. Ik zou naar je man luisteren :wink:
States visited: WA, ID, MT, ND, MN, WI, MI, NY, VT, NH, ME, MA, OR, CA
Dulles
Amerikafan

Bericht door Dulles »

Atlanta, GA is de culturele hoofdstad van Afrikaans Amerika.
Dento
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Dento »

kimberley_brons schreef:Maar ik hoor zo veel goede verhalen over CO, dat ik het zeker een keer wil opzoeken. Ik hoorde van iemand die in CA woont dat de legalisatie van marijuana extra problemen heeft gebracht. Nou weet ik niet per se wat voor problemen, maar is er iemand die dit ervaart in CO of CA?
De legalisatie van marijuana heeft hier helemaal geen enkele problemen veroorzaakt. Integendeel, zelfs: in Denver is de 'crime rate' gedaald met 11 to t 14%, hoewel het moeilijk aantoonbaar is of dit direct samenhangt met de legalisatie ("Correlation does not imply causation", zoals ze hier zo mooi zeggen).

Het enige dat ik ervan gemerkt heb is dat je nu overal 'dispensaries' ziet, en dat je wat meer wiet ruikt op straat. Het heeft zeer zeker geen problemen gebracht.
~ “Experience is something you don't get until just after you need it.” - Steven Wright ~

Onze website | Mijn blog
USInsider
Amerika-expert

Bericht door USInsider »

Het heeft hier in CA enorme problemen gebracht. De wied moet verbouwd worden en dat gebeurt meer en meer door bijkans commerciele bedrijven. Die doen dat in natuurgebieden waar ze riviertjes afdammen/verleggen, gif spuiten, enorme hoeveelheden afval neerpletteren, 'lastige' dieren doden.
(Sorry, off-topic.)
kimberley_brons
Amerikafan

Na gister wat onderzoek te hebben gedaan heb ik een nieuwe lijst gecreeerd. Uiteraard moet ik deze steden nog opzoeken voor een betere mening/ervaring. Maar zo van filmpjes te hebben gezien lijken Seattle, Austin en Atlanta mij wel wat. Ik was een beetje teleurgesteld in San Diego, op 1 of andere manier (van verhalen) had ik daar hele hoge verwachtingen van.

Grappig hoe marijuana voor de 1 wel problemen heeft veroorzaakt en voor de andere niet. Nou ja, niet grappig maar.... jullie weten wat ik bedoel haha.

Heeft dat in California ook nog gevolgen/effect op de mensen/crime rate?
Fellow2012

Bericht door Fellow2012 »

Ik vind het fascinerend om te lezen hoe sommigen hier op dit forum hun woonplaats in Amerika uitkiezen en op basis van specifieke eisen/wensen zoals theaters, muziek, klimaat etc. Hoewel we qua werk niet gebonden zijn aan een bepaalde locatie, zijn onze criteria toch heel anders dan wat ik in eerdere berichten heb gelezen. Familiebanden zowel in Amerika als NL hebben voor ons hogere prioriteit. Het lijkt me vrij onmogelijk om als volwassenen (28+) een sociaal netwerk of oprechte vriendschappen op te opbouwen onder Amerikanen… maar afgezien daarvan we hebben sterke en warme familiebanden die we graag willen houden en hoeven ons niet op te dringen om nieuw netwerk op te bouwen.

Mijn vrouw heeft twee geweldige zusjes die vrij regelmatig de auto pakken en bereid zijn 4,5 uur te rijden om ons op te zoeken. Dit alleen is zo een geweldige boost voor mijn vrouw. Verder wil ik nergens in Amerika wonen waar het tijdsverschil met Nederland groter is dan 6 uur, en het liefst in de nabijheid van een vliegveld met rechtstreekse vluchten naar Nederland.

We wonen graag suburban waar meer ruimte is en doorgaans goedkoper wonen dan steden. Ik werk momenteel in Boston (eigenlijk Cambrigde MIT campus) en vind de stadsfeer rondom campus en Boston in het algemeen geweldig. Nergens in Amerika heb ik zoveel hardlopers en fietsers tegengekomen als hier… maar de bevolkingsdichtheid per vierkante km doet me aan de drukke Nederlandse steden denken; overvolle supermarkten, lange rijen aan de kassa, zwerfvuil op straat etc en snak naar thuis waar het erg dun bevolkt is en waar suburbia en rural elkaar ontmoeten… zo dichtbij dat de boerenmarkt daar dagelijks is.

@kimberley_brons,
Misschien denk je heel anders over deze topic als jullie een kindje hebben :D
hemmie
Amerika-expert

Bericht door hemmie »

Dat laatste is wel een punt hoor, afhankelijk van wat jullie planning is. Je noemt in het begin wel goede scholen, maar dat gaat natuurlijk lang niet altijd samen met een levendige wijk. In Houston bijvoorbeeld sturen de mensen die in de wijken dichtbij het centrum wonen hun kinderen meestal naar een (dure) prive-school, omdat daar de public schools een stuk slechter zijn. Veel buitenwijken hebben prima scholen. Nu is elementary school sowieso nog ver weg voor jullie natuurlijk, maar ik denk dat je in de buitenwijken ook al veel makkelijker betaalbare en goede kinderopvang en preschools gaat vinden.
Wij woonden ook in een 'saaie' buitenwijk, maar dan dus wel in een wijk met een groot park om te wandelen, overal kleine parkjes en speeltuintjes, een school in de wijk (allemaal op loopafstand) en op korte rijafstand (zonder files) allerlei andere voorzieningen en leuke dingen voor kinderen.

Maar goed, of dat allemaal van belang is hangt natuurlijk van jullie planning af :wink: , en hoe lang je in je komende woning denkt te blijven wonen.
Terug in Texas!
kimberley_brons
Amerikafan

Hi adam747, wanneer familie naar Miami komt, rij ik ook gemakkelijk 5 uur om ze te zien hoor. Maar helaas hebben we geen familie dichtbij wonen. Iedereen woont in Nederland, en mijn schoonzus woont in Rhode Island. Het is inderdaad moeilijk om oprechte vriendschappen op te bouwen op deze leeftijd. Ik heb allerlei manier geprobeerd, maar ik denk dat de mentaliteit van de mensen hier toch heel anders is.

En misschien heb je inderdaad gelijk, zodra we kinderen hebben, zou het alles kunnen veranderen. We hebben dit huis lang aangehouden omdat we vaak visite vanuit Nederland kregen, en we konden ze allemaal tegelijk accomoderen, maar nu zijn we toe aan wat kleiners en dichterbij alle plezier.
kimberley_brons
Amerikafan

hemmie schreef:Dat laatste is wel een punt hoor, afhankelijk van wat jullie planning is. Je noemt in het begin wel goede scholen, maar dat gaat natuurlijk lang niet altijd samen met een levendige wijk. In Houston bijvoorbeeld sturen de mensen die in de wijken dichtbij het centrum wonen hun kinderen meestal naar een (dure) prive-school, omdat daar de public schools een stuk slechter zijn. Veel buitenwijken hebben prima scholen. Nu is elementary school sowieso nog ver weg voor jullie natuurlijk, maar ik denk dat je in de buitenwijken ook al veel makkelijker betaalbare en goede kinderopvang en preschools gaat vinden.
Wij woonden ook in een 'saaie' buitenwijk, maar dan dus wel in een wijk met een groot park om te wandelen, overal kleine parkjes en speeltuintjes, een school in de wijk (allemaal op loopafstand) en op korte rijafstand (zonder files) allerlei andere voorzieningen en leuke dingen voor kinderen.

Maar goed, of dat allemaal van belang is hangt natuurlijk van jullie planning af :wink: , en hoe lang je in je komende woning denkt te blijven wonen.
Hi Hemmie,

de goede scholen wil ik omdat ik zelf schoolgaande ben. En universiteiten zijn vaak wel dichtbij een (grotere) stad. Wij hebben veel gereisd in het verleden en in een aantal verschillende landen gewoond. Wij hebben ons nergens ''vast'' gevoeld. Als het ons niet bevalt pakken we makkelijk onze biezen weer op. En misschien tegen de tijd dat we een kindje hebben en op zoek zijn naar scholen voor hem of haar, zullen we dat tegen die tijd wel weer bekijken.
Fellow2012

Bericht door Fellow2012 »

Even ter aanvulling en food for thoughts… onze prioriteiten zijn dus nabijheid van familie + cost of living, alles daarna is slechts een bijzaak. In noord Virginia waren we op 20 minuten afstand van familie maar de kosten waren te hoog. Hoewel mijn huidige baan niet gebonden is aan locatie willen we absoluut geen lange termijn planning erop baseren want wie garandeert dat ik deze positie kan houden of verander misschien zelf van baan… of erger nog dat een nieuwe baas alles omgooit en thuiswerken niet langer toestaat zoals bij twee grote tech bedrijven recentelijk is gebeurd.

Wat ook vaker bij onze dinner table conversations aan de orde komt is het totaal gebrek aan sociale vangnetten… kunnen we onze huidige woning betalen als we beiden langdurig werkloos zijn, en hoelang kunnen het volhouden; 1 of 2 jaar?! Hebben we voldoende fonds opzij gezet om dit op te vangen? Op basis hiervan maken we keuzes. Bangeriken zijn we zeker niet. Onze angst is niet dat we onze banen kwijt raken, absoluut niet, meer dat we een levensstijl opna houden dat we elke maand met smart zitten te wachten op onze pay check!

Consider medical bills, we dachten dat we prima verzekerd waren en misschien zijn we dat... als onervaren ouders, hebben we braaf ja gezegd tegen de ontelbare checks, echo’s gedurende de zwangerschap . We hoeven niets te betalen voor de vele checks maar de bevalling in het ziekenhuis…gee ons zoontje was inmiddels 6 maanden oud en de rekeningen bleven maar komen, in total bijna $5000. We hebben het uit ons bruto spaarplan (HSA) betaald maar goed daarmee moet je vroeg beginnen.
kimberley_brons
Amerikafan

Hi adam747, mag ik vragen waar je precies werkt? En over welke 2 grote tech bedrijven je het hebt? Mijn man werkt namelijk voor HP, en daar is inderdaad ook enorm veel omgegooid en veranderd.

Maar ik weet zeker wat je bedoelt. Wij zijn verzekerd door HP en moet zeggen dat tot nu toe is alles tegen gevallen met medical bills. Ook hebben we een flex spending account.

Maar zat pas het nieuws te kijken over een vrouwtje die zwanger was en haar dochtertje was met 25 weken geboren. Het bedrijf van haar man, waar de verzekering vandaan kwam, hebben alles omgegooid en noemen dat soort situaties een million dollar baby. Ze willen het nu dus (als ik het goed begreep) van je 401K laten betalen. Dat is toch schandalig.
Laatst gewijzigd door Mrvanilla op 23 jul 2015, 17:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Bovenliggende berichten hoeven niet (geheel) geciteerd te worden
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer