Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Hawaii zonder auto

Als je vraag over Hawaii gaat, kun je hem hier plaatsen.
Alwayshappy
Amerika-ontdekker
Aantal x V.S. bezocht: 6

Hawaii zonder auto

Bericht door Alwayshappy »

Hoi!

Wij zitten met het volgende: Mijn vriend is rond September klaar met afstuderen als alles volgens planning gaat. Omdat daar nog wat onduidelijkheid omheen hangt kunnen we nog niet echt wat boeken, want het kan ook best uitlopen, maar we zijn ons zelf al wel vast aan het orienteren. Voor heel lang hadden we het idee om naar Los Angeles te vliegen om daar 4 daagjes te zitten (vast wat jetlag verliezen), om vervolgens door te vliegen voor 2/3 weken Hawaii. Nu kwam ik allerlei verhalen tegen op internet dat Hawaii zonder auto een hel is.

Mijn vriend heeft een rijbewijs, maar heeft al 7 jaar niet gereden, dus hij voelt zich niet comfortabel genoeg om daar te gaan rijden. Daarnaast is de vakantie vooral bedoeld om van de natuur te genieten en rustig te ontspannen. Ik heb zelf geen rijbewijs.

Ik bedacht me dat ik het ook hier kon vragen. Ik las dat er op Oahu nog wel redelijk openbaar vervoer is, maar is het op de andere eilanden echt zo prut? We wilden vooral tijd door brengen op Oahu & Kauai. Als we langer gaan, dan misschien nog wel een eiland erbij. Budget maakt ons niet heel veel uit, gezien het ook alvast voor onze huwelijksreis is (trouwen in December).

Wij zijn vorige zomer ook naar Amerika geweest (paar dagen New York en omgeving, waarna we doorgevlogen zijn naar Los Angeles, San Francisco (en veel natuurparken gezien) ) voor een maand. We hebben geen auto gereden. Alles met excursies gedaan vanuit de grotere steden. Dat werkte uitstekend voor ons. Nu willen we zoiets dus ook op Hawaii doen. Is dat uberhaupt mogelijk? Met bussen/etc verplaatsen? En dan vanaf de wat grotere steden gewoon excursies boeken?

Andere optie is voor ons Nieuw Zeeland. Ook altijd een droom geweest om daarheen te gaan en ik las dat het daar beter te doen is met excursies, etc en met het OV. Iemand tips waarom ik toch voor Hawaii moet gaan?
PSVwally
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 5
Contacteer:

Re: Hawaii zonder auto

Bericht door PSVwally »

Phoe, het zijn allebei prachtige plekken. Maar ook voor New Zeeland is het als je niet met een groepsreis gaat toch aan te raden om met een auto/camper te rijden. Maar ik denk dat je dat beter of in het reizen buiten Amerika forum kunt bekijken of op een nieuw zeeland forum.

Als je veel tijd hebt op een bepaalde plek is het vaak gemakkelijker om het OV te gebruiken, want je hebt gewoon meer tijd om dingen te gaan bekijken. Maar wat ik er ook van gehoord heb is dat op Oahu en vooral in Honolulu het allemaal goed geregeld is qua OV of taxi. http://www.thebus.org/ Maar dat het op de andere eilanden inderdaad heel wat minder is.
Figment
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 60
Contacteer:

Bericht door Figment »

Oahu is heel goed te doen zonder eigen vervoer, weet ik uit ervaring. Ik ben in 2013 acht dagen op Oahu geweest, waarvan ik een aantal dagen een tour heb gemaakt en een aantal dagen met het ov op stap ben geweest. De eerste dag heb ik gelijk een Lost tour gemaakt waarbij ik over het hele eiland ben geweest. Ik wilde dit graag op de eerste dag doen zodat ik een beetje een beeld zou krijgen van het eiland en kon bepalen of er plekken waren die ik later in de week nog eens zou willen zien. Daarnaast heb ik een shark cage tour gemaakt, waarbij ik vlakbij mijn AirBNB adresje werd opgehaald en afgezet. Hetzelfde met het dagje Kualoa Ranch. Al deze tours zijn mij uitstekend bevallen! Verder ben ik met de bus naar North Shore geweest, waarbij ik meerdere keren ben uitgestapt om even in de zee te dobberen, een wandeling te maken, shaved ice te eten en naar de zeeschildpadden te kijken. Wat was dat een geweldige dag! Je doet er natuurlijk wel een stuk langer over om er te komen, maar Hawaii is zo mooi dat dit voor mij geen enkel probleem was. Wat heb ik genoten van het uitzicht! Ik heb ook een dagje Honolulu gedaan om een aantal musea te bezoeken en een wandeling gemaakt naar diamond Head om deze vervolgens te beklimmen. Ik verbleef midden in Waikiki wat echt ideaal was. Je zit wel midden in het drukke toeristengebied, maar dit heeft als voordeel dat er hiervandaan veel tours vertrekken en er overal lekkere eettentjes ed zijn.

De andere eilanden zijn minder goed geregeld qua ov, maar ook hier kan je zonder eigen vervoer best uit de voeten. Er zijn voldoende georganiseerde tours, alleen zal je wellicht niet op alle plekjes kunnen komen, of je moet flink in de buidel tasten voor een prive tour.

Nieuw Zeeland is overigens helemaal geen probleem om rond te reizen! Hier heb ik in de jaren 90 zes maanden rondgereisd en dit is zo'n verschrikkelijk backpackers vriendelijk land... Je kan werkelijk overal komen met de bus, en als er geen lokaal vervoer reist dan zijn er talloze mogelijkheden zoals de kiwi experience. Schitterend land, echt een aanrader!
Traveling to the USA since 1981

Momenteel ben Zuid Amerika aan het verkennen: http://adventuresofatravelgeek.blogspot.com
bello
Amerikakenner

Bericht door bello »

Als budget niet zo'n probleem is, dan zou ik 100-200 euro uittrekken voor een aantal uren opfris-autorijles voor mijn vriend. Daarmee heeft hij het vertrouwen weer terug en kunnen jullie genieten van ieder hoekje van de plek die je gaat bezoeken. Ik lees dat jullie de auto met een eerdere zuidwesttrip niet gemist hebben, maar de vrijheid die een auto je geeft is zó anders reizen. Veel succes!
2004: Rondje ZW 2005: NYC 2006/07: Hong Kong, Australië 2008: NYC, Toronto 2009/2010: LA, NYC 2010/11: NYC 2011: NYC, Toronto 2012: NYC 2012: Hong Kong, China, Macau 2012/13: Washington DC 2013: Las Vegas, DV, Yosemite, San Francisco 2015: Toronto, Vancouver, Seattle 2016/17: China, Hong Kong, Thailand
Stan.Gobien
Techmod
Aantal x V.S. bezocht: 10
Contacteer:

Bericht door Stan.Gobien »

Komt er bij dat het relaxed rijden is, niet zo druk als in Europa en automatisch niet manueel.
PSVwally
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 5
Contacteer:

Bericht door PSVwally »

Buiten de steden dan toch. Ik weet niet hoe ze in Hawaii rijden, maar in Miami heeft iedereen peper in zn reet volgens mij. Al vond ik het persoonlijk niet erg, maar ik kan me voorstellen dat sommigen het vreselijk vinden. En in LA was ik meer bang dat de 16 jarige blondjes met die veel te grote bakken al sms-end gewoon zonder te kijken van links naar rechts zwierden over de weg. Buiten de steden, heerlijk ja.
Stan.Gobien
Techmod
Contacteer:

Hawaii is best relaxed rijden, uitgezonderd dan misschien Road to Hana en Honululu.
Alwayshappy
Amerika-ontdekker

Tijdje niet online geweest, maar we zijn er nog steeds niet helemaal over uit. Hawaii blijft erg verleidelijk klinken. Stel..we gaan niet met een auto...wat zijn dan de handigste plekjes om een hotel te boeken op elk eiland? Dus vanaf welke plek heb toch leuke dingen die je kan zien/doen of excursies e.d. vlakbij? Op Oahu lees ik Waikiki. Is dat goed te bereiken vanaf Honolulu? Hoe kom je daar vanaf het vliegveld?
lauravanderklugt
Amerikafan
Aantal x V.S. bezocht: 30

Bericht door lauravanderklugt »

Op Oahu inderdaad Waikiki. Daar kan je makkelijk komen, veel shuttlebus services die je daarheen brengen. Bus zelf is lastiger omdat je dan geen grote bagage mee mag nemen. Taxi is ook nog optie, maar duurder. Waikiki zelf kan te voet en rest vh eiland is goed te doen met de bus. En inderdaad bieden veel excursies de mogelijkheid om je op te halen bij je hotel.

Kauai zou ik dan tussen Poipu en Kapaa kiezen. Dan zit je meest centraal. Maar op dat eiland heb je eigenlijk wel een huurauto nodig om wat te zien. De mooiste attracties liggen aan de uiterste kanten het eiland. Waimea Canyon en Na Pali. Ook bootexcursies vertrekken vaak vanaf andere plekken. Helicopter/vliegtour vanaf het vliegveld is een alternatief, maar wel heel kort om het eiland echt te zien. En ik weet niet wat jullie budget is, maar excursies op Hawaii zijn echt prijzig. Beetje excursie kost zo 100 euro per persoon.
Alwayshappy
Amerika-ontdekker

We overwegen ook misschien om gewoon enkel een hotel te zoeken in Waikiki en om daar dan 2/3 weken te blijven. Om dan enkel 2 dagtripjes te doen naar de andere eilanden (die zien we genoeg aangeboden op het internet - en dan zie je op een dag de belangrijkste dingen op zo'n eiland met een georganiseerde reis), misschien dat dat handiger is. Niet optimaal, omdat je er liever meer tijd wil doorbrengen, maar dan hebben we tenminste echt alle tijd voor Oahu en kunnen we wel ontspannen en toch 2 andere eilanden enigszins zien.

Zijn er meer mensen die 3 weken op Oahu hebben gezeten (ok, misschien 2.5, gezien de dagtripjes)? Is dat te lang? Of wel genoeg te doen? Bij onthouden dat we ook wel wilen ontspannen; lekker op strand hangen etc.
lauravanderklugt
Amerikafan

Hawaii neem je nooit teveel tijd voor. En hangt ook van je wensen af. Stranden genoeg op Oahu en ook genoeg te doen. Meestal wordt geadviseerd om Oahu niet zolang te doen, omdat je dan meer tijd op de andere eilanden hebt, maar dat is ook persoonlijk. Wij zijn twee keer (te) kort op Oahu geweest en gaan begin volgend jaar een week, waaronder een paar dagen Aulani; het Disney resort. Misschien nog leuk als je daar van houdt. Zie ook mijn tip om daar goedkoper heen te kunnen door Disney Vacation Club points te huren van een eigenaar. Het is een mooi resort en populair by honeymooners, en een andere hoek van het eiland. Van de andere eilanden krijg je dan een indruk met de excursies. Enige risico is dat je nog een keer terug wilt en nog een keer.......... :D
Alwayshappy
Amerika-ontdekker

We kunnen eventueel ook een hotel vinden in Kapaa, maar ik ben dan bang dat er daar bijna geen eetgelegenheden zijn of mogelijkheden tot het vinden van een excursie (al is het maar een excursie die je in een dag een groot deel van het eiland laat zien). We willen ook ontspannen, dus als we ergens een resort kunnen vinden voor een paar dagen in Kapaa zou dat ook erg fijn zijn..mits er wel dingen in de buurt zijn dan. Dingen doen mag ook (wandelen/dingen op het water bv).
Stan.Gobien
Techmod
Contacteer:

In Kapa'a zijn er niet veel resorts denk ik, meer hotels en motels. De meeste resorts zitten op Poipu en Princeville.
Overal waar er resorts zijn, zullen er ook bedrijven zijn voor tours.

Gebruik tripadvisor anders om dat uit te zoeken. Voor Kapa'a zijn er ook bijvoorbeeld:
http://www.tripadvisor.com/Attractions- ... awaii.html
http://www.tripadvisor.com/Attraction_R ... awaii.html
lauravanderklugt
Amerikafan

Wij hebben twee keer in Kapaa gezeten bij Coconut Marketplace in de buurt. Daar zijn winkels, restaurants en ook zeker excursie bureaus. Meeste hotels/resort bieden excursies aan, maar niet de goedkoopste optie meestal. Excursies kan je toch ook vooraf boeken en dan checken of ze je daar op kunnen halen.
marietta
Amerika-newbie
Aantal x V.S. bezocht: 1

Bericht door marietta »

Hoi,
Hou er wel rekening mee dat Waikiki een stinkstrand heeft van alle zwervers die daar plassen. En het is een verschrikkelijke herrie van auto's en verbouwingen. Dit is een stad zoals zovele. Jullie kunnen beter aan de noordkant gaan zitten ( bezoek zeker het Polynisian Cultural Centre).
Wij hebben nog steeds heimwee naar Hawaii.
Vergeet ook zeker niet Big Island. InVolcano kan je prima onderdak vinden en dan 's anods naar de krater gaan. Prachtig!
Veel plezier.
lauravanderklugt
Amerikafan

Sorry hoor, maar dat lijkt mij niet handig. Op Big Island heb je echt een auto nodig om iets te zien. En vanuit volcano kan je echt niet even lopend naar de vulkaan.
guinevere
Amerika-expert

Bericht door guinevere »

Big Island zonder auto lijkt mij ook lastig, maar het kan wel. Er is bijv. de Hele On busdienst, maar ik hoor daar wisselende verhalen over.

Waikiki heeft zijn charmes. Ja, het is niet te vergelijken met de noordkust, maar dat wil niet zeggen dat het niks is. Wij zijn er nu 3x geweest en heb nog nooit een problem gehad met stank en van herrie ook geen last gehad. Misschien omdat we meestal naar het Hilton lopen? Dat heeft geloof ik het breedste stuk strand in Waikiki? Er is in ieder geval veel te zien en doen! Het hangt er ook een beetje vanaf wanneer je komt. In hartje winter zijn de condities aan de noordkust perfect voor (big wave) surfing, maar gevaarlijk om te zwemmen of snorkelen. In de zomer is de noordkust juist erg kalm.
Afbeelding
Alwayshappy
Amerika-ontdekker

Tips voor kano varen/fietsen/etc op Hawaii

Ik vind het een beetje zonde om er een nieuw topic voor te openen, maar ik had nog wat vraagjes. Om te beginnen onze locaties:

- Maui (Royal Lahaina resort)
- Kauai (Kauai Beach Resort)
- Big Island (Sheraton Kona Resort & Spa)
- Oahu (Coconut Waikiki Hotel, a Joie de Vivre Hotel) (maar dit hotel is niet echt van toepassing op mijn vragen).

Ons voornaamste doel van de vakantie is om lekker te ontspannen (vandaar ook een resort). Hangen op mooie stranden e.d. Nu zitten we op elk eiland 4 volle dagen + aankomstdag + vertrekdag...dus in totaal ongeveer 5 dagen.

We hebben op elk eiland een excursie geboekt op viator die je grote delen van het eiland laat zien. We missen hierdoor wat hoogtepunten (dat beseffen we), maar we gaan ook een hoop wel zien.

Nu zitten we met het plan om ergens onze vakantie te gaan kayakken. Maar we hebben geen idee waar dat het beste kan. Moet je dan gewoon een kano huren en dan naar eigen inschatting ergens het water op gaan? Wat zijn dan een beetje fijne plekken (met onze resorts in je achterhoofd...heel lang sjouwen met een kano is niet zo heel fijn, haha). Iemand dus tips?

We willen ook erg graag schildpadden zien. Iemand daar een leuke plek voor? Ze mogen ook gewoon aan het zonnen zijn, no problem. Dolfijnen zou ook erg mooi zijn. Een excursie (waarbij je opgehaald wordt bij je hotel) vinden we ook prima, als het maar niet te duur wordt.

We zitten er ook aan te denken om op elk eiland (minus Oahu) een dagje een fiets te huren en gewoon lekker rond te fietsen. Iemand leuke suggesties waar we naar toe kunnen fietsen vanuit onze resorts? En wat goede huurplekken zijn misschien? We kunnen prima 2 uur fietsen (enkele rit) voor een mooie locatie.
Stan.Gobien
Techmod
Contacteer:

Op Kauai is er het mooie Bike Path, ik denk dat het aan Kapa'a start, maar misschien ook al vanaf Lihue.
misstiara
Amerikafan

Bericht door misstiara »

Op maui kan je naar black rock. Gratis snorkelen en mega schildpad. Zo onwerkelijk om samen mee te snorkelen :)
Je mag ze niet aanraken. Maar ik moest echt heel erg hard mijn best doen dat hij mij niet ging aanraken, want hij kwam aldoor zo dichtbij me. Ik had echt zoiets van: ga weg, ik mag je niet aanraken ;)
Dus supergave ervaring!
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer