Ik ben afgelopen 17 juli voor mijn visumafspraak op het consulaat geweest. Het ging in mijn geval dan wel om een F-1 visum, maar de procedure is gelijk, alleen krijg ik een I-20 formulier van de universiteit en bij een J-vism krijg je een DS-2019.
Ik had een foto op mijn DS-156 vastgeplakt en die was voldoende. Voor de zekerheid had ik ook de rest van de foto's meegenomen die ik van de fotograaf gekregen had, maar ik hoefde er niet meer in te leveren. En inderdaad, zoals fcolos aangeeft kan je ze gewoon meenemen voor de zekerheid.
Met betrekking tot je vlucht. De reden dat zij aangeven dat je pas een ticket moet boeken nadat je je visum hebt, is dat er officieel gezien altijd een kans is dat je je visum niet krijgt. Dan zit je namelijk met een ticket, zonder dat je een visum hebt. Feitelijk gezien krijgt bijna iedereen zijn visum wel. Het is dus niet erg dat je al je ticket geboekt hebt. Ze zullen er in de meeste gevallen niet naar vragen. In de twee keren dat ik een F-1 visum gekregen hebt in ieder geval niet.
De dingen die je niet moet vergeten staan in het stappenplan van de website van de Amerikaanse consulaat (
http://amsterdam.usconsulate.gov/how_ap ... s_niv.html):
- Have I paid the non-refundable application fee in cash at a branch of the ABN-Amro bank, and remembered my original computer-printed deposit slip? Or, if transferred, do I have my original bank statement, showing the transfer? Or, do I have my Dutch PIN-card with me?
- Have I filled out and signed the application forms relevant to my circumstances?
- Have I had the correct sized color photograph taken?
- Have I remembered to bring all of my required supporting documentation?
- Have I prepared an A5 size envelope with my own address and €6,45 in stamps on it, for the Consulate to return my passport by registered mail?
- Have I scheduled an appointment through the call center and remembered to note the correct time, date and confirmation Personal Identification Number(PIN)?
- Have I read the Consulate's Security Notice?
De dingen die je niet moet vergeten heeft fcolos ook al opgenoemd. Daarnaast kan je nog een solvabiliteitsverklaring (bewijs van voldoende financiele middelen) meenemen, bewijs van school dat je ingeschreven staat, uittreksel van het gemeentelijke basisadministratie (staat je woonadres op), brief door je werkgever laten opstellen waarin staat dat je daar werkt en terugkomt, oude paspoort als je daarin een oud US visa hebt, cijferlijsten van je hogeschool of universiteit, bewijs dat je verzekerd bent in de VS.
Nogmaals, in de praktijk krijgt iedereen zijn F-1 of J-1 visum (onder voorbehoud dat het geen uitzonderlijk geval betreft). Je moet eigenlijk alleen je forumlieren zorgvuldig invullen en dat is het vooral alleen maar wachten.
Zo ging het bij mij:
1. Je staat eerst in de rij bij het consulaat.
2. Als je bij de poort aankomt als je aan de beurt bent, dan meld je je aan. (naam en afspraaktijd)
3. Als je de poort binnen bent, moet je weer in de volgende rij staan. Daar wordt je gefoulieerd.
4. Dan kom je binnen en controleert een persoon achter een tafeltje of je al je papieren hebt. Daar maakt zij een stapeltje van, die je moet inleveren.
5. Dan moet je eventueel je tas en overige persoonlijke voorwerpen achterlaten.
6. Dan ga je het consulaat binnen en sta je in de volgende rij bij loket 1. Hier lever je je formulieren, bewijs van betaling in. Als je de 80 euro nog niet betaald hebt dan kan je hier pinnen (let op, je kan niet contant betalen en dit betreft niet je SEVIS fee. Deze moet je al betalen voordat je op je afspraak komt). De persoon bij loket 1 of 2 checkt of wat je ingevuld hebt op je formulieren overeenkomt met je I-20 of DS-2019 en met je paspoort.
7. Dan mag je gaan zitten totdat je opgeroepen wordt.
8. Dan wordt je opgeroepen en moet je bij loket 4 je vingerafdruk laten afnemen en worden overige vragen gesteld. Dan mag je weer gaan zitten totdat je opgeroepen wordt.
9. Bij loket 4 zit de consular en deze zal een kort gesprekje met je voeren, eventuele vragen stellen over wat je gaat doen, eerdere visa naar de VS, etc. Zij geeft je ook meteen aan of je je visum krijgt.
10. 2 tot 3 dagen later krijg je je paspoort met aangetekende post.
Zoals je ziet is het niet echt moeilijk, alleen maar zorgvuldig zijn en geduld hebben.
Succes!