Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

J1 visum afspraak

Als je een vraag hebt over non-immigratievisa (tijdelijk verblijf in de VS), kun je die hier stellen.
Plaats reactie
StageNYCfall2007
Amerikafan

J1 visum afspraak

Bericht door StageNYCfall2007 »

Een vraagke.

Ik moet binnenkort naar het consulaat voor mn visumafspraak. Ik heb 5x5cm pasfoto's, maar moet je die ook meenemen? Ik bedoel, er zit er nu één op mn ds156, maar ik kan nergens terugvinden of je op t consulaat ook nog fototjes moet inleveren (en zo ja, hoeveel).

Daarnaast; ik heb vlucht al geboekt, maar op de website zeggen ze dat je je 'travel plan' (als je dat hebt) moet laten zien. Maar dat moet geen vluchtschema zijn, 'want je moet pas boeken als je je visum hebt'. Wat moet ik dan doen? Het is toch niet erg dat ik dat al gedaan heb?

En; Wat zijn de dingen die ik niet moet vergeten (naast de officiele papieren)? Bijvoorbeeld aantonen banden met NL. Op mn applicationformulieren heeft school een deel ingevuld met 'anticipated graduation date 'June 2009', is dat een "bewijs" dat ik weer terug ga keren naar NL?

Nog tips? Het moet wel goed gaan, wil geen tweede keer moeten terugkeren :cry:
GOD BLESS AMERICA
Land Of The Free, Home Of The Brave

USA Trips
05/06 Twee weken Kerstvakantie NYC
07/08 Vijf maanden stage NYC (Visits to Chicago, Boston, Philly, Washington (2x), reis naar Mid-West, en meer kleine dorpjes/steden).
fcolos
Amerikakenner

Re: J1 visum afspraak

Bericht door fcolos »

StageNYCfall2007 schreef:Een vraagke.

Ik moet binnenkort naar het consulaat voor mn visumafspraak. Ik heb 5x5cm pasfoto's, maar moet je die ook meenemen? Ik bedoel, er zit er nu één op mn ds156, maar ik kan nergens terugvinden of je op t consulaat ook nog fototjes moet inleveren (en zo ja, hoeveel).

Daarnaast; ik heb vlucht al geboekt, maar op de website zeggen ze dat je je 'travel plan' (als je dat hebt) moet laten zien. Maar dat moet geen vluchtschema zijn, 'want je moet pas boeken als je je visum hebt'. Wat moet ik dan doen? Het is toch niet erg dat ik dat al gedaan heb?

En; Wat zijn de dingen die ik niet moet vergeten (naast de officiele papieren)? Bijvoorbeeld aantonen banden met NL. Op mn applicationformulieren heeft school een deel ingevuld met 'anticipated graduation date 'June 2009', is dat een "bewijs" dat ik weer terug ga keren naar NL?

Nog tips? Het moet wel goed gaan, wil geen tweede keer moeten terugkeren :cry:
Ik zou de foto's gewoon meenemen, ze zijn niet zo zwaar toch? :) Maar volgens mij heb je die niet nodig (kan het me niet herinneren).
Belangrijkste papieren zijn verder de DS of I-forms, bewijs van SEVIS betaling, bewijs van betaling voor visum, envelop, bewijs van banden met NL (inschrijving voor de school is een goede, en je kan kopieen van paspoorten van je ouders / siblings meenemen). Mij is nog nooit naar mijn vliegreis, verzekering, etc gevraagd.
Maak je niet te druk. Voor J-1 en F-1 visa zijn ze niet zo moeilijk, je moet alleen zorgen dat je alles bij je hebt waarom ze vragen, en dat alles volledig is ingevuld; het is vooral een geduldklus...

Succes!
"You're drunk again."
"No, I'm just exhausted 'cause I've been up all night drinking."
Hoosier
Amerikafan

Bericht door Hoosier »

Ik ben afgelopen 17 juli voor mijn visumafspraak op het consulaat geweest. Het ging in mijn geval dan wel om een F-1 visum, maar de procedure is gelijk, alleen krijg ik een I-20 formulier van de universiteit en bij een J-vism krijg je een DS-2019.

Ik had een foto op mijn DS-156 vastgeplakt en die was voldoende. Voor de zekerheid had ik ook de rest van de foto's meegenomen die ik van de fotograaf gekregen had, maar ik hoefde er niet meer in te leveren. En inderdaad, zoals fcolos aangeeft kan je ze gewoon meenemen voor de zekerheid.

Met betrekking tot je vlucht. De reden dat zij aangeven dat je pas een ticket moet boeken nadat je je visum hebt, is dat er officieel gezien altijd een kans is dat je je visum niet krijgt. Dan zit je namelijk met een ticket, zonder dat je een visum hebt. Feitelijk gezien krijgt bijna iedereen zijn visum wel. Het is dus niet erg dat je al je ticket geboekt hebt. Ze zullen er in de meeste gevallen niet naar vragen. In de twee keren dat ik een F-1 visum gekregen hebt in ieder geval niet.

De dingen die je niet moet vergeten staan in het stappenplan van de website van de Amerikaanse consulaat (http://amsterdam.usconsulate.gov/how_ap ... s_niv.html):
- Have I paid the non-refundable application fee in cash at a branch of the ABN-Amro bank, and remembered my original computer-printed deposit slip? Or, if transferred, do I have my original bank statement, showing the transfer? Or, do I have my Dutch PIN-card with me?
- Have I filled out and signed the application forms relevant to my circumstances?
- Have I had the correct sized color photograph taken?
- Have I remembered to bring all of my required supporting documentation?
- Have I prepared an A5 size envelope with my own address and €6,45 in stamps on it, for the Consulate to return my passport by registered mail?
- Have I scheduled an appointment through the call center and remembered to note the correct time, date and confirmation Personal Identification Number(PIN)?
- Have I read the Consulate's Security Notice?
De dingen die je niet moet vergeten heeft fcolos ook al opgenoemd. Daarnaast kan je nog een solvabiliteitsverklaring (bewijs van voldoende financiele middelen) meenemen, bewijs van school dat je ingeschreven staat, uittreksel van het gemeentelijke basisadministratie (staat je woonadres op), brief door je werkgever laten opstellen waarin staat dat je daar werkt en terugkomt, oude paspoort als je daarin een oud US visa hebt, cijferlijsten van je hogeschool of universiteit, bewijs dat je verzekerd bent in de VS.

Nogmaals, in de praktijk krijgt iedereen zijn F-1 of J-1 visum (onder voorbehoud dat het geen uitzonderlijk geval betreft). Je moet eigenlijk alleen je forumlieren zorgvuldig invullen en dat is het vooral alleen maar wachten.

Zo ging het bij mij:

1. Je staat eerst in de rij bij het consulaat.
2. Als je bij de poort aankomt als je aan de beurt bent, dan meld je je aan. (naam en afspraaktijd)
3. Als je de poort binnen bent, moet je weer in de volgende rij staan. Daar wordt je gefoulieerd.
4. Dan kom je binnen en controleert een persoon achter een tafeltje of je al je papieren hebt. Daar maakt zij een stapeltje van, die je moet inleveren.
5. Dan moet je eventueel je tas en overige persoonlijke voorwerpen achterlaten.
6. Dan ga je het consulaat binnen en sta je in de volgende rij bij loket 1. Hier lever je je formulieren, bewijs van betaling in. Als je de 80 euro nog niet betaald hebt dan kan je hier pinnen (let op, je kan niet contant betalen en dit betreft niet je SEVIS fee. Deze moet je al betalen voordat je op je afspraak komt). De persoon bij loket 1 of 2 checkt of wat je ingevuld hebt op je formulieren overeenkomt met je I-20 of DS-2019 en met je paspoort.
7. Dan mag je gaan zitten totdat je opgeroepen wordt.
8. Dan wordt je opgeroepen en moet je bij loket 4 je vingerafdruk laten afnemen en worden overige vragen gesteld. Dan mag je weer gaan zitten totdat je opgeroepen wordt.
9. Bij loket 4 zit de consular en deze zal een kort gesprekje met je voeren, eventuele vragen stellen over wat je gaat doen, eerdere visa naar de VS, etc. Zij geeft je ook meteen aan of je je visum krijgt.
10. 2 tot 3 dagen later krijg je je paspoort met aangetekende post.

Zoals je ziet is het niet echt moeilijk, alleen maar zorgvuldig zijn en geduld hebben.

Succes!
StageNYCfall2007
Amerikafan

Bericht door StageNYCfall2007 »

Ik verblijf de eerste week in een hostel. Van daaruit zoek ik naar een kamer, als je bij het consulaat vragen naar verblijfplek? Wat moet ik dan zeggen?

Het adres van het hostel? (en niet zeggen dat het een hostel is?) om mijn aanvraag staat dat adres nl. ook
GOD BLESS AMERICA
Land Of The Free, Home Of The Brave

USA Trips
05/06 Twee weken Kerstvakantie NYC
07/08 Vijf maanden stage NYC (Visits to Chicago, Boston, Philly, Washington (2x), reis naar Mid-West, en meer kleine dorpjes/steden).
Lola
Amerika-ontdekker

Bericht door Lola »

Ja, gewoon het adres van je hostel geven, en je hoeft ook niet te verzwijgen dat het een hostel is. Het enige wat van belang is dat je wanneer je van adres verandert dat ook doorgeeft.
Libertad o la Muerte!
Sytske
Amerika-ontdekker

Bericht door Sytske »

Dank je wel Hoosier voor je uitleg over hoe het er aan toe gaat op het consulaat. Ik ga er vanmiddag heen (J-1) en nu weet ik ongeveer wat ik kan verwachten.

Sytske
daphnew
Amerika-newbie

Bericht door daphnew »

hoi hoi

ik wil zelf in augustus naar Ny ..
ik ben op het moment bezig met een bedrijf te zoeken en denk wel dat ik volgende week meer info heb.

nou heb ik gehoord dat het verkrijgen van een visum best wel veel tijd vergt.
kun je mij vertellen waar ik de informatie kan krijgen voor het invullen van een visum.

de hoe en de wat.
en waar heb je gewoond in NY.
ik ben ook op zoek naar een accomodatie.

ik hoop spoedig van je te horen .

groetjes,
Daphne
honeybehbeh
Amerika-newbie
Aantal x V.S. bezocht: 1

Bericht door honeybehbeh »

Ik heb net mijn afspraak bij het consulaat achter de rug.

Ik heb een half uur buiten in de rij moeten staan wachten, en deed er daarna nog een uur over voordat ik klaar was.

Je wordt buiten al gevraagd (via een intercom) hoe je heet en wanneer je afspraak is, daarna ga je met een groep in de rij staan om gecontroleerd te worden, je mag geen riem om en bij sommige werden ook de schoenen extra gecontroleerd. Telefoons mag je mee naar binnen, maar de bluetooth moet uit staan.
Nadat je door de controle bent gegaan, krijg je een map en daar doe je op volgorde je documenten in, dit staat op de map zelf beschreven. Dan mag je doorlopen naar een nieuwe ruimte, waar je plaats neemt (in mijn geval waren en geen stoelen meer over en moest ik staan) en wacht totdat het nummer dat op je map staat, op het scherm komt. Dan lever je je documenten in en wacht je totdat iemand je naam roept. (Dit kan zoals ik net al zei heel lang duren, ik wachtte meer dan 1 uur totdat ik pas het interview kon doen.)

Hij vroeg me een aantal dingen:

-Waarom ik naar Amerika wil
-Of ik daar al eerder geweest was
-Hoeveel ik aan alles kwijt zou zijn (vliegticket, sponsorship, huur etc.) Ik zei 2000, aangezien ik bij mijn vriend in huis ga, dit vond hij een beetje raar, dus ik zou gewoon 10 duizend zeggen, zoals op het formulier aangegeven staat
-Wie er betaalt voor alles
-Wat ik op mijn stage zou gaan doen

Het interview duurde slechts 3 minuten, stelt niet veel voor. Je moet absoluut niet je pasfoto's (Amerikaanse afmetingen) vergeten. Verder hoefde ik alleen de DS-2019, SEVIS FEE payment en (als je die hebt) je DS-7002 in te leveren. Je DS-2019 formulier krijg je weer getekend terug en die moet je laten zien als je Amerika in wilt.

Ik zou een (kleinere) open tas meenemen, rugzakken nemen ze namelijk in.

Sidenote:
Als je bijvoorbeeld bij de KLM of een ander vliegmaatschappij gaat werken, is het veel makkelijker om je visum te krijgen, degene voor mij aan de beurt was stewardess en zij kreeg alleen de vraag of ze het leuk vond om te werken bij KLM.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer