Haha. Ik ken die namen omdat ik er zelf geweest ben, of omdat ze hier op het forum al 100-den keren voorbij zijn gekomen. Ik heb voor mijn gevoel geen map meer nodig voor het zuidwesten. Als je de hoofdlijnen, zeg maar de van en naar routes, gepland hebt had ik overigens wel verwacht dat je de tioga road/tioga pass zou kennen. Op een paar delen van de route na heb je eigenlijk maar 1 of 2 manieren om bij de parken te komen als je de route normaal zou rijden.
Ik vind persoonlijk dat iedereen zijn/haar reis moet plannen hoe ze het zelf willen. De een wil zich enorm laten verrassen, de ander maakt een heel gedetailleerde voorbereiding. Ik zit daar een beetje tussenin. Omdat de tijd gewoon te kort is met de route die de meesten doen om alles te bekijken moeten er keuzes gemaakt worden. Ik wil dan iig de mooiste dingen die op mijn route liggen waar het kan niet missen.
Veel forumleden maken een soort van roadbook. Je kunt er
HIER een aantal vinden. Dit kan zo uitgebreid als je zelf wilt. De een zet er een route in met een paar bezienswaardigheden onderweg en bv wat restaurants onderweg of bij de overnachtingsplek. Met de gps systemen van tegenwoordig heb je zelfs mensen die complete routes incl al deze zaken al thuis op de tomtom zetten.
Ik wil zelf vooraf weten wat er allemaal te doen is op een route die ik rij of in een bepaald park. Ik zal zelf nooit per uur zaken plannen, maar ik noteer gewoon een aantal zaken waar ik over gelezen heb en wat ik zelf ook wil zien en dan kijk ik ter plekke of ik er zin in heb en tijd voor heb. Ik wil niets helemaal vastleggen om zo nog wat vrijheid te hebben om te schuiven. Maar bv Alcatraz moet je echt ver van te voren vastleggen, anders kom je er niet eens binnen. Je weet soms niet hoelang je ergens over doet. Wij konden na 15min wachten bij Antelope Canyon bij Page al mee, terwijl er ook verhalen zijn van mensen die meer dan een uur hebben moeten wachten. Dan is het niet handig als je plan dan al niet meer klopt.
Verder kijk ik behalve op
http://www.allesamerika.com, omdat ik de layout niet altijd even handig vind, veel op
http://www.ontdek-amerika.nl . Daar is enorm veel info over de nationale parken te vinden en er staan veel wandelingen beschreven, zowel kort als lang. Ik wil niet voor verrassingen komen te staan dat ik halverwege de dag ergens kom en bv iemand me aanraad om Angels Landing in Zion te lopen en dat ik er tijdens de wandeling pas achter kom dat het en en een wandeling van tussen de 3 en 4u op en neer is, maar ook dat het laatste stuk enorm steil, met kettingen langs enorme afgronden is.
Qua van en naar routes heb je vaak maar beperkte keuzes. Maar het is wel handig om te kijken of je onderweg nog zaken wilt doen. Als ik puur qua route de tioga pass naar Mammoth lakes zou rijden kom je bv niet bij Bodie. Terwijl velen hier dit toch wel de grootste en best bewaarde ghost town vinden die ze op de reis zouden kunnen bekijken. Puur qua rijafstand zou je de kustroute tussen San Diego en San Francisco makkelijk kunnen doen, maar als je echt alles wilt bekijken dan ga je dat in 3 dagen niet eens redden. Dus hoe beslis je waar je onderweg voor stopt en wat je voorbij rijd?
Vakanties naar in dit geval Amerika kosten voor velen veel geld en er zijn heel veel mensen die zo'n reis maar 1 of hooguit een paar maal in hun leven kunnen maken. Dan is het toch zonde als je thuiskomt en iemand vraagt je of je Antelope Canyon hebt gezien bij Page. En als ze je dan foto's laten zien baal je dat je er langs bent gereden? (Dit is in mijn geval bij mijn zus gebeurt, die van kanab naar de grand canyon via de andere 89 reden en dus Page helemaal niet gezien hebben)