Hé, ik zie mijn naam voorbij komen...
Ik reis inderdaad vaak alleen door Amerika. Altijd met een huurauto en overnachtingen in redelijk goedkope motels (Days Inn, Super 8, Howard Johnson, Best Western, Motel 6). Mijn langste reis is 5 weken geweest door Amerika.
In de beginjaren maakte ik een vrij strakke planning waarbij ik de meeste overnachtingen al boekte (wel met de mogelijkheid ze kosteloos tot 24 uur van te voren te annuleren). Tegenwoordig maak ik een globale route en zie wel waar de dag mij brengt.
Ik maak wel altijd een overzichtje voor mijzelf wat ik allemaal wil zien op de reis. Soms moet ik daarbij bezienswaardigheden schrappen en ook tijdens de reis zelf maak ik regelmatig wijzigingen in het schema. Niks moet bij mij op de vakantie. Terplekke kan het nl. zomaar gebeuren dat je iets heel anders wilt dan je van te voren uitgedacht had. Als je dat in je achterhoofd houdt, maak je er een fantastische vakantie van.
Om je een indruk te geven van de kosten: Voor een midsize SUV (heerlijk vervoermiddel en slechts een fractie duurder dan een gewone auto) ben ik over het algemeen zo'n € 800 kwijt voor 4 weken. Waarschijnlijk zit jij met drop off kosten en dan moet je daar nog $ 250 (excl. tax en terplekke te betalen) bij rekenen. Motelovernachtingen zijn omgerekend altijd zo'n € 40 tot € 50 per nacht voor mij. Incl. eten, overnachting, brandstof en andere uitgaven ga ik altijd uit van zo'n € 100 per dag. Als je dat voor jezelf aanhoudt kun je van te voren een redelijk kostenplaatje maken. Na 19 reizen naar Amerika heb inmiddels een aardig beeld van de kosten en naderhand komt dat ook altijd overeen.
Indien je je reis met een binnenlandse vlucht wilt combineren dan kun je eerst kijken of dat niet gelijk met het boeken van een ticket kan (kijk hiervoor naar Multi City bij het boeken). Wil je bijv. beginnen en eindigen aan de oostkust maar tussendoor naar de westkust dan kun je misschien beter een losse binnenlandse vlucht boeken. Houd dan wel rekening met het feit dat je op binnenlandse vluchten vaak minder gewicht aan bagage mag meenemen. Ditzelfde probleem heb je wellicht ook als je wel alles ineens boekt maar bijv. pas na 2 weken doorvliegt naar het westen. Wel een punt om rekening mee te houden.
Persoonlijk zou ik met 2 maanden tijd beginnen in het oosten en eindigen in het westen en dus kiezen voor een one way rental bij autohuur. Dat kan bij alle grote verhuurbedrijven maar National is daarin de goedkoopste v.w.b. lange afstanden, nl. $ 250, de anderen rekenen daarvoor $ 500. Autohuur wel alvast regelen in Nederland. Veel forumleden (ikzelf ook) boeken al jaren naar volle tevredenheid bij usareisen.de. Eautohuur is ook geliefd maar daar zie je niet vooraf bij welke verhuurmaatschappij je terecht komt. I.v.m. eventuele drop off kosten wel belangrijk vind ik.
Succes met je plannen, wordt vast een mooie reis!
Roland